شبکه اجتماعی بلو اسکای؛ معرفی فرزند جدید جک دورسی

منبع: پلازا

3

1402/4/23

21:51


شبکه اجتماعی بلو اسکای؛ معرفی فرزند جدید جک دورسی

شبکه اجتماعی بلو اسکای یکی از معدود رقبای توییتر است که توانسته توجه کاربران زیادی را به خود جلب کند. در این مطلب با پلازا همراه باشید تا با برنامه Bluesky و قابلیت‌هایی که ارائه می‌کند آشنا شویم.

شبکه اجتماعی بلو اسکای در سال 2021 کار خود را شروع کرد و هنوز هم در مرحله بتا قرار دارد. با این حال طی چند ماه اخیر و به‌خصوص با حواشی فراوانی که ایلان ماسک برای توییتر ایجاد کرده، تعداد کاربران آن افزایش داشته و حالا بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار دارد. البته که ممکن است مثل کلاب‌هاوس، این برنامه نیز نتواند در دراز مدت با دیگر برنامه رقابت کند اما فعلا نزدیک به 400 هزار بار دانلود شده و حدود 50 هزار کاربر در مرحله بتا دارد و کافی است سری به دعوت‌نامه‌های بلواسکای که در سایت‌هایی مثل دیوار خرید و فروش می‌شوند بزنید تا ببینید خیلی‌ها علاقه دارند عضو آن شوند.

فهرست مطالب

شبکه اجتماعی بلو اسکای چیست؟

بلواسکای یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که ایده اولیه آن توسط جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر، پایه‌گذاری شده است. جک دورسی این پروژه را ابتدا در سال 2019 و زمانی که هنوز مدیرعامل توییتر بود شروع کرد. او در آن زمان گفت که توییتر یک تیم کوچک 5 نفره را برای ساخت یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز تامین مالی خواهد کرد و در نهایت خود توییتر نیز به‌صورت غیرمتمرکز درخواهد آمد. اما پس از خریداری توییتر توسط ایلان ماسک، بلواسکای کاملا مستقل از توییتر عمل می‌کند و ارتباطی با آن ندارد.

این شبکه اجتماعی رابط کاربری مانند توییتر دارد و محتوا را نیز به‌صورت الگوریتمی ارائه می‌کند. بلواسکای از یک پروتکل شبکه اجتماعی متن‌باز به‌نام AT Protocol استفاده می‌کند و برخلاف دیگر رقبا مثل توییتر یا تردز، تمامی کاربران می‌توانند به سورس کد این شبکه اجتماعی دسترسی داشته و با نحوه کار آن به‌صورت کاملا شفاف آشنا شوند.

برنامه Bluesky

این پروتکل در نهایت مانند پروتکل ActivityPub استفاده شده در ماستادون، به شما این امکان را می‌دهد تا سرور شخصی خودتان را در این شبکه اجتماعی راه‌اندازی کرده و خودتان با کنترل ترافیک و الگوریتم‌ها مشخص کنید که می‌خواهید چه نوع محتوایی ببینید.

اما سوال اصلی این است که بلو اسکای چقدر متفاوت از توییتر است؟ هردوی آن‌ها شباهت زیادی با هم دارند. اما بلواسکای یک نسخه بسیار ساده از توییتر است. در این برنامه شما می‌توانید پست‌های متنی با حداکثر 300 کاراکتر ارسال کرده و به قابلیت‌هایی مثل پاسخ دادن یا بازنشر پست دسترسی داشته باشید. در فید اصلی نیز می‌توانید پست‌ها را براساس ترند بودن یا براساس حساب‌هایی که دنبال می‌کنید، ترتیب‌بندی کنید. اما از آنجایی که شبکه اجتماعی بلو اسکای هنوز در مرحله بتا قرار دارد، خبری از بسیاری از ویژگی‌های توییتر مثل ارسال پیام خصوصی یا پست کردن گیف یا ویدیو نیست و حتی امکان استفاده از هشتگ نیز وجود ندارد.

شبکه اجتماعی بلو اسکای

با وجود این که بلواسکای بسیاری از امکانات توییتر را ندارد اما با توجه به این که دست کاربر را در کنترل محتوایی که می‌خواهد ببیند باز می‌گذارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. شما می‌توانید از الگوریتم‌های مختلفی استفاده کنید تا همان پست‌هایی که دوست دارید را ببینید. در بلواسکای کاربران می‌توانند چند الگوریتم مختلف را در بخش Custom feeds دنبال کنند و پست‌های متفاوتی را براساس همان الگوریتم انتخابی در فید خودشان دریافت کنند.

ایجاد حساب کاربری در برنامه Bluesky کار راحتی نیست. کاربران تنها با در اختیار داشتن کد دعوت بلو اسکای می‌توانند عضو آن شوند یا این که در فهرست انتظار قرار بگیرند. دعوت نامه بلو اسکای را نیز باید از کاربری که قبلا در آن ثبت نام کرده دریافت کنید اما هر کاربر، هردو هفته یک بار تنها امکان ارسال 1 دعوت‌نامه را دارد.

دانلود بلواسکای

برای دانلود بلواسکای اندروید و iOS می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به اپ‌استور یا گوگل‌پلی مراجعه و برنامه را دریافت کنید.

سخن پایانی

شبکه اجتماعی بلو اسکای پتانسیل قابل توجهی برای پیشی گرفتن از توییتر و حتی دیگر شبکه‌های اجتماعی دارد. به‌خصوص با توجه به غیرمتمرکز بودن و همچنین حفظ حریم خصوصی کاربران و امکان مشاهده پست‌ها براساس الگوریتم انتخابی. در صورتی که بتواند تمامی این ایده‌ها را با موفقیت اجرایی کند می‌تواند به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود. با این حال برنامه Bluesky هنوز در مرحله بتا است و به‌صورت عمومی منتشر نشده است. باید منتظر ماه‌های آینده باشیم و ببینیم تا چه اندازه می‌تواند در رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود موفق عمل کند. نظر شما در مورد این شبکه اجتماعی چیست؟ آیا می‌تواند رقیبی برای توییتر یا تردز باشد؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو