مصرف عرق زنیان در بارداری و فوایدی که دارد

مصرف عرق زنیان در بارداری و فوایدی که دارد


منبع: آرگا

2

1402/6/25

16:09


مصرف عرق زنیان در بارداری به دلیل فواید آن پیشنهاد می شود زیرا در هضم غذا موثر است و اثر ضد نفخ دارد، می تواند حرکات روده را سرعت ببخشد و در مجموع در روند بهبود و سلامت مادر موثر است اما به دلیل طبع گرم آن و خطرات احتمالی لازم است تا قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت شود و در مصرف آن زیاده روی نشود تا خطراتی برای مادر و جنین به همراه نداشته باشد.

استفاده از گیاهان دارویی و عرق گیاهان یک روش مرسوم در کشور های آسیایی می باشد، البته استفاده از گیاهان و فرآورده های آن در دوران های حساس زندگی مانند بارداری باید حتما با مشورت پزشک انجام شود، زیرا تغذیه برای مادر در این برهه بسیار حساس است و باید حتما پزشک بی خطر بودن دارو های گیاهی برای مادر و جنین را تایید کند. در این مقاله به ویژگی ها. و مصرف عرق زنیان در بارداری خواهیم پرداخت تا با فواید و موارد منع مصرف آن بیشتر آشنا شویم.

یکی از گیاهان دارویی که از قرن ها پیش مصرف آن توصیه شده است، زنیان است. این گیاه به دلیل داشتن طعم خوب و خواص بسیار توانسته جایگاه مخصوص به خود را در بین ادویه ها داشته باشد. این دانه بیشتر طعم تند و تلخ دارد و استفاده از آن در هند بیشتر از سایر مناطق است.

عرق گیاهی این دانه به دلیل فواید درمانی بسیار محبوب است، به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، فیبر، بهبود مشکلات گوارشی، بهبود هضم غذا، افزایش اشتها و ضد نفخ بودن می تواند در دوران بارداری مفید واقع شود. علاوه بر آن مصرف این دانه گیاهی با ارزش می تواند به بهبود عملکرد کلیه و دستگاه تنفسی نیز کمک کند.

آشنایی با گیاه زنیان و فواید آن

مصرف عرق زنیان در بارداری

استفاده از این دانه های گیاهی به دلیل فواید آن در دوران بارداری توصیه می شود تا وضعیت سلامت مادر را بهبود ببخشد، چنانچه در مصرف آن زیاده روی نشود، معمولا بی خطر می باشد. اگر در مصرف دانه ها مشکل دارید می توانید آن ها را در آب خیس کرده و آب زنیان را مصرف کنید یا از عرق زنیان استفاده کنید.

این گیاه، بومی کشور هندوستان می باشد،کوچک، بیضی شکل و رگه دار است. در رنگ های زرد، قهوه ای، سبز و خاکستری یافت می شود. مزه ای تند و تیز و عطری شبیه به آویشن دارد، طبع آن گرم می باشد. دانه های زنیان حاوی مقادیر بالای تیامین، نیاسین، کلسیم، پتاسیم، سدیم، فسفر، آهن، تیمول، اسید های چرب و فیبر است.

فواید مصرف عرق زنیان در دوران بارداری

از فواید مصرف عرق زنیان می توان به کمک در هضم غذا اشاره کرد. یکی از مشکلات دوران بارداری نفخ به دلیل هورمون های بارداری است. اسیدی شدن معده و سوء هاضمه فرایند هضم را با دچار مشکل می کند. زنیان ضد نفخ است و به دلیل دارا بودن تیمول می تواند به هضم غذا سرعت ببخشد و در سلامت معده و روده مفید واقع شود. با استفاده از این گیاه و سایر گیاهان دارویی می توان علت سوزش معده و روش های درمان آن را نیز امتحان کرد، همچنین با مصرف زنیان می توانید از یبوست دوران بارداری پیشگیری کنید.

اگر در دوران بارداری دچار سرماخوردگی شدید، برای درمان و از بین بردن خلط می توانید از این گیاه کمک بگیرید زیرا مصرف آن در درمان سرماخوردگی و سرفه و خلط مفید است. همچنین با انجام تحقیقات ثابت شده است که زنیان می تواند کلسترول بد بدن را کاهش دهد و موجب افزایش سطح کلسترول خوب شود. این دانه های گیاهی دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ نیز هستند و مانع از رشد باکتری های غذایی مانند سالمونلا و E.coli می شود.

روش مصرف عرق زنیان در بارداری

گیاه زنیان ضد درد بوده و التهاب ناحیه مفصل را بهبود می‌بخشد. برای درد‌های آرتروز و همچنین انواع اسپاسم‌هایی که در عضلات ایجاد می‌گردد، بسیار مؤثر عمل می‌کند. در صورت داشتن فشار خون بالا باید ورود کلسیم به سلول های قلب را کاهش داد تا رگ ها دچار انبساط شوند، در نتیجه فشار خون فرد کاهش پیدا می کند، تیمول یکی از ترکیبات سرشار زنیان است که به انبساط رگ ها کمک می کند و در کاهش فشار خون موثر است.

خطرات مصرف بیش از اندازه زنیان در بارداری

اگر در مصرف عرق زنیان در بارداری زیاده روی نشود، معمولا بی خطر می باشد و عوارض جانبی نخواهد داشت در صورت استفاده بیش از اندازه یعنی روزانه بیش از یک قاشق چای خوری می تواند باعث ایجاد حالت تهوع، گیجی، سوزش معده و مشکلات کبد شود.

با زیاده روی در مصرف آن ممکن است احساس گرما در بدن را تشدید کنید که این حالت برای خانوم های باردار مطلوب نیست. ایجاد حساسیت، آلرژی نیز یکی دیگر از خطرات احتمالی این گیاه می باشد، در صورت داشتن علائمی چون تهوع، سردرد، استفراغ یا سوزش پوست باید دانست که به حساسیت دچار شده اید.

خطرات احتمالی مصرف عرق زنیان در بارداری

در صورت داشتن طبع گرم سعی کنید از عرق زنیان استفاده نکنید، در صورت لزوم مصرف آن باید با گیاهان دارویی طبع سرد همراه باشد. استفاده از گیاه و عرق زنیان برای افرادی که به بیماری های کبدی و اختلالات تیروئید دچار هستند باید با احتیاط بیشتر انجام شود و حتما با توصیه پزشک باشد، در صورت داشتن این بیماری ها از مصرف سرخود زنیان پرهیز کنید. برای تشخیص سلامت کبد لازم است با تست سلامت کبد و نشانه های رایج اختلال کبدی آشنا باشید تا از سلامت کبد خود اطمینان حاصل کنید.

خواص زنیان برای رحم

مصرف زنیان به همراه رازیانه می تواند ترکیبی ایجاد کند که در پاکسازی رحم بسیار موثر است. با استفاده از مخلوط این دو گیاه می توانید به پاکسازی رحم و رفع بوی بد آن کمک کنید. استفاده از این ترکیب نیز در دوران بارداری منعی ندارد. لازم است تا یک قاشق چایخوری زنیان را با یک لیتر آب مخلوط کنید و به مدت ۵ دقیقه آن را بجوشانید. با مصرف روزانه آن اثر بخشی بیشتری خواهد داشت و در بهبود نامنظمی قاعدگی مفید خواهد بود.

استفاده از دمنوش زنیان در دوران بارداری

روش مصرف

می توانید در دوران بارداری از اشکال مختلف این گیاه استفاده کنید. مصرف آن به شکل دانه، پودر، یا آب زنیان، تاثیری بر خواص آن ندارد. اگر از رژیم بارداری خاصی پیروی می کنید می توانید از این دانه ها در غذا بهره ببرید و در هنگام پخت مقداری از آن را به غذای خود اضافه کنید. حتی می توانید دانه ها را سرخ یا کباب کنید و در تهیه انواع خوراکی ها مانند بیسکویت، سوپ و خیارشور از این دانه ها استفاده کنید تا علاوه بر ایجاد یک طعم جدید از خواص آن نیز بهره مند شوید.

با مصرف عرق زنیان در بارداری می توانید از فواید آن برای هضم بهتر غذا کمک بگیرید. برای هضم بهتر غذا خود نصف استکان عرق زنیان را با نصف استکان آب ترکیب کنید تا بعد از صرف غذا در ظهر و شب میل کنید با این روش از شر نفخ و ترشی معده خلاص می شوید و هضم غذا برای شما آسان تر می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو