بیوگرافی داریوش مهرجویی؛ کارگردان مشهور سینمای ایران کشته شد

بیوگرافی داریوش مهرجویی؛ کارگردان مشهور سینمای ایران کشته شد


منبع: پلازا

2

1402/7/23

14:02


بیوگرافی داریوش مهرجویی؛ کارگردان مشهور سینمای ایران کشته شد

داروش مهرجویی یکی از مشهورترین و موفق‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران است. در ادامه با بیوگرافی داریوش مهرجویی کارگردان تهیه‌کننده و نویسنده ایرانی همراه ما بمانید.

داریوش مهرجویی متولد آذر ۱۳۱۸ فیلم‌ساز و نویسنده ایرانی بود. او یکی از فیلم‌سازان برجستهٔ ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران است. مهرجویی علاوه بر فعالیت در سینما، به نوشتن رمان و ترجمه نیز می‌پرداخت. در ۱۳۹۳ از سوی سفیر فرانسه جایزهٔ شوالیه ادب و هنر فرانسه به او اهدا شد. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) آمریکا بود.

براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، مهرجویی با آفریدن هفت شخصیت، بیشترین شخصیت سینمایی ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده‌است. همچنین، شخصیت هامون در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده‌است. مهرجویی بارها جزء برترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران انتخاب شده، از جمله در نخستین رأی‌گیری مجلهٔ فیلم به سال ۱۳۶۷، رأی‌گیری سال ۱۳۷۸ مجلهٔ دنیای تصویر و در نظرسنجی سال ۱۳۸۱ مجلهٔ نقد سینما، او در رأی‌گیری ۱۳۹۸ مجلهٔ فیلم به عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران انتخاب شد.

فهرست مطالب

اطلاعات شخصی داریوش مهرجویی

در ادامه توجه شما را به اطلاعات شخصی داریوش مهرجویی جلب می‌کنیم

  • نام: دایوش مهرجویی
  • تاریخ تولد: ۱۷ آذر ۱۳۱۸
  • تاریخ مرگ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲
  • محل تولد داریوش مهرجویی: تهران
  • سن داریوش مهرجویی: 83 سال
  • وضعیت تاهل داریوش مهرجویی: متاهل
  • صفحه اینستاگرام داریوش مهرجویی: ندارد

بیوگرافی داریوش مهرجویی

بیوگرافی داریوش مهرجویی

در این بخش به زندگی نامه داریوش مهرجویی می‌پردازیم که تا الان با او آشنا شده‌ایم. زندگی خصوصی داریوش مهرجویی را بررسی می‌کنیم.

زندگی خصوصی داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران، در خانواده‌ای از طبقه فرودست جامعه به‌دنیا آمد. او در کودکی تحت تأثیر مادربزرگش که مسلمانی معتقد بود قرار گرفت. مهرجویی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۱ در این باره می‌گوید: «مادر بزرگم از آن نمازخوان‌های دوآتشه بود و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزده‌سالگی، شده بودم یک مسلمان واقعی. نماز و روزه‌ام یک بار هم ترک نمی‌شد. اما از پانزده سالگی به بعد، درست آن موقعی که نماز و روزه‌ام به حساب می‌آمد، شک در دلم نشست.»

در نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند شد و مدت کوتاهی در کلاس آموزش موسیقی آقای زندی شرکت کرد. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن سنتور پرداخت و بعد با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت. در هفده‌سالگی به سینما علاقه‌مند شد و برای درک بهتر فیلم‌های روز به آموختن زبان انگلیسی پرداخت. تحصیلات مقدماتی را در تهران به پایان برد و یک سال در هتل آتلانتیک مدیر شد و سپس بیست ساله بود که برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت. نخست به خواندن سینما روی آورد اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه یوسی‌ال‌ای لیسانس فلسفه گرفت. در همین سال سردبیری نشریه پارس ریویو در لس آنجلس را به‌عهده گرفت و سال بعد به تهران آمد.

همسر داریوش مهرجویی

همسر اول او، فریار جواهریان، معمار معروف ایرانی است که حاصل این ازدواج دو فرزند (مریم و صفا) است. فریار جواهریان متولد خراسان است که در فرانسه بزرگ شده، وی تحصیلات خود را در آمریکا و در دانشگاه‌های تگزاس در آستین، M.I.T و هاروارد به پایان رسانده و مهندسین «مشاور گام ما» را همراه با مهندس فریدون بدر در تهران تاسیس کرده‌اند که تخصصشان در زمینه موزه و باغ می‌باشد. وی همسر داریوش مهرجویی بوده طراحی صحنۀ ۱۰ فیلم از کارهای مهرجویی (از اجاره نشین ها تا درخت گلابی) را بر عهده داشته است.

او بعد از طلاق و جدایی از داریوش مهرجویی گفته: رابطه خوبی با هم داریم و هر دو یا سه روز به هم زنگ می‌زنیم و هر دو یا سه ماه یک بار همدیگر را می‌بینیم، چون ما دو فرزند داریم و همچنان با هم در ارتباطیم. مهرجویی پس از جدایی از همسر اولش خانم فریار جواهریان، با وحیده محمدی فر ازدواج کرد که حالا یک دختر به نام مونا دارد.

زندگی شغلی داریوش مهرجویی

مهرجویی فعالیت هنری خود را در سینما از سال ۴۶ و از سینمای قبل از انقلاب آغاز کرد و تاکنون ۲ بار برنده سیمرغ بهترین کارگردانی و ۲ بار برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه شده است.

در سال ۱۳۴۵ داریوش مهرجویی به ایران بازگشت. وی با توجه به علاقه‌اش به دنیای سینما، تصمیم گرفت فعالیت خود را به عنوان کارگردان در این عرصه شروع نماید. حضور وی در دنیای سینما به خودی خود جنجال برانگیز بود. چراکه داریوش مهرجویی در آن زمان تجربه زیادی نداشت و همینطور تازه از ایالات متحده آمریکا به ایران بازگشته بود. تمامی این موارد زمانی که وی اعلام نمود که قصد ساخت فیلمی با نام الماس ۳۳ با بودجه ۲ میلیون دلاری را دارد حاشیه برانگیزتر شدند. در فیلم الماس ۳۳ بازیگران مطرح خارجی مانند نانسی کووَک (بازیگر مطرح تلوزیون آمریکا) نیز حضور داشتند. فیلم الماس ۳۳ یکی از پر هزینه ترین فیلم‌های آن زمان به شمار می‌رفت. ساخت این فیلم شایعات بسیار زیادی برای داریوش مهرجویی به همراه داشت؛ از رابطه او با بازیگر آمریکایی گرفته تا اکران در کشور‌های اروپایی.

این فیلم در ۵ بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده رفت و فروش متوسطی داشت. هر چند که فیلم الماس ۳۳ یک پدیده برای سینمای آن دوران محسوب می‌شد اما با شکست تجاری روبرو شد، و توجه منتقدان را هم چندان به خود جلب نکرد. سال ۱۳۴۸ با هم‌کاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعهٔ عزاداران بیلِ ساعدی نوشت و فیلم کرد. این فیلم جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود.

تا قبل از انقلاب ۵۷ او ۵ فیلم ساخت و سپس با شروع انقلاب به فرانسه مهاجرت کرد و یکسال بعد از انقلاب برگشت و در سال ۵۹ فیلم مدرسه‌‌ای که می‌‌رفتیم برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت.

سبک داریوش مهرجویی

همسر داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی یکی از ستوده‌ترین فیلم‌سازان سینمای ایران به حساب می‌آید. جناب مهرجویی از لحاظ سبک فیلم سازی، چیزی به عنوان زمان و مکان برایش اهمیت ندارد. سوای این قضایا فیلم می‌سازد و این داستان فیلم را جذاب‌تر می‌کند. می‌توان به جرات گفت که همین حرکت‌ها و رخدادها هستند که تصور مخاطب را بی پروا با خود به هر طرف می‌کشانند. همین رخداد‌هایی که ماورای زمان و مکان هستند بیننده را جذب خود می‌کند، غرق در دنیای فیلم و قصه جذاب آن می‌شویم. این هنرمند برجسته، داریوش مهرجویی با همین سبک خاص و استثنایی خود باعث پیشرفت سینمای ایران و دیده شدن فیلم‌های ایرانی در کشور‌های غربی و خارجه شد.

گاهی لازم است با دیدن سبک های آقای مهرجویی محیط استرس آور اطراف خود را رها کنیم و همراه فیلم و فیلمنامه پیش برویم. او همیشه این را می‌گوید که آرزو می‌کنم در هنر، در بند نباشم و خودم را سانسور نکنم. من می‌خواهم در کمال خونسردی بنشینم و هر آنچه که درون من است را بیرون بریزم. دوست دارم در رشته هنری به عقب بازگردم.

فیلم‌های سانسوری داریوش مهرجویی

همانطور که ذکر کردیم، خیلی از فیلم‌های داریوش مهرجویی سانسور شده‌اند. اینکه در آغاز کار و در اوج جوانی آثار ارزشمندات توقیف و پخش نشوند، خیلی دردناک است. شاید داریوش مهرجویی تنها فیلم سازی باشد که فیلم‌هایش هم قبل و هم بعد از انقلاب سانسور و توقیف می‌شد. اما وی خیلی خوب توانست خود را به جلو براند و جوایز نفیسی را از حرفه خود دریافت کند. فیلمی به نام مستند الموت که سناریو در مورد شیعیان و مذهب اسماعیلیون و به طور کلی در مورد اسلام و برای تلویزیون‌ ملی جمهوری اسلامی ایران ساخت. اما این فیلم هرگز پخش نشد و تنها جواب آن‌ها این بود که فیلم گم شده است.

یکی دیگر از فیلم‌های آقای مهرجویی، سینمایی سنتوری بود که در سال ۱۳۸۵ ساخته شد و هیچ وقت اجازه اکران در سینما ها داده نشد. او از اینکه بی دلیل این فیلم را توقیف کرده اند نیز صحبت کرد و گفت هیچ وقت دلیل این کار را نگفتند و من هم متوجه نشدم. جالب است بدانید که این فیلم در جشنواره همان سال، فیلم سنتوری یکی از بهترین فیلم هایی بود که مردم به آن رای داده بودند. اما بعدها بدون کسب اجازه در نمایش خانگی اکران شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

در اسفند ۱۴۰۰ با صادر نشدن پروانه نمایش جدید برای فیلم لامینور او از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، این فیلم به شکل رسمی از ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۱ خارج شد و تلاش‌های تهیه‌کننده و بیانیه صنف‌های سینمایی برای نمایش عمومی آخرین ساختهٔ مهرجویی بی‌اثر ماند. استدلال مسئولان سازمان سینمایی ایران این بود که دو سال از صدور مجوز نمایش این اثر سینمایی گذشته و این مجوز منقضی شده‌است

فیلم‌های سانسور شده یا توقیفی داریوش مهرجویی

عنوانتاریخ ساختتاریخ پخش
گاو13481349
دایره مینا13531356
الموت یا سیاحت در ایران1355مفقود شده
مدرسه‌‎ای که می‌رفتیم13591369
بانو13691376
سنتوری13851389
لامینور13981401

فیلم های داریوش مهرجویی ؛ بهترین فیلم‌ها

عکس همسر داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی یکی از کارگردانان موج نو ایران و صاحب سبک که دریچه‌ای جدید به روی سینمای ایران گشود آثار فاخری در سال‌های فعالیت خود داشته و می‌توان گفت هر اثرش به نوعی درخشیده از او می‌توان به عنوان اقتباسی‌ترین کارگردان ایران نام برد و آثار بسیار زیادی از او اقباسی از داستان‌‌های معروف جهان است. از معروف‌ترین آثار او:

اجاره‌نشین‌ها فیلم سینمایی کمدی درام به کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۶۵ است، که در سال ۱۳۶۶ به نمایش عمومی درآمد، پرفروش‌ترین فیلم سال شد و بر اساس نظرسنجی ماهنامه فیلم از بین منتقدان سینمایی در بین فیلم‌های برتر تاریخ سینمای ایران قرار گرفت. اجاره‌نشین‌ها در زمانی ساخته شد که فیلم‌های کلیشه‌ای و شعارزده صحنه سینمای ایران را به تسخیر خود درآورده بودند و از این جهت فیلمی بسیار متفاوت با ارجاعات سیاسی و اجتماعی فراوان است.

هامون فیلمی اجتماعی و سورئالیستی است که در سال ۱۳۶۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته شد. از بازیگران معروف این فیلم می‌توان از خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، عزت‌الله انتظامی و فتحعلی اویسی نام برد. این فیلم در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده است. هامون نخستین بار در هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با آنکه جایزه بهترین فیلم را نگرفت، اما با کسب شش جایزه از جمله جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین کارگردانی و فیلمنامه و بازیگر نقش اول مرد، فاتح اصلی جشنواره لقب گرفت. استقبال منتقدان از هامون گسترده و بی‌سابقه بود اما این فیلم مخالفان جدی از میان مدافعان ایدئولوژیک حکومت و تاثیرگذار بر تصمیمات و نظرات مسئولان بلندپایه نظام داشت.

سارا فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۷۱ است. داستان این فیلم از نمایش‌نامه خانه عروسک اثر هنریک ایبسن الهام گرفته شده‌است. فیلم سارا در کارنامه سینمایی مهرجویی جزو یکی از بهترین و مهم‌ترین کارهایش به‌شمار می‌آید و از نقطه نظری دیگر در کنار عناوینی همچون بانو، پری و لیلا، یکی از بارزترین فیلم‌های او در خصوص زنان است.

لیلا فیلمی ایرانی به نویسندگی و کارگردانی داریوش مهرجویی است که در سال ۱۳۷۶ منتشر شد. این دوازدهمین فیلم بلند مهرجویی است که در سال ۱۳۷۵ ساخته شد و به عنوان بهترین فیلم سال در دوره ۱۲ منتخب نویسندگان و منتقدان در سال ۱۳۷۶ قرار گرفت. این فیلم را می‌توان به نوعی تکمیل‌کننده سه‌گانه سارا و پری محسوب کرد که فیلم‌نامه آن هم‌چون دو اثر قبلی اقتباسی است و بر اساس داستانی نوشته مهناز انصاریان به نگارش درآمده است.

درخت گلابی فیلمی محصول سال ۱۳۷۶ به کارگردانی داریوش مهرجویی است که براساس داستان کوتاهی از مجموعه داستان جایی دیگر نوشتهٔ گلی ترقی ساخته شده‌است. برای موسیقی این فیلم از یکی از قطعات فیلیپ گلاس به نام Mad Rush استفاده شده‌است.

مهمان مامان یک فیلم کمدی خانوادگی به کارگردانی داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۸۲ است. این فیلم بر اساس کتاب مهمان مامان نوشتهٔ هوشنگ مرادی کرمانی و توسط سیمافیلم تولید شده‌است. از فیلم استقبال خوبی شد و در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد. این فیلم نیز، مانند فیلم اجاره‌نشین‌ها، گوشه‌هایی از جامعهٔ ایرانی و عادات و رفتار آن را با استفاده از شخصیت‌های مختلفی که شاید نمایندهٔ قشرهای مختلف جامعهٔ ایرانی هستند، نشان می‌دهد.

سنتوری یا علی سنتوری فیلمی ایرانی در ژانر درام است. این فیلم ساخته داریوش مهرجویی در سال ۱۳۸۵ خورشیدی است. سنتوری فیلمی است اجتماعی با رویکردی انتقادی که تم اصلی آن تضاد سنت و مدرنیته در جامعه امروز ایران و موضوع آن سقوط هنرمند و خودویرانگری او در جامعه‌ای است که هنر واقعی را برنمی‌تابد و مدام آن را محدود و سرکوب می‌کند. این فیلم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد و از اکران بازماند. و در سال ۱۳۸۹ در شبکه نمایش خانگی پخش شد. فیلم برداشتی آزاد از عقاید یک دیوانه نوشته هاینریش بل است. همچنین خاطرات خانوادگی رامین اسکندری نویسنده غیر حرفه‌ای شیراز در یاداشت‌هایی تحت عنوان بهار سیاه دستمایه اصلی فیلمنامه‌ای شد در ارتباط با زندگی نافرجام برادر ناکام بزرگترش، پیمان اسکندری که در اوج هنر و تحصیل به بیراهه و اعتیاد افتاد و عشقی اشتباه علی‌رغم تلاش خانواده و نزدیکان او را تا مرگ سوق داد. در زمستان ۱۳۹۳، پروژه ساخت سنتوری ۲ به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز شد. این فیلم قرار بود در راستای خط داستانی فیلم سنتوری ساخته شود ولی به سرانجام نرسید.

فیلم های داریوش مهرجویی

سالعنوان
1346الماس 33
1348گاو
1349آقای هالو
1351پستچی
1353دایره مینا
1359مدرسه‌ای که می‌رفتیم
1365اجاره نشین‌ها
1366شیرک
1368هامون
1370بانو
1371سارا
1373پری
1375لیلا
1376درخت گلابی
1378میکس
1380بمانی
1382مهمان مامان
1385سنتوری
1378طهران تهران
1388آسمان محبوب
1390نارنجی پوش
1391چه خوب که برگشتی
1392اشباح
1398لامینور

مستند های داریوش مهرجویی

سالعنوانموضوع
1355ایثارفیلم مستند کوتاه برای سازمان انتقال خون ایران
1355الموتفیلم بلند مستند داستانی در بارهٔ اسلام، تشیع و اسماعیلیان برای تلویزیون ملی ایران. تاکنون نمایش داده نشده‌است
1356انفاقفیلم کوتاه مستند، ۱۰ دقیقه، برای مرکز انتقال خون
1356بخششفیلم کوتاه مستند، برای مرکز انتقال خون
1375پیوند کلیهفیلم کوتاه مستند، برای وزارت بهداشت و درمان
1362سفر به سرزمین رمبوفیلم مستند داستانی برای تلویزیون فرانسه. براساس زندگی آرتور رمبو

فیلم کوتاه های داریوش مهرجویی

سالعنوان
1377داستان‌های جزیره
1385فرش و فرشته
1387تهران روز‌های آشنایی

کتاب های داریوش مهرجویی

سالعنوان
1395به خاطر یک فیلم بلند لعنتی
1393روشنفکران رذل و مفتش بزرگ
1396در خرابات مغان
1396آن رسید لعنتی
1395سفرنامه پاریس، عوج کلاب

ترجمه های داریوش مهرجویی

سالعنواننویسنده
1368بعد زیبایی شناختی و زیباشناختی واقعیتهربرت مارکوزه
1400جهان هولوگرافیکمایکل تالبوت
1400یونگ، خدایان و انسان مدرنآنتونیو مورنو
1387نمایشنامه‌های غرب واقعی و طفل مدفونسام شپارد
1400آوازه‌خوان طاس و درساوژن یونسکو

جوایز و افتخارات داریوش مهرجویی

سریال های داریوش مهرجویی

این کارگردان با استعداد و محبوب در طول سال‌های فعالیت درخشان خود در سینما و تلویزیون تا کنون جوایز و افتخارات بسیاری زیادی کسب کرده و مورد تقدیر منتقدان قرار گرفته است. در جدول زیر می‌توانید جوایز داریوش مهرجویی در طول چندین سال فعالیت در عرصه کارگردانی را مشاهده کنید.

سالعنوانجشنوارهاثر
1970برنده جایزهٔ بهترین فیلم‌نامهدومین جشنواره سینمایی سپاسگاو
1970برنده جایزه دوم بهترین فیلمجشنواره جهانی فیلم تهرانگاو
1971برنده جایزه فیپرشیسی و دومین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، ایتالیاگاو
1971نامزد هوگو طلاییجشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، آمریکاگاو
1972برنده جایزه بخش نگاه نوجشنواره فیلم برلین، آلمانگاو
1974جایزه بهترین فیلمجشنواره بین‌المللی فیلم لاروشل، فرانسهگاو
_بهترین فیلم تاریخ سینمای ایراندر رای‌گیری منتقدان سینمایی ایران سال‌های ۱۳۵۱، ۱۳۶۷، ۱۳۷۸گاو
1971برنده جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و جایزهٔ اول به عنوان بهترین فیلم،جشنواره فیلم سپاسآقای هالو
1971نامزد جایزه تندیس طلاییجشنوارهٔ بین‌المللی فیلم مسکو، روسیه.آقای هالو
1972برنده جایزه بخش نگاه نوجشنواره فیلم برلین، آلمانپستچی
1972فیلم هفتم ار ده فیلم برگزیدهٔ جهانتوسط منتقدان انگلیسی سالنامهٔ فیلم بولتنپستچی
1973نامزد هوگو طلاییجشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، آمریکاپستچی
1975برنده جایزه ویژه هیت داوران بخش بین‌المللجشنواره بین‌المللی فیلم روتردام، هلندپستچی
1977برنده جایزهٔ بزرگ آنتن دوجشنواره فیلم پاریس، فرانسهدایره مینا
1978برنده جایزه ویژهٔ بین‌المللی کاتولیک‌هاجشنواره فیلم برلین، آلماندایره مینا
1978برنده جایزهٔ فیپرشی سینمای نوجشنواره فیلم برلین، آلماندایره مینا
1978نامزد هوگو طلاییجشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، آمریکادایره مینا
1980برنده جایزه بهترین فیلم،جشنواره فیلم پراد، فرانسهدایره مینا
1984برنده جایزه ویژه هیئت داوران و نمایش در بخش خارج از مسابقهجشنواره سه قاره، فرانسهمدرسه‌ای که می‌رفتیم
1990برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامهجشنواره فیلم فجر.هامون
1991رنده جایزهٔ برنز بهترین فیلم در بیست و چهارمین جشنوارهٔ بین‌المللیهیوستون، آمریکاهامون
1991نامزد جایزه بزرگجشنواره بین‌المللی فیلم توکیو، ژاپنهامون
_برگزیده شده به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایرانشماره‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ ماهنامهٔ سینمای فیلم، توسط خوانندگانهامون
1999برنده جایزه ذکر ویژه و جایزه دان کیشوتجشنواره فیلم برلین، آلمانبانو
1991نامزد قرقاول طلاییجشنواره فیلم کرالا، هند.بانو
1991نامزد جایزه بهترین فیلم بخش بین‌المللیجشنواره بین‌المللی فیلم ماردل پلاتا، آرژانتینبانو
1993برنده جایزه صدف طلایی بهترین فیلمچهل و یکمین جشنواره فیلم سن‌سباستین، اسپانیاسارا
1993برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامهجشنواره فیلم فجرسارا
1993برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگرانجشنواره سه قاره، فرانسهسارا
1993نامزد جایزه بالن طلایی بهترین فیلمجشنواره سه قاره، فرانسهسارا
1993برنده جایزه بالن نقره‌ای بهترین فیلمجشنواره سه قاره، فرانسهسارا
1994برنده جایزه دوم بهترین فیلم منتخب تماشاگرانجشنوارهٔ فیلم رن، فرانسهسارا
1994برنده جایزههجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سائو پائولو، برزیلسارا
1995برنده جایزه هنری‌ترین فیلمدوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم حراره، زیمبابوهسارا
1995برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانیجشنواره فیلم فجرپری
1995برنده جایزه بهترین کارگردانیاولین جشن سینمای ایرانلیلا
1995برنده جایزه بهترین فیلم‌نامهاولین جشن سینمای ایرانلیلا
1997برنده جایزه بهترین فیلمجشنواره بین‌المللی فیلم زنگبار، تانزانیادرخت گلابی
1997نامزد جایزه بهترین فیلم‌نامهومین جشن سینمای ایراندرخت گلابی
1997نامزد جایزه بهترین فیلم شانزدهمینجشنواره فیلم فجردرخت گلابی
1998برنده هوگو نقره‌ایسی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، آمریکادرخت گلابی
2003برنده جایزه ویژهجشنواره فیلم بروکسل، بلژیکبمانی
2002نامزد جایزهبخش نوعی نگاه جشنواره کنبمانی
2004برنده جایزه بهترین فیلمبیست و دومین جشنواره فیلم فجرمهمان مامان
2004برندهٔ لوح زرین بهترین فیلمدیدگاه منتقدان بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجرمهمان مامان
2005نامزد جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانیهشتمین جشن بزرگ سینمای ایرانمهمان مامان
2005نامزد جایزه بهترین فیلمسیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فوکوئوکا، ژاپنمهمان مامان
2007برندهٔ جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگرانبیست و پنجمین جشنواره فیلم فجرسنتوری
2012برنده جایزه ویژه هیئت داورانسی‌امین دوره جشنواره فیلم فجرنارنجی پوش
1385جایزه یک عمر فعالیت اثرگذار فرهنگیجایزه یلدا، به همت انتشارات کاروان و ماهنامه جشن کتاب_
2007دریافت جایزه دست چاپجشنواره فیلم بوسان_
2008قدیر برای یک عمر فعالیت هنریجشنواره بین‌المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان_
2014دریافت نشان لژیون دونور درجه شوالیهاز سوی سفیر فرانسه_

حواشی داریوش مهرجویی

فیلم‌های بسیاری از داریوش مهرجویی سانسور و توفیف شده‌اند از خاطره‌ انگیز‌ترین فیلم او سنتوری که توفیف ها و دزدی‌ها باعث مرگی در عوامل شد تا آخرین اثر مهرجویی لامینور که پروانه نمایش را گرفته بود و بعد زیر قولشان زدند.

کانون کارگردانان سینما و انجمن تهیه‌کننده/کارگردانان برای اکران نوروزی فیلم لامینور بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند که: «داریوش مهرجویی چشم و چراغ سینمای‌مان، بزرگِ ما و پیشکسوت تمامی کارگردانان و سینماگران و نشانه و اعتبار همه سینمای ایران است. و ما به عنوان کانون کارگردانان سینمای ایران و انجمن تهیه کننده/کارگردانان سینمای ایران، بر این باوریم اکران و عرصه نمایشی که با محدودیت و تنگ نظری، چه از جانب دولت و چه صاحبان منافع، نتواند اثری از این بزرگ مرد سینما را به نمایش درآورد، شایستگی عنوان صحنه نمایش سینمای ایران را ندارد و تنها می‌تواند عرصه‌ای برای سودجوئی محسوب شود. ما خواهان نمایش بی قید و شرط فیلم لامینور در نوروز امسال هستیم.»

باز اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر شد که احتمالا فیلم اکران خواهد شد اما عاقبت به صورت رسمی از طرف وزارت ارشاد اعلام شد: «فیلم لامینور از نظر سازمان سینمایی مانعی برای دریافت پروانه نمایش ندارد، این فیلم پروانه نمایش خود را دو سال گذشته دریافت کرده و الان اعتبار آن پروانه منقضی شده است.» وی در عین حال گفت: «این فیلم در اکران نوروزی نیست و بزودی با تعامل تهیه کننده پروانه نمایش فیلم صادر می‌شود.»

و اما واکنش مهرجویی به حواشی پیرامون فیلمش، او ویدئویی منتشر کرد و در آن به صراحت اعلام کرد که : « من معترضم شما به من پروانه نمایش دادید؛ چرا زیر قول خودتان می‌زنید؟ مرد نیستید. مردانه رفتار کنید. دیگر نمی‌توانم تحمل کنم. من می‌آیم و به همراه دستیارانم در وزارت ارشاد تحصن می‌کنم. تا حقم را نگیر ول نمی‌کنم، وزارت ارشاد؛ وزیر محترم! به حرف من گوش بده. من دیگر نمی‌توانم. می‌خواهم بجنگم. بیایید بزنید من را بکشید. این سینه من. من را بکشید ولی من حقم را می‌گیرم.»

قتل داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۲ در ویلایشان در شهر کرج به قتل رسیدند. این خبر در تاریخ ۲۳ مهر توسط محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت‌رئیسه خانه سینما، و همچنین توسط یکی از سینماگران حاضر در محل وقوع حادثه تأیید شد.

طبق گفته ‌رئیس کل دادگستری استان البرز مونا مهرجویی، فرزند داریوش مهرجویی، گفته است که پدرش در ساعت ۲۰:۵۰ دقیقه ۲۲ مهر به او پیام می‌دهد که برای شام به خانه برود. دختر آقای مهرجویی ساعت ۲۲:۲۵ به خانه پدرش می‌رسد و پس از اینکه کسی جواب زنگ را نمی‌دهد با کلید در را باز می‌کند. ‌حسینی فاضلی هریکندی از مونا مهرجویی نقل می‌‌کند که وقتی او وارد خانه می‌شود،‌ می‌بیند که «پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده دیگر به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.»‌‌آقای فاضلی هریکندی گفته است که پس از تماس مونا مهرجویی، با «صدور دستور قضایی، بلافاصله دادستان فردیس به همراه بازپرس ویژه قتل و تیم ویژه بررسی صحنه جرم در محل قتل حاضر شدند.»‌‌رئیس کل دادگستری استان البرز گفته است که «دستورات قضایی لازم جهت بررسی موضوع و شناسایی و بازداشت متهمان » صادر شده است. ‌پیکر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسر او در شامگاه ۲۲ مهر در ویلای شخصی آنها در زیبادشت فردیس پیدا شد

تحقیقات انتظامی درباره عاملان و انگیزه این قتل‌ها هنوز به صورت رسمی منتشر نشده‌اند و جزئیات بیشتری در دسترس نیستند. قبل از این حادثه، وحیده محمدی فر همسر داریوش مهرجویی در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی از تهدیدهای «شخصی ناشناس با لهجه غیر ایرانی» با چاقو از پشت پنجره ویلایشان اطلاع داده بود. او همچنین در این پست در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که در هفته‌های اخیر مورد سرقت قرار گرفتند و در طی این سرقت، دو عدد سنتور از ایشان به سرقت رفته و این سنتورها مربوط به پروژه سنتوری ۲ بودند.

آلبوم عکس داریوش مهرجویی

کلام آخر

فرزندان داریوش مهرجویی

در این مقاله با بیوگرافی داریوش مهرجویی همراه شما بودیم و همچنین از حواشی و قتل او نیز سخن گفتیم. نظر شما درباره این کارگردان اسطوره ایرانی چیست؟ کدام فیلم او را تماشا کرده‌اید و به آن علاقه داشتید؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو