خوردن گز در بارداری مفید است یا مضر؟

خوردن گز در بارداری مفید است یا مضر؟


منبع: آرگا

2

1402/7/26

16:07


خوردن گز در بارداری مفید می باشد، البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد، زیرا زیاده روی در مصرف این سوغات شیرین و وسوسه انگیز اصفهان می تواند، منجر به بروز دیابت بارداری شود. در مجموع می توان گفت مصرف به اندازه این خوراکی به تقویت عمومی و افزایش انرژی بدن کمک می کند و برای خانوم های باردار نیز مفید است.

توجه به تغذیه در دوران حساس بارداری بسیار مهم است، تغذیه صحیح می تواند در سلامت هر چه بیشتر مادر و فرزند دلبندش تاثیر گذار باشد. گز یکی از تنقلات سنتی و محبوب ایرانی می باشد، که انواع ویتامین ها را شامل می شود. خوردن گز در بارداری با رعایت برخی نکات ساده عاری از اشکال می باشد، بهتر است میل کردن این خوراکی با یک نوشیدنی گرم مانند چای همراه باشد تا طعم شیرین آن به تعادل مطلوبی برسد، در ادامه بیشتر با فواید و مضرات مصرف گز در بارداری آشنا خواهید شد.

برخی افراد به دلیل شیرین بودن گز مصرف آن را خالی از اشکال نمی بینند و تصور می کنند مصرف آن می تواند برای سلامتی مضر باشد باید گفت در صورتی که در مصرف گز تعادل داشته باشید، علاوه بر این موضوع که مصرف آن عاری از اشکال است، می توان گفت مصرف گز در دوران بارداری بسیار مفید نیز می باشد.

فواید انگبین گز برای خانوم های باردار

خوردن گز در بارداری

توجه به تغذیه در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است، زیرا برخی از مواد غذایی می تواند تاثیر مستقیم بر رشد و سلامت جنین داشته باشند. جالب است بدانید این خوراکی خوشمزه دارای انواع ویتامین های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ ، سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات، قند مانند گلوکز، فروکتوز، ساکارز و مالتوز، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، اسید فولیک، لوتئین و زآگزانتین می باشد. بنابراین می توان گفت مصرف گز در بارداری می تواند مفید باشد، برای اطمینان بیشتر مواد تشکیل دهنده گز را مورد بررسی قرار می دهیم.

 پسته

ترکیب پسته و گز به حفظ سطح گلوکز خون کمک می کند. پسته علاوه بر طعم خوب یک غذای کامل است و در میان خشکبار از ارزش بالایی برخوردار است و می تواند مواد مغذی و مفید را برای مادر و نوزاد فراهم کند، در نتیجه مصرف پسته استفاده شده در گز برای مادر و جنین بسیار مفید می باشد.

آشنایی با خواص مصرف گز در دوران بارداری

 بادام

بادام دارای چربی های اساسی، پروتئین ها و ویتامین های مهمی است که در سه ماه اول به رشد و سلامت کودک کمک بسیاری می کند. در صورت مصرف متوسط بادام و زیاده روی نکردن در مصرف آن می توانید، یک بارداری سالم و بی خطر داشته باشید. بهتر است مقدار مناسبی از بادام به برنامه روزمره خود اضافه کنید.

یکی از مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری B9 (فولات/اسید فولیک) می باشد، در بادام مقدار مناسبی از این ماده وجود دارد و می تواند به رشد عصبی جنین و پیشگیری از نقایص ارثی کمک کند. از دیگر فواید ویتامین B6 کمک به عملکرد مناسب مغز و حفظ سیستم عصبی مورد نیاز می باشد. منگنز موجود در بادام به تنظیم وزن بدن مادر و نوزاد کمک می کند، شما می توانید از راهنمای کنترل وزن در دوران بارداری کمک بگیرید تا وزن مناسبی داشته باشید. با توجه به خواص بادام به کار رفته در گز باید گفت خوردن گز در بارداری مفید و بدون اشکال است.

آشنایی با فواید خوردن گز در بارداری

سفیده تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی است و معمولا یکی از مناسب ترین گزینه ها برای رژیم غذایی سالم می باشد. با این که تخم مرغ حاوی مواد معدنی و سایر ویتامین ها و چربی می باشد، باز هم رعایت برخی اقدامات لازم است. در دوران بارداری باید تخم را به شکل آبپز آن میل کنید تا علاوه بر استفاده از مواد مغذی آن باکتری های مضر آن از بین بروند و از مصرف تخم مرغ به شکل خام خودداری کنید.

در هنگام خرید تخم مرغ به بررسی تاریخ آن دقت کنید و برای پیشگیری از آلودگی، تخم مرغ را تنها از مکان های تمیز خریداری کنید. سفیده تخم مرغ به کار رفته در گز می تواند در دوران بارداری بسیار مفید باشد.

فواید سفیده تخم مرغ در گز

انگبین

طبع ریشه و برگ گز انگبین سرد و خشک می باشد، این در صورتی است که طبع عصاره آن گرم و خشک است. از خواص دارویی گز انگبین در صنعت داروسازی و طب سنتی بسیار استفاده می شود، خواص انگبین مانند عسل طبیعی می باشد. همچنین گز انگبین حاوی فروکتوز می باشد که نسبت به ساکارز شیرین تر است و سرعت جذب کمتری دارد. درمان مشکلات گوارشی اصلی ترین خاصیت انگبین است که در رفع یبوست و بواسیر عالی عمل می‌کند.

احتمال ابتلا به دیابت بارداری با مصرف گز

گلاب

گلاب از جمله مواد مورد استفاده در گز می باشد. رایحه مناسب و مطلوب گلاب باعث شده است تا از آن در ترکیب بسیاری از موارد بهره ببرند. از خواص گلاب می توان به ویژگی های تقویت کننده اعصاب، برطرف کننده بوی بد دهان، نشاط آور بودن، تقویت کننده لثه و تقویت قلب اشاره کرد.

کلام آخر

گز از مواد مختلفی تشکیل می شود که هر کدام خواص مربوط به خود را دارند، با بررسی این ویژگی ها برای خانوم های باردار می توان گفت خوردن گز در بارداری مفید می باشد. در مصرف این خوراکی نباید زیاده روی شود مخصوصا در دوران بارداری چرا که با وجود مواد مغذی بازم احتمال دارد به دیابت بارداری منجر شود، برای کسب اطلاعات بیشتر از دیابت بارداری می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید. برای پیشگیری از بروز دیابت بارداری می توانید از انواع گز رژیمی استفاده کنید، همچنین نوع رژیمی آن شیرینی زیادی ندارد و موجب دلزدگی نیز نمی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو