خوردن ادویه کاری در بارداری مفید است یا مضر؟

خوردن ادویه کاری در بارداری مفید است یا مضر؟


منبع: آرگا

2

1402/8/22

16:18


بهتر است در دوران بارداری تا جایی که برایتان مقدور است از مصرف غذا های تندو پرادویه پرهیز کنید، در ترکیبات ادویه کاری فلفل، هل و زردچوبه وجود دارد که خیلی مناسب به نظر نمی آید، البته گفتنی است که مصرف ادویه کاری در بارداری دارای خواص فراوانی نیز می باشد، که در این مطلب به توضیح این موارد پرداخته شده است، اما به یاد داشته باشید در مصرف این ادویه در این دوران حساس زیاده روی نکنید تا مصرف آن بیش از اندازه نباشد، برای یک انتخاب بهتر نیز می توانید در این باره با پزشک خود مشورت کنید تا آسودگی خیال بیشتری داشته باشید.

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم می باشد و برای حفظ سلامت مادر و جنین باید جانب احتیاط رعایت شود. یکی از محبوب ترین ادویه ها که توانایی مزه دار کردن عالی غذا ها را دارد ادویه کاری می باشد، که از ترکیب گشنیز، زیره، زردچوبه، زنجبیل، دارچین، میخک، جوزهندی، هل و پودر فلفل به وجود می آید. باید توجه داشت که مصرف برخی ادویه ها می تواند خطر سقط جنین را به دنبال داشته باشد، این خطر در سه ماهه اول بسیار بیشتر می باشد. در ادامه این مطلب با فواید و مضرات مصرف ادویه کاری در بارداری آشنا می شوید.

ادویه کاری به دلیل ترکیب سازنده و مفیدی که دارد، در صورت رعایت کردن احتیاط می تواند در دوران بارداری بی خطر و مفید باشد. از مصرف بیش از اندازه این ادویه باید پرهیز کرد. البته استفاده متعادل از کاری در دوران بارداری عاری از اشکال می باشد ولی در بارداری های پرخطر باید در مصرف آن احتیاط کرد و در این باره از پزشک مشورت گرفت، زیرا استفاده از این ادویه در بارداری پرخطر می تواند مشکل ساز باشد.

فواید ادویه کاری در بارداری

ادویه کاری در بارداری

زنجبیل، دارچین و زردچوبه باعث تحریک گرفتگی رحم می شود که در بیشتر موارد در ترکیب کاری وجود دارند، در صورتی که خطر زایمان زودرس وجود دارد باید، در مصرف این ادویه بسیار احتیاط کرد زیرا طعم تند این ادویه باعث تشدید این امر می شود و باید بسیار کم مصرف شود. به طور کلی باید گفت مصرف متعادل این ادویه در بارداری بی خطر تلقی می شود، این ادویه می تواند کم خونی و عفونت را کاهش دهد، عاقلانه ترین انتخاب در این دوران حساس برای حفظ سلامت مادر و دلبندش تعادل در مصرف مواد غذایی و ادویه ها می باشد. شما می توانید با آشنایی از طرز تهیه ادویه کاری در منزل و مقدار دقیق ترکیبات آن در خانه نیز به ساخت این ادویه دوست داشتنی اقدام کنید.

ادویه کاری چیست؟

ادویه کاری برای اولین بار توسط انگلیسی ها تهیه شد، زیرا درست کردن برخی از ادویه های هندی برای آن ها امکان پذیر نبود. این ادویه خوشمزه در غذا های بسیاری از کشور های آسیایی مانند هند، افغانستان، پاکستان مورد استفاده قرار می گیرد و جای خود را در بین غذا های ایرانی نیز پیدا کرده است. در ایران از این ادویه بیشتر برای طعم دلپذیر آن و تغییر رنگ و بوی غذا و از بین بردن زهم گوشت و مرغ مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه طعم تند و گرمی به غذا می دهد. ترکیب به کار رفته در این ادویه می تواند با توجه به تفاوت سلیقه مختلف باشد.

به طور کلی ترکیب این ادویه شامل زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل چیلی قرمز، زیره، هل، تخم گشنیز، تخم شنبلیله، برگ بو یا برگ کاری، تخم ریحان شیرین، جوز هندی، دارچین، سیر، میخک، دانه رازیانه، دانه خردل و زنجبیل می باشد. وجود این ترکیب منحصر به فرد می تواند تاثیر خوبی در سلامتی داشته باشد. برای آگاهی یافتن از مهم ترین خواص ادویه کاری و ترکیبات آن می توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه فرمایید.

معرفی ادویه کاری

فواید مصرف ادویه کاری در بارداری

پیش از این به سوال خطر داشتن استفاده از این ادویه در دوران بارداری پاسخ دادیم و دانستیم که مصرف متعادل آن در باردی عاری از ایراد می باشد و حتی می تواند به دلیل ترکیب مفیدی که دارد در حفظ سلامتی نیز موثر عمل کند. به طور عمده با مصرف این ادویه انواع مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، ویتامین C، ویتامین A، فیبر و اسید فولیک به مصرف می رسد که تمام این مواد برای سلامت مادر و جنین مفید می باشند. این ادویه به دلیل شامل شدن مواد مغذی در دسته بندی ادویه های بی خطر برای بارداری جای می گیرد و کم خونی، زایمان زودرس و احتمال هرگونه عفونت را کاهش می دهد. البته به یاد داشته باشید تمام این موارد در صورتی صدق می کند که در مصرف این ادویه تعادل رعایت شود، مصرف بی رویه از هیچ ماده غذایی درست نمی باشد.

استفاده از کاری در بارداری به حفظ سطح کلسترول خون کمک می کند، با دارا بودن ( کاربازول) این ادویه دارای خاصیت ضد باکتری می باشد و در پاکسازی دستگاه گوارش مفید واقع می شود، وجود این ویژگی در از بین بردن باکتری های خطرناک برای جنین چون سالمونلا و اشریشیا کلای مفید می باشد، این باکتری ها می توانند در برخی مواقع نواقص ژنتیکی برای جنین به وجود آورند. آلکالوئید موجود در این ادویه به تسهیل شدن جریان خون در بدن کمک می کند، همچنین با ترشح ماده ای سرم مانند از دیواره روده در برابر التهاب و حمله باکتری ها محافظت می شود.

استفاده متعادل از ادویه کاری در بارداری

وجود ویتامین ها مانند ویتامین C و فیبر در این ادویه در کاهش ابتلا به کبد چرب که در این دوران شایع می باشد کمک می کند. زردچوبه، گشنیز و فلفل چیلی در ادویه کاری دارای خواص ضد التهابی می باشد. در توصیف فواید این ادویه باید گفت در صورت استفاده متعادل، در دوران بارداری می تواند عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول و تری گلیسیرید بالا را کنترل کند و با موثر عمل کردن در بهبود جریان خون در سلامت قلب مفید خواهد بود. یکی از اجزای زردچوبه به کار رفته در این ادویه کورکومین می باشد، که بر اساس نتیجه تحقیقات انجام گرفته می تواند ژن های ایجاد کننده سرطان سینه در خانوم ها را غیر فعال کند. مصرف ادویه کاری در بارداری به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند و این امر خطر ابتلا به سایر بیماری ها را کاهش می دهد.

اطلاعات و فوایدی که در ادامه ذکر می شود ممکن است، قطعی نباشد، با این وجود بررسی ها نشان می دهد، مصرف پودر کاری در بارداری ممکن است در کاهش قندخون موثر باشد، مطالعه انجام گرفته بر روی بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر این نتیجه را در پی داشت که استفاده از مقدار متعادلی از پودر کاری باعث شد، میزان قند خون این افراد پایین تر از کسانی باشد که کمتر از یک بار در ماه از ادویه کاری استفاده می کردنند. این امر می تواند در پیشگیری از دیابت حاملگی که در این دوران شایع است موثر عمل کند.

با استفاده از این ادویه به سلامت مغز کمک می شود. کورکومین موجود در این ادویه ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. مصرف این ادویه در دوران بارداری احساس سیری را به دنبال خواهد داشت و تمایل کمتری به غذا خوردن نشان خواهید داد. همچنین باید گفت ادویه کاری حاوی گشنیز و زیره می باشد که خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارند و این امر در مطالعات آزمایشگاهی به اثبات رسیده است.

بررسی ترکیبات سازنده ادویه کاری

خطرات مصرف ادویه کاری در بارداری

مصرف این ادویه در دوران بارداری علاوه بر فوایدی که دارد می تواند مضراتی نیز داشته باشد، از جمله این مضرات می توان به وجود شنبلیله در آن اشاره کرد. مصرف شنبلیله در بارداری مضر می باشد و باعث تحریک رحم مادر می شود. استفاده از شنبلیله می تواند مشکلاتی چون التهاب، نفخ و اسهال را ایجاد کند و همچنین مصرف مقدار زیاد شنبلیله در تضعیف رشد جنین دست دارد.

در سه ماه اول بارداری در مقدار مصرف این ادویه باید بسیار دقت کرد، زیرا این سه ماه دوران حساسی می باشد و تا جایی که ممکن است باید از عامل خطر در این سه ماه کاست تا خطری سلامتی مادر و جنین را تهدید نکند. مصرف ادویه کاری در بارداری دارای فواید بسیاری برای مادر و فرزند دلبندش می باشد، اما در مقدار مصرف آن باید دقت کرد تا به میزان متعادل باشد و مشکل ساز نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو