مصرف کیوی در بارداری و ویژگی های مثبت و منفی آن

منبع: آرگا

2

1402/9/3

16:07


در وهله بارداری، شکل دهی یک برنامه رژیمی غذایی برای سلامتی خود مادر و جنین بسیار اهمیت برانگیز است. ترسی به دل نداشته باشید و پای میوه های خوشمزه و لذیذ همچون کیوی را به میان آورید.

کیوی، این میوه بسیار خوش طعم با پوست پرزی مانند، در اقلیم گرمسیری به دور از هیچگونه افزودنی کلسترول، قند و چربی به ثمر می رسد. حاوی ویتامین های K، C ، E، فولاد، پتاسیم، فیبر غذایی، کولین، مس، منیزیم و فسفر بوده که به بارداری سالم مادران نیز منجر می شود. مادران عزیز، هر روز تغذیه از دو عدد کیوی در بارداری خود پی ریزی داشته باشید تا با ایمنی کامل نوزاد خود را به دنیا آورید. در صورت بروز هر گونه علائم آلرژی زا به همراه اشکالات گوارشی، خود را از خوردن آن منع کنید تا اثرات منفی ای برای سلامتی شما همراه نداشته باشد.

هیچ گونه پایه اثبات شده ای بر فرض چگونگی تعیین جنسیت وجود ندارد. چرا این صحبت به مقاله پای گذاشته است؟ چون از زمان های پیشین برخی افراد اعتقاد به ویار مرکبات را در مادران باردار نشان از فرزند پسر می دانند. اما در علم پزشکی ویار های این دوران در اثر تغییر شرایط هورمونی و کمبود های بدن پیش می آیند و هیچگونه ارتباطی با چگونگی نشان دهندگی جنسیت جنین ندارد.

آشنایی ابتدایی با کیوی و تغذیه از کیوی در بارداری

خوردن کیوی در بارداری چه فوایدی دارد؟

  • کیوی سرشار از فولاد است:

میوه دلچسب کیوی سرشار از فولاد یا همان اسید فولیک بوده که تاثیرات بسیاری را برای سلامتی و رشد جنین به بار می آورد. اگر در دوران بارداری تغذیه از آن به اندازه باشد در تولید و نگهداری از سلول های جنین مخصوصا دستگاه عصبی برای رشد سازی کوتاهی نمی کند. نقص های مادرزادی و عدم رشد پذیری نخاع وجود نخواهد داشت و داستان سقط جنین برای همیشه از بین می رود.

  • کیوی سرشار از ویتامین C است:

کیوی ۱۴۰ درصد از دوز روزانه ویتامین لازمه را تامین می کند، در نتیجه با سطح بالای خود برای مادران باردار و جنین به شدت توصیه می شود. چون با کمک رسانی به انتقال دهنده های عصبی، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و سلامت پوست و کاهش ترک های پوستی حاصل از بارداری را حاصل می شود.

  • در کنترل قند خون و دیابت بارداری موثر است:

کیوی همچون هر میوه دیگری حاوی قند های طبیعی بوده، در نتیجه تغذیه از آن میل آدمی را برای شیرینی خوردن کاهش می دهد. با شاخص گلیسمی محدود به پایینی که دارد، اجازه پیشرفت انسولین در بدن را نمی دهد. کنترل و تنظیم قند خون در بارداری بسیار پر اهمیت است و در این دوران ابتلا به دیابت اوج می گیرد.

  • در بهبود عملکرد گوارش موثر است:

از شایع پذیری ابتلا به یبوست در دوران بارداری نمی توان چشم پوشی کرد. پروبیوتیک های حاوی از آنزیم، فیبر رژیمی و فنل موجود در کیوی سیستم گوارشی را تقویت می کنند تا از اسهال، یبوست، گاستریت، التهاب و درد شکمی پیشگیری داشته باشند.

  • کیوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند:

آنتی اکسیدان های موجود در کیوی از آسیب های وارد شده به DNA و RNA جنین پیشگیری می کند تا با مبارزه رادیکال های آزاد شده بدن، بیماری های احتمالی را به حالت خاموش نگه دارد.

  • دوره افسردگی بارداری وجود نخواهد داشت:

با اختلالات هورمونی امکان درگیری های روانی هم پیشی می گیرند. این اختلالات باعث می شود تا با تجربه های احساسی گوناگون، ناگهانی به شخصیت دیگری تبدیل شوید. افسردگی، خستگی، استرس اصلا برای سلامت جانی نوزاد در رحم مادر خوشآیند نیست، پس سعی در کنترل اختلالات درگیر کننده اعصاب خود باشید و آن را نادیده نگیرید.

فواید افزایش سلامت مادر با تغذیه از کیوی در بارداری

تغذیه از کیوی برای مادران باردار، چه عوارضی را پیش می آورد؟

  • آلرژی دهانی:

اگر تغذیه از کیوی بیش از مقدار طبیعی خود باشد در نتیجه امکان احساس خارش یا سوزش در دهان، ورم لب ها و زبان نیز وجود خواهد داشت. در نتیجه در بعضی موارد دیگر نیز خطر آسم، بثورات و خارش شدید نیز آدمی را درگیر می سازد.

  • بیماری های پوستی:

تغذیه بی اندازه از میوه کیوی، اختلال درماتیت را در پوست فعال می کند.

  • اشکالات گوارشی:

در خاص ترین حالت ممکن از عوارض، باید بدانید که تغذیه بیش از حد میوه کیوی اسهال، استفراغ و حالت تهوع را در بدن آدمی شکل می دهد.

  • آسیب به غده پانکراس:

تغییر در سطح تولیدی تری گلیسیرید زمانی در دراز مدت آسیب به پانکراس را همراه می آورد که زیاده روی در تغذیه از کیوی اوج بگیرد. خاصیت ضد قارچی داشته و در صورت استفاده از داروهای ضد انعقاد، هپارین، آسپرین، داروهای غیر استروئید، ضد التهابی یا ضد پلاکت پیش از تغذیه میوه با پزشک خود مشورت داشته باشید.

برای تغذیه از میوه کیوی ایده های زیر را دنبال کنید

همه آدم ها تن به ساده ترین فعالیت ها می دهند، به فرض مثال برای تغذیه از کیوی تنها خود را مکتفی به پوست گیری میوه و خوردن گوشت آن می کنند. اما نمی دانند که با ترکیب سازی دیگر تنقلات چه لذتی را برای جان خود می خرند. شما به عنوان ایده می توانید در انواع سالاد ها، دسر ها و ماست تکه های کیوی را اضافه کنید و از مزه دلچسب آن عشق کنید یا حتی مارمالاد بی نظیری را آماده سازید.

ایده های جذاب برای تغذیه از کیوی در بارداری

نکات پایانی تغذیه از کیوی در دوران سخت بارداری

کیوی همانطور که تعریف شد در صورت زیاده روی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای جنین و مادر به همراه آورد، پس بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

کیوی ها را به تک تک شست و شو دهید، تا با این حرکت پاتوژن های کیوی که عامل آسیب زا مضر هستند مواد شیمیایی آن ها از میان برود.

کیوی بسیار اسیدی است و در صورت افراطی گری در تغذیه امکان ابتلا به زخم دهان و گلو نیز وجود خواهد داشت.

برای کسب دانش بیشتر مقالات پیشین مجله دوست داشتنی آرگا را چون : خشک کردن میوه کیوی با ۳ روش، خواص کیوی و آشنایی با تمام خصوصیات تعریف شده آن و طرز تهیه شربت کیوی خنک را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو