عینک هوشمند ریبن | بررسی گجت جدید Ray-Ban و متا

عینک هوشمند ریبن | بررسی گجت جدید Ray-Ban و متا


منبع: پلازا

1

1402/9/6

08:40


عینک هوشمند ریبن | بررسی گجت جدید Ray-Ban و متا

عینک هوشمند ریبن متا یکی از گجت های پوشیدنی است که مدتی است نسخه جدید آن منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. در این مقاله از پلازا قصد داریم به صورت کامل به بررسی عینک هوشمند Ray-Ban Meta بپردازیم و ببینیم چه ویژگی هایی دارد و به چه دردی می خورد.

دنیای تکنولوژی این روز ها پر از سورپرایز ها و شگفتی های مختلفی است که تاثیر آنها در زندگی کاربران هر روز بیشتر و بیشتر می شود. مهمترین دسته بندی ای که می تواند ارتباط ما را با تکنولوژی بیشتر کند، گجت‌های پوشیدنی یا همان Wearable ها هستند. چند سالی است که محصولات فناوری حای خود را در تجهیزاتی که ما با خود همراه داریم، مانند ساعت و انگشتر و عینک و دستبند و موارد این‌چنینی باز کرده است. تجهیزاتی که همراه ما بوده و به صورت هوشمند به اینترنت متصل می شوند، می توانند بسیار هیجان انگیز باشند، اما آنچه حتی موضوع را از آن هم جذاب تر می کند، ورود هوش مصنوعی به این ماجراست که می تواند تاثیرات شگرفی روی تجربه کار با این موارد بگذارد. عینک هوشمند ریبن متا یکی از همین محصولات است که به تازگی به بازار عرضه شده است.

تصور عموم افراد از عینک هایی این‌چنینی، یک عینک بزرگ، با طرحی متفاوت و کمی نور و چراغ های اضافی دور و بر آن است. اما باید گفت عینک هوشمند ریبن متا از آن عینک های باکلاس و البته عجیب و غریب است که می توان مشابه آن را در فیلم های جیمز باند دید! در این مقاله قرار است با هم به بررسی این عینک بپردازیم که عمدتا با نام عینک هوشمند ریبن هم شناخته می شود. در ادامه این محصول را به صورت کامل معرفی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

عینک هوشمند ریبن متا چیست؟

در بین تمامی تجهیزات پوشیدنی که می توانیم آنها را در بازار، رویداد های تکنولوژی، وب سایت هایی که در این زمینه فعال دارند و یا حتی فیلم های علمی و تخیلی ببینیم، عینک های هوشمند همیشه یکی از برترین ها به حساب می آمدند و نشان از پیشرفتی شگرف در این خصوص داشته اند. در مورد عینک هوشمند ریبن متا هم باید گفت که این تصورات تا اندازه ای به حقیقت بدل شده است و ماه گذشته یعنی اواسط نوامبر 2023 یکی از معروفترین برند های ارائه دهنده عینک در جهان که همه ما آن را با عینک های آفتابی خاص می شناسیم، یعنی ریبن، یک عینک هوشمند جدید را به بازار عرضه کرد.

معرفی عینک Ray Ban - Meta

البته باید گفت که آن‌ها در این مسیر تنها نبوده و این عینک ساز با همکاری یکی از بزرگترین برند های پیشگام در تکنولوژی یعنی متا یا همان فیسبوک سابق موفق به انجام این کار شده است. در صورتی که با عینک های هوشمند آشنایی داشته باشید، این موضوع را می دانید که عینک های ریبن فیسبوک مدت زیادی است که در بازار وجود دارند و باید گفت همکاری این دو برند سابقه ای دیرینه دارد.

بعد از تغییر نام رسمی فیسبوک به متا، این عینک ها نیز از ریبن فیسبوک به ریبن متا تغییر نام دادند. البته باید گفت عینک هوشمند ریبن متا فراتر از عینک های همیشگی رفته است نسبت به مدل های قبلی ویژگی های خوب دیگری هم به کاربران ارائه می دهد.

عینک هوشمند ریبن متا چیست!؟

عینک هوشمند ریبن متا (Ray Ban Meta Smart Glass) جایگزین موفق و خوش ساخت عینک های ریبن متا استوریز (Ray Ban Meta Stories) بود که در ساخت آن از تکنولوژی پیشرفته تری استفاده شده بود و البته به خدمت گرفتن یک دستیار صورتی با هوش مصنوعی سطح بالا یکی از ویژگی های اصلی و مهم در این عینک به شمار می رفت.

معمولا در مورد کارایی عینک های هوشمند باید گفت که این عینک ها روند کاری نسبتا ثابتی دارند، یک یا دو دوربین در انتهای دسته ها، قابلیت اتصال به دیوایس های همراه مانند گوشی و لپ تاپ، نمایش نوتیفیکیشن ها و مواردی از این دست. در صورتی که سری به مقاله عینک هوشمند بزنید می توانید به این موارد دسترسی داشته باشید. اما در مورد عینک هوشمند ریبن متا باید گفت که داستان کمی متفاوت بوده و قابلیت های دیگری نیز به آن اضافه شده است. مهمترین ویژگی هایی که می توان گفت در مورد این عنک وجود دارد، از این قرارند:

  • بهبود کیفیت تصاویر رکورد شده؛
  • آپلود سریع تصاویر رکورد شده در شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم؛
  • به کارگیری هوش مصنوعی متا برای درک شرایط و ارائه پیشنهادات به کاربر؛
  • دستیار صوتی فیسبوک؛
  • ارائه هندزفری به صورت همراه؛
  • بهبود شرایط کیس و جعبه نگهدارنده؛
  • بهبود وضعیت باتری؛
  • ارائه بیش از 200 فریم جذاب و زیبا برای این عینک؛
  • امکانات متعدد برای لنز های آفتابی و طبی؛
  • قابلیت تغییر لنز بنا به نیاز؛

در کل باید گفت همانطور که انتظار می رفت عینک هوشمند ریبن متا توانسته است سطح توقعاتی که از سایر تولید کنندگان عینک های هوشمند مانند هواوی، Vuzix، گوگل و یا سامسونگ را بالاتر ببرد. این گجت در حالی که تمامی ویژگی های یک عینک طبی یا آفتابی عادی که خیلی از افراد از آنها استفاده می کنند را در کنار قابلیت های یک عینک هوشمند ارائه می کند و به راحتی می تواند جایگزین عینک های ما شود. در حالی که خیلی از عینک های هوشمند تنها یک گجت هستند، که به صورت یک عینک طراحی شده و نمی توانند کار یک عینک را انجام دهند. در ادامه رد مورد مشخصات سخت افزاری عینک هوشمند ریبن متا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مشخصات عینک هوشمند Ray Ban – Meta

در مورد مشخصات و تکنولوژی استفاده شده در عینک هوشمند ریبن متا باید گفت که پیشرفت های سخت افزاری خوبی اتفاق افتاده است. البته با در نظر گرفتن این موضوع که تمامی سخت افزار این عینک هوشمند باید در دو دسته باریک جای بگیرد، مطمئنا نمی توان انتظار توان پردازشی خارق العاده ای از آن داشت، اما باز هم در نوبه خود یکی از بهترین گجت ها به شمار می رود.

در پردازنده این دیوایس از تراشه کوالکام اسنپدراگون AR1 نسل 1 استفاده شده است. این پلتفرم جدید کوالکام به تجهیزات هوشمند قابلیت هایی مانند گرفتن تصاویر، استریمینگ به صورت لایو، ارائه نوتیفیکیشن ها و مواردی از این دست را می دهد که در خیلی از عینک های هوشمند هم قابل استفاده است.

مزایا و معایب عینک Ray Ban - Meta

مورد بعدی که در مشخصات عینک هوشمند ریبن متا خودنمایی می کند، دوربین های 12 مگاپیکسلی است که به صورت دو دوربین تک ماژوله در کناره های عینک جای داده شده و مانند دو چشم هر چیزی را از نقطه نظر بیننده ثبت و ضبط می کنند و می تواند آنها را به صورت زنده در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک به نمایش بگذارند و یا در گوش شما ذخیره کنند. نسبت به نسخه های قبلی این دوربین ها پیشرفت خوبی داشته و از 5 به 12 مگاپیکسل رسیده اند.

ظرفیت باتری عینک هوشمند ریبن متا به صورت صریح اعلام نشده است اما این باتری می تواند دیوایس را به مدت 4 ساعت به صورت فعال روشن نگه دارد. منظور ما از فعال مدت 4 ساعت استریمینگ مداوم و یا گرفتن 500 عکس می باشد. بعد از این کارکرد لازم است این عینک برای شارژ در کیف مخصوص خود قرار بگیرد. این کیفی می توان انرژی مورد نیاز باری 32 ساعت کار کردن را در اختیار عینک شما بگذارد و با یک شارژر میکرو یو اس بی 15 وات شارژ می شود.

مشخصات عینک هوشمند ریبن متا

قیمت عینک هوشمند ریبن متا

قیمت عینک هوشمند ریبن متا در زمان عرضه به صورت رسمی 299 دلار اعلام شده است که نسبت به ورژن قبلی این دیوایس یعنی ریبن متا استوریز که تنها 160 دلار قیمت داشت، در حدود دو برابر افزایش داشته است. البته باید گفت که این افزایش قیمت بنا به ویژگی هایی که به آن اضافه شده است کمی بالا به نظر می رسد. هر چند تغییراتی که در این دیوایس اعمال شده و ارتقایی که داشته است بالا بوده، و البته برند ریبن را با خود یدک می کشد، اما به نظر می رسد قیمت آن برای یک گجت با این سطح از کارایی کمی بالا است.

قیمت عینک Ray Ban - Meta

مزایا و معایب عینک هوشمند ریبن متا

عمومال وقتی مدت یک ماه از ارائه یک گجت جدیدی می گذرد می توان در مورد آن به خوبی نظر داد، اما برای گجت هایی خاص مانند عینک هوشمند ریبن متا که تعداد کاربران آن کمتر بوده و می توان گفت یک دیوایس فراگیر نیست، داستان کمی متفاوت خواهد بود. به هر حال می توان جدول زیر را برای مزیت ها و معایبی که از عینک هوشمند ریبن متا انتظار می رود معرفی کرد:

مزایای عینک هوشمند ریبن متامعایب عینک هوشمند ریبن متا
  • وزن سبک و راحتی استفاده؛
  • ظاهر آن کاملا مانند عینک های عادی است؛
  • بیش از 200 مدل طرح و رنگ مختلف؛
  • امکان استفاده از لنز طبی؛
  • کیفیت صدا و تصویر و ویدئو بهبود یافته؛
  • کیفیت صدای خوب در تماس ها؛
  • طراحی کیف عینک بهبود پیدا کرده است؛
  • دارای 5 میکروفون حرفه ای؛
  • قیمت بالا نسبت به مدل های قبلی؛
  • دستیار صورتی کمی کند است؛
  • صرفا می تواند استریمینگ را روی اینستاگرام و فیسبوک انجام دهد؛
  • هوش مصنوعی آنطور که باید حس نمی شود؛
  • عمر باتری بهبود یافته اما هنوز به حد ایده آل نرسیده است؛
  • شاتر دوربین 1 ثانیه تاخیر دارد؛
  • فاقد صفحه نمایش است؛

هر چند مواردی که در مورد معایب و ایرادات عینک هوشمند ریبن متا گفته شده است زیاد به نظر می رسد اما باید گفت که این گزینه ها نسبت به سایر عینک های هوشمند برتری خوبی دارند و سایر دیوایس هایی با همین سبک وضعیت بهتری ندارند! در ادامه در مورد این گزینه ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رقبای عینک هوشمند ریبن متا

همانطور که از ابتدای این مقاله هم گفتیم، عینک هوشمند ریبن متا به عنوان یک شگفتی در دنیای عینک های هوشمند شناخته می شود. پس این موضوع که این عینک بتواند توجه خیلی از مخاطبان را به خود جلب کرده و بار دیگر نام عینک های هوشمند را بر سر زبان ها بیندازد، اصلا بعدی نیست. در صورتی که شما هم به این موضوع علاقه دارید و قصد دارید بدانید به جز عینک هوشمند ریبن متا چه گزینه هایی در اختیارتان هست، این بخش از مقاله می تواند سایر مواردی که می توانند به این سطح کیفی نزدیک باشند را به شما معرفی کند.

مهمترین گزینه هایی که برای رقبای عینک هوشمند ریبن متا مطرح می شوند از این قرارند:

  • ریبن استوریز: این عینک ورژن قبلی عینک هوشمند ریبن متا است که با قیمتی در حدود نصف این عینک بخش زیادی از ویژگی های آن را پوشش داده و تنها مواردی مثل هوش مصنوعی و دستیار صوتی روی آن فعال نمی باشد.
  • عینک هوشمند Razer Anzu: این عینک گزینه دیگری است که با تنها 50 دلار امکانات خوبی مانند هدفون، لنز های آبی رنگ ضد یو وی، فرمان صوتی، دکمه های تاچ و مواردی از این دست را در اختیار کاربران می گذارد. این دیوایس رقیب اقتصادی عینک هوشمند ریبن متا به شمار می رود.
  • عینک واقعیت مجازی Xreal Air AR: این دیوایس که برعکس سایر عینک های واقعیت مجازی که بزرگ هستند مانند عینک های عادی طراحی شده است، مورد دیگری است که می تواند در رقبای عینک هوشمند ریبن متا قرار بگیرد و با صفحات نمایش میکرو اولد می تواند در رنج گسترده ای از بازی های کامپیوتری مورد استفاده قرار بگیرد.
  • عینک هوشمند Lenovo ThinkReality A3: اگر به دنبال عینک هوشمندی می گردید که از نظر ظاهری مشخص باشد که هوشمند از و در اولین نگاه همه متوجه شوند که بایک گجت پیشرفته طرف هستند نه یک عینک ساده، این دیوایس لنوو می تواند به شما کمک کند به خواسته خود برسید. این عینک سبک، ضد آب و ضد غبار با صفحات نمایش 1080 خود می تواند تجربه کاربری منحصر به فردی به شما بدهد.

رقبای عینک هوشمند Ray Ban Meta

نتیجه گیری

عینک های هوشمند در دو سه سال گذشته یکی از محوری ترین نماد های پیشرفت تکنولوژی به شمار می آمدند ولی موفق نشدند چندان نظر کاربران را جلب کنند. حال عینک هوشمند ریبن متا محصول جدیدی که توسط یک عینک ساز حرفه ای و قدیمی با همکاری متا یا همان فیسبوک سابق به بازار آمده و هر چه در توان دارد را به کار گرفته که نظر کاربران را در این مورد تغییر دهد. با توجه به ویژگی هایی که با هم از این عینک دیدیم، باید گفت موفقیت آن اصلا بعید نیست و می تواند حتی راه را برای سایر برند ها نیز هموار کند. در صورتی که نظری در مورد این دیوایس داشتید، خوشحال می شویم، آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو