بازداشت رضا ثقتی و نفر دوم فیلم غیر اخلاقی گیلان

بازداشت رضا ثقتی و نفر دوم فیلم غیر اخلاقی گیلان


منبع: روزیاتو

2

1402/9/20

10:51


بازداشت رضا ثقتی و نفر دوم فیلم غیر اخلاقی گیلان

بازداشت رضا ثقتی و نفر دوم فیلم غیر اخلاقی گیلان

خبرگزاری میزان، رسانه ی رسمی قوه قضاییه، از بازداشت هر دو نفر حاضر در یک فیلم غیراخلاقی در پرونده گیلان خبر داده است. برخی رسانه ها نام رضا ثقتی مدیر ارشاد سابق استان گیلان را به عنوان یکی از این دو فرد بازداشت شده بیان کرده‌اند، مدیر کل سابق ارشاد گیلان که تیر ماه امسال به دنبال انتشار فیلم‌ های غیراخلاقی از وی، از سمت خود برکنار شد.

خبرگزاری میزان نوشته است:

چندی پیش انتشار یک فیلم در فضای مجازی حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از انتشار این فیلم غیراخلاقی که از یک مقام مسئول و فرد دیگری به ثبت رسیده و منتشر شده بود تحقیقات قضایی پرونده شروع شد.

با تشکیل پرونده قضایی دادگاه کیفری تهران مسئول رسیدگی به اتهامات انتسابی صورت گرفته شد.

پس از تحقیقات جامع از سوی ضابط و مرجع قضایی و انجام رسیدگی‌های مفصل به لحاظ بررسی ابعاد مختلف پرونده، سرانجام امروز دادگاه کیفری تهران دستور بازداشت هر دو فرد حاضر در تصویر را صادر کرد.

ماجرای رضا ثقتی چیست؟

تیر ماه امسال بود که نام رضا ثقتی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، در شبکه های اجتماعی مطرح شد و ماجرای ویدیوی جنجالی او با یک پسر جوان که در فضای مجازی منتشر شده بود، واکنش های بسیاری را در پی داشت که در نهایت به برکناری او منجر شد.

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

رضا ثقتی در آذر ماه سال ۱۴۰۰ طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت ابراهیم رییسی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان انتخاب شد. او جایگزین فیروز فاضلی شده بود که بیش از هفت سال و نیم این مسئولیت را عهده‌دار بوده است. سایت خبری گیل خبر، روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه نوشت رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان «به دلیل حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر»، از کار برکنار شد و عبدالرضا علی پناه به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان منصوب شد.

همزمانی این برکناری با شایعاتی که درباره او در فضای مجازی دست به دست می‌شد، گمانه‌هایی درباره مرتبط بودن‌شان ایجاد کرد. اما محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه ای گفت: «چند مدیر مجموعه‌های مرتبط با وزارتخانه را به‌خاطر جدی‌نبودن در اجرای قانون حجاب برکنار کردم.»

این درحالی است که از اواخر خرداد ماه امسال رضا ثقتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از ایجاد قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله‌محور خبر داده بود. رضا ثقتی در زمینه حجاب فعال بود و بعید به نظر می‌رسید که مشمول برکناری‌های مورد اشاره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته باشد.

پیش از این هم ثقتی در حساب های شبکه های اجتماعی نسبت به بی حجابی و لزوم مبارزه با آن صحبت های تندی کرده بود.

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

مدیر کل سابق ارشاد گیلان در اردیبهشت ماه همین سال از راه اندازی هایپرمارکت حجاب در استان خبر داده و گفته بود: «این فضا، محیطی متمرکز برای عرضه کالاهای حجاب و عفاف خواهد بود که در آن مراکز فروشگاهی و تولیدکنندگان این کالاها محصولات خود را عرضه خواهند کرد.»

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

واکنش ها به ماجرای رضا ثقتی

رحمت الله بیگدلی در توییتر در واکنش به ماجرای رضا ثقتی خود نوشت: «زین پس اگر مدعیان انقلابیگری و اصولگرایی خواستند به مخالفان خود تهمت بزنند که: این‌ها در آرزوی لخت‌شدن و همجنس‌ بازی هستند، گیلان‌ گیت آنان را به دهانشان بزنید و بگویید: آنچه را که به‌دروغ به‌عنوان آرزوی دیگران می‌گویید برای برخی یاران شما خاطره است!»

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

محسن تنابنده نیز توئیت رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار شده را که درباره سریال پایتخت نوشته بود، بازنشر کرد و از هوادارنش خواسته به دقت توئیت را بخوانند و صاحب توئیت را بشناسند.

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

این ویدیو، واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی در پی داشت. برخی با توجه به حکم های سنگین و عجیبی که برخی بازیگران زن در ماه های اخیر به خاطر بی حجابی گرفته بودند، خواستار برخورد قانونی و اجرای حد اسلامی درباره تخلف رضا ثقتی شدند. در این میان برخی به خانواده ثقتی اشاره کرده و خواستار پایان دادن به این حواشی و حفظ آبروی خانواده وی شدند. 

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

زهرا مشتاق، نویسنده و گزارشگر اجتماعی روزنامه هم میهن در مقاله ای با عنوان «دوگانگی شعار و رفتار» درخصوص برکناری مدیرکل ارشاد گیلان و حواشی آن نوشت:

برکناری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان که در آخرین روزهای هفته خبرساز شد، از زوایای مختلف قابل تأمل است. اما آنچه موجب خشم افکار عمومی می‌شود، دوگانگی رفتار مدیران ارشد و کسانی است که رفتار بیرونی آنها، با آنچه در حوزه خصوصی زندگی‌شان می‌گذرد، تفاوت‌های فاحش دارد.

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

مدیرکل معزول، از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی در استان گیلان و از سال ۹۷ تاکنون، مدیر شاخه «حسینیه هنر» در رشت است؛ همان حسینیه‌ای که در سال ۹۱، توسط وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی و قائم‌مقام کنونی صداوسیما، تحت پوشش «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» تاسیس شد.

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

او اواخر همین خرداد گذشته، از ایجاد قرارگاه فرهنگی عفاف و حجاب محله‌محور خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: «یکی از ناهنجاری‌های شهری که دغدغه‌مندان را نگران کرده، بحث زیر سوال رفتن حجاب و عفاف در جامعه است. معتقدیم مسئله حجاب و تقویت زیست عفیفانه باید توسط مردم راهبری، مدیریت و پشتیبانی شده و ارتقا یابد.» رضا ثقتی تاکید کرده بود که مدیران کانون‌های مساجد، مسئول تولید برنامه‌های فرهنگی درباره حجاب از جمله اجرای تئاتر خیابانی، نمایشگاه عکس، کارگاه‌های آموزشی، فعالیت‌های گفتمان‌محور و نیز رویکردهای چهره به چهره هستند.

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان


حال یک پرسش، اگر مسئله مطرح‌شده برای این فرد مربوط به حوزه شخصی او تلقی شود، چرا او برای حریم افراد و انتخاب پوشش دیگران حرمت و احترامی قائل نیست؟ مدیری که خود را تا این اندازه انقلابی و دلواپس حجاب و عفاف نشان می‌دهد و معتقد به زیست عفیفانه است، خودش تا چه اندازه به شعارهایش معتقد است و به آن عمل می‌کند؟ آیا دعوت و تحکم به زنان، برای چگونه زیستن و داشتن چگونه پوشش و لباس، برای بیرون و دیگران است و ایشان به دلیل جایگاه مدیریتی، می‌توانند رفتاری دیگر به مصداق این مصرع داشته باشند که «چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند»؟ آیا داشتن رفتار دوگانه، همراه با ریا و تزویر تضمینی است برای بقای مدیرانی که می‌خواهند به هر قیمت موقعیت‌های خود را حفظ کنند؟

البته این اتفاق و حواشی آن را می‌توان از منظری دیگر نیز نگاه کرد و آن رقابت‌های سیاسی برای به دست آوردن قدرت و تخریب افراد در جریان‌های مقابل است که در جای دیگر می‌توان به آن پرداخت.

ادعا درباره پست گرفتن مجدد رضا ثقتی در وزارت ارشاد

آبان ماه امسال ادعایی از سوی پژمان موسوی، سردبیر ماهنامه «تجربه» درباره ی پست گرفتن مجدد رضا ثقتی در وزارت ارشاد مطرح شد که تکذیب این وزارتخانه را به دنبال داشت.

پژمان موسوی در توییتر خود مدعی شد:

رضا ثقتی را که یادتان هست؟ فکر می‌کنید سرنوشت‌اش چه شد؟ با او برخورد شد؟ همه‌ی این‌ها را فراموش کنید! او نه تنها برکنار نشد بلکه به تهران منتقل و حُکم‌اش در دفتر «هماهنگی امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» زده شده است.

موسوی همچنین ادعا کرد ثقتی به حمایت و اصرار وزیر ارشاد مجددا در وزارتخانه منصوب شده است. 

این ادعا، تکذیب مهدی سموعی، مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد را به دنبال داشت.

او در توییتی نوشت:

«کذب محض است! ثقتی همان روز کنار رفت و جایگزینش معرفی شد، و دستگاه قضا درحال بررسی، حقیقت‌یابی و پیگیری پرونده اوست. او بواسطه مباحث ناگزیر پرسنلی، در اختیار امور استان‌ها قرار گرفته تا زمانی که پرونده قضایی وی تعیین تکلیف گردد و هیچ مسئولیتی ندارد».

پس از تکذیب مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد، پژمان موسوی با انتشار تصویری از اتوماسیون اداری و رسمی وزارت ارشاد، بر ادعای خود پافشاری کرد.

با این حال، محمدمهدی سموعی، مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد به خبرگزاری دانشجو گفت:

این خبر کذب است و آقای پژمان موسوی سردبیر ماهنامه تجربه کاملا دروغ‌پراکنی می‌کند. برکناری رضا ثقتی به دلیل فساد اخلاقی با امضای شخص وزیر ارشاد انجام گرفته و پس از آن ثقتی به هیچ مسئولیت جدیدی در وزارتخانه منصوب نشده است. رضا ثقتی کارمند وزارت ارشاد است و چون پرونده قضایی دارد ما از وزارتخانه به قوه قضائیه نامه نوشتیم تا مقام قضایی پس از رسیدگی به جرایم آقای ثقتی تکلیف ما را روشن کند و این را بدانیم که انفصال از خدمات دولتی باید در مورد ثقتی انجام شود یا خیر.

رضا ثقتی کیست؟

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان


رضا ثقتی متولد ۱۳۵۷ در رشت، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فرهنگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، عضو دائم انجمن علمی مدیریت فرهنگی و برنامه‌ریزی ایران و از فعالان فرهنگی و هنری استان گیلان است.

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

جالب اینکه درحالی او در کمتر از دو سال از سمت خود برکنار شده است که بیش از ۱۹ سال سابقه فعالیت در سمت‌های مختلف مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد در استان گیلان بر عهده داشته است. مهم‌ترین سمت او ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت به مدت چهار سال بوده است. او علاوه بر این سمت ۶ سال به عنوان مشاور فرهنگی و هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز فعالیت کرده است. او بارها رویدادهای فرهنگی را در استان گیلان برگزار کرده است. او دبیر بزرگداشت هفته کتاب در رشت در سال ۱۳۸۲ بوده است. در همین سال او موسس و سردبیر نشریه قلم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گیلان نیز بوده است. 

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

او دبیری مراسم چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۹۷، بزرگداشت چهلمین سال دفاع مقدس در سال ۹۹، نخستین جشنواره همزمانی فیلم فجر در گیلان و چندین دوره همزمانی جشنواره‌های فیلم مقاومت، فیلم کودک و نوجوان، فیلم حقیقت و… را بر عهده داشت.

البته رضا ثقتی در امور ایثارگران و خاتم‌الانبیا نیز سمت‌های فرهنگی بر عهده داشته است که از این جمله می‌توان به مسئولیت امور ایثارگران اداره‌کل به مدت سه سال، مدیریت مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیا(ص) رشت به مدت سه سال و مدیریت صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران استان به مدت سه سال اشاره کرد.

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

کسب عنوان جوان نمونه استان گیلان (۱۳۸۹)، عضو هیئت رئیسه جبهه فرهنگی گیلان (۱۳۹۳)، موسس و مدیرعامل حسینیه هنر رشت (۱۳۹۷)، موسس و رئیس هفته فرهنگ و هنر رشت (۱۳۹۳)، عضو هیئت موسس نخستین ارکستر سمفونی گیلان و اجرای ماندگار سمفونی انقلاب در سال ۱۳۹۷، موسس و سردبیر نشریه قلم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان (۱۳۸۲) در رزومه اوست.

ثقتی، دبیری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری در استان گیلان از جمله بزرگداشت هفته کتاب رشت (۱۳۸۲)، چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۹۷)، بزرگداشت چهلمین سال دفاع مقدس (۱۳۹۹)، نخستین جشنواره همزمانی فیلم فجر در گیلان و چندین دوره همزمانی جشنواره‌های فیلم مقاومت، فیلم کودک و نوجوان، فیلم حقیقت و… را بر عهده داشت.

جایگزین رضا ثقتی کیست؟

رسوایی مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان


عبدالرضا علی پناه به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان منصوب شد. معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، ریاست ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای شهریار، شمیرانات، بهارستان و تهران از دیگر سوابق علی پناه است. علی پناه دانش آموخته رشته ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد و دانشجوی مقطع دکترا در همان رشته است. همچنین وی مدرس دانشگاه و دارای سوابق پژوهشی در حوزه ادبیات است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو