سرمایه‌گذاری پر سود با آموزش باریستایی

سرمایه‌گذاری پر سود با آموزش باریستایی


منبع: روزیاتو

4

1402/9/23

19:10


سرمایه‌گذاری پر سود با آموزش باریستایی

سرمایه‌گذاری پر سود با آموزش باریستایی

در دنیای امروز سرمایه‌گذاری فقط روی طلا، ملک و دلار نیست. سرمایه‌گذاری روی خودتان و مهارت‌هایتان است که آینده و درآمدزایی شما را تضمین می‌کند. هر کجای دنیا که باشید اگر مهارتی را بلد باشید حتما فرصت داشتن شغل و درآمدزایی خواهید داشت مخصوصا اگر مهارت و دانش شما مربوط به حوزه‌های جدید و نو باشد چراکه هنوز بازار در حوزه‌های جدید اشباع نشده و فرصت‌های شغلی و کارآفرینی فرآوانی وجود دارد.

سرمایه‌گذاری پر سود با آموزش باریستایی

مهارت قهوه و باریستا چیست؟

آموزش باریستا در واقع یادگیری مهارت کاربردی و جدید است که فرصت‌های شغلی مختلفی را در کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، شرکت‌های بازرگانی قهوه، شرکت‌های تشریفات و … در اختیارتان قرار می‌دهد. با این مهارت می‌توانید در همه جای دنیا مشغول به کار شوید چراکه باریستایی سرفصل‌های استاندارد جهانی دارد.

کار اصلی باریستا شناخت و دم کردن دانه‌های قهوه است. برای آشنایی با مهارت باریستایی ابتدا شما را با فرآیند فرآوری دانه‌های قهوه آشنا می‌کنیم.

آشنایی با فرآیند فرآوری دانه‌های قهوه

قهوه دانه جادویی و پر رمز و رازی است که دنیای بی نظیری از عطر و طعم‌ها را ایجاد کرده است. حتما لذت نوشیدن یک فنجان قهوه را تجربه کرده‌اید. اسپرسو، قهوه ترک، لته، موکا، کاپوچینو و … همه نوشیدنی‌هایی بر پایه قهوه هستند.

قهوه هسته میوه قرمز رنگی به نام گیلاس قهوه است. میوه قهوه فقط در مناطق با شرایط آب و هوای استوایی رشد می‌کند. کشورهایی مثل: برزیل، پرو، اوگاندا، کلمبیا، ویتنام و … مزارع بزرگ قهوه دارند و تجارت قهوه یکی از مهمترین منابع درآمدی آن‌ها ست. پس از برداشت میوه قهوه، آن را فرآوری می‌کنند تا هسته‌اش جدا شود. به این هسته گرین بین یا دانه سبز قهوه می‌گویند.

دانه سبز قهوه هیچ عطر و طعم قابل درکی برای ما ندارد. قبل از مصرف، به دانه‌های سبز قهوه حرارات می‌دهند و آن‌ها را برشته‌کاری یا رست می‌کنند. پس از رست، دانه‌های سبز قهوه به دانه‌های قهوه‌ای رنگی که می‌شناسیم تبدیل می‌شوند و عطر و طعم‌های مختلف در دانه‌های قهوه ایجاد می‌شود. فرآیند رست یا برشته‌کاری قهوه را به کمک دستگاه‌های مخصوصی به نام ماشین رست انجام می‌دهند.آموزش رست قهوه نیز از جمله مهارت‌های تخصصی و نوین است که هنوز جای زیادی برای کار کردن دارد.

سرمایه‌گذاری پر سود با آموزش باریستایی

باریستا کیست؟

تا اینجا با فرآیندهای تولید دانه‌های قهوه آشنا شدیم. از این به بعد کار به دست فرد ماهری به نام باریستا به پیش می‌رود. باریستا کسی است که دانه‌های قهوه را به نوشیدنی‌های خوش عطر و طعمی که می‌شناسیم تبدیل می‌کند. مهارت یک باریستا در دم کردن قهوه است او می‌داند چطور به کمک ابزار‌های مختلف قهوه‌های استاندارد و با کیفیت دم کند. ابزارهایی مثل: دستگاه اسپرسو، دستگاه آسیاب قهوه، پیچر، تمپر،کمکس، وی ۶۰ و …

محل کار اصلی یک باریستا بار کافه است. او به مهارت عصاره‌گیری قهوه و فوم گیری اصولی از شیر مسلط است. در عصاره‌گیری قهوه، باریستا ابتدا دانه‌های قهوه را به کمک دستگاه آسیاب قهوه، آسیاب می‌کند سپس قهوه آسیاب شده را به کمک ابزاری به نام تمپر فشرده کرده و در نهایت با تنظیم دستگاه اسپرسوساز، از قهوه عصاره‌گیری می‌کند. به عصاره قهوه اسپرسو می‌گویند. همان نوشیدنی غلیظی که آن را در فنجان‌های کوچک سرو می‌کنند.

گل کار یک باریستا توانایی او در تنظیم دقیق پارامتر‌های عصاره‌گیری و تهیه اسپرسو ست. قهوه خیلی حساس است اگر هر کدام از پارامتر‌های عصاره‌گیری اندکی تغییر کند طعم اسپرسو خروجی کاملا عوض می‌شود. دقت و ظرافت کار باریستا را می‌توان از همینجا متوجه شد.

باریستا به کمک نازل بخار دستگاه اسپرسو شیر را فوم گیری می‌کند. فوم گیری در واقع نفوذ بخار آب پرفشار در شیر است. بعد از فوم گیری، شیر غلیظ شده و طعم شیرین‌تری دارد. باریستا با ترکیب قهوه و شیر فوم گیری شده نوشیدنی‌هایی مثل کاپوچینو، لته و موکا درست می‌کند.

سرمایه‌گذاری پر سود با آموزش باریستایی

چطور مهارت باریستایی را یاد بگیریم؟

باریستایی نیاز به کسب دانش و مهارت عملی دارد. شرکت در دوره آموزش باریستایی گزینه مناسبی برای شروع این مسیر شغلی است. دوره‌ای که هم دانش تخصصی قهوه و هم مهارت‌های عملی دم‌آوری قهوه را یادتان دهد. برای انتخاب یک دوره باریستا استاندارد به شاخص‌های زیر دقت کنید:

  • داشتن سرفصل‌های به‌روز و استاندارد
  • عملی بودن آموزش‌ها و فراهم بودن امکان تمرین و رفع اشکال
  • جامع بودن آموزش‌ها (بار گرم، لته آرت، قهوه‌های دمی و بار سرد)
  • کیفیت پشتیبانی بعد از اتمام دوره
  • ارائه مدرک معتبر (ترجیحا مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای)

همان‌طور که اشاره کردیم مهارت اصلی باریستا دم‌آوری قهوه است. البته بهتر است مهارت‌ تهیه نوشیدنی‌های سرد (بار سرد) را هم داشته باشد. نوشیدنی‌هایی مثل: شیک‌ها، موکتل‌ها و اسموتی‌ها

باریستای حرفه‌ای علاوه بر عصاره‌گیری قهوه و فوم گیری شیر، مهارت قهوه‌های دمی را هم بلد است. مهارت قهوه‌های دمی یا نسل سوم شامل دم‌آوری با قهوه‌سازهایی مثل: کمکس، سایفون، کالیتا، V60، کلور و … است.

لته آرت یا هنر شیر قهوه نگاری، مهارت طراحی روی قهوه است. باریستا تکنیک‌هایی را بلد است که با شیر روی قهوه طرح‌های مختلفی ایجاد می‌کند. حتما این طرح‌ها را در کافه دیده‌اید. پس از اینکه شیر را فوم گیری کردند آن را داخل ابزاری به نام پیچر ریخته و با تنظیم زاویه ریختن شیر و نوع چرخش آن، روی قهوه طراحی می‌کنند.

معرفی موسسه‌های آموزش باریستایی

مراکز آموزشی مختلفی در این حوزه فعال هستند.آکادمی کافه نیرو یکی از موسسه‌های آموزشی معتبر در حوزه کافه و رستوران است که سال‌هاست دوره‌های آموزشی قهوه و باریستا را برگزار می‌کند. کافه نیرو مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه‌ای دارد و مدرکی که به هنرجویانش ارائه می‌دهد مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای است.

سرمایه‌گذاری پر سود با آموزش باریستایی

چرا دوره‌ باریستا آکادمی کافه نیرو کاربردی است؟

  • سرفصل‌های جامع شامل: بار گرم، لته آرت، قهوه‌های دمی و بار سرد (بارتندری)
  • عملی بودن آموزش‌ها همراه با تمرین و رفع اشکال
  • فضای آموزشی کاملا مجهز و به‌روز
  • اساتید حرفه‌ای
  • ایجاد فرصت کارآموزی برای هنرجویان
  • ارائه مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه‌ای (قابل ترجمه)

باریستایی مهارتی جهانی است

باریستایی مهارتی جهانی است به این معنی که با داشتن آن می‌توانید در کافه و رستوران‌های سراسر جهان مشغول به کار شوید چراکه سرفصل‌های قهوه و باریستایی استاندارد جهانی دارد و سلیقه‌ای نیست.

اگر به قهوه و ارتباط با آدم‌ها علاقه دارید یادگیری مهارت باریستایی سرمایه‌گذاری سودآوری روی خودتان است که درآمدزایی همیشگی شما را تضمین می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو