فیلم طبقه ۱۶ ؛ نقد‌ها، داستان و بررسی از پوست تا استخوان

فیلم طبقه ۱۶ ؛ نقد‌ها، داستان و بررسی از پوست تا استخوان


منبع: پلازا

2

1402/10/11

11:09


فیلم طبقه ۱۶ ؛ نقد‌ها، داستان و بررسی از پوست تا استخوان

فیلم‌های علمی-تخیلی و مرموز همواره توانسته‌اند تماشاگران را با داستان‌ها و مفاهیم پرجنب و جوش خود جذب کنند. فیلم طبقه 16 یکی از این آثار است که با ترکیب عناصر مختلف، ارزش‌هایی عمیق و پیام‌هایی قابل تامل را به تصویر کشیده‌ است. این فیلم که توسط دانیشکا استرهازی نوشته و کارگردانی شده‌ است. به عنوان خلاصه فیلم سینمایی طبقه ۱۶ می‌توان گفت در جهانی متفاوت و زیرزمینی روایت می‌شود. جایی که شرایط آن در ظاهر آرام و صلح آمیز است، اما در عمق، رازهای تاریکی را پنهان کرده است.

فیلم Level 16 با داستانی جذاب و هیجان‌انگیز، اینکه چگونه یک گروه از دختران جوان در محیطی با تمامی کنترل‌ها و محدودیت‌ها که بر روی آنان تحمیل شده‌است، در تلاش برای کشف حقیقت و زنده‌ماندن هستند. این فیلم با بررسی مفهوم “طبقه‌بندی”، به طور عمیق به موضوعاتی اجتماعی و روانشناختی مانند قدرت، آزادی و هویت انسانی می‌پردازد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی فیلم کانادایی سطح 16، شخصیت‌ها و داستان آن، بپردازیم.

فهرست مطالب

داستان فیلم طبقه 16

فیلم طبقه ۱۶/ بررسی فیلم کانادایی سطح 16

حول محور گروهی از دختران جوان می‌چرخد که در یک “مدرسه” زندگی می‌کنند و آموزش می‌بینند که چگونه زنان جوان کاملی برای خانواده‌هایی که به زودی آنها را به فرزند خواندگی خود خواهند گرفت، باشند. این دختران به طور مداوم تربیت می‌شوند تا از دیدگاه‌های جنسیتی مشخص پیروی کنند و از احساساتی همچون خشم و کنجکاوی پرهیز کنند.

داستان فیلم با نمایش محیطی محصور و بی‌پنجره‌ آغاز می‌شود. جایی که به عنوان مدرسه‌ای ایزوله با دقتی نظام‌مند توسط ارتش مدیریت می‌شود. دختران در سطوح شماره‌دار زندگی می‌کنند. به آن‌ها آموزش داده‌ می‌شود که از رفتارهایی که به نام “فضایل زنانه” شناخته‌می‌شوند (مانند فرمانبری و تمیزی) پیروی کنند. از “نقص‌هایی” مانند خشم و کنجکاوی دوری کنند. به دختران تلقین شده‌ است که مدرسه از آن‌ها در برابر هوای سمی خارجی حفاظت می‌کند و درس‌هایشان برای آماده‌شدن برای فرزندخواندگی در جامعه‌ا‌ی مرفه است که تنها آنها را در صورتی که “تمیز” باشند، می‌خواهند. نقض قوانین مدرسه منجر به انتقال به طبقه‌های پایین‌تر و تحمیل تنبیهی می‌شود که همگی از آن می‌ترسند.

دو دوست صمیمی به نام‌های سوفیا و ویویان که از سطح ۱۰ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، با یک اتفاق ناگوار روبرو می‌شوند. سال‌ها بعد، ویویان به طبقه‌ی ۱۶ (آخرین طبقه) منتقل می‌شود و برای اولین بار از آن زمان با سوفیا دوباره ملاقات می‌کند. او از ویویان می‌خواهد که ویتامین‌های روزانه را که در واقع مهارکننده‌های قدرتمند هستند، مصرف نکند. این اقدام باعث می‌شود که حقیقتی تلخ درباره مدرسه و وضعیت واقعی آن به دست آید.

در ادامه داستان، رویدادهایی برگزار می‌شود که منجر به فاش شدن رازهای تاریک مدرسه و واقعیت ترسناک پشت پرده موضوع می‌شود. تحلیل دقیق‌تر در این مورد می‌تواند به مواجهه دختران با ماهیت واقعی این مدرسه و تلاش برای فرار از این محیط محدوده‌ی آنان منجر شود.

بازیگران فیلم طبقه ۱۶

ویویان با بازی کیتی داگلاس

فیلم طبقه ۱۶ / تاریخ اکران فیلم طبقه ۱۶

کیتی امیلی داگلاس (زاده ۱۹ اکتبر ۱۹۹۸) یک بازیگر کانادایی است که به خاطر نقش ابی لیتمن در سریال نتفلیکس جینی و جورجیا و همچنین نقش جکی سالیوان در Pretty Hard Cases شناخته می‌شود.

او نخستین نقش اصلی خود را در سریال Spooksville با بازی سالی ویلکاکس بر عهده داشت و در ۲۲ قسمت از این سریال حضور داشت. از آن زمان به بعد، نقش‌های اصلی دیگری در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی مانند Believe Me: The Abduction of Lisa McVey، The Girl Who Escaped: The Kara Robinson Story و Level 16 داشته است.

داگلاس در بورلینگتون، انتاریو، کانادا متولد شد و از سن شش سالگی در عرصه بازیگری فعالیت می‌کرد. او در مدرسه Nelson High School در بورلینگتون تحصیل کرد و در طول دوران بازیگری خود، تحصیلات خود را با کمک یک مربی به پایان رساند.

داگلاس با بازی در سریال‌ها و فیلم‌های مختلفی همچون Spooksville، Defiance: The Lost Ones، Mary Kills People، Level 16 و Believe Me: The Abduction of Lisa McVey شروع به کار بازیگری خود کرد. وی همچنین در سال ۲۰۲۱ نقش ابی را در سریال کمدی نتفلیکس Ginny and Georgia بازی کرد و در دو فصل اول از سریال تلویزیونی Pretty Hard Cases از CBC Television نیز با نقش جکی سالیوان حضور داشت.

در سال ۲۰۲۲، داگلاس در فیلم The Walk به کارگردانی دنیل آدامز در نقش کیت کافلین حضور داشت و در سال ۲۰۲۳، نقش اصلی فیلم The Girl Who Escaped: The Kara Robinson Story را بازی کرد که داستان واقعی دختری ۱۵ ساله است که در مواجهه با ربوده شدن، زندانی شدن و تجاوز جنسی برای بیش از ۱۸ ساعت، توانست فرصتی برای فرار را پیدا کند.

اینگونه، کیتی داگلاس با نقش‌های متنوع و قدرتمند در عرصه بازیگری، به عنوان یکی از بازیگران جوان و استعدادمند در صنعت سینما و تلویزیون شناخته می‌شود.

سوفیا با بازی سلنا مارتین

فیلم Level 16/ هنرپیشه های فیلم سطح ۱۶

سلنا مارتین متولد ۲۷ ژوئیه ۱۹۹۳ در برنابی، بریتیش کلمبیا، کانادا است. نخستین نقش او در فیلم کوتاه “اسکایریم: ورود – پرونده مقدماتی” در سال ۲۰۱۲ بود. او در قسمت اول سریال “الکترا وومن و داینا گرل” در سال ۲۰۱۶ به عنوان طرفدار سلفی حضور داشت، در “دیگر پادشاهی” در سال ۲۰۱۶ به عنوان مورگان، در قسمت “زامبی ها بهتر می‌دانند” از سریال “iZombie” در سال ۲۰۱۷ به عنوان سیندی چن، در “ماجراهای در مدرسه عمومی” در سال ۲۰۱۷ به عنوان والری لی، در “سطح ۱۶” در سال ۲۰۱۸ به عنوان صوفیا و در پیلوت “داخل مرده” در سال ۲۰۱۸ شرکت کرد.

خانم بریکسیل با بازی سارا کانینگ

فیلم سطح ۱۶/ بازیگران فیلم طبقه ۱۶

سارا کانینگ (متولد ۱۴ ژوئیه ۱۹۸۷) یک بازیگر کانادایی است. او در سریال تلویزیونی The Vampire Diaries به عنوان جنا سامرز به ایفای نقش کرد و در فیلم سینمایی سال ۲۰۰۹ با نام Black Field حضور داشت. او نقش دیلان ویر را در مجموعه تلویزیونی کانادایی Primeval: New World و دکتر ملیسا کانر در درام پزشکی Remedy ایفا کرد. کانینگ همچنین برای نقشش به عنوان جکلین سچزکا در سریال تلویزیونی نتفلیکس به نام A Series of Unfortunate Events شناخته می‌شود.

کانینگ در گندر، نیوفاندلند، کانادا به دنیا آمد. او تا یازده سالگی در براونز آرم، نیوفاندلند زندگی کرد و سپس در نزدیکی ادمونتون، آلبرتا بزرگ شد. او در دوران کودکی و نوجوانی خود به عنوان یک اسکیت‌باز حرفه‌ای فعالیت کرد و به عنوان دانش‌آموز در مدرسه متوسطه F.R. Haythorne به تئاتر علاقه‌مند شد. کانینگ در حین حضور در دبیرستان Bev Facey Community High School در چندین نمایش تئاتری بازی کرد و همچنین در جشنواره های محلی خود در Festival Place نقش‌هایی ایفا کرد.

در سن ۱۸ سالگی در نمایش گرج اورول به نام ۱۹۸۴ در تئاتر سیتادل در ادمونتون به صحنه رفت. او ابتدا در دانشگاه آلبرتا تحصیلات خود را در رشته هنرهای کلی شروع کرد و در نظر داشت به رشته روزنامه‌نگاری بپردازد. با این حال، هنوز هم به عرصه هنر علاقه‌مند بوده و در سن ۱۹ سالگی از دانشگاه خارج شده و به ونکوور رفت تا به دنبال یک حرفه در حوزه بازیگری بگردد. او در سال ۲۰۰۷ از دوره یک ساله بازیگری صفحه نمایش در مدرسه فیلم ونکوور فارغ‌التحصیل شد.

دکتر میرو با بازی پیتر اوتبریج

فیلم سطح ۱۶/ ژانر فیلم سینمایی طبقه 16

پیتر اوتبریج (متولد ۳۰ ژوئن ۱۹۶۶) یک بازیگر کانادایی است که بیشتر به خاطر نقش‌هایش در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های معروف شناخته می‌شود. وی به عنوان آری تازاروف در مجموعه اکشن شبکه CW به نام “نیکیتا”، دکتر دیوید ساندستروم در سریال TMN به نام “ReGenesis”، هنریک “هنک” یوهانسن در مجموعه “Orphan Black”، باب کوربت در “Bomb Girls”، ویلیام ایستون در “Saw VI”، جورج براون در فیلم تلویزیونی “John A.: Birth of a Country” و بلک ماسک در “Batwoman” شناخته می‌شود. او همچنین نقش اصلی دتکتیو ویلیام مورداک را در مینی‌سریال سه قسمتی “The Murdoch Mysteries” بازی کرد، که دو قسمت آن در سال ۲۰۰۴ و یک قسمت دیگر در سال ۲۰۰۵ در تلویزیون کانادایی نمایش داده شد.

اوتبریج در تورنتو، انتاریو، به دنیا آمد و در آنجا بزرگ شد. اوتبریج پسر یک وکیل بود و جوانترین فرزند از پنج خواهر و برادر بود.

نقد فیلم سینمایی طبقه ۱۶

ژانر فیلم سینمایی طبقه 16 ترسناک و رازآلود است که در جریان پیشرفت داستان، تاریک‌تر می‌شود. فیلم با صحنه‌ای از مدرسه شبانه‌روزی باز می‌شود و دخترانی را در انتظار شستشو در یک سینک نامناسب و با صدای یک مرد که اهمیت تمیزی را تبلیغ می‌کند، نشان می‌دهد.

اگرچه به صورت صریح نیست. اما همه این‌ها، صدا‌ها، فضا‌ها و جملات در برخورد اول ما را به یاد سریال موفق زندگی ندیمه می‌اندازد اما داستان واقعی تاریک تر از یک نظام کمال‌گرای ضدزن است. همچنین، گفته‌ می‌شود که این فضا برخی وجوه گفتمان ویکتوریایی را بازتاب می‌دهد. زیرا دختران مجبور هستند به “فضیلت” اطاعت روی بیاورند و از “عیب‌ها” مانند کنجکاوی، خشم و عاطفیت دوری کنند، زیرا اینها منجر به “هیستری” می‌شوند. آن‌ها در داخل به دور از هوای آزاد باقی می‌مانند و هر دختری که قوانین را رعایت نکند، توسط نگهبانان به سمت زیرزمین مدرسه کشیده و مجازات می‌شود.

دلیل ظاهری برای این “آموزش” شدید همین است که دختران، احتمالا یتیم‌ها، وقتی به “طبقه 16” می‌رسند، توسط خانواده‌های ثروتمند و “تاپ سوسایتی” به فرزند خوانده گرفته می‌شوند. خوشبختانه، چند تا شورشی در این گروه وجود دارند که برخی از حفره‌های واقعیت را بی‌سر و صدا مورد سوال قرار می‌دهند. با ریسک بسیار، ویوین (داگلاس) و سوفیا (مارتین) شبانه‌روزی خود را از خوراک شبانه “ویتامین” محروم کرده و فعالیت‌های شبانه‌ی موسسه را مشاهده می‌کنند. این فعالیت‌ها، همانطور که ممکن است تصور کنید، به اندازه کافی ناراحت‌کننده است.

پیام فیلم

چیزی که فیلم را ترسناک می‌کند حس تعلیق و فضای انتظار آن است. انتظار برای چیزی که می‌دانید می‌آید. صدای پاهایی که متعلق به نگهبانان است و قرار است با صدای نه نه نه دختران همراه شود. فضایی تاریک و بدون آرامش که هر لحظه ممکن است به واقعه‌ای وحشتناک منجر شود. کاراکتر‌های اصلی فیلم یعنی آوا، ریتا، اولیویا، هدی از روی ستارگان بزرگ سینما اسم گذاری شده‌اند و به نوعی در ستایش سختی‌ها و مشکلات زندگی این زنان در عرصه زندگیشان به تصویر کشیده شده‌‎اند.

این فیلم به نوعی یک دهن‌کجی به علاقه جوامع مختلف در زمینه زیبایی و جوانی‌ است و آن را نقد می‌کند. جوامعی که زنان را به عنوان یک ابزار زیبایی می‌بینند و انتظار دارند در مالکیت بمانند و بی‌سر و صدا و با اطاعت تمام و کمال به جامعه خدمت کنند. جوامعی که سعی دارند از پوست تا استخوان زنان بهره ببرند.

نمرات فیلم سطح ۱۶

ابتدا بگوییم مدت زمان فیلم Level 16 یک ساعت و چهل و یک دقیه است. این فیلم توانسته در سایت IMDB امتیاز متوسط 6.1 را به دست بی‌آورد، امتیاز 83 درصد را از سایت روتن توماتوس و 62 درصد امتیاز مخاطبان همین سایت را دریافت کرده است. البته توجه داشته باشید موضوع خاص فیلم و رویکرد فمنیستی آن در بالا و پایین شدن امتیازات تاثیر مشخصی دارد. تاریخ اکران فیلم طبقه ۱۶، 20/فبریه/2018 می‌باشد.

سخن پایانی

فیلم سطح 16 فیلمی پر از هیجان، ترس و رمز و راز است. از نمونه‌های مشابه این فیلم می‌توان به فیلم جزیره اشاره کرد که البته میزان ترس آن بسیار پایین‌تر بود و تمرکز اصلی روی اکشن فیلم قرار داشت. اگر می‌خواهید فیلم 16 را مشاهده کنید، همین حالا می‌توانید با مراجعه به سایت IMDB تریلر فیلم Level 16 را بررسی کرده و تصمیم بگیرید. در مقاله‌ای دیگر از معرفی فیلم طبقه ۱۶ در کنار شما بودیم امیدواریم از این معرفی لذت و استفاده را برده‌باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو