مارماهی برقی و دانستنی های جالب درباره این ماهی متفاوت

مارماهی برقی و دانستنی های جالب درباره این ماهی متفاوت


منبع: آرگا

1

1402/10/27

00:08


مارماهی برقی یکی از غیر عادی ترین گونه های ماهی می باشد که قادر است شوک های برقی قوی تا ۸۶۰ ولت تولید و از آن به منظور شکار یا دفاع بهره بگیرد.

احتمالا با شنیدن اسم مارماهی برقی شما هم تعجب کنید ولی در حقیقت این ماهی الکتریکی در رود آمازون و اطراف آن مشاهده شده است که می تواند شوک الکتریکی قوی تولید کند و بر خلاف اسمش مارماهی نبوده و به خانواده کاردماهی ها متعلق است. برای آشنایی بیشتر با این ماهی با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با مارماهی برقی

مارماهی برقی یا الکتریکی یکی از غیر عادی ترین گونه های ماهی می باشد که احتمالا با شنیدن اسم آن شما نیز تعجب می کنید. این ماهی قادر است شوک های الکتریکی قوی تا ۸۶۰ ولت تولید نموده و از آن برای شکار یا دفاع از خود استفاده نماید. مارماهی الکتریکی ضربان های الکتریکی منحصر به فردی شبیه باتری ایجاد می کند که در آن توده ای از بشقابک ها به تولید جربان برق می پردازند.

این ماهی توسط توده صفحات الکتریکی بین ۵۰۰-۶۰۰ صفحه می تواند شوک های برقی با ولتاژ ۵۰۰ و جریان یک آمپر ایجاد نماید. به این ترتیب این میزان جریان نیز می تواند هر جانوری را بی حس یا از حمله منصرف سازد. مارماهی الکتریکی به عنوان یک شکارچی درجه یک در دسته مارماهی های الکتریکی امریکای جنوبی شناخته شده به طوری که هیچ جانوری جرات نمی کند برای خوردن آن با خطر مرگ توسط جریان برق روبرو شود.

این ماهی برقی گوشتخوار بوده و برخلاف اسمش مارماهی نبست بلکه از خانواده کاردماهی ها است. علت این نامگذاری به خاطر آن است که بار الکتریکی بسیار زیادی برای فلج شکار و فراری دادن شکارچیان تولید می کند. همچنین اخیرا پژوهش ها نشان داده که جریان الکتریکی این نوع ماهی پتانسیل این را دارد که تکه های  DNA موجود در آب را به سلول سایر ماهی ها وارد و موجب تغییر ژنتیک آن ها گردد.

در ژاپن دانشمندان دانشگاه ناگویا  به مطالعه این ماهی پرداخته تا ببینند آیا در حقیقت مارماهی الکتریکی می تواند روند انتقال ژن را در محیط های آبی تسهیل نماید یا خیر. پتانسیل برقی تخلیه الکتریکی اندامی این ماهی می تواند به ۸۶۰ ولت برسد. این ولتاژ جهت تغییر ژنتیک سلول ماهی نوزاد کافی می باشد.

دانشمندان از مفهومی به اسم الکتروپوراسیون  در مطالعاتشان پی برده و این تکنیک آزمایشگاهی توسط یک میدان برقی حفره های موقت در غشای سلولی ایجاد کرده به این ترتیب مولکول هایی نظیر DNA یا پروتئین می تواند به سلول های هدف وارد شوند. مارماهی الکتریکی از تخلیه این جریان برای احساس خطر یا دور کردن شکارچیان استفاده می کند ولی احتمالا به صورت ناخواسته موجب تسهیل انتقال ژن در محیط زیست نیز می گردد.

زیستگاه

بررسی ها حاکی از آن  است مارماهی الکتریکی را در حوزه رود آمازون و رود ارینوکو  و همچنین نواحی اطراف آن می توان یافت. طول این ماهی بیشتر از دو متر و وزن آن به حدود ۲۰ کیلوگرم می رسد. البته طول اکثر مارماهی های الکتریکی بیشتر از یک متر نیست. این ماهی بدن دراز و استوانه مانندی دارد که با تعداد پولک همراه بوده و سر آن تخت و رنگ بدن سبز مایل به خاکستری است و هر چه به بخش های زیرین بدن می رسد زرد رنگ می شود.

به طور کلی مارماهی الکتریکی ظاهر زیبایی ندارد و ترجیح می دهد کف گل آلود آب های آرام زیست نماید. مارماهی الکتریکی هوا را تنفس و برای این کار هر ده دقیقه یک بار به سطح آب آمده و پس از حبس هوا دوباره به کف رودخانه بر می گردد. یافته ها نشان می دهد این ماهی سه جفت اندام شکمی دارد که جریان برق تولید و می تواند دو نوع ولتاژ کم و زیاد را تولید نماید.

این اندام از الکتروست یا اندام های برقی تشکیل شده که به صورت ردیفی کنار هم قرار گرفته و یون ها در میان شان جریان دارند. وقتی مارماهی طعمه اش را می یابد مغز توسط سیستم عصبی، سیگنالی به الکتروست ارسال و این کار سبب باز شدن کانال ها و جریان سدیم می گردند.

با تغییر ناگهانی پتانسیل الکتریکی جریان برقی همانند باتری ایجاد شده که در هر یک از صفحات اختلاف پتانسیل الکتریکی به وجود می آید. این ماهی همانطور که اشاره شد ولتاژی حدود ۸۶۰ تولید می کند. ولی گزارشاتی هم نشان می دهد که جانورانی وجود دارند که ولتاژ بیشتری را تولید می کنند. ولی همین مقدار نیز می تواند هر جانوری را بی حس یا از حمله منصرف سازد.

بررسی ها نشان می دهد مارماهی های الکتریکی جوان تر ولتاژ کمتری حدود ۱۰۰ ولت تولید می کنند. این ماهی می تواند شدت برق خروجی را نیز تغییر دهد. به طور مثال برای شکار، جریان برق کمتر و برای بی حس کردن شکار یا دفاع از خود جریان برقی بیشتری را تولید می کند.

گفتنی است گربه ماهی الکتریکی و ماهی چهارگوش الکتریکی نیز گونه های مشابه مارماهی الکتریکی محسوب می شوند. مطالعه این گونه ها برای بعضی پژوهشگران جالب به نظر می رسد. با توجه به این که این گونه ها می توانند زمان آشفتگی و ترس شوک های الکتریکی قوی و متناوب در طولانی مدت تولید کنند بدون این که دچار خستگی شوند پژوهشگران به کشف چگونگی آن علاقمند هستند.

نگهداری مارماهی الکتریکی

هر چند این نوع ماهی عجیب در طبقه خود معمول و متداول می باشد و در بیشتر آکواریوم های عمومی مشاهده می شوند ولی عادت این ماهی به تولید شوک های برقی حتی زمانی که به آرامی مورد لمس قرار می گیرند نیز سبب شده نگهداری آن توسط آماتورها در منزل خطرناک به نظر برسد.

همچنین به خاطر ابعاد بزرگ این گونه ماهی نگهداری آن برای بیشتر افراد غیر ممکن بوده و تنها کسانی که در امر نگهداری و پرورش آبزیان حرفه ای باشند می توانند از پس این کار بر بیایند. کشورهایی مانند استرالیا نگهداری مارماهی الکتریکی را ممنوع اعلام کرده زیرا می تواند به حیات وحش وارد شده و به خطری عمومی تبدیل گردد.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با عجیب ترین موجودات دریایی و دانستنی های ماهی کله چاق روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو