بادبان ماهی و دانستنی های جالب درباره این موجود آبزی

بادبان ماهی و دانستنی های جالب درباره این موجود آبزی


منبع: آرگا

1

1402/11/11

00:07


بادبان ماهی یکی از ماهی های بسیار جذاب است که باله پشتی اول آن بزرگ بوده و بادبان مانند است. در این مطلب اطلاعات بیشتری از این ماهی به دست می آورید.

بادبان ماهی سریع ترین موجود آبزی است که دارای سرعتی معادل ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. این ماهی همچنین رشد سریعی دارد و سبد غذایی آن را آبزیان مختلفی از سطح و اعماق دریا تشکیل می دهند. اگر مایلید تا از این ماهی بیشتر بدانید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با بادبان ماهی

بادبان ماهی که به آن شمشیرماهی نیز اطلاق می شود نوعی ماهی از خانواده نیزه ماهیان است که دارای بدن کشیده و بسیار فشرده می باشد و باله پشتی اول آن بزرگ و بادبان مانند است. بادبان ماهی سریع ترین موجود آبزی با سرعت تقریبی ۱۱۰ کیلومتر شناخته شده که معادل سرعت یک اتومبیل است.

البته در مطالعاتی مدعی هستند که حداکثر سرعت آن ۳۶ کیلومتر بر ساعت می باشد. با این وجود بیشتر محققان عقیده دارند شمشیرماهی سریع ترین ماهی دریا است. این ماهی رشد سریعی داشته و در مدت یک سال حدود ۱.۲-۱.۵ متر به طول آن اضافه می شود.

سبد غذایی شمشیر ماهی مجموعه مختلفی از آبزیان دریا از جمله ماهی طعمه، ماهی مرکب و ماهی لجه زی تشکیل می دهند. در گذشته تخمین زده شده بود که شمشیر ماهی با حداکثر سرعت ۳۶ متر بر ثانیه معادل ۱۳۰ کیلومتر حرکت می کند ولی بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی مشخص شد که سرعت آن حداکثر ۱۰ متر بر ثانیه معادل ۳۶ کیلومتر بر ساعت است.

در طول فرایند تعقیب طعمه و شکار این ماهی بارها به سرعت به ۷ متر بر ثانیه می رسد و به طور کلی سرعت این جانور از ۱۰ متر بر ثانیه فراتر نرفته است. طول این ماهی از ۳ متر بیشتر نشده و به ندرت وزن آن از ۹۰ کیلوگرم بیشتر می شود. بر اساس گزارشات شمشیر ماهی از نوک سوزن مانندش برای صید شکار استفاده می کنند.

این ماهی باله ها را به بدنش چسبانده و با پوزه نوک تیز خود مانند چاقو آب را شکافته و به جلو حرکت می کند. و همانطور که اشاره شد از این پوزه شمشیر مانند نه تنها برای ضربه زدن به طعمه بلکه برای بریدن و زخمی کردن شکار هم استفاده می کند. در مطالعه ای نشان داد که ماهیچه های شمشیر ماهی می تواند چقدر در پاسخ به محرک الکتریکی منقبض شده و سپس از آن به منظور محاسبه حداکثر سرعت ماهی استفاده نمود. این اندازه ۳۲-۳۴ مایل در ساعت به ثبت رسید.

محققان در ادامه این مطالعه افزودند اگر سرعت واقعی ماهی بادبانی این اندازه باشد باله ها باید در این میزان سرعت به خاطر حباب زایی به دلیل فشار آب خورده شده و آسیب ببینند. با این حال این ماهی همچنان جزو سریع ترین دونده های اقیانوس می باشد.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، هنگامی که یک شمشیر ماهی خود را از این ماهی ساردین به جلو یا عقب پرتاب می نماید. نوک آن می تواند با سرعت ۱۳۰ متر بر ثانیه شتاب گرفته که یکی از بالاترین شتاب هایی است که تا به حال در بین مهره داران آبزی به ثبت رسیده است.

مشخصات ظاهری

بادبان ماهی دارای بدن کشیده و بسیار فشرده می باشد. فک بالای آن به صورت یک نیزه تقریبا باریک به سمت جلو طویل شده و باله پشتی اول بزرگ و بادبان مانند است. همچنین دو باله مخرجی مجزا دارد. باله شکمی بسیار طویل بوده و تقریبا به انتها می رسد و یک خار و دو شعاع نرم دارد.

بدن با فلس های تقریبا پراکنده و فرو رفته در پوست پوشیده شده و هر فلس یک یا دو نوک کند دارد. غشا اولین باله پشتی دارای خال های تیره رنگ کوچک فراوانی است و روی بدن حدود ۲۰ ستون که هر یک از چندین خال آبی کم رنگ تشکیل شده وجود دارد.

اندازه این ماهی در طول حدود ۳۲۰ سانتی متر و متوسط آن ۲۷۰ سانتی متر گزارش شده است. باله شکمی ماهی طویل بوده و رنگ پشت بدن آبی متمایل به خاکستری و رنگ شکم سفید نقره ای یا کرمی است.

زیستگاه

این ماهی در اقیانوس های آرام، هند، آتلانتیک، خلیج فارس و دریای عمان پراکنش دارد. همچنین در آب های گرم سطحی و میانی اقیانوس زندگی می کند. به این ترتیب شمشیر ماهی در بیشتر اقیانوس های دنیا زندگی می کند. به نظر می رسد این ماهی آب های گرم را ترجیح می دهد ولی در دماهای مختلف پیدا می شود.

شمشیر ماهی معمولا در زمستان به آب های گرم و در تابستان به آب های سرد مهاجرت می کند. می توان این ماهی را در اعماق اقیانوس نیز پیدا کرد و گاهی از سطح آب به سمت بیرون می پرند. قابل ذکر است شمشیر ماهی در فواصل بسیار طولانی مهاجرت کرده و حتی گاهی بین اقیانوس ها مهاجرت می کند. این ماهی توسط قلاب های طویل مورد صید قرار گرفته و به شکل تازه یا منجمد شده استفاده می شود.  شمشیر ماهی برای صید ورزشی خیلی جذاب است.

و همانطور که اشاره شد این ماهی از انواع آبزیان از جمله ماهی ها و سخت پوستان مانند اختاپوس تغذیه می کند.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با ماهی کله چاق و مار ماهی برقی روی لینک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو