حیوان جوجه تیغی و دانستنی های جالب درباره جوجه تیغی

حیوان جوجه تیغی و دانستنی های جالب درباره جوجه تیغی


منبع: آرگا

1

1402/11/29

00:09


جوجه تیغی حیوان خاردار کوچکی است که در هنگام خطر به شکل توپی درآمده به طوری که تیغ ها همه ناحیه بدنش را می پوشاند. برای آشنایی بیشتر با حیوان جوجه تیغی این مطلب را مطالعه نمایید.

جوجه تیغی حیوان منفردی بوده و می تواند ساعت ها بخوابد. این حیوان با صورت مخروطی شکل دارای بدنی پر از خار و تیغ است تا در برابر شکارچیان از خود محافظت نماید. اگر مایلید تا با حیوان جوجه تیغی بیشتر آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با حیوان جوجه تیغی

جوجه تیغی ها حیوانات کوچک و خارداری هستند که برای اکثر مردم جالب و جذاب به نظر می رسند. این موجودات دوست داشتنی بومی قسمت هایی از اروپا، آسیا و افریقا هستند. جوجه تیغی با راه رفتن خاص، رژیم غذایی حشره خوار به نمادهای محبوب در دنیا تبدیل شده است.

این پستاندار کوچک با صورت مخروطی، پاهای کوتاه و بدنی پوشیده از تیغ شناخته می شود. بر اساس آمار تیغ جوجه تیغی شبیه ناخن انسان از کراتین ساخته شده و یک جوجه تیغی می تواند تا ۶ هزار تیغ در بدن داشته باشد. جوجه تیغی هنگام خطر به شکل توپ در آمده به نحوی که تیغ ها همه ناحیه بدن را پوشانده تا از خود در مقابل شکارچیان حفاظت کند.

وقتی حیوان در حالت توپ قرار می گیرد باید ثابت بماند. یک افسانه وجود دارد که می گوید جوجه تیغی وقتی در حالت توپ قرار می گیرد می تواند غلت بخورد. سایز بیشتر جوجه تیغی ها به اندازه ای است که در دست بزرگسالان قرار می گیرند. حدود بین ۱۰-۳۰ سانتی متر طول دارند و وزن آن ها با توجه به گونه بین ۱۵۵-۱۵۸۴ گرم است.

جوجه تیغی در اروپا، آسیا، افریقا و نیوزیلند یافت می شود. این حیوان در طیف وسیعی از زیستگاه از جمله ساوانا، بیابان، جنگل، بوته زار و باغ مشاهده می شود. خانه های جوجه تیغی به طور معمول لانه ای گودال مانند بوده که با برگ، شاخه و سایر گیاهان ساخته می شود.

برخی اوقات جوجه تیغی حفره هایی که سایر حیوانات درست کرده اند را تصرف کرده یا بین سنگ ها لانه می کنند.

عادات

جوجه تیغی موجود منفردی بوده که خواب بسیاری دارد و می تواند تا ۱۸ ساعت در روز بخوابد. همچنین این حیوان شبگرد است یعنی در طی روز می خوابد. این ویژگی سبب می شود تا گزینه مناسبی به عنوان حیوان خانگی باشد. هنگام شب، جوجه تیغی غذا جستجو می کند.

جوجه تیغی بینایی ضعیفی دارد و برای پیدا کردن غذا به بویایی و شنوایی تکیه می کند. برخی منابع اشاره می کنند که جوجه تیغی دارای ۴۴ دندان است. این حیوانات از خواب به منظور محافظت خود در مقابل آب و هوای نامساعد استفاده می کنند. همچنین به استراحت می پردازند.

جوجه تیغی در آب و هوای سرد به خواب زمستانه رفته و در هنگام گرما و خشکسالی در بیابان می خوابند. به این روند خواب هنگام گرما و خشکسالی استیواسیون اطلاق می شود. در نواحی با آب و هوای مساعد جوجه تیغی فعال بوده و چرخه خواب طبیعی دارد.

تغذیه

جوحه تیغی زیر پرچین و سایه گیاهان قرار می گیرند و صدای گراز ایجاد می کنند. در طول فعالیت این حیوانات وعده غذایی مثل قارچ، میوه، هزارپا، حشرات، حلزون، تخم پرندگان، موش، کرم ها، خزندگان را می یابند. گزارشات بیان می کنند که جوجه تیغی می تواند در یک شب یک سوم وزن بدنش تغذیه کند.

واقعیت هایی در مورد جوجه تیغی

در این بخش با چند واقعیت جالب در مورد حیوان جوجه تیغی آشنا می شوید:

  • جوجه تیغی شبگرد بوده به این معنی که روزها می خوابد و تنها شب بیرون می رود.
  • جوجه تیغی می تواند خواب زمستانه داشته باشد.
  • جوجه تیغی به لاکتوز حساس بوده از این رو نباید هرگز از شیر استفاده کند. آب برای جوجه تیغی کاملا مناسب است.
  • در گذشته به جوجه تیغی خارپشت اطلاق می شد.

  • پوزه جوجه تیغی بسیار بلند بوده و در شکار به آن کمک می کند. حتی از دهان حیوان جلوتر بوده زیرا خوردن حشرات، کرم، و… از میان گیاهان را برای تغذیه راحت می کند.
  • جوجه تیغی عمدتا از طریق شنوایی و بویایی به شکار می پردازد و از چشم ها برای این کار استفاده نمی کند. بینایی این حیوان خوب نیست اگرچه در تاریکی کاملا همه چیز را خوب می بیند.
  • حدود ۱۵ گونه مختلف از جوجه تیغی در دنیا وجود دارد که هر یک شبیه هم بوده ولی تفاوت هایی با هم دارند.
  • جوجه تیغی ها روی بدن حدود ۵-۷ هزار خار دارند. این خارها را می تواند برای پاسخ به موقعیت های تهدیدآمیز افزایش یا کاهش دهد. جایگزین شدن هر خار پس از پرتاب یک سال زمان می برد.
  • جوجه تیغی آسیب پذیر بوده و از خود به طور هوشمندانه محافظت می کند. از این رو وقتی شکارچیانی مثل گورکن را در اطرافش می بیند به شکل توپ خاردار جمع می شود.
  • جوجه تیغی معمولا بیشتر عمر خود را به تنهایی سپری می کند.
  • به ندرت جوجه تیغی ها را می توان با هم در یک مکان مشاهده کرد. آن ها زندگی گروهی ندارند.
  • جوجه تیغی به علت عادات غذایی اش مشهور است. این حیوانات نه فقط از توت، و میوه لذت می برند بلکه اصلی ترین رژیم غذایی آن ها آفاتی است که در باغچه ها و مزارع وجود دارد. مثل انواع سوسک، موش، کرم و .. . به این ترتیب به حفظ میوه و سبزیجات باغچه شما کمک می کنند.

  • وقتی جوجه تیغی برای پیدا کردن غذا بیرون می رود می تواند تا دو مایل مسافرت داشته باشد.
  • در کشور ما ۴ گونه جوجه تیغی وجود دارد که شامل خارپشت اروپای شرقی، خارپشت گوش بلند، خارپشت بیابانی و خارپشت برانت یا ایرانی هستند.
  • جوجه تیغی دشمنان طبیعی بسیاری مانند پرندگان شکاری مثل جغد و حیواناتی مانند روباه، گرگ، راسو، خدنگ و گورکن دارد. ولی شکار آن برای این دشمنان خیلی دشوار است.
  • شاه بوف از شکارچیانی است که در شکار جوجه تیغی مهارت بسیاری دارد.
  • در بریتانیا شکارچی اصلی جوجه تیغی گورکن است و مشاهده شده در نواحی که جمعیت گورکن بالا باشد جمعیت جوجه تیغی پایین است.
  • می توان جوجه تیغی را به عنوان حیوان خانگی همراه داشت. ولی کاربرد اصلی آن در کشاورزی به منظور کنترل آفات است. به نحوی که هر جوجه تیغی می تواند ۲۰۰ گرم حشره را در شب ها بخورد.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با حیوان فوک و حیوان لایگر روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو