آشنایی با ماهی مرکب و دانستنی های علمی درباره این ماهی خاص

آشنایی با ماهی مرکب و دانستنی های علمی درباره این ماهی خاص


منبع: آرگا

2

1402/11/21

19:15


آشنایی با ماهی مرکب به شما کمک می کند تا بتوانید اطلاعاتی در مورد محل زندگی این ماهی بدست آورده و راحت تر بتوانید از آن ها در آکواریوم خانه تان نگه داری نمایید.

آشنایی با ماهی مرکب به  شما این امکان را می دهد که بتوانید از ان به راحتی در خانه  تان نگه داری نمایید و جالب است تا بدانید که این ماهی برای سلامتی نیز مفید می باشد از این رو برای آگاهی بیش تر داشتن در این زمینه ها بهتر است ادامه این بخش را از دست ندهید.

ماهی مرکب و محل زندگی اش

دانستنی های جالب درباره ماهی مرکب

ماهی مرکب با این که دارای نام ماهی می باشد باز هم جزئی از ماهی ها نبوده و از نرم تنان به حساب می آید. این ماهی دارای ۸ بازو می باشد و چشمان درشتی دارد. از دیگر ویژگی های این جاندار می توان به ۲ شاخک او و داشتن بدنی باریک اشاره کرد و شباهت فراوانی به هشت پا دارد ولی شاخک های این حیوانات از بازو هایشان بسیار بلند تر می باشد و این تفاوت های فاحش به راحتی قابل دیدن می باشد. شاخک های این ماهی بسیار خاص می باشد و با ساختار ویژه ای که دارد باعث می شود تا بتوانید طعمه خود را به راحتی شکار نماید. این ماهی ها از نظر ظاهری بسیار ترسناک می باشد و همه آدم ها دوستدار این جاندار نمی باشند و دوست ندارند آن را در آکواریوم خود نگه دارند.

این ماهی در سرتاسر اقیانوس های جهان یافت می شود و به دلیل این که در بیرون بدن خود بخش سختی ندارد جزئی از نرم تنان می باشد. با این حال جالب است تا بدانید که در سر تا سر جهان بیش از ۳۰۰ نوع از این ماهی وجود دارد و می توان گفت تنوع این ماهی ها بسیار زیاد می باشد. بسته به نوع ماهی مرکب می تواند در آب های گرم و سرد و شیرین و شور به زندگی خودش ادامه دهد. این ماهی بیش تر زمان خود را به برای یافتن غذا در کف اقیانوس ها موج سواری می کند.

بسیاری از ماهی های مرکب اندازه ای برابر با نیم متر و یا حدودا ۶۰ سانتی متر دارند و باید بدانید که این ماهی ها جزئی از غول پیکر ترین ماهی های جهان هستند و در برخی از گونه ها این ماهی ها می توانند طولی برابر با اندازه یک اتوبوس مدرسه داشته باشند. این ماهی ها از بزرگ ترین بی مهره های روی زمین می باشند و در آب های عمیق زندگی بهتری دارند و همین موضوع باعث می شود که این ماهی ها را در عمق های بیش تر بیابید و همین مورد صید کردنشان را دشوار می کند زیرا هیچ ماهی گیری حاضر به رفتن به اعماق دریا برای صید کردن این ماهی ها نخواهد بود.

ماهی مرکب در آکواریوم

طبقه بندی ها

این ماهی ها از نرم تنان بوده و دارای آب شش می باشند از این رو می توانند در آب زندگی کنند ولی بسیاری از افراد این جانداران را ماهی نمی دانند. این ماهی ها معمولا با اختاپوس ها اشتباه گرفته می شوند ولی باید بدانید که ان ها در طبقه سفالوپود ها طبقه بندی می شوند و در یونان به این طبقه بندی ها به معنای پا گرم می باشد. در واقع سفالوپود ها از شاخه های نرم تنان می باشند و ویژگی های دیگری مانند شاخک  های بزرگی در اطراف دهان های خود دارند و یا دارای چشم های بزرگ و منقار نیز می باشند.

این جانداران دارای متنوع ترین گروه های جانداری می باشند و در گروه نرم تنان جزئی از بزرگ ترین گروه های جانوری بوده اند و حدودا بیش از ۱۰۰۰ گونه متفاوت دارند. جانورانی که در این شاخه ها هستند شامل حلزون ها، اختاپوس ها، صدف ها و گوش ماهی ها می باشند. همه نرم تنان دارای بدن و ناحیه های سر و پا می باشند. باید بدانید که این موجودات در اکوسیستم ما نقش بسیار بالایی دارند و در سراسر جهان می توانید آن ها را بیابید.و

ماهی مرکب عضوی از این خانواده می باشد و دارای حدودا ۸۰۰ گونه متفاوت خواهد بود و پیچیده ترین رفتار ها را دارد. این ماهی ها دارای مغز های پیچیده ای می باشند و دارای یک  سر بزرگ هستند و در یک پا ادغام می شوند. سر این جانداران توسط بازو هایشان احاطه شده است و شاخک ها در اطراف دهانشان وجود دارد. همه این موجودات گوشت خوار می باشند و از آبزیان دریایی تغذیه می کنند.

آشنایی با ماهی مرکب

ویژگی های این ماهی ها

این ماهی ها نسبت به سایرین دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشند و آن ها را نسبت به سایرین خاص تر کرده است و در ادامه شما را با این ماهی ها بیش تر آشنا می کنیم و اطلاعاتی در مورد ویژگی های خاص ان ها به شما عزیزان خواهیم داد.

  • این ماهی ها دارای امکان تغییر رنگ دارند و باید بدانید که این مورد به دلیل وجود کروماتوفور ها خواهد بود که به این ماهی ها توانایی تغییر رنگ می دهد.
  • این ماهی ها از تغییر های رنگی که می توانند داشته باشند برای جذب جفت خود استفاده می کنند.
  • برخی از این ماهی ها هستند که برای تغییر رنگ خود از نور استفاده می کنند و برخی از پژوهش ها نشان داده است مکه ماهی مرکب نر کارائیب برای جذب جفت خود تبدیل به رنگ قرمز می شود و برای دور کردن سایر نر ها به رنگ سفید در می آید.
  • این مایه ها معمولا به صورت گروهی سفر می کنند.
  • باید بدانید که از دیگر ویژگی های خاص ان ها می توان به این مورد اشاره کرد که برای فراری دادن سایر شکارچیان از مایعی به نام جوهر سیاه استفاده خواهد کرد و این جوهر در آب پخش خواهد شد.
  • ماهی مرکب دارای سیستم عصبی و چشمانی بزرگ می باشد و پیچیدگی آن چشم ها به اندازه چشم انسان ها می باشد.
  • مردمک چشم این ماهی ها با توجه به شدت نور می تواند منقبض و یا گشاد شود.
  • چشم های این ماهی بسیار قوی می باشد و می تواند کوچک ترین تغییرات را نیز به خوبی ببیند ولی قادر به تشخیص رنگ ها نمی باشد.

انواع ماهی های مرکب

در بخش آشنایی با ماهی مرکب باید با انواع ان ها نیز آشنا شوید. بهتر است بدانید که این ماهی ها دارای گونه های زیادی می باشند ولی مهم ترین آن ها عبارت اند از :

  • سرپاور جواهر
  • سرپاور شیشه‌ای
  • سرپاور شانه‌بال
  • سرپاور درازباله
  • سرپاور قلاب‌دار
  • سرپاور غول
  • سرپاور آتشین
  • سرپاور شیشه‌ای
  • ماهی مرکب اروپایی
  • سرپاور لوزی
  • سرپاور پرنده
  • ماهی مرکب ببری
  • سرپاور قلاب‌دست
  • سرپاور علفی
  • ماهی مرکب جهنمی

ماهی مرکب و ساختار ان

تغذیه ماهی مرکب

این ماهی ها گوشتخوار می باشند و در آب ها برای شکار خود کمین می کنند. در واقع این ماهی ها از ماهی های کوچک تر از خودشان تغذیه می کنند و می توانند خرچنگ ها و میگو ها را نیز بخورند. این ماهی از شاخک های خود برای گرفتن طعمه هایش استفاده می کند و باید بدانید که این مورد بعد از گرفتن طعمه غذا را وارد منقار خود خواهد کرد و آن را به بخش های کوچک تری تبدیل می نماید و بعد از این مرحله زبان ماهی به عنوان یک آسیاب تیز عمل خواهد کرد و در نتیجه غذا را خورد کرده و مورد استفاده قرار می دهد. باید بدانید که این مدل از ماهی ها نیاز به  تغذیه روزانه ندارند و یک روز در میان غذا می خورند. این ماهی ها غذا های زنده را ترجیح می دهند و ممکن است فضای نگهدارنده خود را سریع تر کثیف نماید و این مورد باعث می شود تا شما نیاز داشته باشید که روزانه فضای این ماهی ها را در آکواریوم تمیز کنید.

زیستگاه ماهی مرکب

در آشنایی با ماهی مرکب باید اطلاعاتی در مورد زیستگاه این ماهی داشته باشید و بدانید که این ماهی در بیش تر اوقات در دریای خلیج فارس و عمان نیز یافت خواهد شد. همچنین باید بدانید که این ماهی از بهترین غذا های دریایی می باشد و طعم بسیار خوب و دلنشینی دارد. این ماهی برای سلامتی تان مفید می باشد و دارای فواید دارویی نیز هست و در طب سنتی از این ماهی استفاده های بسیار زیادی می شود. در این میان یادتان نرود که این ماهی دارای میزان چربی بسیار بالایی می باشد و برای همه شرایط سنی مفید نخواهد بود از این رو قبل از این که این مورد را وارد رژیم غذایی تان کنید بهترین راه این است که با متخصص خود در این زمینه مشورت های لازم را انجام دهید.

خواص این ماهی برای انسان

ماهی ها به صورت کلی دارای مقادیر بالایی از فسفر ها می باشند و باید بدانید که این ماهی نیز دارای مقادیر بسیار زیادی از فسفر می باشد از اینم رو خوردن این ماهی می تواند فسفر بدن شما را تامین نماید از این رو در فعالیت های مغزی بسیار بالا تر از دیگران قرار خواهید گرفت زیرا فسفر برای مغز ماده ای حیاتی می باشد. این ماهی  همچنین در طب سنتی برای درد های کمر و بیماری های رحمی بسیار خوب می باشد و شما می توانید از آن برای درمان مشکلات خود استفاده نمایید.

شرایط مراقبت از ماهی مرکب در آکواریوم

برای این که بتوانید از این ماهی در خانه تان نگهداری نمایید نیاز است تا شرایط مراقبت و نگهداری از آن را بدانید زیرا بسیاری از افراد هستند که شرایط خاص این ماهی ها را درک نمی کنند و ممکن است بعد از مدتی از دست این ماهی ها خسته شوند زیرا این ماهی امکان دارد سایر ماهی های موجود در آکواریوم را نیز به عنوان غذا بخورد. این ماهی ها بسیار زیبا و جذاب می باشند و رنگ های مختلفی دارند و برخی از افراد دوست دارند که در خانه خودشان از این ماهی ها نگه داری نمایند از این رو نیاز است تا با شرایط این ماهی ها آشنا باشید.

زندگی با ماهی مرکب

ابتدایی ترین و ساده ترین راه برای خرید این ماهی ها این است که آن ها را از فروشگاه هایی خریداری نمایید که اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشند و این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند. این ماهی ها بیش تر در آب های شور زندگی می کنند و باید بدانید که مشاوره های فروشنده ها در مورد اندازه آکواریوم با توجه به اندازه ماهی ها اهمیت بالایی دارد.  باید بدانید که اندازه و طول هر ماهی و عمر ان ها با توجه به گونه ای که دارد بسیار مختلف می باشد و بهتر است در یک آکواریوم تنها یک ماهی مرکب داشته باشید در غیر این صورت امکان دارد این ماهی با سایرین سازگاری نداشته باشد و همچنین در این آکواریوم نباید از ماهی های دیگری استفاده کنید زیرا این مار می تواند منجر به مرگ ماهی ها شود زیرا این ماهی ها می توانند ماهی های کوچک تر از خود را شکار کرده و به راحتی بخورند.

باید بدانید که کیفیت آب اکواریوم بسیار اهمیت دارد از این رو باید ان را به صورت منظم تمیز نمایید. همچنین باید بدانید که  داشتن اکسیژن کافی برای این ماهی ها ضروری می باشد از این رو باید سعی کنید مواد دیگری را نیز مانند نیترات و نمک ها به آب آکواریوم خود بیفزایید و در نظر داشته باشید که این مورد باید آبی شبیه به دریا داشته باشد تا بتواند طبیعی به زندگی خود ادامه دهد. یادتان نرود که هر تغییری در این زمینه می تواند منجر به مرگ سریع ماهی شود. برای این که بتوانید از این ماهی مراقبت نمایید نیاز است تا سطح اکسیژن در آکواریوم برابر با ۵.۲ میلی لیتر، PH آب حدودا برابر با ۵.۷ و میزان شوری آن بین ۳۲ الی ۳۳ PPT باشد. برای این که بتوانید این آب را نیز جا به جا نمایید می توانید از یک فیلتر زیر شن و یا یک فیلتر قوطی استفاده کنید.

از دیگر نکاتی که در این زمینه هست این است که ماهی های مرکب هوش بسیار بالایی دارند از این رو باید روی آکواریوم خود را محکم کنید زیرا امکان دارد این ماهی ها به دنبال راهی برای فرار باشند. برای این که از این امر پیشگیر کنید می ثوابند از روکش های پلاستیکی و یا نوار چسب و یا حتی از وزنه های غواصی استفاده کنید. همچنین در این زمینه یادتان نرود که ورودی های فیلتر های تغذیه و یا تجهیزاتی که امکان دارد ماهی خود را در ان ها پنهان نماید را به خوبی بپوشانید.

  

آشنایی با ماهی مرکب

این ماهی ها از عجیب و غریب ترین نرم تنانی می باشند که تا کنون دیده اید و اگر به دنبال موجودی خاص برای نگهداری می باشید می توانید یک ماهی مرکب خریده و آن را در خانه تان نگه دارید. با این حال باید بدانید که گوشت این حیوان برای تغذیه اهمیت بالایی دارد و یک غذای دریایی بسیار خوب و لذیذ به شمار می رود. حال که آشنایی با ماهی مرکب به خوبی انجام شد و اگر از این مورد رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی دیگر در مورد  نگهداری از ماهی پرت و بادبان ماهی نیز مشاهده کرده و آگاهی خود را در این زمینه ها نیز افزایش دهید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این میان استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو