انواع گونه های عنکبوت و دانستنی های جالب درباره آن ها

انواع گونه های عنکبوت و دانستنی های جالب درباره آن ها


منبع: آرگا

4

1402/7/28

15:09


عنکبوت ها یکی از مهمترین موجودات روی کره زمین می باشند که به نوعی سبب تعادل تراکم حشرات در سراسر دنیا می شوند و بزرگترین گروه بندپایان را شامل می شوند. در این مطلب با انواع گونه های عنکبوت آشنا می شوید.

همه عنکبوت ها گوشتخوار هستند و بزرگترین گروه بندپایان را شامل می شوند. انواع گونه های عنکبوت در سراسر دنیا سبب تعادل تراکم حشرات و برقراری تناسب بزرگی در اکوسیستم می شوند. همچنین این موجود در هر نوع آب و هوایی یافت می شود.

آشنایی با انواع گونه های عنکبوت

عنکبوت ها از مهمترین موجودات روی کره زمین محسوب می شوند چرا که بدون انواع گونه های عنکبوت تعادل تراکم حشرات جهان به هم ریخته و تناسب بزرگ اکوسیستم از بین می رود. رژیم غذایی، خصوصیات فیزیکی و مهارت های شکار این موجود سبب تمایز عنکبوت ها از سایر بندپایان می شود.

این خصوصیات به عنکبوت اجازه داده تا در طبیعت کاملا سازگار عمل کند. بزرگترین گروه بندپایان را عنکبوت ها تشکیل می دهند و همگی گوشتخوار هستند. این موجود در همه مکان و آب و هوایی دیده می شود. عنکبوت را می توان روی زمین، داخل آب و حتی زیر زمین پیدا کرد.

این جاندار بی مهره شکارگر در اندازه های مختلف از چند میلی متر تا ۲۸ سانتی متر دسته بندی می شوند. عنکبوت ها دارای بدنی دو قسمتی شامل سر و تن، هشت پا و هشت چشم هستند. این حشره فاقد بخش های جونده دهان و بال است. همانطور که اشاره شد عنکبوت ها کنترل کننده حشرات می باشند.

فرضا اگر میلیاردها عنکبوت از گونه های مختلف جهان هر یک روزی حداقل ۱۰ حشره را شکار کند چه حجم زیادی از حشرات در طی روز توسط عنکبوت ها از بین می روند. به این ترتیب در کنترل بیولوژیکی جمعیت حشرات روی کره زمین نقش مهمی دارند و خود غذای زنبور، پرندگان و موجودات دیگری هستند.

آنها در همه جا پیدا می شوند. عنکبوت ها روی بوته های جنگلی و مرتعی، روی درختان و کف جنگل و مرتع ،باغات و روی خاک به شکار جانوران ریز می پردازند. در این راسته کمتر گونه ای پیدا می شود که بر روی یک شکار خاص متمرکز شود. به علت شکل ظاهری و بدن پوشیده از مو و تزریق سم به بدن شکار خود، انسان ها همواره از عنکبوت ها فرار می کنند. در حالی که غالبا برای انسان ها خطری ندارند.

اما گونه های نادری از این بند پا بسیار سمی هستند و جان انسان را به خطر می اندازند. در ادامه قصد داریم شما را با انواع گونه های عنکبوت آشنا نماییم.

۱. عنکبوت تار قیفی سیدنی

عنکبوت تار قیفی سیدنی یکی از انواع گونه های با زهر بسیار کشنده می باشد که خوشبختانه پادزهر آن در سال ۱۹۸۱ کشف شد. این گونه نسبت به انسان خیلی تهاجمی است و در صورت احساس خطر به جای فرار حمله کرده و چندین بار بدن قربانی را می گزد.

قابل ذکر تست این عنکبوت دارای دندان های نیش بزرگ تر از دندان های نیش مار بوده و چندین گزش پی در پی آن به معنی وارد شدن میزان زیادی زهر به درون بدن قربانی می باشد. از ویژگی های خاص عنکبوت تار قیفی سیدنی این است که به بدن قربانی اش چسبده تا حمله موثرتری داشته باشد.

تار این گونه عنکبوت آن چنان نیش قدرتمندی دارد که از روی کفش های چرمی هم می تواند نیش خود را به بدن انسان وارد کند. گونه نر عنکبوت تار قیفی سیدنی خیلی خطرناک تر است چرا که زهر بیشتری در بدنش دارد. زهر این گونه از نوع نوروتوکسین است که صدمات کشنده ای به سیستم عصبی قربانی وارد می کند.

۲. عنکبوت کیسه زرد

یکی دیگر از انواع گونه های عنکبوت، عنکبوت کیسه زرد می باشد که مسئول بسیاری از نیش ها و ترس هایی است که در سراسر دنیا از این حشرات وجود دارد. این گونه در نواحی مانند استرالیا و کانادا یافت می شود و زهری به نام سیتوکسین دارد.  سم سیتوکسین موجب درد شدیدی هنگام گزش شده و بعد از آن هم محل گزش دچار تورم و تاول می شود.

عنکبوت کیسه زرد معمولا به رنگ زرد یا سبز کم رنگ بوده و به علت اندازه خیلی کوچکی که دارد به سختی می توان آن ها را پیدا کرد. طول این عنکبوت از یک سانتیمتر کمتر است. توصیه می شود اگر این عنکبوت را مشاهده کردید از آن دوری نمایید.

۳. عنکبوت گلیم باف

این گونه از نظر بافتن تارهای بزرگ و دایره ای شکل شناخته می شود.

۴. عنکبوت خجالتی قهوه ای

این عنکبوت در آب و هوای گرم در سراسر دنیا یافت می شود و همانطور که از اسم آن پیداست به ندرت خود را به انسان نشان می دهد. در بین انواع گونه های متنوع این عنکبوت، خطرناک ترین  گونه، عنکبوت قهوه ای شیلیایی بوده که زهری کشنده تر از سایرین دارد.

معمولا به این گونه، عنکبوت های ویولون هم گفته می شود. سم عنکبوت قهوه ای نیز سبب فساد و تخریب بافت محل گزش می شود و در برخی از موارد چاره ای جز قطع کردن عضو محل گزش نیست. در حال حاضر پادزهری برای سم این گونه کشف نشده و عوارض جانبی زهر آن مشکلات مرگباری را برای قربانی به دنبال دارد.

۵. عنکبوت گرگی

این نوع عنکبوت اندازه بزرگی داشته و تنها در شب به شکار می پردازد.

۶. عنکبوت شتری

همان طور که اسم این حشره نشان می دهد، عنکبوت شتری در نواحی بیابانی زیست دارد. این گونه در آفریقای جنوبی یافت می شود. عنکبوت شتری برای در امان ماندن از گرمای سوزان بیابان خود را درون شن ها فرو می برد. هر چند گزش این گونه سمی نبوده ولی عنکبوت شتری گزشی خیلی دردناک دارد و با سرعتی بیشتر از ۱۵ کیلومتر بر ساعت می تواند فرار کند.

ظاهر این گونه علت اصلی ترس انسان از عنکبوت شتری می باشد. این بندپا یکی از ترسناک ترین چهره ها را در بین سایر عنکبوت ها دارد. طول عنکبوت شتری می تواند به ۱۵ سانتیمتر و آرواره اش نیز به ۷٫۵ سانتیمتر برسد.

۷. رتیل ها

رتیل ها عنکبوت های شکارچی بزرگی هستند که بدن آن ها پوشیده از پرزهای زیادی است و تارهای بزرگ و حجیمی می بافند.

۸. عنکبوت جهنده

این گونه اندازه کوچکی داشته و با چشم های بزرگ خود تمایل بسیاری به جهش و پرش دارد.

۹. عنکبوت Female flower crab

برخی از عنکبوت ها وجود دارند که برای عموم کمتر شناخته شده می باشند. این گونه جانداران دارای ویژگی ها و ظاهر و رفتاری جالب هستند که سبب تمایز آن ها از دیگر عنکبوت ها می شوند. یکی نمونه همین عنکبوت Female flower crab می باشد که به علت رنگ خاص بدنش که سفید یا زرد است و با نوارهای رنگی تزیین شده از استتار خود در گل ها به طرز هنرمندانه ای استفاده می کند.

این گونه از این ویژگی خود بهره می برد و در میان گل ها کمین می کند به این ترتیب، حشراتی که از شهد گل ها تغذیه می کنند را شکار کرده و می خورد.

۱۰. عنکبوت هوبو

عنکبوت هوبو  اولین بار در اروپا کشف شد. چند سالی است که تعداد زیادی از این گونه در آمریکای شمالی مشاهده شده و این موضوع نشانگر گسترش قلمرو این عنکبوت خطرناک می باشد. گزش عنکبوت هوبو که بسیار تهاجمی است و در منازل مسکونی نیز پیدا می شود خیلی دردناک است.

قابل ذکر است  به علت سم خطرناکی که این گونه به بدن قربانی تزریق می کند هفته ها زمان می برد که زخم و درد محل گزش التیام یابد. هر چند گزش عنکبوت هوبو نمی تواند مرگبار باشد ولی بسیار دردناک است. مهم ترین عامل قرار گرفتن این گونه در بین خطرناک ترین انواع گونه های عنکبوت این است که هوبو خیلی تهاجمی است. در حالی که گونه های دیگر این حشره معمولا  خود را از انسان پنهان می کنند ولی هوبو در صورتی که احساس خطر نماید خیلی بی رحمانه واکنش نشان داده و به انسان حمله می کند.

۱۱. عنکبوت Celaenia

عنکبوت Celenaia با ترفندی زیرکانه خود را از بیشتر شکارچیانش در امان نگه می دارد. شکل ظاهری این عنکبوت به نحوی است که در نگاه اول با مدفوع و فضولات پرندگان اشتباه گرفته می شود.

۱۲. عنکبوت بیوه سیاه

این گونه شناخته شده ترین نوع عنکبوت است که به مرگبار بودن هم شهرت دارد. عنکبوت بیوه سیاه با بدن سیاه رنگش شناخته می شود و در استرالیا یافت شده و دارای زهری بسیار کشنده است. این گونه در بین سایر عنکبوت ها دومین زهر کشنده را دارا بوده ولی هنگام گزیدن قربانی مقدار کمی از زهر خود را وارد بدنش می کند.

از این رو در رتبه های بالاتری از خطر قرار ندارد. گزش این عنکبوت به شدت دردناک بوده و دردی سوزان را در محل گزش ایجاد می کند. قربانی بعد از گزیده شدن توسط این گونه دچار شکم درد و حالت تهوع می شود  و برای سالمندان و کودکان خیلی خطرناک است.

۱۳. عنکبوت مورچه ای

عنکبوت مورچه ای از خانواده Zodariidae به این علت نامگذاری شده که از مورچه ها تقلید می کند. برخی حتی از پاهای جلوی خود به عنوان شبه آنتن استفاده می کنند.

۱۴.  عنکبوت موشی

عنکبوت موشی به علت این که در گذشته عقیده داشتند همانند موش نقب می زند به این اسم نامگذاری شده است. ولی اما یکی دیگر از علل نامگذاری عنکبوت موشی، سینه و شکم خزدار آن است که ظاهری زیبا و دوست داشتنی به این بندپا بخشیده است.

این گونه زهری کشنده در نیش های خود دارد ولی به طور معمول زهر کشنده اش را وارد بدن قربانی نمی کند و فقط بدن او را نیش می زند که دردی شدید را سبب می شود. علاوه بر این، عنکبوت موشی تهاجمی نیست و به ندرت نیش می زند. این گونه به علت شکل و جثه بزرگ و آرواره ترسناکش و البته رنگ قرمزی که دارد به سادگی قابل مشاهده و شناسایی است. توصیه یم شود از عنکبوت موشی دوری کنید.

۱۵. عنکبوت Ordgarius magnificus

عنکبوت Ordgarius magnificus، با انتشار فرومون های خاصی، حشرات را به سمت تله ابریشمی اش جذب و آن ها را شکار می کند. این فرومون ها، حاوی هورمون های تولید مثلی شبیه به فرومون های جنسی پروانه ها و حشرات می باشند. به این ترتیب این نوع فرومون برای حشرات و پروانه های جنس نر که به دنبال جفت می گردند، فریبنده و جذاب به نظر می رسند.

بسیاری از این گونه عنکبوت در محیط های شهری و خانه ها هم یافت می شوند. برای در امان ماندن از آن ها و رها شدن از عنکبوت ها و تارهای به جا مانده از آن ها می توان از سموم ضد عنکبوت استفاده نمود.

۱۶. عنکبوت شنی شش چشم

عنکبوت شنی شش چشم که در بیابان های آفریقای جنوبی زندگی می کند به طور معمول در زیر شن ها پنهان می شود. علت این کار نه تنها برای در امان ماندن از گرمای طاقت فرسا و تابش شدید نور خورشید بوده بلکه برای شکار کردن هم می باشد. این عنکبوت به قربانی اش حمله و سریعا زهر مرگباری را در بدن او تزریق می کند.

مطالعات نشان می دهد زهر عنکبوت شنی شش چشم می تواند در مدت ۵ ساعت سبب مرگ یک خرگوش شود. زهر این گونه موجب فساد و عفونت در موضع گزش شده و شدیدا به گلبول های قرمز خون آسیب می رساند. زهر به جای این که موجب انعقاد خون شود، سبب روان شدن و افزایش فشار خون خواهد شد.

در نهایت به علت فساد در ناحیه گزش و جلوگیری از انعقاد خون، قربانی در اثر خونریزی شدید و بزرگ تر شدن زخم جانش را از دست می دهد. البته انسان ها به ندرت با این نوع عنکبوت مواجه شده اند و گزارشاتی از مرگ در اثر گزش این گونه تاکنون وجود ندارد ولی باید بدانید که عنکبوت شنی شش چشم خیلی خطرناک است.

۱۷. عنکبوت سرگردان برزیلی

در زبان یونانی به عنکبوت سرگردان برزیلی لقب قاتل داده اند و خطرناک ترین، سمی ترین و کشنده ترین گونه عنکبوتی است که تا به حال شناسایی شده است. زهر نوروتوکسین این عنکبوت۲۰ برابر کشنده تر از زهر عنکبوت بیوه سیاه می باشد و در صورت گزش و عدم دسترسی به پادزهر، خیلی راحت قربانی را خواهد کشت.

در صورت گزش توسط این گونه، قربانی کنترل ماهیچه های اش را از دست می دهد. در نتیجه خفگی جان قربانی را خواهد گرفت. چرا که در اثر فلج شدن ماهیچه ها، تنفس کردن غیرممکن می شود. یکی دیگر از علل ترسناک بودن عنکبوت سرگردان برزیلی درد غیرقابل تحملی است که بعد از گزش ایجاد می شود و تا ساعت ها و حتی تا هنگام مرگ هم ادامه خواهد داشت.

همانطور که از اسم این گونه مشخص است، عنکبوت سرگردان برزیلی علاقه بسیاری به پرسه زدن و بی هدف راه رفتن دارد. بنابراین به راحتی می تواند به مکان زندگی انسان ها نزدیک شود.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با چرخه زندگی عنکبوت و دانستنی های جالب در مورد عنکبوت روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو