معرفی پرنده لیکو و دانستنی های جالب درباره این پرنده

منبع: آرگا

3

1402/8/30

14:19


پرنده لیکو با ظاهر بامزه خود بسیار پر جنب و جوش و پر سر و صدا است. این پرنده جهش های کوتاه و سریعی داشته و بیشتر در دسته های کوچک مشاهده می شود.

اگر به آشنایی با پرندگان علاقمند هستید در این مطلب با خصوصیات زیستگاهی و رفتاری پرنده لیکو آشنا می شوید. این پرنده جست و خیز زیادی داشته و پر سرو صدا است. همچنین در دسته های کوچک مشاهده می شود.

آشنایی با پرنده لیکو

لیکو پرنده ای پر جنب و جوش بوده و بسیار پر سر و صدا است. لیکو جهش های کوتاه و سریعی داشته و در دسته های کوچک زندگی می کند. این پرنده اجتماعی است و گونه های مختلفی از آن وجود دارد. در ایران لیکو معمولی بومی جنوب کشور بوده و گونه ای از آن به اسم لیکوی خوزی یافت می شود.

تخم پرنده لیکو آبی فیروزه ای و ۵ عدد است. زیستگاه این پرنده شامل باغات و نخلستان های جنوب کشور از جمله هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و … می باشد. در زبان محلی اسامی دیمیل، دیمیل دُمبی، دومیل یا دومبیل به لیکو اختصاص دارد. که احتمالا به خاطر دم بلند آن است.

مشخصات پرنده

لیکو با اسم علمی Turdoides caudata پرنده ای از خانواده Leiothrichidae بوده و این پرنده در کشورهای خشک و در اسکراب های باز معمولا در هند مشاهده می شود. در حال حاضر لیکو دو جمعیت دارد که به عنوان دو زیر گونه در نظر گرفته شده و جمعیت مستقر در غرب رودخانه ایندوس فعلا به عنوان یک گونه مجزا در نظر گرفته می شود که دم باریک با رنگ قهوه ای مایل به خاکستری دارد.

به طور کلی لیکو پرنده ای فعال و پر سرو صدا است و بال های پرنده دارای خطوطی هستند و در ناحیه گلو و گردن به رنگ سفید دیده می شود. در ضمن دم به رنگ چرم گاو میشی بوده که در انتها خطوطی خاکستری رنگ دارد. لیکو نر و ماده همشکل هستند و منقار چرنده به سمت پایین خمیده شده است.

اندازه پرنده به ۲۲ سانتی متر می رسد و در پا سیخک ندارد. همچنین فاقد چینه دان است. بال زدن پرنده بسیار زیاد است. به عبارتی این پرنده مرتبا در حال حرکت بوده و با جهش های کوتاه و سریع به هر سو می پرد. تارک و سطح پشتی پرنده مذکور خاکی رنگ و دارای رگه های طولی به رنگ قهوه ای تیره است. در ضمن پرنده چانه و گلویی سفید رنگ داشته و صورت، سینه و پهلوهای آن به رنگ نخودی می باشد و روی پهلوها رگه های ظریف قهوه ای رنگی دیده می شود.

دمگاه پرنده به رنگ قهوه ای خاکستری بوده و دمی بلند به رنگ قهوه ای دارد که پرهای آن از وسط به کنار کوتاه تر شده اند. پوشپرهای زیر دم لیکو کمرنگ تر شده و بال ها قهوه ای خاکستری رنگ است. چشمان لیکو سیاه رنگ می باشد و پاهایی قوی و به رنگ زرد دارد.

قابل ذکر است پرنده نابالغ شبیه بزرگسالان بوده ولی چشمان زرد رنگ با مردمک سیاه دارد. غالبا این پرنده به صورت دسته های خانوادگی و یا گروه های کوچک مشاهده می شود. معمولا در بخش پایین گیاهان دیده می شود و بیشتر روی زمین به تغذیه می پردازد.

زیستگاه پرنده

این پرنده در نواحی خشک با پوشش گیاهی پراکنده، در حاشیه بیان بان ها، در فضاهای باز با بوته های خاردار، بوته زارها، باغات و در نخلستان ها یافت می شود. همچنین لیکو در لابه لای بوته ها و روی بوته های خاردار، درخت گز و یا درخت نخل آشیانه می سازد. لیکو از انواع دانه، حشرات و توت ها تغذیه دارد. در ایران لیکو در نیمه جنوبی کشور بیشتر دیده می شود.

در پایان مطلب پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با پرنده تیهو و پرنده کاکاپو روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو