بررسی اصلی‌ترین خواص رایناکانتوس در طب سنتی

منبع: آسان طب

124

1398/6/7

01:44


رایناکانتوس Rhinacanthus گیاهی یک ساله و پایا است که به خانواده پاخرسیان تعلق دارد. از دیگر نام‌های این گونه می‌توان به یاسمن ماری اشاره کرد. گیاه شناسان معتقدند کشورهایی مانند هندوستان، کامبوج و تایلند زیستگاه‌ها اصلی این گیاه بشمار می‌روند. با اینکه عمر رایناکانتوس را بیش از 1 میلیون سال تخمین می‌زنند، اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد. برای اولین بار در کتاب طب سنتی ماراتاهی هندو، به نام این گیاه اشاره شده است. رایناکانتوس در کنار گیلاس زمستانی، یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی در طب آیورودا بشمار می‌روند. در سال‌های اخیر مطالعات بیشتری بر روی این گیاه تمرکز داشته‌اند که ما در این مقاله شما را با برخی از آنها بیشتر آشنا می‌کنیم.

رایناکانتوس

خواص رایناکانتوس

همان طور که اشاره شد این گونه یکی از گیاهان دارویی مهم در طب سنتی آیورودا بشمار می‌رود. در سال‌های اخیر دانشمندان تحقیقات خود بر روی این گیاه را گسترش داده و متوجه شدند این گیاه ترکیبات شیمیایی منحصر به فرد و محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارد. همین موضوع باعث شده تا مصرف رایناکانتوس در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش داشته باشد. تمام قسمت‌های یاسمن ماری خاصیت دارویی دارد و شما می‌توانید به صورت موضعی و خوراکی از آنها بهره ببرید. از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های این گیاه می‌توان به بتا سیتوستورول، تانن، ساب پونین، فنل، لوپئول، رینکانانتوس A و رینکانانتوس B اشاره کرد.

بهبود اختلالات شناختی

یکی از ارزشمندترین و موثرترین مزایای سلامتی یاسمن ماری، ویژگی‌های اثبات شده آن بر روی بیماری‌های نروژنیک است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به مشکلاتی نظیر: دمانس، بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد آنتی اکسیدان‌های این گونه می‌توانند پلاک‌ها را از بین برده و با تحریک سلول‌های عصبی، مسیر‌های نورونی جدیدی ایجاد کنند. این موضوع می‌تواند به صورت چشمگیری روند پیشرفت بیماری را آهسته کند. دکتر ماریس پرز اعتقاد دارد مصرف دمنوش‌های این گیاه فادر است احتمال ابتلا به مشکلات شناختی را تا 45 درصد کاهش بدهد.

سلامت پوست

همان طور که اشاره کردیم، از این گیاه به صورت موضعی نیز می‌توان استفاده کرد. برگ و ساقه این گیاه هر دو برای درمان بیماری‌های مختلف پوست و کاهش شدت و تحریک پسوریازیس و اگزما مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین اگر شما ریشه‌های رایناکانتوس را بسوزانید می‌توانید بوسیله آن بر بسیاری از بیماری‌های قارچی فائق بیایید. در حال حاضر شرکت‌های زیادی با بهره‌گیری از عصاره این گیاه اقدام به ساخت کرم‌های پوستی می‌کنند که استفاده از آنها می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی ظاهر پوست، کاهش زخم‌ها و نشانه‌های افزایش سن، و همچنین زخم‌های ناشی از آکنه و صدمات آن بگذارد.

رایناکانتوس

کاهش فشار خون بالا

بدون شک یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مزمن، فشار خون بالا است. بسیاری از پزشکان به این بیماری لقب قاتل خاموش را داده‌اند چرا که فشار خون بالا هیچگونه علائمی ندارد و از همین رو تشخیص آن بسیاری سخت است. تحقیقات حاکی از این است که استفاده از مواد گیاهی مانند یاسمن ماری می‌تواند در کاهش فشار خون تاثیر داشته باشد. این گیاه سرشار از پتاسیم می‌باشد. پتاسیم مانند یک وازدیلاتور عمل می‌کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند به جلوگیری از دیگر بیماری‌های قلبی مانند آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی، نیز منجر شود.

درمان ناراحتی‌های معده

متاسفانه این روزها مشکلات گوارشی مانند ناراحتی‌های معده در حال افزایش هستند. موسسه سلامت و اطلاعات دیلی هلث در طی گزارشی، مدعی شد بیش از 35 درصد آمریکایی‌ها از مشکلات گوارشی رنج می‌برند. این گزارش اعتقاد داشت استفاده از غذاهای فراواری شده و فست فود‌ها مهم‌ترین دلیل این مشکل است. استفاده از مواد گیاهی و سالم بهترین راهکار برای داشتن گوارشی سالم بشمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد  مصرف رایناکانتوس می‌تواند منجر به تحریک و افزایش ترشح هورمون‌های گوارشی شود. این امر در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های رایجی مانند یبوست و نفخ موثر است.

جلوگیری از سرطان

محتوای غنی آنتی اکسیدان یاسمن ماری به این معنی است که پتانسیل ضد سرطانی قابل توجهی در این گیاه بی نظیر وجود دارد. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را که محصولات جانبی خطرناک تنفس سلولی هستند و می‌توانند باعث تخریب بدن شوند را از بین می برند و آنها را خنثی می کنند. آنها می توانند بیماری‌های مزمن را ایجاد یا بدتر کنند و سلول‌های سالم را به جهش‌های سرطانی تبدیل کنند. با بالا نگه داشتن سطوح آنتی اکسیدانتان، قادر هستید خود را در مقابل این مشکلات خطرناک محافظت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو