دیدنی های آق قلا گلستان و معرفی زیبایی های طبیعی این منطقه

دیدنی های آق قلا گلستان و معرفی زیبایی های طبیعی این منطقه


منبع: آرگا

205

1398/10/10

12:14


دیدنی های آق قلا در استان گلستان دیوار اسکندر، پل آق قلا، پنجشنبه بازار و گل افشان، دژ سفید است. که ما در این مطلب به معرفی زیباترین مکان های گردشگری این شهر زیبا می پردازیم.

شهر آق قلا در استان گلستان کشور ایران قرار دارد که جمعیتی بالغ بر ۱۱۵۰۰۰ نفره با مساحت ۱.۷۶۳ کیلومتر وسعت دارد که معادل ۶.۸% از وسعت استان را داراست. این شهرستان همجوار با رودخانه گرگان رود در شمال گلستان می باشد که بیشترین جمعیت ان شهر را افراد ترکمنی تشکیل می دهند. انواع صنایع دستی و آثار تاریخی را شما عزیزان در این جا اعم از قالی ترکمنی، پشتی و قالیچه خواهید دید که از دیدنی های آق قلا می توان به ۵ شنبه بازار آن اشاره کرد. در بازار های محلی همه نوع قشر دیده می شود که مردم صنفی کالا های خود را در این بازار ها به دیگران می فروشند و واقعا این کالا و اشیا جالب و جذاب می باشد.

بررسی دیدنی های آق قلا

دیدنی های آق قلا گلستان

تاریخ شهر آق قلا از زمان شاه طهماسب اول صفوی می باشد که برابر است با ۹۶۴ هجری قمری یعنی تقریبا چهارصد و پنجاه سال قبل که دستور داد یک قلعه مبارک آباد یا دژی در جایگاه آق قلا قرار دهند. براساس تحقیقات دیواره این دژ نظامی به ۲۰ کیلومتر می رسد که در قسمت شرقی ۱/۶ کیلومتر و در قسمت غربی ۲ کیلومتر با مساحت تقریبی بر ۳/۵ کیلومتر مربع است. که بعد از شاه طهماسب خراب شد و به دستور شاه عباس مجدد ساخته شد. سپس فتحعلی شاه در اول جوانی خود در این شهر می زیست که توانست آوازه و شهرتی برای خود کسب نماید. از آثار و دیدنی های آق قلا گل افشان های زیبا و محصولات ترکمنی می باشد که از مناطق گردشگری و دیدنی محسوب می شود. این شهر از شمال به کشور ترکمنستان، از غرب به طرف شهرستان ترکمن، از شرق به سمت شهرستان گنبد و از جنوب به شهرستان گرگان و علی آباد محدود می شود.

جاذبه ها و دیدنی های آق قلا

  • پنج شنبه بازار آق قلا

یکی دیگر از جاهای دیدنی آق قلا پنجشنبه بازار آن می باشد. که اگر اهل خرید و دیدن هستید پیشنهاد می کنیم به این محل رفته و از صنایع و آثار دستی دیدن نمایید که در محلی به نام پنج شنبه بازار به نمایش و فروش گذاشته می شود. صنایع دستی معروفی که در این جا است قالی و پشتی و قالیچه ترکمنی می باشد که دست بافت مردم این سرزمین است. همچنین غذای محلی به نام چکدرمه که از خوراک های سنتی این مرز و بوم می باشد به فروش می رود. قالیچه ها از تار و پود و پرز و کرک و پنبه و نخ و ابریشم تشکیل می شوند که بر روی دار قالی با نقش های هندسی بافته می شوند.

جذابیت و دیدنی های آق قلا

  • گل افشان قارنیارق

یکی از دیدنی های طبیعی آق قلا این پدیده خارق العاده و طبیعی اثر آتش فشانی می باشد که سالیان قبل در گذشته از دهانه آن به جای مواد مذابی آتش گل و گاز بیرون آمده است. این آتشفشان فرسوده و پیر واقع در تپه ای مخروطی قرار دارد که منشا گاز های گل افشان به صورت گازی و نفتی تامین می شود. شباهت زیادی که گل افشان با آتشفشان ها دارد دلیلی برای این نامگذاری شده که دهانه آن به قطر ۶۰۰ متر می باشد. معنای کلمه قارنیارق ترکمنی است که در این زبان یعنی شکم پاره یا مکانی که شکم زمین از هم پاره شده باشد.

زیبایی های شگفت انگیز آق قلا

  • پل تاریخی از دیدنی های آق قلا

وجود پلی کهنه در بنای آجری آق قلا که از زمان صفویان بر رودخانه گرگان بنا شده و ناصر الدین شاه عکسی از این پل دو مناره برداشته است. که در حال حاضر این مناره ها دیده نمی شوند و پل جدیدی بر روی این رودخانه ساخته شده است و خبری از پل قدیمی آق قلا نیست. این پل محل رفت و آمد افراد این شهرستان می باشد که آثار تاریخی محسوب می شود، و دارای پنج چشمه با ساختمان قدیمی بوده که تعمیرات در آن صورت گرفته شده است. ارتفاع این پل به ۱۰ متر و طولش به سی و پنج متر با عرض چهار متر می باشد و در ۱۷ کیلومتری شمال گرگان قرار دارد. پل قدیمی آق قلا طول ۷۰ متر داشت و عرض ۳۰ متری و ارتفاع تقریبی ۱۴ متری از سطح آب داشته است. که یک نمونه تاریخی و فوق العاده در این منطقه بوده و به شماره ثبت ۹۱۹ است.

دیدنی های آق قلا گلستان

  • روستای اوچ تپه

روستایی در گلستان که از توابع شهر آق قلا محسوب می شود در دهستان شیخ موسی واقع شده است. این روستای تماشایی و جذاب با مردمانی خون گرم که طبق تحقیقات سال ۸۵ بالغ بر ۱.۵۱۰ نفر جمعیت داشته که دارای ۳۲۷ خانواده هستند. که از مکان های گردشگری آق قلا محسوب می شود و دارای بارگاه امامزاده علی اصغر می باشد.

گردشگری ها و دیدنی های آق قلا

  • دیواره سد اسکندر

دیوار دفاعی سد اسکندر که مسافتی ۱۷۰ کیلومتری دارد در منطقه ای بوده که نگهداری درست از آن نشده و خراب فرسوده شده است. این دیوار در گذشته نام های زیادی از قبیل؛ سد انوشیروان، سد اسکندر، سد قزل آلان و سد فیروزه و مار سرخ بوده که طی دوره های مختلف اسم ها نسبت داده شده است. بعد از گذشتن از شمال آق قلا به طرف گنبد کاووس که از سمت شرق دریای خزر گمیشان می باشد راه ادامه دارد تا شمال شهر کلاله کوه های پیش کمر که منتهی می گردد.

مناطق و دیدنی های آق قلا

طول این دیوار تاریخی که جزو دیدنی های آق قلا می باشد به چیزی حدود ۱۵۵ کیلومتر می رسد. عرض آن به ۱۰ متر که طرف جنوب نزدیک ترین دیوار به آن حد فاصل پنجاه متر بوده و به ده متر هم می رسد. قلعه ها به شکل مستطیل یا مربع شکل در کنار هم به اندازه های ۱۲۰ در ۱۲۰ و ۲۰۰ در ۲۸۰ هستند که تقریبا ۳۰ تا ۴۰ قلعه در این مکان وجود دارد. در این منطقه وجود دیوار های سفالی که به ۳ دسته تقسیم می شوند به شرح زیر است:

  • سفال قرمز متعلق به زمان اشکانی دارد.
  • سفال خاکستری متعلق به دوره اشکانیان است.
  • سفال قرمز مربوط به زمان ساسانیان می باشد.

در پایان پیشنهاد می کنیم مکان های دیدنی گرگان و نیز دیدنی های بندر ترکمن را نیز مشاهده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو