مکان های دیدنی قروه ، کردستان | Qorveh

مکان های دیدنی قروه ، کردستان | Qorveh


منبع: تاپ تراول

211

1399/2/29

12:45


خرید بلیط هواپیما

جاهای دیدنی قروه

قُروِه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی و کهن در غرب ایران مرکز شهرستان قروه است که سومین شهر پرجمعیت استان کردستان به‌شمار می‌رود. شهر قروه در دشت وسیعی در شرق سنندج و شمال باختری همدان قرار گرفته که این دشت از شمال به شهرستان بیجار و از جنوب به استان کرمانشاه محدود است. این شهرستان با طبیعت کوهستانی هزار رنگ بدر و پریشان و آثار تاریخی و باستانی همچون فرهادتاش و غار وینسار، پل تاریخی فرهادآباد، حمام به یادگار مانده از اواخر هزاره دوم پیش از میلاد در روستای قصلان و … در نوع خود بی نظیر است .در ادامه مطلب همراه تاپ تراول باشید تا با جاهای دیدنی قروه بیشتر آشنا شوید.





   تبلیغات    

            | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


غار و صخره های تاریخی فرهاد تاش (وینسار)

در حدود 35 کیلومتری شرق شهر قروه بر روی کوهی مرتفع، بقایای یک معدن بزرگ سنگ قرار دارد که ازنظر نوع، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی‌های خاص بوده و از اهمیت بسیار برخوردار است. باور مردم بر آن بوده که این سنگ‌ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارند؛ نوع حجاری و سفال‌های موجود در منطقه، به دوره ساسانی تعلق دارند. این منطقه در ایام بهار به‌عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است، در ضلع شرقی همین کوه دهانه غاری وجود دارد که «اورل استین»، مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب کشور، از آن نام برده و ظاهراً نتوانسته واردش شود، حوالی منطقه فرهادتاش نمونه‌های فسیل دریایی زیادی وجود دارد.

جاهای دیدنی قروه

حمام قصلان 

حمام قصلان از حمام‌های قدیمی شهر قروه است که در روستای قصلان  و در 6 کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد. تاریخ ساخت این حمام به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت “خسروخان اول” والی وقت کوردستان تعلق دارد. این حمام دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم، خلوتی خصوصی و عمومی، خزینه و تون می‌باشد و تزئینات منحصر به فرد آهک‌بُری آن با طرح‌های گیاهی، هندسی، انسانی و حیوانی در نوع خود قابل توجه است.

جاهای دیدنی قروه

پل فرهاد آباد قروه

پل فرهاد آباد در 45 کیلومتری شمال غربی شهرستان قروه در روستایی به همین نام در مسیر جاده قدیمی بیجار بر روی رودخانه بایتمر احداث شده است.این پل دارای 8 دهانه و به طول 80 متر است که نوع قوس‌های بکار رفته در آن اغلب جناغی و مصالح استفاده شده، آجر است.تاریخ ساخت پل به طور دقیق مشخص نیست ولی با توجه به شیوه معماری پل، به نظر می‌رسد متعلق به دوران صفویه باشد.
پل فرهاد آباد در زمان حکومت خسروخان اول مقارن با حکومت زندیه تعمیر و بازسازی شده است و فرهاد میرزای معتمدالدوله (عموی ناصرالدین شاه) در زمانی که حاکم کردستان بود آن را مرمت کرده است که به همین جهت این پل به نام فرهاد آباد نامیده می‌شود.

جاهای دیدنی قروه

مطالب بیشتر بخوانید
روستای تاریخی پالنگان کردستان | Palangan

منطقه نمونه گردشگری بدر و پریشان

منطقه حفاظت شده بدر و پریشان در ۱۲ کیلومتری شهر قروه قرار گرفته است و مساحتی نزدیک به ۴۳۰۰۰ هکتار دارد. این منطقه را کوه های مرتفع، تپه ماهورهای متعدد، چشمه های آب، دره های کم عمق و صخره ها تشکیل داده اند. به واسطه چشمه های همیشه جوشان، منطقه بدر و پریشان طبیعتی سرسبز دارد. پوشش گیاهی مطلوب باعث شده است که این منطقه شکار ممنوع به زیستگاه مناسبی برای کل و بز تبدیل شود.

جاهای دیدنی قروه

تخفیفان

چشمه باباگرگر قروه

در روستای باباگرگر، در حدود 18 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، چشمه ای جوشان همیشه می خروشد که به آن “دنگز” می گویند. آب این چشمه در استخری عمیق و مدور به محیط 200 متر جمع می شود. این چشمه پر آب دارای آبی است که رنگ آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می آید. آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد رنگین است. ظاهرا این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است و در درمان سوً هاضمه و دیگر بیماری های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم موثر می باشد. این چشمه و امامزاده باباگرگر در کنار آن از مکان های طبیعی و تاریخی استان محسوب می شوند.

جاهای دیدنی قروه

دریاچه سراب کوثر

سراب قُروِه که سراب کوثر نیز نامیده می شود، دریاچه ای طبیعی و زیبا در استان کردستان است و در جنوب شهر قروه واقع شده است.آب خنک این دریاچه که توسط ۱۲ دهانه چشمه تامین میشود در تمام سال جریان دارد، چشمه های جوشان سراب از سطح آب قابل دیدن نیستند و گیاهان آبی دریاچه نیز به زیبایی آن افزوده است. در میان دریاچه یک جزیره کوچک دیده میشود که به نحو زیبایی نور پردازی شده و با عبور از پلی آهنی می ‌توان به آن دسترسی یافت.آب این سراب گواراست و به همین دلیل شهر قروه در کنار آن شکل گرفته است. بخشی از آب آشامیدنی و کشاورزی قروه نیز از این آب تأمین می شود.

مطالب بیشتر بخوانید
معرفی جاذبه های دیدنی سقز ، کردستان | Saqqez

جاهای دیدنی قروه

جاهای دیدنی قروه

آبشار سنگین آباد قروه

آبشار قلوز یا سنگین آباد در روستای سنگین آباد، از توابع شهرستان قروه، قرار دارد. این آبشار از بالای سه قله کوه قلوز سرازیر می‌شود. قلوز در زبان محلی به معنی صعب العبور است و راه رسیده به قله‌های قلوز سخت و دشوار است. آبشار قلوز در زمستان‌ها کامل یخ می‌زند و مکانی مناسب برای یخ‌نوردی است. منظره قند‌یل‌های عظیم‌الجثه در این منطقه زیبا و حیرت‌انگیز است.

جاهای دیدنی قروه

جاهای دیدنی قروه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو