گرافن، جدیدترین فناوری هوآوی برای مدیریت گرمای تولیدی در گوشی‌های هوشمند

منبع: فوت و فن

108

1399/4/15

18:22


گرافن، جدیدترین فناوری هوآوی برای مدیریت گرمای تولیدی در گوشی‌های هوشمند

هوآوی با سرمایه‌گذاری روی یک شرکت پیشتاز در بهره‌برداری از گرافن، چشم‌انداز تازه‌ای را در به‌ کارگیری این ماده جهت مدیریت حرارت تولیدی در محصولات پیشرفته ترسیم کرده است.

هوآوی در زمینه توسعه فناوری‌های مرتبط با گوشی‌های هوشمند، تلاش‌های فراوانی انجام داده، این شرکت پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش‌هایی نظیر توسعه نیمه‌هادی، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های مشابه داشته است. با این وجود، به نظر می‌رسد مدیران هوآوی به این حد از پیشرفت قانع نبوده و در جدیدترین مورد، سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی شرکت Fuene Technology داشتند تا بهره‌برداری از فناوری‌های مبتنی بر استفاده از گرافن را سرعت بدهند.

گرافن، ماده مدرنی است که از اتم‌های کربن و اربیتال‌های هیبریدی sp2 تشکیل شده است. به این ترتیب، صفحه شش‌گوش مشبکی در ساختار آن وجود دارد. ضخامت این ماده، معادل تنها یک اتم کربن است. این ماده، باریک‌ترین و در عین حال سخت‌ترین نانومتریال جهان محسوب می‌شود. اگرچه آماده‌سازی و تهیه گرافن، دشوار است، اما نوید دست‌یابی به ترکیبی ایده‌آل و قابل استفاده در فناوری‌های سطح بالا را می‌دهد. این ماده، تقریبا شفاف بوده و تنها ۲.۳ درصد از نور را جذب می‌کند. رسانایی گرمایی بالا به مقدار ۵۳۰۰ W/m.K که بالاتر از مقدار رسانایی گرمایی ثبت شده برای نانوتیوب‌های کربنی و الماس است، این ماده را شگفت‌انگیزتر خواهد کرد.

در طرف مقابل، مقاومت این ماده هم تنها در حد ۶ تا ۱۰ اهم بر سانتی‌متر است؛ مقداری که پایین‌تر از مقاومت مس یا نقره خواهد بود. به بیان دقیق‌تر، در به‌کارگیری گرافن، با پایین‌ترین میزان مقاومت در یک ماده در جهان روبرو هستیم.

این مشخصات باعث می‌شود گرافن در صنایع اپتیک، انتقال حرارت، تولید نیمه‌هادی، باتری و سایر موارد عملکرد درخشانی داشته باشد.

سرمایه‌گذاری هوآوی روی Fuene Technology هم به نحوی بوده تا از فناوری گرافن جهت مدیریت انتقال گرما استفاده کند. هوآوی یکی از برترین شرکت‌های چینی در حوزه به‌کارگیری فناوری‌های مبتنی بر استفاده از گرافن به حساب می‌آید.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، Fuene Technology در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی پایه‌گذاری شده و روی توسعه، تولید و فروش صفحات رسانای گرما از جنس گرافن تمرکز دارد. محصولات فعلی این شرکت شامل صفحات رسانای گرافنی، صفحه فوم گرافن و… می‌شود.

برخی از صفحات گرافنی این شرکت، در حال حاضر در زنجیره تأمین مواد اولیه برای تولید گوشی‌های هوشمند قرار دارند. این اولین باری نیست که هوآوی با Fuene Technology همکاری داشته است. روش خنک‌کنندگی بر اساس مایعات با استفاده از گرافن یا همان Graphene Liquid Cooling که در گوشی‌های رده‌بالای Huawei استفاده شده نیز از راهکارهای ارائه شده توسط Fuene Technology هستند.

Huawei Mate 20X از فناوری خنک‌کنندگی بر پایه مایعات و با استفاده از گرافن استفاده می‌کند.

هوآوی در حال حاضر ۱۰ درصد از سهام Fuene Technology را در اختیار دارد و دومین سهام‌دار بزرگ Fuene Technology به حساب می‌آید. با وجود این، جزئیات مربوط به سرمایه‌گذاری ویژه هوآوی روی Fuene Technology عمومی نشده است.

با توجه به بهره‌وری بالای انرژی در تراشه ۵ نانومتری Kirin 1000، سری Huawei Mate 40 نیز احتمالاً با همین فناوری به مرحله تولید خواهد رسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو