فواید چای ماسالا برای لاغری + طرز تهیه و زمان مصرف

فواید چای ماسالا برای لاغری + طرز تهیه و زمان مصرف


منبع: زیبامون

293

1399/10/9

18:09


در این بخش از زیبامون طرز تهیه چای ماسالا رو یاد بگیرید و با فوایدزچای ماسلا برای لاغری و سلامتی بدن آشنا بشید!

فواید چای ماسالا برای لاغری + طرز تهیه و زمان مصرف

فرقی نمیکنه در کدام فصل از سال و یا چه ساعتی از شبانه روز باشه؛ نوشیدن یک فنجان چای داغ میتونه خیلی سریع و راحت خستگی کار روزانه رو از شما دور کنه و احساس شادابی و طراوت رو به همراه بیاره. در واقع چای یکی از نوشیدنی‌های ثابت و پرطرفدار در بین آسیایی‌هاست و تنوع خیلی زیادی هم داره.

چای سیاه، چای سبز و چای ماسالا هندی از جمه پرطرفدارترین چای‌هایی هستند که در همه جای دنیا شناخته شده و معروف بوده و طرفداران خیلی زیادی دارند. این چای‌ها در کنار طعم دلچسب و فوق العاده‌، مزایا و فواید سلامتی زیادی رو هم برای بدن به همراه خواهند داشت.

چای سبز مملو از آنتی اکسیدان، پلی فنول و فلانوئیدها هست و تاثیر خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن داره، چای سیاه در کنار طعم قوی و دلچسب، سرشار از کافئین و تئوفیلین هست و میتونه شما رو سرحال و پر انرژی کنه و در نهایت چای ماسالا که چای معطر و ادویه‌ای و مورد علاقه هندی‌هاست که تقریبا نسبت به چای سبز و سیاه برتری بیشتری داشته و فواید و مزایای خیلی زیادی رو برای سلامتی بدن و حتی لاغری و کاهش وزن به همراه داره. 

اگر شما هم تمایل دارید با فواید و مزایای سلامتی چای ماسالا آشنا بشید و اطلاعاتتون رو در رابطه با تاثیر چای ماسالا در لاغری افزایش بدید و همچنین طرز تهیه و دم کردن چای ماسالا رو یاد بگیرید، حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه بمانید و اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید.

 

طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

چای ماسالا ترکیبی از چای سیاه به همراه ادویه‌های گرم و خوشبو هست که با شیر تهیه میشه و جز چای‌های مورد علاقه هندی‌هاست که این روزها در همه جای دنیا محبوب و پرطرفدار شده است. این چای در خیابان‌های هند در کتری‌های بزرگ اماده میشه و در فنجانهای کوچک به فروش میرسه.

در واقع ماسالا به ترکیبی از ادویه‌های گرم و خوشبو مثل هل، دارچین، زنجبیل، میخک، فلفل، رازیانه و بادیان ستاره‌ای گفته میشه و این ترکیب به همراه چای سیاه و شیر برای درست کردن چای ماسالا مورد استفاده قرار میگیره. طرز تهیه و دم کردن چای ماسالا رو در ادامه توضیح دادیم:

 

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا

 

  • 5 عدد هل سبز بدون غلاف (دانه‌های سیاه درون غلاف هل سبز مورد استفاده قرار میگیره)
  • چوب دارچین به اندازه 2 بند انگشت
  • 5 عدد فلفل سیاه یا سفید
  • 1/4 قاشق چای خوری رازیانه
  • 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل ساییده شده
  • 4 عدد میخک
  • 1 عدد بادیان ستاره ای
  • 2 تا 3 قاشق شکر
  • 2 فنجان شیر
  • 2 فنجان آب
  • 2 قاشق چای سیاه یا یک بسته چای سیاه کیسه ای

 

ترکیبات چای ماسالا

 

روش دم کردن چای ماسالا

 

  • ابتدا دانه‌های هل رو از غلاف خارج کنید و به همراه فلفل، دارچین، رازیانه و میخک درون هاون یا آسیاب بریزید و این ادویه‌ها رو به خوبی پودر کنید.

 

آسیاب کردن ادویه ها

 

  • دو فنجان آب رو در یک قابلمه کوچک بریزید و روی شعله ملایم قرار بدید تا به آرومی شروع به جوشیدن کنه. در این هنگام ادویه‌های آسیاب شده رو به همراه زنجبیل، بادیان ستاره‌ای و شکر درون آب بریزید تا به آرومی بجوشند. اجازه بدید ادویه‌ها به مدت 3 دقیقه درون آب بجوشند تا طعم این ادویه‌ها درون آب آزاد بشه. در این مرحله میتونید چای یا چای کیسه ای رو هم درون ظرف بریزید تا چای هم رنگ باز کنه و دم بکشه.

 

ترکیب اب و ادویه ها و چای

 

  • در ظرف دیگر، 2 فنجان شیر بریزید و بعد از به جوش امدن به ظرف حاوی آب و ادویه و چای اضافه کنید و تمام مواد رو به خوبی با همدیگه مخلوط کنید و اجازه بدید به مدت چند دقیقه دیگه هم بجوشند.

 

اضافه کردن شیر به ادویه ها

 

مخلوط کردن چای ماسالا

 

  • چای ماسالا شما آماده هست. این چای رو با استفاده از چای صاف کن درون فنجان بریزید و از نوشیدن این چای معطر و خوشمزه لذت ببرید!

 

چای ماسالا خانگی

 

فواید چای ماسالا برای لاغری

احتمالا شما هم تا به حال این موضوع رو شنیدید که استفاده از چای سبز تاثیر خوبی در کاهش وزن و لاغری داره. اما با برای شما پیشنهاد خوشمزه‌تر و متفاوت‌تری داریم! چای ماسالا یکی از چای‌های فوق العاده خوشمزه و معطری هست که میتونه به شما کمک کنه تا کاهش وزن داشته باشید و زودتر به تناسب اندام ایده آل خودتون برسید!

همونطور که در بالا اشاره شد، چای ماسالا از ترکیب ادویه‌هایی مثل دارچین، هل، فلفل، زنجبیل، میخک و رازیانه درست میشه که هر کدام از این ادویه‌ها تاثیر خوبی در کاهش وزن و لاغری دارند. در ادامه مزایای هر کدام از این ادویه‌ها برای لاغری و کاهش وزن رو تججزیه و تحلیل کردیم:

 

حتما بخوانید: انواع چای‌ مفید و مضر برای تناسب اندام!

 

فواید دارچین در لاغری

به دلیل تاثیر خوبی که در سطح گلوکز بدن داره، میتونه بر روی کاهش وزن هم موثر باشه و به همین دلیل هست که استفاده از دارچین در بسیاری از دستورهای خانگی برای لاغری دیده میشه. علاوه بر این دارچین دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی نیز هستو تاثیر خوبی در بهبود متابولیسم بدن داره.

 

فواید میخک در لاغری

میخک علاوه بر اینکه طعم و عطر فوق العاده‌ای رو برای چای به وجود میاره، تاثیر خوبی در منظم شدن حرکات روده داره و باعث کنترل سطح گلوکز و کسترول در بدن میشه.

 

چای ماسالا

 

فواید فلفل سیاه در لاغری

فلفل سیاه حاوی پیپرین (piperine) و کمک میکنه تا روند کاهش وزن شما سریعتر بشه و تاثیر خیلی خوبی هم در تنظیم متابولیسم بدن داره و به مبارزه با تجمع چربی در بدن هم کمک میکنه.

 

فواید دانه رازیانه در لاغری

دانه‌های رازیانه نه تنها تاثیر خوبی در دفع سموم از بدن دارند بلکه یک منبع غنی از فیبر بوده و به شما کمک میکنه تا مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و هر دو این ویژگی‌های رازیانه برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید هستند.

 

فواید هل در لاغری

مزایا و فواید هل در کاهش وزن و لاغری هم به خوبی شناخته شده است. این ادویه معطر باعث تنظیم هضم غذا میشه و با نفخ شکم مبارزه میکنه. علاوه بر این، هل حاوی ماده‌ای به نام ملاتونین (melatonin) هست که این ماده مغذی به روند چربی سوزی در بدن بسیار کمک میکنه.

 

طریقه مصرف چای ماسالا برای لاغری

همونطور که اشاره شد، تمام ادویه‌های مورد استفاده در تهیه چای ماسالا دارای خاصیت چربی سوزی و تنظیم متابولیسم بدن هستند و به همین دلیل چای ماسالا برای لاغری و کاهش وزن مفید خواهند بود. نکته‌ای که در رابطه با طریق مصرف چای ماسالا برای لاغری باید بدونید این هست که این چای رو باید بدون قند و شکر یا هر شیرین کننده دیگری درست کنید تا بتونید از تاثیراتی که بر روی کاهش وزن و لاغری داره، بهره مند بشید.

به یاد داشته باشید که چای ماسالا رو حتی با شیرین کننده‌های طبیعی مثل عسل هم نباید استفاده کنید. زیرا یک قاشق عسل طبیعی حاوی 64 کالری هست و یک قاشق شکر هم 49 کالری داره که با حذف کردن این شیرین کننده‌ها میزان کالری چای ماسالا کم میشه و اثربخشی خوبی در کاهش وزن و لاغری خواهد داشت.

علاوه بر این بهتره از شیر کم چرب برای درست کردن چای ماسالا استفاده کنید تا کالری این چای خیلی کم باشه و بتونه برای کاهش وزن و لاغری اثربخش باشه.

شما میتونید روزانه یک یا دو فنجان چای ماسالا رو بدون هیچگونه شیرین کننده مصنوعی و طبیعی مورد استفاده قرار بدید تا از تمام مزایای چای ماسالا در لاغری و سلامتی بدن بهره مند بشید.

 

ماسالا چای

 

حتما بخوانید: لاغری و چربی سوزی - طرز تهیه لیموناد چای سبز

 

فواید چای ماسالا برای سلامتی بدن

 

1. کمک به بهبود هضم در بدن

درست مانند بسیاری از معجون‌های گرم، چای ماسالا نیز برای تنظیم سیستم هضم بدن و سلامت روده‌ها بسیار مفید هست. ادویه‌های قوی مثل زنجبیل و فلفل سیاه استفاده شده در این چای، تا حد زیادی مسول این امر هستند؛ زیرا به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک میکنند و به عنوان کاتالیزور در تسریع عمل هضم و تجزیه چربی‌ها و پروتئینها در بدن نقش موثری دارند.

 

2. تکسین درد و ناراحتی

گفته میشه که میخک و زنجبیل استفاده شده در چای ماسالا دارای خاصیت ضد التهابی هستند و با افزایش گردش خون در بدن باعث تسکین دردهای شدید شده و سلولهای خونی غنی از اکسیژن رو به محل درد میرسونند و علائم درد و ناراحتی در بدن رو به خوبی تسکین میدهند.

 

3. کاهش و بهبود حالت تهوع

زنجبیل یکی از مواد طبیعی محبوب برای درمان و بهبود حالت تهوع هست؛ که برای این مشکل بسیار کارساز بوده و از انجایی که در چای ماسالا نیز از زنجبیل استفاده میشه، این چای هم میتونه تاثیرات خوبی در کاهش و بهبود حالت تهوع داشته باشه.

 

4. بهبود سلامت قلب

مطالعات ثابت کردند که دارچین، یکی از اصلی‌ترین ترکیبات چای ماسالا، میتونه به کاهش کلسترول بد در خون و فشار خون کمک کنه و در نتیجه تاثیر خوبی در بهبود سلامت قلب خواهد داشت.

 

فواید چای ماسالا

 

حتما بخوانید: کاهش وزن با نوشیدن چای لیمو

 

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

چای ماسالا برای سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مفید هست. میخک و دارچین استفاده شده در چای ماسالا میتونن به خوبی سیستم ایمنی بدن رو تقویت کنند. استفاده از چای ماسالا در روزهای سرد پاییزی و زمستانی میتونه یک خط دفاعی در بدن ایجاد کنند و اجازه نمیدن عفونت، باکتری و ویروسهای مختلف به بدن وارد بشن. به همین دلیل هست که چای ماسالا به یکی از نوشیدنی‌های محبوب و پرطرفدار برای تقویت سیستم ایمنی بدن در همه جای دنیا تبدیل شده است.

 

6. افزایش انرژی در بدن

چای سیاه یکی از ترکیبات اصلی در تهیه چای ماسالا هست و به دلیل کافئین بالایی که داره، میتونه انرژی مورد نیاز بدن رو تامین کنه و حتی به افزایش انرژی بدن در طول روز هم کمک میکنه. ترکیب چای سیاه با سایر ادویه‌های خوش عطر در چای ماسالا، انرژی متعادلی رو در بدن آزاد میکنند و این چای میتونه یک انتخاب عالی برای شروع روز باشه.

 

7. پیشگیری از سرماخوردگی و گرفتگی بینی

خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی موجود در چای ماسالا باعث شده تا این چای به یک نوشیدنی عالی و طبیعی برای پیشگیری از سرماخوردگی و گرفتگی بینی تبدیل بشه. میخک و زنجبیل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند و به شما کمک می کند تا سرفه نکنید. نوشیدن یک فنجان چای ماسالا در طول روز کمک میکنه تا انرژی خوبی داشته باشید و سرماخوردگی رو از شما دور میکنه. حتی اگر سرماخورده هم باشی، نوشیدن یک فنجان چای ماسالا کمک میکنه تا زودتر بهبود پیدا کنید.

 

سخن آخر

چای ماسالا یکی از چای‌های ادویه‌ای و خوش طعم هندی هست که مزایای سلامتی خیلی زیادی رو به همراه داره و میتونه یک انتخاب خیلی خوب در روزهای سرد زمستانی باشه. اگرچه این چای مزایای زیادی رو به همراه داره اما اگر در استفاده از ادویه‌های مختلف مثل دارچین، زنجبیل، فلفل سیاه، هل، رازیانه و میخک دارای محدودیت هستید و این ادویه‌ها براتون حساسیت ایجاد میکنند باید در مصرف چای ماسالا تجدید نظر کنید و این چای رو با احتیاط بیشتری درست کرده و مورد استفاده قرار بدید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو