«انگ اجتماعی»، مانعی برای پیشگیری و درمان کرونا

79

1399/10/9

18:15


«انگ اجتماعی»، مانعی برای پیشگیری و درمان کرونا

سلامت نیوز: انتخاب کلمات نامناسب در رابطه با کرونا و مبتلایان علاوه بر ایجاد احساسات منفی، ممکن است فرد مبتلا را وادار پنهان ساختن بیماری کند که تبعات ناگواری به همراه دارد، از این رو معاونت بهداشت وزارت بهداشت توصیه‌هایی را جهت جلوگیری از انگ اجتماعی به مبتلایان کووید ۱۹ منتشر کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، معاونت بهداشت تاکید کرده است: برای خطاب قرار دادن مبتلایان از «افراد مبتلا به کرونا» یا «افرادی که به دلیل کرونا فوت کردند و یا تحت درمان» هستند، استفاده کنید و هرگز کلمات «کرونایی» یا «قربانیان کرونا» را به کار نبرید.

با انگ، افراد مبتلا به کرونا، علاوه بر رنج و نگرانی بیماری، از نظر روانی نیز تحت فشار قرار می گیرند بنابراین بهتر است به جای عباراتی مانند «پخش کردن ویروس»، «آلوده کردن»، یا « مبتلا کردن دیگران»، که با سرزنش همراه است از جملاتی همچون «پخش شدن و انتشار ویروس» استفاده کنید.

در ادامه این پیام های آموزشی، ضمن تاکید بر اینکه «انگ» نگرش‌های منفی و رفتارهای تبعیض آمیز و طرد کننده نسبت فرد یا گروهی از افراد با یک ویژگی خاص است، توصیه شده است: از آنجایی که انگ زدن به مبتلایان به کرونا سبب می شود بیماری خود را پنهان کنند و دیرتر برای درمان مراجعه کنند و یا اشتیاق کمتری برای انجام رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه داشته باشند، بهتر است کرونا را به منطقه‌ خاصی مانند چین یا شهر خاصی در کشور نامگذاری نکنید.

انگ زدن باعث از بین رفتن یکپارچگی جامعه و منزوی شدن گروهی از افراد می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از وقوع چنین موضوعی به جای موارد «مشکوک» بگویید، امکان دارد آنها به کرونا مبتلا باشند.

همچنین به یاد داشته باشید؛ سالمندان و مبتلایان به بیماری زمینه‌ای در معرض انگ هستند به همین جهت مراقب آنها باشید و حمایتشان کنید.

به یاد داشته باشید ضمن رعایت توصیه های بهداشتی و آموزش روش‌های پیشگیری به اطرافیان، با افراد دارای نشانه‌های بیماری، با خشم و طرد برخورد نکنید و مبتلایان را به استراحت در منزل و پیگیری درمان تشویق کنید.

براساس این توصیه ها به افراد بیماری که در خانه مراقبت می‌شوند، یادآوری کنید جدا بودن فرد از دیگران و مجزا بودن وسایل، به معنی خشم یا طرد نیست، بلکه برای مدت کوتاه و برای مراقبت و پیشگیری است.

در این پیام های آموزشی تاکید شده است، هرگز به شایعات یا اخبار در مورد ابتلای دوست، آشنا و همسایه دامن نزنید زیرا افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است هریک از شما یا عزیزانتان باشند، بنابراین آنها را «دیگرانی» جدا از خود ندانید..

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو