طرز تهیه کوکو سیب زمینی و سویا

طرز تهیه کوکو سیب زمینی و سویا خوشمزه و مجلسی

کوکو سیب زمینی و سویا یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه همانطور که از نامش مشخص است از ترکیب سیب زمینی و سویا تهیه می شود که این ترکیب طعمی خوشمزه را به وجود می آورد. در این دستور از مقدار کمی گوشت چرخ کرده هم استفاده کرده یم تا طعم خوشمزه تری داشته باشیم. البته در صورتی که بخواهیم این غذای خوشمزه را با کالری کمتر و به صورت اقتصادی تر درست کنیم، می توانیم به جای گوشت چرخ کرده هم از سویا استفاده کنیم. اضافه کردن سبزیجات معطر هم در تهیه این کوکوی خوشمزه اختیاری است، البته سبزی معطر باعث عطر و طعم بهتر کوکو می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سیب زمینی۳ عدد درشت
پیاز۲ عدد متوسط
سویای خیس خورده۱.۵ پیمانه
گوشت چرخ کرده½ پیمانه
جعفری½ پیمانه
قارچ۱ پیمانه
آرد گندم۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کوکوی سیب زمینی و سویا

مرحله اول

برای تهیه کوکوی سیب زمینی و سویای مجلسی ابتدا سویا را در یک کاسه آب می خیسانیم و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز و سیب زمینی را پوست می گیریم، سپس با رنده ریز رنده می کنیم و آب اضافی شان را می گیریم.

مرحله دوم

در این مرحله سیب زمینی و پیاز رنده شده را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه سویای خیس خورده را به خوبی با دست فشار می دهیم و آب اضافی شان را می گیریم، سپس داخل میکسر یا مخلوط کن می ریزیم.

مرحله سوم

حالا گوشت چرخ کرده را به همراه قارچ و جعفری به میکسر اضافه می کنیم و مواد را کمی میکس می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه آرد را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میکسر اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد را به خوبی میکس می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس به کاسه حاوی پیاز و سیب زمینی اضافه می کنیم. در ادامه مواد را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا چسبناک شوند.

مرحله پنجم

حالا روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا مایه کوکو استراحت کند. پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله کمی روغن اضافه می کنیم، سپس به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کوکو بر می داریم و با دست انرا به صورت گرد شکل می دهیم، سپس به آرامی درون روغن داغ می اندازیم تا سرخ شوند.

مرحله هفتم

پس از اینکه یک سمت کوکوها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. در پایان کوکوها را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم، سپس به همراه خیارشور، گوجه فرنگی و نان سرو می کنیم.