فیزیوتراپی عصب و عضلات صورت

منبع: زیبامون

97

1400/2/27

11:39


فیزیوتراپی صورت یک روش درمانی غیر تهاجمی و کاملاً بی‌خطر است که برای درمان فلج اعصاب صورت به کار گرفته می‌شود و تا حد زیادی مشکل را برطرف می‌کند.

فیزیوتراپی عصب و عضلات صورت

در سیستم بدنی انسان چهره و صورت اصلی‌ترین نقش را در زیبایی ظاهری ایجاد می‌کند. آدمی در هر سنی از کودکی تا پیری به زیبایی صورت خود اهمیت زیادی می‌دهد و همواره در پی آراستگی چهره خود می‌باشد. گاهی عارضه‌های مختلفی چهره زیبای افراد را تحت تأثیر قرار داده و در واقع به مخاطره می‌اندازند.

عواملی مانند:  تصادف، شکستن جمجمه، سکته مغزی، تومور مغزی و غیره معمولاً عضلات و عصب صورت را درگیر می‌کنند و عوارض ناشی از آن به صورت فلج صورت ظاهر می‌شود. در این مواقع می‌توان از فیزیوتراپی صورت برای درمان استفاده کرد. فیزیوتراپی صورت  یک روش درمانی غیر تهاجمی و کاملاً بی‌خطر است که برای درمان فلج اعصاب صورت به کار گرفته می‌شود و تا حد زیادی مشکل را برطرف می‌کند.

عصب صورت یک عصب ترکیبی و شامل عصب حرکتی و حسی می‌شود. ماهیچه‌ها و عضلات صورت حالت چهره را کنترل می‌کنند. عصب حسی نیز حس چشایی را کنترل می‌کند. در این صورت ما می‌توانیم لبخند بزنیم، چشمک بزنیم، حتی اخم کنیم و احساسات خود را از طریق چهره بیان کنیم.

وقتی عضلات صورت دچار مشکل شوند، چهره از فرم اصلی خود خارج شده و در واقع بد فرم می‌شود. حتی در اعمال عادی مانند صحبت کردن و غذاخوردن نیز مشکل ایجاد می‌شود‌ . به دنبال این عارضه فرد با مشکلات روحی و روانی مواجه می‌شود که اصلا خوشایند نیست. فیزیوتراپی صورت به مجموعه اعمالی اطلاق می‌شود که صرفاً برای برای رفع این مشکلات به کار گرفته می‌شوند.

 

فیزیوتراپی فلج بلز

شاید تاکنون راجع به فلج بلز یا فلج عصب صورت چیزهایی شنیده باشید. فلج بلز در واقع ایجاد ضعف ناگهانی در عضلات صورت است که در نهایت منجر به افتادگی نیمی از صورت می‌شود. در این حالت چشم فرد در طرف افتاده صورت در مقابل بسته شدن مقاومت کرده و یا لبخند فرد کج می‌شود.

علم فیزیوتراپی صورت می‌گوید: این عارضه ممکن است در هر سنی رخ دهد و حتی دلیل مشخصی هم ندارد. البته بیشتر احتمال داده می‌شود که فلج صورت بر اثر عفونت‌های ویروسی درمان نشده ایجاد می‌شود. به این ترتیب عصبی که عضلات صورت را کنترل می‌کند در واکنش به عفونت ویروسی دچار تورم و التهاب می‌شود در این شرایط التهاب عصب علاوه بر عضلات صورت، حس چشایی، بزاق دهان، اشک و استخوان گوش میانی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی نیز ممکن است در حین جراحی های زیبایی یا اقداماتی همچون تزریق ژل، این عصب آسیب ببیند.

تشخیص این بیماری گاهاً به روش عینی و میزان شدت عارضه با انجام آزمایش و روش‌های دیگر انجام می‌شود. مسئله مهم این است که پس از تشخیص قطعی باید بلافاصله فیزیوتراپی عصب صورت آغاز شود تا بیمار بتواند هر چه سریع‌تر توانایی‌های تحلیل رفته خود را به دست آورد. برنامه درمانی فیزیوتراپی صورت در بیماران مختلف، متفاوت است. روند و نوع درمان با توجه به شدت علائم، میزان تأثیری که فلج عصب صورت بر حرکات آن دارد، روند بهبودی و غیره تعیین می‌شود.

 

عضلات صورت

 

فیزیوتراپی صورت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. گاهی عصب و عضلات صورت بیمار نسبت به یک روش واکنش مثبت نشان می‌دهد و گاهی نیز با چند روش این بهبودی حاصل می‌شود.

لازم به ذکر است در اکثر موارد فلج بلز موقتی است و بعد از گذشت ۶ تا ۹ ماه به کمک فیزیوتراپی عضلات صورت بهبودی کامل حاصل می‌شود. تمام روش‌های درمانی در فیزیوتراپی بی‌خطر و غیر تهاجمی هستند و ضمن بهبود عضلات تحلیل رفته یا کش آمده، درد را نیز به طور عجیبی کاهش می‌دهند.

گذشته از عارضه فلج بلز، گاهی عضلات و عصب صورت بر اثر عواملی مانند ضربه، تصادف، جراحی و یا عامل دیگری آسیب می‌بینند. در این مواقع ممکن است پزشک ناچار شود که با جراحی ترمیمی عصب صورت را ترمیم کند اما برای بهبود کامل باید بعد از جراحی فیزیوتراپی انجام شود.

برای درمان  آسیب عصب و عضلات بعد از جراحی  نیز روش‌های خاصی در علم فیزیوتراپی صورت وجود دارد. فیزیوتراپی عصب و عضلات صورت شامل: روش‌های  ماساژ درمانی، لیزر درمانی، تحریک الکتریکی، طب سوزنی، گرما درمانی، بیوفیدبک صورت و ورزش درمانی می‌شود که هر کدام به نوعی بر عضلات صورت و عصب آن تأثیر گذاشته و در نهایت منجر به درمان و بهبود می‌شوند. در ادامه هر روش را به طور مختصر شرح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی و ورزش عصب صورت

 

تحریک الکتریکی

در این روش جریان الکتریکی عصب و عضلات صورت را که دچار مشکل شده‌اند تحریک می‌کند و باعث بهبود کارایی آن‌ها می‌شود. همچنین از لاغری و تحلیل عضلات صورت جلوگیری می‌کند. در این روش سیگنال‌های الکتریکی که به صورت ارسال می‌شود شبیه به آن دسته از تکانه‌های عصبی است که یک عضو سالم همواره برای عضلات صورت ارسال می‌کند.

 

  • ماساژ درمانی

ماساژ صورت به افزایش گردش خون و سلامتی عضلات آسیب دیده کمک می‌کند و از سفت شدن آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. همچنین دامنه حرکتی عضلات را نیز حفظ می‌کند.

 

  • بیوفیدبک

در این روش ابزار الکتریکی به صورت وصل می‌شوند و سیگنال‌های دریافتی مجموعه حرکات بیمار را روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهد. بیوفیدبک به بیمار کمک می‌کند تا به وسیله افکار خود و شناسایی و تمرکز بر عضلات درگیر که چگونگی حرکت آن‌ها روی نمایشگر مشخص است، حرکات خود را کنترل کنند تا بتوانند کنترل درست آن را به دست آورند.

 

  • ورزش درمانی

در این روش درمانی دکتر فیزیوتراپیست به بیمار یاد می‌دهد که با انجام یک سری حرکات ورزشی صحیح به صورت مداوم عضلات تحلیل رفته و کوتاه شده خود را تقویت کرده و کنترل و سلامت خود را به دست آورد.  

 

  • طب سوزنی

این روش فیزیوتراپی صورت کمک می‌کند عصب و عضلات تحریک شوند، تنش در عضلات صورت رفع شود، درد تسکین یابد و در نهایت حالت طبیعی چهره حفظ شود.

 

طب سوزنی

 

فیزیوتراپی عصب و عضلات صورت خود را در کدام مرکز انجام دهیم‌؟

هر چند مشکلات مربوط به آسیب عضلات و عصب صورت و یا مشکلات مربوط به فلج بلز به وسیله فیزیوتراپی صورت رفع می‌شود اما باید بدانید که روش صحیح درمان و حتی تجربه و تخصص فیزیوتراپیست نیز در روند بهبود نقش قابل توجهی دارد. از این رو بهتر است استرس، نگرانی و افسردگی را از خود دور کرده و با مرکز فیزیوتراپی دایان تماس بگیرید.

کلینیک تخصصی دایان برترین کلینیک فیزیوتراپی در تهران است که با انجام خدمات بی‌نظیر و مشاوره عالی، بی وقفه برای بهبود سلامتی افراد تلاش می‌کند. این مجموعه از کادر متخصص و مجرب تشکیل شده است که علاوه بر خدمات رسانی در کلینیک در منزل نیز فیزیوتراپی صورت را انجام می‌دهند. برای دریافت مشاوره یا گرفتن نوبت بر روی لینک زیر کلیک کرده و وارد سایت کلینیک دایان شوید.

http://dayanphysiotherapy.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو