افرادی که این بیماری را دارند کرونای شدیدتری می گیرند

22

1401/8/19

11:59


یافته‌های فراوانی در خصوص ارتباط ابتلا به کووید ۱۹ و پرفشاری خون وجود دارند.

افرادی که این بیماری را دارند کرونای شدیدتری می گیرند

به گزارش بهداشت نیوز، بیماری ناشی از ویروس کرونا که منجر به سندرم حاد تنفسی می‌شود، نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان چین مشاهده شد و تاکنون ۵۱۷ میلیون نفر به آن مبتلا شده و حدود ۶.۲ میلیون نفر به دلیل ابتلا به آن جان باخته‌اند.

مشاهده شده است که ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و عوامل خطری مانند فشار خون بالا منجر به بروز علائم شدیدتری در مبتلایان به کرونا مانند تنگی نفس و هیپوکسی (کمبود اکسیژن) می‌شود. از سوی دیگر، بروز فشار خون بالا می‌تواند به دلیل ابتلا به کرونا ایجاد یا تشدید شود.

دکتر مسعود وثوق، دکتر مریم برکت، دکتر محمد امین شهرباف و کوثر راحی از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه کارولینسکا سوئد بر اساس تحقیقاتی که انجام دادند، اعلام کردند که یافته‌های فراوانی در خصوص ارتباط ابتلا به کووید ۱۹ و پرفشاری خون وجود دارد.

بیشتر این داده‌ها نشان می‌دهند در افراد دچار پرفشاری خون در صورت ابتلا به کرونا احتمال بدحالی و مرگ بالاتر است. ویروس کرونا می‌تواند از طریق اتصال به گیرنده آنزیم مبدل آنژیوتنسین (angiotensin-converting enzyme ۲) و مداخله در سیستم رنین آنژیوتایسین، سلول‌های میزبان را تحت تأثیر قرار دهد. فعال شدن مسیر رنین-آنژیونانسین منجر به فعال شدن مسیر‌های پیش التهابی و ضد التهابی در سلول‌های تحت تأثیر می‌شود.

مقاله‌ای که در نشریه بین‌المللی Cell Journal منتشر شده است، شرح می‌دهد که فعال شدن مسیر‌های فوق‌الذکر، منجر به بد حالی در مبتلایان به کرونا می‌شود. از سوی دیگر ویروس کرونا از طریق مداخله در مسیر‌های پیام‌رسان مورد بحث، می‌تواند باعث بروز شرایطی مشابه با پرفشاری خون شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو