چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال، معامله کنیم؟

منبع: تکراتو

3

1402/2/10

18:30


تمام افرادی که قصد دارند در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند، باید با نحوه مطالعه چارت ارزها و کوین‌های مختلف آشنا باشند. این کار سبب خواهد شد تا بتوانند موقعیت‌های مناسب برای خرید و فروش را پیدا کرده و اقدامات مناسب را جهت دریافت سود انجام دهند. اما چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال،…

تمام افرادی که قصد دارند در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند، باید با نحوه مطالعه چارت ارزها و کوین‌های مختلف آشنا باشند. این کار سبب خواهد شد تا بتوانند موقعیت‌های مناسب برای خرید و فروش را پیدا کرده و اقدامات مناسب را جهت دریافت سود انجام دهند. اما چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال، معامله کنیم؟

اما چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال معامله کنیم؟ این سؤال در ذهن بسیاری از افرادی وجود دارد که با این بازار آشنایی مناسب ندارند و دوست دارند در آن فعالیت کنند. در این مطلب قصد داریم تا پاسخ سؤال چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال معامله کنیم؟ را بدهیم و در این خصوص نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال، معامله کنیم؟

نمودار قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم که نمودار قیمت در بازارهای مالی چیست، باید بگوییم که نمودار قیمت، در حقیقت دنباله ای از قیمت‌هاست که در یک بازه زمانی مشخص رسم می‌شود. این نمودار از دو محور افقی و عمودی تشکیل شده است. نمودار عمودی نشان دهنده قیمت و نمودار افقی نشان دهنده مقیاس زمانی است.

برای این که آخرین قیمت یک سهم، ارز دیجیتال و یا موارد دیگر را متوجه شوید، باید به آخرین نموداری که در سمت راست وجود دارد، نگاه کنید. در وب‌ سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که می‌توان در آن‌ها نمودار قیمت ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی را مشاهده کرد، برای نمودار زمان، میزان‌های متفاوتی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را تغییر داد. این میزان می‌تواند از 1 ثانیه تا 1 ماهه و حتی یک ساله متغیر باشد.

هر کدام از این بازه‌های زمانی برای کارهای متفاوتی مناسب است و افراد با توجه به نیاز خود از آن استفاده می‌کنند. پس برای متوجه شدن تاریخچه قیمت ارزهای دیجیتال باید از نمودارها یا چارت‌های موجود استفاده کرد.

اصول مطالعه نمودار قیمت ارزهای دیجیتال

برای این که به سؤال چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال معامله کنیم، پاسخ دهیم، باید به اصول تحلیل این نمودارها و چارت‌ها اشاره کنیم. اگر شما نمودار قیمت یک ارز یا کوین را باز کنید، مشاهده خواهید کرد که قیمت ارز دیجیتال مد نظر شما به طور مداوم، پیوسته و لحظه‌ ای در حال تغییر است.

این تغییر قیمت به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که میزان عرضه و تقاضا، وجود خبر و عوامل سیاسی را باید مهم ترین عوامل تغییر قیمت ارزهای دیجیتال دانست.

در سال‌های گذشته استقبال بسیار زیادی از بازار ارزهای دیجیتال صورت گرفت و همین امر را باید یکی از مهم ترین دلایل رشد چشم گیر و بالای این بازار دانست. به مطالعه نمودار قیمت ارزهای دیجیتال، تحلیل تکنیکال نیز گفته می‌شود.

افراد با استفاده از روش‌های متفاوتی اقدام به انجام این کار می‌کنند. اما برای شروع باید ابتدا اطلاعاتی در خصوص نظریه داو داشته باشید. بسیاری افراد این نظریه را به عنوان اصل و اساس تحلیل تکنیکال در نظر می‌گیرند.

چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال، معامله کنیم؟

معرفی نظریه داو در تحلیل تکنیکال

نظریه داو (Dows Theory) توسط چالرز هنری داو مطرح شده است. این نظریه را باید به عنوان اولین پایه‌های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی دانست. به همین دلیل یکی از بخش‌های پاسخ به سؤال اصلی مطرح شده در بالا، معرفی نظریه داو است. اما قبل از این که به سراغ نظریه داو و اصول آن برویم، باید برخی نکات اولیه را در خصوص این نظریه بلد باشیم. این اصول اولیه عبارتند از:

  • در بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال در زمان قیمت گذاری همه چیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. به طور کلی همه اطلاعات گذشته، حال و آینده در قیمت‌های فعلی خلاصه شده‌اند.
  • در زمان قیمت گذاری موارد دیگری که می‌توانند روی قیمت فعلی و آینده تأثیر بگذارند نیز در نظر گرفته می‌شوند. در بازار ارزهای دیجیتال مواردی مانند قانون گذاری، اعمال محدودیت‌ها، پذیرفته شدن رسمی ارزهای دیجیتال در کشورها و موارد مشابه دیگر می‌تواند در قیمت گذاری تأثیر بسیار زیادی داشته باشند.
  • تغییرات قیمت بدون وجود دلیل خاصی اتفاق نمی‌افتد. همه افزایش یا کاهش قیمت‌ها از روندهای خاصی پیروی می‌کنند. البته این روند ممکن است کوتاه مدت، میان مدت و یا حتی بلند مدت باشد.

اصول نظریه داو

پس از این که با نکات اولیه آشنا شدید، زمان آن رسیده تا برای پاسخ به سؤال بالا، 6 اصل نظریه داو را با هم مرور کنیم. این اصول عبارتند از:

1- حرکت‌های اصلی بازار

اولین موردی که در بررسی نمودار و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کرد، حرکت اصلی است. این حرکت اصلی می‌تواند از چند ماه تا چند سال دوام داشته باشد. این حرکت‌ها معمولاً به صورت صعودی و یا نزولی هستند.

پس از حرکت اصلی نوبت به بررسی نوسانات میانی می‌رسد. این نوع نوسانات واکنش دوم به قیمت رمز ارزهاست و می‌توانند از 10 روز تا 3 ماه طول بکشند. حرکت بعدی که باید آن را مورد بررسی قرار داد، نوسانات کوتاه مدت است. این نوع نوسانات می‌تواند از یک ساعت تا یک ماه طول بکشد.

2- مراحل روندهای بازار

روندهای بازار از سه مرحله متفاوت تشکیل شده است. این سه مرحله عبارتند از:

  • مرحله انباشت
  • مرحله جذب
  • مرحله توزیع

3- تأثیر خبرها روی بازار

اخبار مختلف می‌توانند روی تمام بازارهای مالی مانند بازار کریپتوکارنسی تأثیرگذار باشند. این اخبار می‌توانند باعث به وجود آمدن ترس، امید و انتظار در مردم شوند. همین امر تأثیر خود را در قیمت رمزارزها نشان خواهد داد.

4- مشخص بودن سمت حرکت بازار

به صورت کلی بازار ارزهای دیجیتال باید در یک سمت حرکت کند و به طور میانگین تمام کوین‌های بازار هم مسیر باشند. بسیاری از کوین‌های موجود در این بازار وابستگی بسیار زیادی به بیت کوین دارند و همین امر سبب شده تا افزایش یا کاهش قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال در بسیاری دیگر از ارزها نیز تأثیر بگذارد.

به همین دلیل برای آگاهی از اینکه ارز مد نظر شما می‌تواند افزایش یا کاهش قیمت را تجربه کند، حتماً باید بیت کوین را نیز بررسی کنید.

5- تأیید روند با حجم معاملات

بر اساس اصول نظریه داو، حجم معاملات دومین فاکتور اساسی و مهم در بررسی سیگنال‌های قیمتی است. به طور کلی باید بگوییم که در زمان افزایش قیمت، حجم معاملات نیز باید افزایش پیدا کند. پس توجه به این مورد را در هنگام معاملات خود فراموش نکنید.

6- نمایش سیگنال‌های متفاوت برای پایان روند

نوسانات کوچک نمی‌توانند تغییری در روند کلی بازار ایجاد کنند. قیمت‌ها تمایل دارند که در روندی که از قبل تشکیل شده باقی بمانند. اما برخی موارد مانند خبرها می‌توانند باعث تغییر روند شوند. این تغییر روند بدون سیگنال و نشانه نیست و باید به این موارد توجه بسیار زیادی داشت.

چگونه با مطالعه نمودار قیمت ارز دیجیتال، معامله کنیم؟

تحلیل تکنیکال

پس از این که با اصول نظریه داو آشنا شدید، زمان آن رسیده که به سراغ روش‌های متفاوتی بروید که برای تحلیل تکنیکال از آنها استفاده می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

  • روش پرایس اکشن
  • روش فیبوناچی
  • روش امواج الیوت
  • روش هارمونیک

البته علاوه بر این روش‌ها باید به مواردی مانند خطوط حمایت و مقاومت، الگوهای مؤثر در قیمت و واگرایی نیز توجه داشت. هر فرد باید با توجه به سلیقه و منابع در دسترسش بهترین روش را برای تحلیل چارت پیدا و از آن برای کسب سود استفاده کند. همچنین شما می‌توانید برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف و مشاهده لیست قیمت ارزهای دیجیتال از خدمات صرافی اکسکوینو بهره مند شوید.

جمع بندی

  • افرادی که قصد دارند در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنند باید با نحوه خواندن و مطالعه چارت‌ها و روش‌های پیش بینی قیمت آشنا باشند.
  • این موارد باعث می‌شوند که کاربران زمان مناسب برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال را پیدا کنند و بتوانند از این بازار سود مناسبی کسب کنند.
  • تحلیل تکنیکال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مطلب به چند مورد از مهم ترین آن‌ها اشاره کرده ایم.

.

پایان رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو