گوگل فایننس چیست؟ معرفی Google Finance

گوگل فایننس چیست؟ معرفی Google Finance


منبع: پلازا

4

1402/3/8

19:20


گوگل فایننس چیست؟ معرفی Google Finance

1412

عملکرد گوگل فایننس یک ابزار قدرتمند در Google Sheets است که به شما امکان می‌دهد به قیمت‌های فعلی سهام، نرخ تبدیل ارز، و داده‌های اوراق بهادار مستقیماً در صفحه‌ Google خود دسترسی داشته باشید. GOOGLEFINANCE برای تحقیق در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری و انجام تجزیه و تحلیل مالی در Google Sheets ایده آل است. در ادامه معرفی Google Finance را خواهید خواند.

این مطلب نحوه استفاده از عملکرد GOOGLEFINANCE را از طریق مثال‌ها، موارد استفاده و راهنمای گام به گام به شما نشان می‌دهد. با معرفی اپلیکیشن گوگل فایننس همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

عملکرد گوگل فایننس در Google Sheets چیست؟

گوگل فایننس چیست؟ GOOGLEFINANCE یک تابع Google Sheets است که روندهای بازار مالی، به روز رسانی‌های سهام و اطلاعات ارز را در زمان واقعی ردیابی می‌کند. این تابع شما را قادر می‌سازد تا به نمادهای علامت گذاری شده از بورس برای کشف خودکار داده‌های سهام مراجعه کنید. GOOGLEFINANCE همچنین می‌تواند داده‌های مالی فعلی و تاریخی را بازیابی کند.

GOOGLEFINANCE مجموعه وسیعی از موارد استفاده دارد. موارد استفاده این تابع به صورت زیر است:

  • تحقیق در مورد فرصت‌های بازار
  • سبد مالی خود را زیر نظر داشته باشید
  • تبدیل ارزها
  • پیش بینی روند آینده سهام از طریق روش‌های پیش بینی
  • انجام تحلیل رقابتی

مشتریان معمولاً با ترکیب داده‌های GOOGLEFINANCE با داده‌های کسب و کار وارد شده به Google Sheets با ضریب، تجسم‌سازی می‌کنند، گزارش تولید می‌کنند و داشبورد می‌سازند. در ادامه آموزش گوگل فایننس را خواهید خواند.

گوگل فایننس چیست

آموزش گوگل فایننس: نحوه نوشتن تابع گوگل فایننس

نحوه نوشتن تابع GOOGLEFINANCE به صورت زیر است:

GOOGLEFINANCE(ticker, [attribute], [start_date], [end_date], [interval])

در اینجا یک مثال برای معرفی Google Finance آمده است:

ticker نماد سهامی است که می‌خواهید داده‌ها را برای آن بازیابی کنید. این شامل حروف اول نام شرکت و بورس است. به عنوان مثال، “NASDAQ:NFLX” (“MARKET:COMPANY”) به نتفلیکس در صرافی NASDAQ اشاره دارد. با جستجوی آن‌ها در Google Finance می‌توانید حروف اول صحیح سهام و صرافی‌ها را به راحتی پیدا کنید.

attribute یک پارامتر تک رشته ای اختیاری است (به طور پیش فرض “price”) که داده‌های مربوط به تیکر را که می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید، مشخص می‌کند. رشته‌های پارامتر مشخصه می‌تواند شامل «high»، «price»، «volume» و «low» باشد.

start_date تاریخ شروع را برای داده‌های موجودی مشخص می‌کند. می‌توانید از این پارامتر اختیاری برای به دست آوردن اطلاعات تاریخی سهام استفاده کنید

end_date تاریخ پایان داده‌های موجودی را مشخص می‌کند. همچنین می‌توانید تعداد روزهای start_date را به عنوان end_date خود مشخص کنید.

Interval یکی دیگر از پارامترهای اختیاری برای استخراج داده‌های تاریخی است. پارامتر interval فاصله بین تاریخ‌ها را مشخص می‌کند. می‌توانید از “daily” یا “weekly” به عنوان پارامتر فاصله خود استفاده کنید.

برای اینکه GOOGLEFINANCE کار کند، باید پارامتر ticker را وارد کنید. تیکر و پارامترهای ویژگی باید در علامت نقل قول قرار گیرند.

عملکرد گوگل فایننس در Google Sheets: قدم به قدم

در اینجا در مورد نحوه استفاده از عملکرد GOOGLEFINANCE، بر اساس موارد استفاده رایج، آورده شده است.

1. داده‌های فعلی سهام

استخراج اطلاعات موجودی سهام با GOOGLEFINANCE ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراحل زیر را انجام دهید.

بیایید از سهام Google برای اهداف این مثال استفاده کنیم که در NASDAQ فهرست شده است. فرمول شما به شکل زیر خواهد بود:

=GOOGLEFINANCE(“NASDAQ:GOOG”).

فرمول بالا فقط شامل پارامتر مورد نیاز – ticker – بدون هیچ پارامتر اختیاری مشخص دیگری است. این بدان معناست که پارامتر ویژگی به طور پیش فرض روی قیمت تنظیم شده است.

این کار قیمت فعلی سهام را برمی‌گرداند، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

معرفی Google Finance

اکنون بیایید این کاربرد گوگل فایننس را گسترش دهیم تا حجم معاملات، قیمت و پایین‌ترین و بالاترین نرخ‌های سهام نتفلیکس در روز جاری را بازیابی کنیم.

این بار، باید ویژگی‌های مورد نظر خود را در پارامتر دوم (attribute) قرار دهید.

ابتدا، بیایید جدولی ایجاد کنیم که ویژگی‎هایی را که می‌خواهید برای سهام نتفلیکس استخراج کنید، فهرست می‌کند.

گوگل فایننس چیست

اکنون می‌توانید نتایج را برای “قیمت” به این ترتیب برگردانید:

سلول E2 را انتخاب کنید و =GOOGLEFINANCE( را تایپ کنید.

پارامتر ticker را ارائه کنید (سلول $B$2″:”$B$3 در این مثال)

یک کاما اضافه کنید

آرگومان attribure (سلول D2 در این سناریو) را درج کنید.

فرمول کامل شما باید به شکل زیر باشد:

=GOOGLEFINANCE($B$2&”:”&$B$3,D2)

این فرمول باید قیمت لحظه ای سهام را برگرداند.

آموزش گوگل فایننس

استفاده از رفرنس مطلق برای پارامتر ticker بقیه فرمول‌ها را ساده می‌کند. اکنون می‌توانید به سادگی فرمول را در E2 بکشید تا بقیه سلول‌ها پر شود.

آموزش گوگل فایننس

شما باید از یک عملگر الحاق (&) در پارامتر اول برای فهرست کردن صرافی (B2) و به دنبال آن یک دونقطه (:) و مرجع حاوی نماد سهام (B3) استفاده کنید. این امر ضروری است زیرا فرمول از دو مرجع سلول جداگانه برای ایجاد آرگومان ticker استفاده می‌کند.

2. داده‌های تاریخی سهام در گوگل فایننس

می‌توانید داده‌های سهام تاریخی را با پارامترهای سوم و چهارم تابع GOOGLEFINANCE (start_date و end_date) دریافت کنید.

به عنوان مثال، فرمول زیر را برای بازگرداندن قیمت پایانی سهام نتفلیکس طی ده روز، از تاریخ 27 فوریه 2022، اجرا کنید.

=GOOGLEFINANCE(“NASDAQ:NFLX”,”close”,DATE(2022,2,27),10)

سومین پارامتر تاریخ شروع است (DATE(2022,2,27) و پارامتر چهارم تعداد روزهای بعد از این تاریخ را نشان می‌دهد.

نتایج فرمول باید به شکل زیر باشد:

کاربرد گوگل فایننس

توجه: اگر مقدار تاریخ را برای پارامتر چهارم مشخص کنید، تابع آن را به عنوان مقدار تاریخ پایان تفسیر می‌کند.

بیایید یک مثال دیگر انجام دهیم. این فرمول را در سلول D1 وارد کنید:

=GOOGLEFINANCE(B2&”:”&B3,B4,B5,B6,B7)

معرفی اپلیکیشن گوگل فایننس

فرمول ده ردیف داده را بر می‌گرداند. هنگامی که پارامتر ویژگی را به عنوان “all” تعیین می‌کنیم، تابع GOOGLEFINANCE هر پنج ویژگی داده تاریخی را برمی‌گرداند: Open، High، Low، Close و Trading Volume.

علاوه بر این، مشخص کردن پارامتر بازه به عنوان «daily» به تابع می‌گوید که داده‌های روزانه را برای ده روز، از تاریخ معین شما، بازگرداند. اگر تاریخ داده نشود، فرمول ده روز اخیر را بر می‌گرداند.

اگر می‌خواهید داده‌ها را به‌جای فواصل روزانه به صورت هفتگی نمایش دهید، مقدار سلول B7 را با «weekly» جایگزین کنید. این دو ردیف داده ایجاد می‌کند که دو هفته را در دوره ده روزه مشخص شده شما نشان می‌دهد.

ارزهای دیجیتال در گوگل فاینانس

3. تبدیل ارز

تابع GOOGLEFINANCE به شما امکان می‌دهد نرخ تبدیل فعلی و تاریخی را برای چندین ارز جهانی تعیین کنید. به عنوان مثال، اجازه دهید از GOOGLEFINANCE برای تولید نرخ تبدیل بین پوند و دلار استفاده کنیم.

نماد تیکر برای پوند بریتانیا GBP و دلار آمریکا USD است. بنابراین فرمول به صورت زیر خواهد بود:

=GOOGLEFINANCE(“Currency:GBPUSD”)

سلب مسئولیت در گوگل فایننس

ارز اصلی باید قبل از ارز هدف باشد. با جستجو در ارزهای دیجیتال در گوگل فاینانس می‌توانید حروف اول سایر ارزها را پیدا کنید. حالا بیایید با استفاده از محدوده سلولی و رفرنس مطلق، یک فرمول با کاربرد عمومی ایجاد کنیم. فرمول شما باید به شکل زیر باشد:

=GOOGLEFINANCE(“Currency:”&B2&B3)

گوگل فایننس

این فرمول از دو مرجع مختلف سلول برای ایجاد پارامتر ticker استفاده می‌کند. همچنین شامل یک اپراتور الحاق برای ترکیب “ارز”، یک دو نقطه، نماد ارز اصلی و نماد ارز هدف است.

اکنون می‎توانید نرخ تبدیل بین دو ارز را به سادگی با جایگزینی مقادیر سلول‌های B2 و B3 دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید این تابع را به عنوان بخشی از فرمول مبدل ارز استفاده کنید، همانطور که در مثال زیر مشاهده می‌شود:

=B4*GOOGLEFINANCE(“Currency:”&B2&B3)

معرفی Google Finance

این فرمول یک مقدار را بر حسب پوند (50) با نرخ مبادله بین پوند و دلار (1.09878) ضرب می‌کند و نتیجه به شما ارزش دلاری می‌دهد (54.82725).

به سادگی نمادهای ارز را در سلول‌های B2 و B3 جایگزین کنید تا یک مبدل برای سایر ارزها ایجاد کنید.

4. واردات تاریخی نرخ مبادله ارز

در معرفی Google Finance توجه داشته باشید که این تابع همچنین می‌تواند نرخ مبادله تاریخی بین دو ارز را در یک دوره معین برگرداند. برای این کار باید پارامترهای دوم، سوم و چهارم را در فرمول GOOGLEFINANCE خود مشخص کنید. در مثال زیر، فرمول نرخ تبدیل تاریخی پوند به دلار در ده روز گذشته را محاسبه می‌کند.

=GOOGLEFINANCE(“Currency:GBPUSD”,”price”,TODAY()-10,TODAY()

گوگل فایننس چیست

نسخه عمومی فرمول معرفی Google Finance به صورت زیر است:

=GOOGLEFINANCE(“Currency:”&B1&B2,”price”,TODAY()-10,TODAY(),”Daily”)

آموزش گوگل فایننس

دو ستون را خواهید دید که تاریخ و نرخ ارز Close را برای هر روز نشان می‌دهد. می‌توانید «weekly» را به عنوان پنجمین پارامتر برای شناسایی داده‌های تاریخی نرخ مبادله ارز در هفته اضافه کنید.

سخن پایانی

تابع GOOGLEFINANCE ابزاری کارآمد برای به کارگیری داده‌های تاریخی برای سهام، ارزها و سایر اطلاعات مالی در صفحه گوگل شیت شما است. می‌توانید این سلب مسئولیت در گوگل فایننس را برای بهبود دانش بازار، استراتژی‌های سرمایه گذاری و عملیات مالی خود در Google Sheets به کار ببرید. امیدواریم که از مطلب معرفی Google Finance نهایت استفاده را برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو