نقاشی کشیدن «آمکا» پیشرفته ترین ربات انسان نمای دنیا + ویدئو

منبع: روزیاتو

4

1402/4/10

22:32


نقاشی کشیدن «آمکا» پیشرفته ترین ربات انسان نمای دنیا + ویدئو

نقاشی کشیدن «آمکا» پیشرفته ترین ربات انسان نمای دنیا + ویدئو

آمکا (Ameca) پیشرفته ترین ربات انسان نمای دنیا این روزها خود را در دنیای هنر محک می زند.

شرکت Engineered Arts که به طراحی، مهندسی و ساخت ربات های انسان نما می پردازد و سازنده ی آمکا نیز هست، این ربات را حالا از قدرت تجسم تصاویر برخوردار کرده است.

در ویدئویی که چند روز قبل در کانال یوتیوب این شرکت منتشر شد، از آمکا خواسته می شود یک گربه بکشد. شرکت Engineered Arts پیش تر نشان داده بود آمکا توانایی ابراز انواع زیادی از احساسات انسانی و همینطور صحبت به چندین زبان را دارد.

آیا این بدان معنی است که ممکن است در آینده آثار هنری آمکا را در نمایشگاه ها ببینیم؟

آمکا و انتشار پایدار (Stable Diffusion)

آمکا که در سال ۲۰۲۱ ساخته شد یک ربات انسان نمای پیشرفته است که به عنوان پلتفرمی برای فناوری های رباتیک در آینده عمل می کند. این ربات به میکروفن، دوربین و نرم افزار تشخیص چهره مجهز است.

آمکا برای تعاملات خود از هم GPT-3 و هم تله پرزنس انسانی استفاده می کند و همینطور دستان، انگشتان و گردن متحرک مفصلی و ظاهری بدون جنسیت.

شرکت Engineered Arts در آوریل ۲۰۲۳ نرم افزار آمکا را با استفاده از GPT-4 ارتقا داد که پس از آن محققان این شرکت متوجه کندتر شدن حرکات آمکا و کاهش قدرت پاسخگویی آن شدند. حالا محققان Engineered Arts از مدل یادگیری ماشینی انتشار پایدار (Stable Diffusion) برای برخوردار کردن آمکا از قدرت تجسم تصاویر استفاده کرده اند.

انتشار پایدار یک مدل یادگیری عمیق متن به تصویر است که در سال ۲۰۲۲ توسط شرکت Stability AI ارائه شد. از انتشار پایدار در ابتدا برای ساخت تصاویر پرجزئیات بر اساس توصیفات متنی استفاده می شد. اما این مدل یادگیری حالا می تواند کارهایی مانند Outpainting و Inpainting (روش های ویرایش تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی) نیز انجام دهد.

به گفته ی شرکت Engineered Arts، یکی از چالش های پیش روی آن ها تبدیل عکس به وکتور یا خطوط به گونه ای بود که آمکا را قادر به ترسیم آن ها کند. با این حال، هدف اصلی آن ها این بود که آمکا بتواند سریع نقاشی کند و تماشای آن برای دیگران سرگرم کننده باشد.

آیا آمکا می تواند گربه بکشد؟

در ویدئوی منتشر شده، آمکا ابتدا توضیح می دهد که نقاشی های خود را چگونه رسم می کند.

سپس از آمکا خواسته می شود که یک گربه بکشد، اما پیش از عمل به آن، آمکا می گوید که گربه ها شیوه ی به خصوصی از فراهم کردن احساس راحتی و همنشینی برای انسان ها هستند، چه با آغوش خود و چه با کارهای شیطنت آمیزشان.

بعد از آن، آمکا یک گربه می کشد که خیلی بدشکل نیست. آمکا حتی نقاشی خود را امضا می کند و می پرسد که آیا نقاشی اش خوب شده است یا نه، که محقق / مهندس حاضر در پاسخ نقاشی او را سرسری توصیف می کند.

اما به نظر می رسد آمکا خود تحت تأثیر نقاشی اش قرار گرفته. او می گوید: «اگر از نقاشی من خوشت نمی آید احتمالاً از هنر سردرنمی آوری.»

گرچه توانایی یک ربات انسان نما در ابراز احساسات، صحبت به زبان های متعدد و حالا نقاشی کشیدن، تحسین برانگیز است، اما بعید به نظر می رسد که او بتواند نمایشگاه نقاشی خود را برپا کند. با این حال، یک چیز حتمی است: هوش مصنوعی و ربات ها به طور فزاینده ای دارند مانند انسان ها می شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو