ارتودنسی نامرئی چیست و پرطرفدارترین نوع آن کدام است؟

منبع: تکراتو

3

1402/4/12

14:28


ارتودنسی نامرئی در این روزها یکی از پرطرفدارترین روش های ارتودنسی است؛ که امروزه استقبال از این نوع ارتودنسی بیشتر از سایر انواع ارتودنسی هاست. البته بیشتر افراد بزرگسال به دنبال این مدل ارتودنسی نامرئی هستند تا کودکان. از نام ارتودنسی نامرئی می فهمیم منظور این است که دستگاه  ارتودنسی در دهان معلوم نمی شود…

ارتودنسی نامرئی چیست و پرطرفدارترین نوع آن کدام است؟

ارتودنسی نامرئی در این روزها یکی از پرطرفدارترین روش های ارتودنسی است؛ که امروزه استقبال از این نوع ارتودنسی بیشتر از سایر انواع ارتودنسی هاست. البته بیشتر افراد بزرگسال به دنبال این مدل ارتودنسی نامرئی هستند تا کودکان. از نام ارتودنسی نامرئی می فهمیم منظور این است که دستگاه  ارتودنسی در دهان معلوم نمی شود و وقتی لبخند بزنید دستگاه ارتودنسی جلوه نخواهد کرد.

انواع ارتودنسی نامرئی کدامند؟

ارتودنسی نامرئی در کل سه مدل است، که در متن زیر با شما در اشتراک میگذاریم. البته بهتر است قبل از هر چیز بدانید؛ قیمت ارتودنسی نامرئی به نسبت نوع آن با یکدیگر متفاوت هستند.

ارتودنسی نامرئی متحرک

ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف

یکی از انواع ارتودنسی نامرئی که طرفداران زیادی نیز دارد؛ ارتودنسی شفاف است. به این نوع ارتودنسی نامرئی، کلیر الاینر هم گفته می شود. این نوع ارتودنسی نامرئی وقتی بر روی دندان های شماست هیچ ظاهری از خودش نشان نمی دهد و پلاک های شفافی دارد به همین دلیل به شدت مورد استقبال افراد بزرگسال قرار می گیرد.

ارتودنسی شفاف علاوه بر اینکه نامرئی است و دیده نمی شود، متحرک نیز می باشد که این ویژگی استفاده از این نوع ارتودنسی را برای بیماران راحت تر می کند. چنانچه متخصص ارتودنسی، الاینرهای شفاف را برای بیمار تجویز کند، می بایست در طول درمان حداقل هر دو سه هفته یک بار پلاک ارتودنسی نامرئی را تعویض کنند.

 

مزیت های الاینر شفاف
  • الاینر شفاف به دندان های شما نمی چسبد و نکته مهم این است که هر وقت بخواهید می توانید آن را از دهانتان خارج نمایید.
  • الاینر از پلاستیکی بی رنگ ساخته می شود و این پلاک وقتی در دهان شما قرار می گیرد کاملا نامرئی است و معلوم نمی شود.
معایب الاینر شفاف
  • همان طور که می دانید این نو ارتودنسی، ثابت نیست و نتیجه درمان به میزان استفاده و نگهداری شما بستگی دارد.
  • نکته بعدی این است که اگر از الاینرتان مراقبت نکنید تغییر رنگ می دهد و احتمال تاب برداشتن هم دارد.
اینویزیلاین یا کلیر الاینر، کدام درست است؟

پلاک ارتودنسی نامرئی تعدادی قالب پلاستیکی دارد که به این پلاک ارتودنسی الاینر هم گفته می شود، در ایران به این نوع پلاک ها طلق نسوز یا پلاک شفاف نیز گفته می شود. در جهان برندهایی هستند که با تکنولوژی 3 بعدی این الاینرها را می سازند که هر برندی نام خودش را دارد. اینویزیلاین یکی از معروف ترین برندهایی است که پلاک شفاف ارتودنسی تولید می کند.

ارتودنسی نامرئی ثابت

ارتودنسی نامرئی با براکت هم رنگ دندان (سرامیکی)

یکی دیگر از انواع ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی ثابت سرامیکی است که از براکت های جنس سرامیک و همرنگ دندان ها ساخته می شود. جدا از اینکه این مدل ارتودنسی استحکام و تاثیر گذاری خوبی دارد در طول درمان نیز جلب توجه نمی کند. عملکرد ارتودنسی سرامیکی مانند ارتودنسی با براکت های فلزی می باشد، با این تفاوت که رنگ و جنس براکت های سرامیکی متفاوت است. ارتودنسی سرامیکی یک روش قوی ارتودنسی است که برای درمان اکثر ناهنجاری های دندانی مناسب است.

ارتودنسی نامرئی

مزیت براکت سرامیکی
  • در واقع براکت سرامیکی نامرئی نیست اما چون براکت های آن سفید رنگ یا بی رنگ است، این باعث می شود زیاد روی دندان شما جلب توجه نکند.
  • مزیت دیگر این است که به جای سیمی که نقره ای رنگ بوده از سیمی با روکش سفید رنگ استفاده می کنند که سیم کشی دندان کمتر مشخص باشد.
معایب براکت سرامیکی
  • اگر بهداشت دندانی و دهان را رعایت نکنید امکان تغییر رنگ براکت ها وجود دارد.
  • ممکن است نگین های براکت سرامیکی بشکند.

ارتودنسی نامرئی لینگوال (پشت دندانی)

مدل آخر ارتودنسی نامرئی که شبیه به ارتودنسی فلزی است؛ ارتودنسی لینگوال می باشد که در پشت دندان ها قرار می گیرد و نوعی ارتودنسی ثابت است. در این مدل ارتودنسی دستگاه ارتودنسی یعنی سیم و براکت ارتودنسی در پشت دندان های فک بالا و پایین قرار می گیرد و چیزی معلوم نخواهد شد.

ارتودنسی نامرئی

البته با اینکه این نوع دستگاه های ارتودنسی کاملا نامرئی هستند، اما متخصصین ارتودنسی استفاده از آنها را پیشنهاد نمی کنند؛ اما چرا؟

  • نصب و تنظیم کردن آنها برای متخصص ارتودنسی سخت است.
  • سیم ها و براکت های ارتودنسی ممکن است باعث تحریک زبان یا لثه بیمار شوند.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در صورت استفاده از ارتودنسی لینگوال برای بیمار چالش برانگیز است.
مزیت براکت پشت دندانی یا لینگوال
  • براکت های لینگوال به پشت دندان ها چسبیده می شوند و از دید همگان پنهان هستند.
معایب براکت پشت دندانی یا لینگوال
  • به دلیل اینکه در پشت دندان ها نصب می شوند، تنظیم کردن آنها برای متخصص ارتودنسی دشوار است.
  • مسواک زدن و تمیز کردن براکت ها کمی سخت است.
  • زمانی که صحبت می کنید به دلیل اینکه زبانتان با آن برخورد می کند، ممکن است اذیت شوید.

کلام آخر

ارتودنسی نامرئی یکی از جدیدترین و البته پرطرفدارترین روش های ارتودنسی است. با روی کار آمدن این روش ارتودنسی آمار تعداد افرادی که برای درمان ناهنجاری های دندانی به کلینیک های ارتودنسی مراجعه می کنند افزایش پیدا کرده است. چرا که بسیاری از افراد بنابر دلایل مختلف تمایلی به سیم کشی دندان ها و معلوم بودن دستگاه ارتودنسی در دهانشان ندارند.

از جمله روش های ارتودنسی نامرئی می توان به ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی شفاف اشاره کرد که در بین این روش ها ارتودنسی شفاف معروف تر و البته کاربردی تر است. در واقع دلیل استقبال افراد از ارتودنسی شفاف این است که اولا این نوع ارتودنسی نامرئی است و ثانیا متحرک است و بیمار هر زمان که بخواهد می تواند آن را از دهان خود خارج کند.

/

پایان رپورتاژ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو