۱۰ اشتباه در استفاده از یخچال

منبع: روزیاتو

3

1402/4/17

17:14


۱۰ اشتباه در استفاده از یخچال

۱۰ اشتباه در استفاده از یخچال

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یخچال‌ها یکی از وسایل گران قیمت در هر محلیست که به نسبت سایر وسایل کمتر ایراد پیدا می‌کند. اما برخی از افراد در اثر استفاده اشتباه عمر این وسیله را کم می‌کنند. در این مطلب قصد داریم ۱۰ اشتباه در استفاده از یخچال را به شما معرفی کنیم تا با رعایت آنها بتوانید عمر یخچال خود را بالا ببرید و جلوی خرابی آن را بگیرید.

در برخی موارد، یخچال دچار مشکلات جزئی می‌شود؛ اما به کار خود ادامه می‌دهد. در این شرایط بسیاری از کاربران توجهی به تعمیر و رفع مشکل ندارند تا جایی که دستگاه دچار خرابی جدی می‌‎شود و از کار می‌افتد. در این زمان باید از یک تعمیرکار برای رفع مشکل و تعمیر یخچال کمک بگیرید.

۱. پر کردن بیش از حد و باز گذاشتن درب یخچال

یخچال‌ها ظرفیت مشخصی دارند. پر کردن بیش از حد یخچال، مانع گردش درست هوای سرد در فضای داخلی آن می‌شود. همچنین گذاشتن مواد غذایی و ظرف‌های بزرگ مانند قابلمه، بطری، دبه، هندوانه و … باعث می‌شود که درب بدرستی بسته نشود. در نتیجه هوای خنک داخل یخچال به بیرون نشت می‌کند. این موضوع، باعث می‌شود که یخچال یکسره کار کند و به کمپرسور آن فشار وارد شود. البته باید بگوییم باز گذاشتن درب یخچال برای فکر کردن و جابجایی مواد غذایی و خراب شدن لاستیک و باز ماندن درز‌های بین لاستیک و درب هم همین اثر منفی را روی یخچال می‌گذارد.

۲. نصب کردن یخچال در محل نادرست

یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین اشتباهات کاربران در زمان استفاده از یخچال، نصب کردن آن در محل نامناسب است. طبق استانداردهای اعلام شده از سمت تولیدکنندگان یخچال و فریزر باید آن را در محلی قرار دهید که از دیوارها، کابینت‌ها و اشیاء دیگر حداقل ۱۵-۲۰ سانتی متر فاصله داشته باشد. این فاصله موجب می‌شود که تا هوا بخوبی در اطراف یخچال رد و بدل شده و موجب خنک شدن موتور و بدنه آن می‌شود.

۳. تمیز نکردن یخچال

نکته مهم دیگر که جزء ۱۰ اشتباه در استفاده از یخچال قرار می‌گیرد، تمیز نکردن دوره‌ای یخچال است. این مورد به منظور جلوگیری از رشد میکروب‌ها داخل یخچال انجام می‌شود بهتر است برای اینکار بازه زمانی مشخص مثلا ماهیانه، هفتگی قرار دهید و در آن بازه‌ها تمیزکاری یخچال را انجام دهید. از آنجایی که رشد میکروب‌ها در مراحل ابتدایی نشانه خاصی ندارد؛ کاربران تنها زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که یخچال بوی بد گرفته باشد.

۴. تنظیم دمای یخچال روی دمای خیلی پایین

دمای داخل یخچال را می‌توانید به کمک ترموستات که به ولوم یا برد و صفحه نمایش دستگاه متصل است، می‌توانید دما را بالا یا پایین ببرید. برخی از کاربران عقیده دارند با انتخاب دمای خیلی کم، زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال افزایش می‌یابد. اما باید بگوییم این مورد نه تنها باعث فشار آمدن به دستگاه می‌شود بلکه می‌تواند مشکلاتی مانند یخ زدگی برای میوه و سبزیجات یا آب افتادن داخل اتاق یا یخ زدن بدنه یخچال را به همراه داشته باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم هیچگاه دمای یخچال را کمتر از ۳ درجه سانتی گراد قرار ندهید.

۵. گذاشتن مواد غذایی داغ داخل یخچال

گذاشتن مواد داغ داخل یخچال هم یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که افراد در زمان استفاده از یخچال مرتکب آن می‌شوند. چنانچه اختلاف دمای موجود بین مواد غذایی و داخل یخچال زیاد باشد، یخچال موظف است تا دائم کار کند که بتوانیم این اختلاف را از بین ببرد؛ در نتیجه فشار زیادی به کمپرسور می‌آید. پس برای بالا بردن عمر یخچال در این وضعیت بهتر است ابتدا اجازه دهید دمای ماده غذایی پایین بیاید و بعد از رسیدن به دمای محیط برسد آن را داخل یخچال بگذارید.

۶. نگهداری مواد غذایی مانده داخل یخچال

زمانیکه مواد غذایی در باز در محیط یخچال باقی بماند بمانند، محل خوبی برای رشد میکروب‌ها می‌شوند. شاید رشد باکتری و قارچ‌ها در همان روزهای اول قابل مشاهده نباشد اما ممکن است بو و مزه غذا را تغییر دهند. پس از چند روز نیز آثار فاسدشدن مواد غذایی به شکل بصری ظاهر می‌شوند.

۷. چند روز نگهداری از گوشت در یخچال

اشتباه دیگر کاربران، نگهداری گوشت تازه به مدت چند روز در داخل یخچال است. گوشت یکی از مواد غذایی است که خیلی زود فاسد می‌شود و از طرفی هم میکروب‌ها براحتی روی آن رشد و تکثیر می‌شوند. دمای یخچال برای جلوگیری از رشد این میکروب‌ها کافی نیست. این موضوع باعث می‌شود هم گوشت خراب شود و هم محیط یخچال آلوده شود.

۸. خرید بیش از نیاز و نگهداری طولانی مدت مواد غذایی

در فضای داخلی یخچال، یک سری دریچه وجود دارد که از طریق آن‌ها هوای سرد وارد محیط یخچال می‌شود و به گردش در می‌آید. خرید بیش از نیاز و پر کردن فضای یخچال، از گردش هوای سرد جلوگیری می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که یخچال به خوبی خنک نشود و مواد غذایی زودتر خراب شوند؛ از طرفی به کمپرسور یخچال به دلیل کار بیشتر، فشار وارد می‌شود.

۹-قرار دادن مواد غذایی با پلاستیک و بسته بندی داخل یخچال

برخی از کاربران به دلیل کمبود وقت، مواد غذایی را بعد از خرید با همان کیسه پلاستیکی داخل یخچال قرار می‌دهند. این کار باعث می‌شود که آلودگی‌های محیط مثل باکتری‌ها و قارچ‌ها، همراه با مواد غذایی وارد یخچال شوند. هر چند که محیط یخچال، دمای پایینی دارد؛ اما برخی از این میکرواورگانیسم‌ها تکثیر شده و همه بخش‌های دستگاه را آلوده می‌کنند. همچنین گاهی در مواد غذایی گیاهی (مانند کاهو، سبزی خوردن و …) ممکن است حشرات یا آفت‌هایی وجود داشته باشد که می‌تواند به موادغذایی دیگر سرایت کند.

۱۰- زیاد باز و بسته کردن درب یخچال

آخرین مورد در ۱۰ اشتباه در استفاده از یخچال، باز و بسته کردن بیش از اندازه درب یخچال است. این مورد باعث آسیب دیدن لولا‌ها، لاستیک، واشر و … درب یخچال می‌شود. همچنین هوای گرم را به داخل اتاق برده و موجب گرم شدن هوای داخلی و زیاد کار کردن موتور و کمپرسور می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم ۱۰ اشتباه در استفاده از یخچال را که اکثر افراد مرتکب آن می‌شوند را به شما معرفی کنیم. با رعایت اصول ایمنی و انجام ندادن این اشتباهات می‌توانید تا حد زیادی از خرابی یخچال جلوگیری کرده و عمر آن را بالا ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو