لیست مسکن های مجاز در دوران شیردهی و مسکن های ممنوعه در این دوران

منبع: آرگا

4

1402/4/19

17:37


کارشناسان سلامت بر این باور هستند اگرچه مصرف اغلب داروها در دوران شیردهی برای نوزاد خطری ندارد، اما در حقیقت دوز ناچیزی از دارو از طریق خون مادر به شیر منتقل خواهد شد. شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزاد است. با این حال اگر مادر مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی باشد، ممکن است سؤالاتی برای او در خصوص تأثیرات احتمالی دارو بر ترکیبات شیر مطرح شود. به صورت کلی تمامی داروها که در جریان خون وجود دارند، تا حدودی وارد شیر مادر می شوند. اما مقدار نفوذ اغلب داروها به شیر مادر بسیار کم است و نمی تواند خطری برای نوزاد به همراه داشته باشد. البته ممکن است برخی داروها به میزان زیادی در شیر مادر انباشته شوند که این قبیل داروها باید به طور مجزا بررسی شوند. در این مقاله قصد داریم با مسکن های مجاز در دوران شیردهی بیشتر آشنا شویم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آیا تاکنون نام مسکن های غیر مجاز در دوران شیردهی به گوشتان خورده است؟ گاهی ممکن است پزشک از شما خواهد که به خاطر مصرف دارویی خاص، روند شیردهی را متوقف کنید. یا این که به شما بگوید تا زمانی که نوزادتان از شیر شما تغذیه می کند، نمی توانید درمان خود را شروع کنید. بسیاری از مسکن های مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی باعث بی کیفیت شدن، کم شدن و یا افزایش شیر مادر می شوند. خوشبختانه داروهای غیر مجاز در دوران بارداری بسیار محدود هستند و شما می توانید بسیاری از داروها را در صورت نیاز بعد از مشورت با پزشک مصرف کنید. در ادامه مطلب به مسکن های مجاز در دوران شیردهی اشاره خواهیم کرد.

فهرست مسکن های مجاز در دوران شیردهی

منظور از مسکن های مجاز در دوران شیردهی، مسکن هایی هستند که در صورت مصرف مادر، باعث مسمومیت غذایی و دارویی او نشده و آسیبی به کودک شیرخواره وارد نمی کنند. از مهم ترین مسکن های مجاز در دوران شیردهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فهرست مسکن های مجاز در دوران شیردهی

  • آنتی بیوتیک های مجاز در دوران شیردهی شامل اریترومایسین، کلوکساسیلین، آمپی‌ سیلین، آموکسی سیلین و سایر پنی‌ سیلین ها.
  • مسکن‌ های مجاز در دوران شیردهی شامل دوره‌ های کوتاه مصرف استیل اسید سیلیک اسید (آ اس آ)، پاراستامولو ایبوپروفن؛ دوزهای گاه‌ به‌ گاه مورفین و پتیدی.
  • داروهای ضد مالاریا به جز فنسیدار و مرفلوکین.
  • داروهای ضد جذام، داروهای ضد سل.
  • داروهای ضد قارچ و ضد انگل.
  • داروهای ضد انعقاد مانند هپارین.
  • دیگوکسین برای درمان مشکلات قلبی و عروقی.
  • کورتیکواستروئیدها.
  • داروهای فشار خون.
  • آنتی‌ هیستامین‌ ها (می‌ تواند به کاهش تولید شیر مادر منجر شود).
  • داروهای دیابت مانند انسولین (دوز این دارو در دوران شیردهی کاهش داده می ‌شود).
  • مکمل ‌های غذایی آهن، ید و انواع ویتامین‌ ها.
  • مصرف قرص معده در دوران شیردهی یا به صوت کلی آنتی‌ اسیدها، با دوز معمول مجاز است (به‌ طور مثال رانیتیدین).
  • سولفادوکسین + پیریمامین (fansidar) و سولفونامیدها، داپسون، سولفامتوکسازول + تریمتوپریم (کوتریموکسازول) نیز از جمله داروهای مجاز در دوران شیردهی می باشند. اما باید در صورت بروز زردی نوزاد، روند شیردهی و یا مصرف دارو را قطع کنید.
  • مصرف برخی داروهای ضد تشنج و روان شناختی در دوران شیردهی مجاز است. به عنوان مثال مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی در دوران شیردهی مجاز هستند، اما نه همه داروها. بسیاری از مادران می توانند تحت نظر پزشک از قرص آرام بخش در دوران شیردهی استفاده کنند. از داروهای ضد افسردگی مجاز در دوران شیردهی می توان به سرترالین، پاروکستین و آمی تریپتیلین اشاره کرد. در صورت مصرف هر کدام از داروهای فوق باید نوزاد را تحت کنترل داشته باشید و با مشاهده کوچک ترین علائمی نظیر خواب آلودگی، فورا با پزشک مشورت کنید.

داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی

داروهای غیر مجاز در دوران شیردهی

منظور از داروهای غیر مجاز، داروهایی هستند که بعد از مصرف توسط مادر، وارد شیر شده و می توانند به کودک آسیب برسانند. به همین خاطر در صورت مصرف آن ها باید روند شیردهی به نوزاد قطع شود.

  • مصرف داروهای ضد سرطان و یا شیمی درمانی در دوران شیردهی مجاز نیستند. هنگام مصرف این داروها بهتر است شیردهی به نوزاد به طور کامل قطع شود و تا چند ماه بعد از مصرف آن نیز نباید انجام شود. هم چنین در زمان مصرف داروهای رادیواکتیو نیز، شیردهی را به طور موقت قطع کنید.
  • مصرف استامینوفن کدئین در دوران شیردهی مجاز نیست. بسیاری از داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه نیز حاوی کدئین هستند. بنابراین مصرف آن ها معمولا ممنوع است. گاهی اوقات در اثر مصرف داروهای حاوی کدئین، پزشک از مادر باردار می خواهد که وضعیت خواب و تغذیه کودک را بررسی کند. چنانچه خواب آلودگی کودک افزایش یافت و یا الگوی تغذیه او به هم ریخت، بهتر است شیردهی به نوزاد را قطع کنید و با پزشک تماس بگیرید.
  • از جمله قرص های ضد بارداری حاوی استروژن می توان به ارگومترین و دیورتیکهای تیازید (ادرارآور) اشاره کرد که به دلیل این که باعث کاهش تولید شیر می شوند، از داروهای ممنوع در شیردهی به شمار می روند. بنابراین در صورت نیاز پزشک شما از داروهای جایگزین استفاده خواهد کرد.

مسکن های بی خطر در دوران شیردهی

راه های کاهش خطر داروهای غیر مجاز در شیردهی

به صورت کلی تمامی داروها در زمان شیردهی با درجات مختلفی وارد شیر مادر می شوند. عوارض مصرف یک دارو توسط مادر بر روی نوزاد، به تأثیرات دارو و غلظت آن دارو در خون نوزاد بستگی دارد. به منظور کاهش خطر داروهای غیر مجاز در دوران شیردهی و داروهایی که باید با احتیاط مصرف شوند، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. از مصرف طولانی مدت داروهای بدون نسخه خودداری کنید. سطح دارو می تواند در نوزاد به محدوده خطرناک برسد.
  2. همه مادران باید بدانند که در زمان شیردهی به نوزاد پیش از مصرف داروی بدون نسخه و یا با نسخه، با پزشک خود مشورت کنند.
  3. در خصوص بهترین زمان مصرف دارو از پزشک خود سؤال کنید تا اثرات دارو بر روی کودک به حداقل برسد. بهترین زمان مصرف دارو در دوران شیردهی، بعد از تغذیه نوزاد با شیر مادر است.
  4. از ایمن ترین داروهای موجود استفاده کنید. برخی داروها گزینه های دیگری دارند که برای مادران شیرده ایمن تر هستند. از دارویی که کمترین و ایمن ترین میزان دارو را به شیر مادر منتقل می کند، استفاده کنید.
  5. مراقب عوارض جانبی دارو در نوزاد خود باشید. در صورت بروز هرگونه علائمی مانند بثورات پوستی، نق زدن نوزاد، تغییر در الگوی خواب یا تغذیه و هر گونه علامت غیر عادی دیگر، فورا با پزشک مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو