راهکارهای طلایی برای حل مشکل

منبع: تکراتو

6

1402/5/15

10:47


مدیران منابع انسانی با دورکاری ! روزهای گرم سال، ترافیک، آلودگی هوا، قطعی پی‌در‌پی برق و … از جمله مشکلاتی است که همه‌ی ما، در این روزها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم و حسابی کلافه‌مان کرده‌است.

راهکارهای طلایی برای حل مشکل

مدیران منابع انسانی با دورکاری !

روزهای گرم سال، ترافیک، آلودگی هوا، قطعی پی‌در‌پی برق و … از جمله مشکلاتی است که همه‌ی ما، در این روزها با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم و حسابی کلافه‌مان کرده‌است.

در چنین شرایطی، پرسنل سازمان‌ها، بیشتر تمایل دارند که دورکار باشند و از منزل به کار شرکت بپردازند؛ اما، این درخواست، بیشتر مواقع، مورد پذیرش مدیران؛ به‌خصوص مدیران منابع انسانی قرار نمی‌گیرد.

ما در این مقاله قصد داریم، ابتدا، توضیحی کوتاه؛ اما کامل، درباره (remote working) بدهیم و سپس بررسی کنیم، چرا مدیران منابع انسانی، تمایل چندانی به دورکاری کارمندان ندارند و چه راهکاری می‌توان برای حل این مسئله در نظر گرفت. پس همچنان همراه ما باشید.

دورکاری چیست؟

دورکاری، سبک چندان جدیدی در کار نیست و قدمت آن به بیش از بیماری همه‌گیر کرونا بر می‌گردد. اما در آن دوران، این سبک کارکردن بسیار مرسوم شد و هرچه نیز می‌گذرد، افراد بیشتری تمایل دارند، که دورکار باشند.

در remote working کارمندان قادرند از محیط غیرحضوری، مانند خانه یا محلی دیگر، وظایف خود در شرکت را انجام دهند.

در کار از راه دور، ارتباطات و همکاری، میان اعضای تیم از طریق ابزارهای ارتباطی مجازی صورت می‌گیرد. این روش کاری در حال رشد و توسعه است، از جمله مزایای آن، می‌توان به افزایش شرایط انعطاف‌پذیری کار و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

چرا مدیران منابع انسانی تمایل چندانی به دورکاری پرسنل‌ ندارند؟

اغلب مدیران منابع انسانی، به‌دلیل مشکلات و موانعی که در دورکاری وجود دارد؛ تمایل چندانی برای این سبک جدید کار کردن ندارند. این موانع عبارتند از:

1 مشارکت اندک کارکنان؛

بیشتر مدیران منابع انسانی، در تعیین میزان مشارکت کارکنان‌ دورکار، به‌دلیل عدم حضور فیزیکی آن‌ها در محل، مشکل دارند و این مسئله، تبدیل به چالشی بزرگ شده‌است.

برای حل این مشکل می‌توان، استفاده از منابع درست، همچون پلتفرم‌های حرفه‌ای منابع انسانی و تکنولوژی‌های کارآمد را پیشنهاد داد تا کارمندان دورکار تشویق به مشارکت بیشتر شوند.

2 ارتباط کم یا یک‌طرفه؛

کمبود ارتباط یا ارتباط یک‌طرفه، یکی دیگر از چالش‌های حیاتی در منابع انسانی است که نیاز به توجه و اقدام فوری دارد. موضوع‌های این چنینی، اغلب در صورت بی‌توجهی‌، منجر به منفی‌گرایی، بی‌اعتمادی، انگیزه پایین و نارضایتی در محیط کار می‌شوند.

مشکلات ارتباطی فقط سرعت اینترنت پایین یا فنی نیست. عدم شفافیت رابطه میان مدیریت و کارمندان، ارائه ضعیف اهداف و عملکرد و عدم دریافت به‌موقع بازخورد، مهم‌ترین مشکلات مدیران در رابطه با دورکاری است.

3 عدم تناسب اهداف بین بخش‌ها و تیم‌ها؛

عدم تناسب اهداف بین بخش‌ها و تیم‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات دورکاری است. این موضوع منجر به کاهش هماهنگی و همکاری در بخش‌ها و تیم‌ها می‌شود و روی عملکرد کلی سازمان تأثیر می‌گذارد.

مدیران منابع انسانی باید از راهبردهای مناسب برای هماهنگی اهداف بین بخش‌ها استفاده کنند و ارتباط مؤثری را بین آن‌ها ایجاد کنند تا سطح تعامل و همکاری تیم‌ها با هم بهتر شود و به دستاوردهای مشترک برسند.

راهکاری که در این رابطه می‌توان پیشنهاد داد، استفاده از نرم‌افزارهای منابع انسانی (HR software) است. این پلتفرم‌ها با ارائه روش‌های زیر می‌توانند به مدیران کمک کنند:

●   تعریف و مدیریت اهداف؛

این نرم‌افزارها امکان تعریف و پیگیری اهداف تیمی را فراهم می‌کنند و به مدیران نیز امکان هماهنگی بین آن‌ها را می‌دهند.

  • ارتباطات و همکاری؛

با استفاده از ابزارهای ارتباطی و همکاری مجازی که در اغلب نرم‌افزارهای HR وجود دارند، تیم‌ها و بخش‌ها می‌توانند ارتباط‌های خود را در سطح بهتری برقرار کنند.

  • اندازه‌گیری و گزارش‌گیری؛

این نرم‌افزارها، قابلیت اندازه‌گیری و گزارش‌گیری از پیشرفت و عملکرد بخش‌ها و تیم‌ها را نیز دارند و به مدیران امکان بررسی آن‌ها را می‌دهند.

4 بررسی میزان بهره‌وری؛

بررسی و ارزیابی میزان بهره‌وری در دورکاری، از اهمیت بالایی برخوردار است. این ارزیابی شامل مشاهده و رصد عملکرد کارمندان، ارزیابی پروژه‌ها و دستاوردها، ارتباط مداوم با تیم‌ها و ارائه بازخوردهای سازنده است.

رصد کارکنان ممکن است، برای‌ آن‌ها یک چالش باشد و انگیزه لازم برای ادامه‌ی کار را از آن‌ها بگیرد؛ اما، بی‌توجهی به میزان بهره‌وری کارمندان نیز مشکلات دیگری برای سازمان ایجاد می‌کند.

راهکاری که در این زمینه می‌توان پیشنهاد داد، استفاده از نرم‌افزارهای منابع انسانی است. این نرم‌افزارها، با ارائه آمارها و گزارش‌های مربوطه، قابلیت رصد و اندازه‌گیری بهره‌وری کارمندان دارند.

همچنین، این پلتفرم‌ها، ابزارهای همکاری و ارتباطی در اختیار کارمندان قرار می‌دهند که در بهبود هماهنگی و افزایش بهره‌وری آن‌ها بسیار موثر است.

5 عدم تعادل بین کار و زندگی؛

یکی دیگر از معایب دورکاری از نگاه مدیران منابع انسانی؛ نبود مرز بین کار و زندگی شخصی است.

بیشتر کارمندان در مقایسه با همکاران خود در دفتر، کار بیشتری انجام می‌دهند و قادر به مرزگذاری و رعایت تعادل بین کار و زندگی شخصی نیستند. این مسئله در درازمدت، موجب کاهش بهره‌وری و مشارکت پرسنل می‌شود.

نرم‌افزارهای HR می‌توانند در حل این مشکل نیز کمک کنند. این پلتفرم‌ها، امکاناتی همچون ارزیابی تعادل بین کار و زندگی، زمان‌بندی منعطف و پشتیبانی از کارمندان در مدیریت زمان دارند و به پرسنل کمک می‌کنند تا بهترین تعادل را بین کار و زندگی شخصی خود ایجاد کنند.

6 ارتباطات ضعیف پرسنل با یکدیگر.

یکی دیگر از چالش‌هایی که مدیران منابع انسانی با آن درگیرند و علت آن نیز دورکار بودن پرسنل است، عدم ارتباط کارکنان با هم هست.

وقتی کارمندان از راه دور کار می‌کنند، ارتباط و همکاری چندانی با هم ندارند. مسئولیت‌های افراد در کارها مشخص نیست، مدیران و پرسنل درباره اهداف و انتظارات عملکرد، نقطه مشترک با هم ندارند و همین مسئله، موجب کاهش سطح عملکرد پرسنل می‌گردد. برای حل این چالش، می‌توان از راهکارهای زیر کمک گرفت:

●        استفاده از ابزارهای ارتباط مجازی؛

استفاده از ابزارهایی همچون ویدیوکنفرانس، پیام‌رسان‌های گروهی و پلتفرم‌های همکاری آنلاین.

●        برگزاری نشست‌های هفتگی یا ماهیانه؛

برگزاری نشست‌های گروهی با کارمندان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، بحث و تبادل‌نظر و ایجاد ارتباط مستقیم بین اعضای تیم.

●        تشویق به همکاری و تعامل؛

تشویق کارمندان به همکاری و تعامل با هم، از طریق پروژه‌های گروهی، تیم‌های مجازی و فضاهای مشترک.

●        ارتقاء شفافیت؛

ارتقاء شفافیت در ارائه اطلاعات و توضیح درباره نقش‌ها، وظایف و انتظارات عملکرد به کارمندان.

●        ارائه بازخورد منظم.

ارائه بازخورد منظم و سازنده به کارمندان.

و اما سخن آخر …

در این مقاله سعی کردیم درباره دورکاری و دلایلی که مدیران منابع انسانی، چندان موافق عمل به آن نیستند، با شما سخن بگوییم و راهکارهای لازمی نیز در این رابطه با شما مطرح کردیم.

در نهایت می‌توان به جرأت گفت؛ استفاده از پلتفرم‌های مختلف جامع و کاربردی این روزها، می‌توانند بسیاری از مشکلات اشاره شده را برطرف سازند و به افراد کمک کنند تا در فضایی که راحت‌تر هستند، کار کنند.

.

پایان رپورتاژ آگهی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو