تغذیه بعد از اسلیو معده با بهترین رژیم غذایی

تغذیه بعد از اسلیو معده با بهترین رژیم غذایی


منبع: روزانه

3

1402/5/19

15:48


تغذیه بعد از اسلیو معده و رعایت رژیم های غذایی تاثیرات مثبتی در بهبود وضعیت جسمانی افرادی دارد که این عمل جراحی را انجام داده اند. اگر به دنبال روش هایی برای لاغری سریع هستید، عمل اسلیو معده یک اقدام کاربردی و مفید است؛ البته توجه داشته باشید برای دریافت بهترین نتیجه رعایت نکات زیادی […]

تغذیه بعد از اسلیو معده با بهترین رژیم غذایی

تغذیه بعد از اسلیو معده و رعایت رژیم های غذایی تاثیرات مثبتی در بهبود وضعیت جسمانی افرادی دارد که این عمل جراحی را انجام داده اند. اگر به دنبال روش هایی برای لاغری سریع هستید، عمل اسلیو معده یک اقدام کاربردی و مفید است؛ البته توجه داشته باشید برای دریافت بهترین نتیجه رعایت نکات زیادی درباره قبل و بعد از این عمل و همچنین رژیم های غذایی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه مقالات روزانه با ما همراه باشید تا به بررسی بهترین تغذیه بعد از اسلیو معده بپردازیم.

اسلیو معده چیست؟

امروزه اضافه وزن به یکی از معضلات بزرگ تبدیل شده، شاید شما هم بارها این عبارت را از افراد چاق شنیده باشید که ” حتی آب هم میخورم چاق میشم”. عبارتی که نه یک توجیه بلکه یک واقعیت است که درباره افراد با استعداد چاقی صدق می کند. روش های زیادی برای کاهش وزن و برطرف کردن چاقی وجود دارد که سختی و مشقت زیادی دارد اما سوال اینجاست که چگونه می توان این بیماری را از بین برد؟ آیا با رژیم های غذایی امکان کاهش وزن و استوپ کردن در یک وزن خاص وجود دارد؟

در پاسخ به سوال فوق می توان گفت که بله با ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی می توان به اندام و وزن دلخواه رسید اما در صورت کنار گذاشتن این رویه مجددا دچار چاقی مفرط خواهید شد. عمل اسلیو معده اقدامی درمانی است که توسط پزشک متخصص انجام می شود. طی این عمل فرد سه چهارم از معده خود را از دست داده و به این ترتیب با کاهش اشتها زیاد همراه است.

میزان خورد و خوراک این افراد تقریبا به یک چهارم قبل می رسد و با کاهش اشتها حجم معده به مرور به کمترین حالت ممکن شکل می گیرد. البته در نظر داشته باشید که برنامه غذایی افراد نیز پس از این عمل با تغییرات چشمگیری همراه است و می بایست نکات مهم در تغذیه بعد از اسلیو معده حتما رعایت شود.

تغذیه بعد از اسلیو معده به چه صورت است؟

به طور کلی رسالت عمل جراحی اسلیو معده کاهش میزان کالری دریافتی طی روز با هدف رسیدن به وزن ایده آل است، به این منظور حتی پس از انجام این عمل رعایت نکات مهم در تغذیه الزامی است. برای اینکه بتوان در وزن ایده آل خود پایدار ماند می بایست تغذیه بعد از اسلیو معده و نکات مربوط به آن را جدی بگیرید، البته رعایت نکات مهم و اصولی در هفته های اول بسیار مهم است به گونه ای که بجز دستورات پزشک نباید هیچ خوراکی دیگری در وعده های غذایی شما باشد.

در روزهای ابتدایی پس از عمل به هیچ عنوان نباید غذای سنگین تناول کنید و تمام برنامه غذایی شما حتی میزان مصرف مایعات نیز باید بر اساس دستورات پزشک معالج باشد. خاطرنشان می شود که رعایت این نکات تاثیر زیادی در کاهش دوره نقاهت داشته و سرعت بهبود شما را افزایش می دهد.

مطلب مشابه: اطلاعات درباره جراحی حلقه معده به منظور کاهش وزن

رژیم غذایی و بهترین تغذیه قبل از اسلیو معده

افرادی که دچار اضافه وزن هستند در ابتدا با مشکل چربی کبد همراه بوده که به این ترتیب جای بیشتری را اشغال می کند. تجمع چربی در اطراف کبد مانع از دسترسی راحت به معده در حین عمل اسلیو می شود، از این رو فرد مراجعه کننده می بایست پیش از عمل با رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف سبزیجات و پروتئین تا حد زیادی چربی کبد را برطرف نماید. ممکن است روند رژیم گرفتن پیش از عمل کمی سخت باشد اما این روال باعث موفقیت بیشتر در نتیجه جراحی خواهد شد.

مصرف مواد غذایی نفخ دار، کافئین، نوشابه های گازدار، غذای چرب و …. از دو هفته قبل از عمل جراحی ممنوع است، البته این روند باید در تغذیه بعد از اسلیو معده نیز رعایت شود. لازم به ذکر است که این عمل جراحی با حساسیت های زیادی همراه است از این رو باید توسط پزشک ماهر و حاذق انجام شود.

هدف تغذیه بعد از اسلیو معده

پس از آشنایی مختصر با عمل جراحی اسلیو معده و نکات لازم که پیش از عمل باید رعایت شود بهتر است به بررسی مواردی درباره تغذیه بعد از اسلیو معده نیز بپردازیم. توجه به این اقدامات از اهمیت زیادی برخوردار است، در واقع می توان گفت که رعایت موارد زیر تاثیر زیادی در کاهش عوارض و افزایش سرعت بهبود معده خواهد داشت:

  • رعایت رژیم غذایی مناسب و تغذیه بعد از اسلیو معده مانع از کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن خواهد شد، علاوه بر این میزان کالری دریافتی را تنظیم می کند. همانطور که عنوان شد طی عمل اسلیو تقریبا سه چهارم معده جراحی خواهد شد از این رو مصرف مواد غذایی کمتری را در خود جای میدهد، با توجه به این که بافت داخلی معده مورد جراحی قرار گرفته پس رعایت رژیم غذایی برای بهبود بافت داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • توجه داشته باشید که تغذیه بعد از اسلیو معده نقش مهمی در شکل گیری و ترمیم بافت داخلی معده دارد علاوه بر این می تواند سرعت بهبود و گذر از از دوران نقاهت را افزایش دهد. گفتنی است که این اقدامات با اهداف خاصی صورت می گیرند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • نقش موثری در کاهش میزان غذای مصرفی دارد، در واقع با توجه به این که طی جراحی اسلو بخش عمده ای از معده جراحی می شود پس حجم کمتری از غذا را در خود جای می دهد. با رعایت نکات مهم در تغذیه بعد از اسلیو معده مقدار تعیین شده غذا در هر وعده مصرف می شود و این کار علاوه بر محدود سازی اشتها در بهبود هرچه سریعتر بافت مورد جراحی تاثیر می گذارد.
  • مهم ترین هدف رعایت تغذیه بعد از اسلیو معده، جلوگیری از افزایش وزن و بالا رفتن میزان چربی کبد است. در واقع رسالت رژیم های غذایی که برای این افراد در نظر گرفته می شود کاهش چربی مضر بدن و جلوگیری از افزایش وزن است.
  • قرار دادن مواد غذایی مفید و مناسب با میزان کالری تعیین شده از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری می کند، در نظر داشته باشید که معده افراد پس از جراحی اسلیو محدود شده و همانند معده یک فرد سالم گنجایش غذای بیشتر از نیاز را ندارد.
  • هر گونه رژیم غذایی که به عنوان تغذیه بعد از اسلیو معده در اختیار بیمار قرار میگیرد با هدف بهبود حال جسمی او است و می تواند از عوارض ناشی از این عمل و جراحی جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که موارد عنوان شده بر اساس رژیم غذایی است که تحت عنوان تغذیه بعد از اسلیو معده به افراد ارائه می شود و با توجه به شرایط بدنی هر فرد و نحوه رفتار بدن او این رژیم با هم متفاوت خواهد بود.

مطلب مشابه: جراحی بای پس معده چگونه انجام می شود و چه مزایا و معایبی دارد

تغذیه بعد از اسلیو معده به چه صورت است؟

به طور کلی افرادی که عمل اسلیو معده را انجام می دهند باید در چند هفته و چند ماه اول رژیم غذایی مخصوصی را رعایت نمایند که بر اساس آن میزان غذا مصرفی به صورت کنترل شده باشد. در واقع تغذیه بعد از اسلیو معده تاثیر زیادی در سرعت بهبود جراحی خواهد داشت، این رژیم غذایی شامل موارد زیر است:

تغذیه بعد از اسلیو معده در هفته اول

بدون شک این هفته تاثیر گذار ترین نقش در بهبود حال فرد خواهد داشت، از این رو تمامی برنامه غذایی او در مایعات خلاصه می شود. اگر قصد انجام جراحی اسلیو را دارید ممکن است تصور کنید که خوردن یک هفته کامل مایعات به هیچ وجه امکان پذیر نیست اما باید بدانید در هفته اول به هیچ عنوان میل به خوردن هیچ خوراکی و غذایی نخواهید داشت. گفتنی است که در این جراحی هورمون گرلین که منجر به گرسنگی فرد میشود به طور کامل از بین می رود و همین امر سبب شده تا فرد مانند گذشته احساس گرسنگی نکند.

تغذیه بعد از اسلیو معده در هفته اول شامل مایعات فراوان است و برای بهبود کامل فرد از آب سبزیجات نیز استفاده می شود، در واقع مایعاتی که در هفته اول مجاز به مصرف آن ها هستند شامل موارد زیر هستند:

  • آب
  • شیر
  • آب میوه طبیعی
  • آب گوشت رقیق شده
  • نوشیدنی های بدون گاز و قند
  • آب سبزیجات و گوجه فرنگی

لازم به ذکر است که در تغذیه بعد از اسلیو معده مواد قندی به هیچ عنوان جایی ندارند چرا که منجر به تشدید سندروم دامپینگ خواهد شد از این رو به هیچ عنوان نوشیدنی هایی که حاوی کافئین و قند زیاد هستند را مصرف نکنید. از دگر دلایل مصرف فراوان مایعات در هفته های اول می توان به پیشگیری از عوارض بیماری اشاره کرد، در واقع آب فراوان از بروز بیماری هایی مثل سنگ صفرا، غلیظ شدن خون و ترشحات ریوی،  سنگ کلیه و خطر عفونت های داخلی جلوگیری می کند.

تغذیه بعد از اسلیو معده در هفته دوم

با گذر از دوران شدید نقاهت و ورود به هفته دوم مصرف مواد غذایی سبک امکان پذیر است و افراد می توانند در کنار نوشیدن مایعات فراوان، مواد خوراکی سبک را نیز مصرف نمایند. گفتنی است که با آغاز هفته دوم فرد احساس گرسنگی کمی پیدا خواهد کرد که با مصرف مواد غذایی زیر می تواند تغذیه بعد از اسلیو معده را تکمیل کند:

  • پوره سیب
  • سوپ رقیق شده
  • ماست و شیر بدون چربی
  • انواع پودینگ بدون مواد قندی

لازم به ذکر است که تغذیه بعد از اسلیو معده حاوی مایعات فراوان و مواد خوراکی رقیق شده است، در هفته دوم باید از مواد غذایی استفاده شود که میزان پروتئین بدن را تکمیل می کند. همچنین در صورت تمایل می توانید انواع میوه های فصل را به صورت آبمیوه یا به شکل کاملا له شده مصرف کنید، مصرف میوه های زیر مجاز است:

  • موز
  • آلبالو
  • طالبی
  • زردآلو
  • گیلاس
  • هندوانه
  • توت فرنگی

مصرف انواع میوه های سفت مانند سیب یا هویج تنها به صورت آب یا رنده شده امکان پذیر است، با جایگزین کردن آبمیوه طبیعی و بدون قند می توانید مصرف آب را در هفته دوم کمتر کنید. تغذیه بعد از اسلیو معده در هفته دوم بسیار مهم است چرا که افراد در این هفته شروع به خوردن مواد غذایی بجز مایعات می کنند از این رو لازم است نکات زیر را حتما رعایت نمایند:

  • با توجه به این که کالری آب میوه بیشتر از میوه است، مصرف بیش از حد مایعات به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • میوه و آبمیوه باید به صورت خام و طبیعی مصرف شود، از مصرف آبمیوه های حاضری، کمپوت و میوه های پخته شده جدا خودداری نمایید.
  • امکان مصرف انواع مکمل دارویی مانند مولتی ویتامین ها مجاز است، البته توجه داشته باشید که انواع قرص های ویتامین را با مایعات فراوان میل کنید.
  • با مشورت پزشک می توانید از هفته دوم انواع دارو های پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه و سنگ صفرا را در تغذیه بعد از اسلیو معده قرار دهید، مصرف این داروها باید تا 6 ماه ادامه داشته باشند.
  • به خاطر داشته باشید که از هفته دوم باید فعالیت بدنی سبک داشته باشید، پس پیاده روی کوتاه مدت خود را آغاز کرده و روزانه پنج دقیقه به آن اضافه کنید.
  • با توجه به این که نمی توان یک نسخه را برای افراد متعدد پیچید، پس در صورت مشورت با پزشک و نیاز بدن می توانید از سوپ های رقیق شده خامه ای در تغذیه بعد از اسلیو معده هفته دوم استفاده نمایید.

مطلب مشابه: عمل بای پس معده برای لاغری (مزایا و معایب عمل کوچک کردن معده)

تغذیه بعد از اسلیو معده در هفته سوم

با آغاز هفته سوم حس سلامت و شادابی پیش از عمل را مجددا تجربه می کنید، در این هفته امکان مصرف غذای نرم و پوره شده فراهم می شود. در تغذیه بعد از اسلیو معده هفته سوم پوره انواع سبزیجات، میوه ها، ماهی امکان پذیر است، دقت داشته باشید که در خوردن غذا به هیچ عنوان نباید عجله کرد، ابتدا لقمه را خوب بجویید تا غذا در معده به راحتی هضم شود.

با توجه به این که در هفته سوم معده آمادگی نگهداری از مواد غذایی بیشتری را نیز دارد، پس شما می توانید در تغذیه بعد از اسلیو معده مواد خوراکی زیر را بگنجانید:

  • حمص
  • کنسرو ماهی
  • پنیر کم چرب
  • ماهی بخار پز
  • نیمرو له شده
  • کنسرو های میوه بدون قند
  • سبزیجات نرم یا بخار پز شده
  • میوه پوره شده مثل موز و آووکادو
  • غلاتی که با استفاده از شیر کم چرب له شده
  • 60 گرم پروتئین مخلوط شده با ماست و شیر

موارد عنوان شده باید به تغذیه بعد از اسلیو معده در هفته های گذشته نیز اضافه شود چرا که هورمون گرسنگی کم کم به سراغ شما آمده و فعال می شود. دقت داشته باشید که معده همچنان در حال بازیابی و ترمیم خود است پس نباید با خوردن مواد غذایی سنگین آن را تحت فشار قرار دهید.

مصرف خوراکی های جامد و چرب که دیر هضم هستند بافت داخلی معده را مورد تهاجم قرار می دهد، همچنین غذاهای نفخ دار تاثیرات منفی بر روی بافت مورد جراحی معده دارد که بر اساس آن ترمیم و بازسازی معده به تعویق می افتد.بخاطر داشته باشید که مصرف هر گونه غلات که باعث افزایش میزان قند خون شود ولو اینکه نرم باشد نیز ممنوع است.

تغذیه بعد از اسلیو معده در هفته چهارم

کودک نوپایی که تا این زمان به زحمت او را همراهی کرده اید حالا به راحتی گام های موفقیت را بر میدارد، وارد هفته چهارم برای تغذیه بعد از اسلیو معده شدید و می توانید از مواد خوراکی بیشتر در وعده های غذایی خود استفاده نمایید. در این هفته باید کم کم معده را آماده و پذیرای غذای سنگین تر کنید تا به مرور و در هفته های بعد بتوانید با خانواده خود بر سر یک سفره هم غذا شوید، در هفته چهارم بعد از جراحی اسلیو رعایت نکات زیر الزامی است:

  • ظرفیت معده را در خوشمزه ترین غذا ها در نظر بگیرید.
  • هربار غذا را با مزه مزه آغاز کرده تا معده دچار شوک نشود.
  • از خوردن مواد قندی مانند آبنبات، شکلات ، پاستیل و … خودداری کنید.
  • آجیل و خشکبار ولو پودر شده برای معده بسیار سنگین است، مصرف نکنید.
  • مصرف انواع نوشیدنی های شیرین و گازدار، سودا، دسر های پر قند و … ممنوع است.

در تغذیه بعد از اسلیو معده هیچگاه نباید از قاشق پر استفاده کنید، همیشه سعی کنید لقمه های سرخالی بردارید تا به سادگی آن را جویده و قورت دهید، برای اینکار می توانید از قاشق چنگال کوچک استفاده کنید.

رعایت نکات فوق تاثیر زیادی در سرعت بهبود شما خواهد داشت، در نظر داشته باشید که با این کار می توانید بافت معده را کم کم با مواد غذایی دلخواه خود آشنا نمایید، گفتنی است که در تغذیه بعد از اسلیو معده هفته چهارم می توانید مواد خوراکی زیر را نیز به میان وعده های خود اضافه کنید:

  • تخم مرغ آب پز
  • انواع میوه های تازه و نرم
  • یک چهارم فنجان جو دوسر
  • یک چهارم سیب زمینی بخار پز و له شده
  • کراکر برنج، حمص یا هویج آب پز و له شده

موارد فوق به علاوه مواردی که در هفته های اول، دوم و سوم اعلام شده به ترتیب سفره غذایی شما را پر می کند و می توانید به عنوان وعده های غذایی اصلی از آن ها استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که در ماه اول رعایت این نکات الزامی است و هر گونه بی توجهی عوارض زیادی برای شما به همراه دارد. مصرف غذای سالم با محاسبه کالری، جویدن کامل لقمه، آب نخوردن قبل، بعد و در حین غذا عامل های تاثیر گذار در افزایش سرعت بهبود معده هستند.

مهم ترین نکات در تغذیه بعد از اسلیو معده

توجه داشته باشید که رعایت نکات در تغذیه بعد از اسلیو معده ماه دوم نیز همانند 4 هفته ماه اول از اهمیت زیادی برخوردار است. در برنامه ریزی های غذایی ماه های بعد بر اساس دستور پزشک و با توجه به گنجایش معده غذا مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف تنقلات به هیچ عنوان توصیه نمی شود پس حداقل برای 6 ماه تنقلات و مواد قندی را کنار بگذارید.

در ماه دوم می توانید همراه با خوراکی های موجود در تغذیه بعد از اسلیو معده ماه اول از انواع مواد پروتئین دارمثل، تخم مرغ، گوشت، سویا، سبزیجات، پنیر و میوه ها به شرط نرم بودن استفاده کنید، در نظر داشته باشید که مقادیر استفاده از هر یک از این مواد غذایی باید متناسب با حجم معده باشد.

در ماه سوم نیز می توانید غذای جامد را با رعایت نکات لازم شروع کنید، در این ماه نیز به هیچ عنوان به سراغ نوشیدنی های گازدار و قندی که روند بهبود معده را کاهش می دهند نروید. با توجه به این که بدن شما در این حال گذراندن دوران نقاهت است و در این حین علاوه بر تغذیه، ورزش نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، پس بهتر است فعالیت های بدنی سبک را در کنار پیاده روی روزانه آغاز نمایید.

جمع بندی

تغذیه بعد از اسلیو معده مهم ترین اصلی است که پیش از عمل جراحی باید درباره آن برنامه ریزی کنید، ممکن است تصور کنید که این جراحی بسیار سخت است، اما بهتر است بدانید که رعایت نکات مهم درباره تغذیه بعد از اسلیو معده از اهمیت بیشتری برخوردار است. پی از هر اقدامی لازم است که اعتیاد خود به برخی مواد غذایی را کنار بگذارید، شما برای چندین ماه نمی توانید نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای سرخ کردنی، فست فود و … مصرف کنید.

در هفته های اول تنها مواد غذایی شما شامل مایعات و مواد خام است که میل و رغبتی به آن نخواهید داشت پس بهتر است پیش از هر اقدامی درباره آن فکر کنید چرا که تغذیه بعد از اسلیو معده مهم ترین اصل در روند بهبود و بازیافت معده خواهد بود. اگر اطلاعات کاملی درباره این عمل جراحی، مزایا و معایب آن ندارید می توانید مقالات روزانه را دنبال کنید.

مطلب مشابه:عمل اسلیو معده | افراد مناسب برای این عمل | اقدامات ضروری پیش از عمل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو