طرز تهیه نان مغزدار خوش پخت و خوش طعم در خانه

منبع: آرگا

3

1402/5/22

18:11


نان مغزدار با استفاده از گردو و خرما تهیه می شود. به همین دلیل این نان بسیار مقوی و سالم است که به راحتی هم می توان این نان سالم را با استفاه از مواد اولیه تقریبا کمی در خانه تهیه و سرو کرد.

نان مغزدار یکی از انواع نان ها می باشد. این نان بسیار مقوی و سالم بوده به همین دلیل طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. در تهیه این نان مقوی از مواد اولیه ای مانند گردو و خرما استفاده می شود که بسیار مقوی و سالم هستند. برای تزئین نان مغزدار می توان از کنجد و یا سیاه دانه استفاده کرد. طرز تهیه نان مغزدار مقوی و سالم در این مطلب قرار گرفته شده است.

نان انواع مختلف و مقوی مانند نان کاکولی و کوفته نان که با کلیک بر روی لینک می توان با راحت و خوشمزه ترین روش این ها را تهیه کرد. برای خوش رنگ کردن رویه نان از زرده تخم مرغ استفاده می شود که بعد از کشیدن زرده تخم مرغ بر رو نان، مانطور که گفته ایم می توان از کنجد و سیاه انه استفاده کرد.

نان مغزدار سالم

مواد لازم

  • تخم مرغ ۱ عدد
  • خرما ۱۵ عدد
  • شیر ولرم ۱/۲ پیمانه
  • آرد سفید ۲/۵ پیمانه
  • روغن مایع ۱/۳ پیمانه
  • نمک ۱/۴ قاشق چای خوری
  • خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو ۵ قاشق غذاخوری
  • شکر ۵ قاشق غذاخوری
  • وانیل ۱ پنس
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم

نان مغزدار خوشمزه

طرز تهیه نان مغزدار سالم

ابتدا برای تهیه نان مغزدار باید یک کاسه مناسب بردارید و یک قاشق غذاخوری شکر، شیر ولرم و خمیر مایه فوری را در کاسه به خوبی مخلوط کنید. به مدت ۱۰ دقیقه کاسه را یک جای گرم بگذارید تا به عمل بی آید و پف کند. حالا وانیل را به همراه باقیمانده شکر در ظرفی هم بزنید تا کش دار شوند.

در ادامه روغن مایع و نمک را به ظرف بی افزایید و بعد از اضافه کردن این و مواد اولیه، خمیر مایه به عمل آمده را هم اضافه کنید. آرد را درون ظرفی ۲ الی ۳ بار الک کرده و آرام آرام به ظرف بی افزایید و در حین اضافه کردن، ورز دهید. به اندازه ای آرد اضافه کنید که خمیر حالت چسبندگی داشته باشد.

در این مرحله یک کاسه گود را با روغن چرب کنید و خمیر را در کاسه بگذارید. روی کاسه را سلفون بکشید و صبر کنید تا در دمای محیط استراحت کند. سپس بعد از گذشت مدت زمان ۱ ساعت خمیر را بر روی سطح کار پهن کنید و ورز دهید. خمیر را به هفت قسمت مساوی تقسیم کنید.

خمیر را به صورت دایره ای باز کنید. حالا باید وسط هر خمیر چند خرما بدون هسته و مغز گردو قرار دهید. سر خمیر را مانند پیراشکی ببندید. سپس یک قالب مناسب بردارید و چرب کنید. خمیر ها را در قالب بچینید. به دلخواه خمیر را شکل دهید و یا به صورت ساده رومال کنید.

برای رومال کردن از مقداری زعفران، ۱ قاشق غذاخوری شیر و زرده تخم مرغ مخلوط شده استفاده کنید. حالا خمیر را پس از گذشت ۱۵ دقیقه استراحت، فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. حدود ۴۵ الی ۵۰ دقیقه زمان برای پخت نان مغزدار لازم است. پس از این زمان از فر در آورید و در ظرف مناسب سرو کنید.

طرز تهیه نان مغزدار سالم

دقت داشته باشید که به دلخواه می توانید از سیاه دانه و یا کنجد بر روی رومال استفاده کنید که دارای ظاهر بهتری هم می شود. برای مشاهده و تهیه انواع نان های سالم و مقوی بر روی لینک قرار گرفته شده در مطلب کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو