طرز تهیه نان جزغاله خوشمزه و سنتی در خانه

منبع: آرگا

4

1402/7/2

18:07


خراسان فرهنگ غذایی خاص و غنی دارد که غذاهای خوشمزه ای را در خود جای داده است، یکی از آنها نان جزغاله است که هم یک نان سنتی خراسانی خوشمزه و مقوی محسوب می شود. در این مطلب آرگا طرز تهیه نان جزغاله را آموزش می دهد.

نان جزغاله که در عضی از شهرها با اسم نان دنبه هم شناخته می شود، از جمله نان های خوش طعم و سنتی کشورمان می باشد که تنوع بالایی در مزه و طعم دارد. نان جزغاله یکی از این گوناگونی به شمار می رود که اصالتش به خراسان بازمی گردد، نان جزغاله را اغلب در کنار کباب ها میل می کنند. طرز تهیه نان جزغال در آشپزخانه منزل هم شدنی است و شما می توانید آن را انجام دهید.

نان جزغاله به نانی گفته می شود که بعد از گرفتن روغن دنبه جمع می شود، به دست می آید که علاوه بر طعم دلچسب سنتی از خواصی بالا و نیز عطری اشتهابرانگیز برخوردار می باشد. در این مطلب آرگا قلم به دست شده است ات طرز تهیه نان جزغاله را در چند روش ساده به رشته تحریر درآورده و به شما آموزش دهد.

آموزش طرز تهیه نان جزغاله خوش طعم

مواد لازم

  • دو پیمانه و نیم آرد سفید
  • دو پیمانه و نیم بکینگ پودر
  • یک پیمانه ماست
  • دو قاشق غذاخوری روغن دنبه و یا روغن مایع
  • یک دوم قاشق چایخوری نمک

برای میان نان

  • یک دوم پیمانه گردو خرد شده
  • یک پیمانه جزغاله
  • یک عدد پیاز
  • میزان کافی زردچوبه
  • میزان کافی فلفل و نمک

آموزش طرز تهیه نان جزغاله خوشمزه در منزل

در مرحله اول بکینگ پودر، روغن دنبه و نمک را در ظرفی بریزید و به خوبی بهم بزنید تا ترکیب گردد. بعد آرد را در چند مرحله از الک بگذرانید تا سبک شده و آرد را آرام آرام به این ترکیب بیفزایید تا همچون خمیر گردد، در نهایت پس از جمع شدن خمیر و تهیه یک خمیر نرم و سبک برای پنج دقیقه به خوبی آن را ورز بدهید.

پیش از شروع به کار باید جزغاله را آماده کنید، جزغاله از دنبه گوسفند به دست می آید(برای پخت جزغاله دنبه را برش زده و درون قابلمه ای بریزید و بر روی حرارت کم بگذارید تا پخته گردد و مدام بهم بزنید، بعد روغن گرفته شده را صاف نمایید که روغن حاصله می شود روغن دنبه و مابقی هم جزغاله). دنبه گوسفند را تکه تکه و مکعبی خرد کنید، بعد با مواد میانی اشاره شده ترکیب نموده و در گوشه ای قرار دهید. در رابطه با استراحت خمیر باید بگوییم که احتیاج نیست، شما می توانید به کارتان ادامه دهید. گلوله هایی هم اندازه و یا به بیانی چانه هم اندازه از خمیر جدا کرده و درون آنها را با استفاده از مواد میانی پر کرده و سپس با دست گرد نمایید. بعد هم بر روی سطح میز کار آورده و آن ها را با دستتان پهن نمایید ولی زیا نازک نکنید.

حالا در این مرحله قابلمه ای مناسب را برداشته و بر روی شعله بگذارید و کف آن را با روغن چرب نمایید. بعد خمیر نان آماده را در آن بگذارید و به مدت چند دقیقه ای درب قابلمه را بسته و بگذارید تا نان جزغاله به خوبی پف کرده و پخته شود.

دستور پخت نان جزغاله از نان های سنتی خراسان

طرز تهیه نان جزغاله با استفاده از فر

البته که روش سنتی تهیه این نان با استفاده از قابلمه و یا تنور است، اما امروزه با توجه به وجود نداشتن تنور و مضرات آن این روش دیگر ممکن نیست، همچنین به دلیل زمان بر و سخت بودن تهیه نان جزغاله با قابلمه نیز ممکن است بسیاری روش تهیه این نان با استفاده از فر را ترجیح بدهند. برای تهیه نان در فر ابتدا خمیرهای پهن و نازک ده را درون سینی فر بگذارید و با کمک چنگال بر روی آن سوراخ هایی به وجود بیاورید. در صورت تمایل با استفاده از زرده تخم مرغ و زعفران رومال تهیه کرده و بر روی سطح خمیرها بمالید، در نهایت هم مقداری خرفه یا کنجد به روی آن بپاشید. سپس سینی را در فر بگذارید و برای یک ربع ساعت در دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد زمان دهید تا خمیرها پخته شده و تبدیل به نان گردند.

روش تهیه نان جزغاله در منزل به سادگی

در این مطلب شما را با طرز تهیه نان جزغاله آشنا کردیم، امیدواریم مورد توجه تان واقع شده باشد، این نان سنتی ایرانی طعمی بینظیر دارد که می توانید به راحتی آن را در منزل نیز تهیه کنید. نان جزغاله یکی از نان های خوشمزه است که اگر برایتان جالب است با دیگر انواع نان آشنا شوید می توانید به لینک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو