واکنش ها به پنجمین باخت حسن یزدانی در رقابت با دیوید تیلور آمریکایی + ویدئو

واکنش ها به پنجمین باخت حسن یزدانی در رقابت با دیوید تیلور آمریکایی + ویدئو


منبع: روزیاتو

6

1402/6/27

10:00


واکنش ها به پنجمین باخت حسن یزدانی در رقابت با دیوید تیلور آمریکایی + ویدئو

واکنش ها به پنجمین باخت حسن یزدانی در رقابت با دیوید تیلور آمریکایی + ویدئو

شب گذشته حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی با شکست مقابل حریف دیرینه‌اش، دیوید تیلور آمریکایی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم نایب قهرمان مسابقات جهانی کشتی آزاد بلگراد شد. شکست سنگین یزدانی موجی از واکنش‌ها را در شبکه های اجتماعی در پی داشت.

رقابت دیوید تیلور یکی از بهترین‌های جهان با یزدانی، به یکی از مسابقات کلاسیک و بسیار جذاب کشتی در سال‌های اخیر بدل شده است که با احتساب مسابقه دیشب، دیوید تیلور ۵-۱ از یزدانی جلو است.

باخت دیشب حسن یزدانی با ضربه فنی و نتیجه ۹ بر ۳ در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقات قهرمانی جهان در صربستان مقابل دیوید تیلور آمریکایی، مدال نقره را برای او به ارمغان آورد. یزدانی با صعود به فینال، سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را بدست آورد.

واکنش ها به باخت حسن یزدانی

شکست حسن یزدانی موجی از واکنش های متفاوت را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

برخی کاربران با یادآوری غیبت حسن یزدانی در فضای مجازی که بنا به گفته خودش قرار بود در جهت تمرکزش باشد، حالا به او کنایه می‌زنند که آن غیبت نتیجه خوبی نداشته و منجر به اتفاق خوبی نشده است.

عده زیادی از کاربران شکست یزدانی در کشتی دیروز را به دیدگاه‌های سیاسی این ورزشکار مرتبط کرده‌اند. برخی از آنها یزدانی و رسول خادم را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند و به ستایش از خادم پرداخته‌اند. روز گذشته اخبار ضدونقیض و تاییدنشده‌ای از رسول خادم به گوش رسید.

همزمان البته عده دیگری از کاربران تلاش کرده‌اند که قدردان زحمات یزدانی باشند و این شکست را یک اتفاق طبیعی در روند رقابت‌های ورزشی دانسته‌اند.

روزنامه فرهیختگان در صفحه ورزشی‌اش، مربوط به شماره روز دوشنبه، خبر شکست یزدانی را به صفحه بندی رسانده و در وصف این رقابت نوشته که برای یزدانی این یک باخت نبود و او فقط شکست خورده، چون قلب مردم پشتش است.

فرهیختگان نوشت:

گاهی وقت‌ها آدم‌ها می‌بازن اما گاهی وقت‌ها شکست می‌خورند، حسن یزدانی شب گذشته نباخت، شکست خورد. شکستی که می‌تونه جبران بشه، شکستی که قهرمان رو از قهرمانی نمیندازه، باختن برای وقتیه که دیگه نمیشه جبران کرد. حسن یزدانی با اینکه در لحظه‌های آخر ضربه شد اما نباخت. هنوز زمان هست، یزدانی به خاطر بردن تیلور برای مردم ایران یزدانی نشد که با شکست مقابل اون ارزشش کم بشه، حسن یزدانی هست و مردم فرق بین باختن و شکست خوردن رو خیلی خوب می‌دونن.

از طرف دیگر عده زیادی از کاربران به شدت از مدیریت دبیر انتقاد کرده‌اند و با القابی که تکرارش در اینجا ممکن نیست، او را مقصر افت یزدانی دانسته‌اند.

تعداد اظهارنظرهایی که حول کیفیت داوری این مسابقه بوده، قابل توجه نیست، شکست یزدانی با اختلاف سنگین رقم خورده و عده زیادی از کاربران دلایل پژمان درستکار که با اتکا به کیفیت داوری بوده را قانع‌کننده نمی‌دانند، برخی از کاربران هم البته در تایید کیفیت فنی خیره‌کننده تیلور نوشته‌اند، آن‌ها تعداد پیروزی‌های تیلور را با یزدانی مقایسه کرده‌اند و گفته‌اند که شاید اساسا فاصله میان این دو زیاد است.

پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران پس از باخت یزدانی در فینال، داوری را عامل شکست یزدانی دانست و ادعا کرد که «نفوذ آمریکایی ها در داوری زیاد است». او گفت:

حسن در آن صحنه مجری فن بود و اگر ۴ امتیاز می‌دادند و چلنج آمریکایی‌ها شکست می‌خورد، نتیجه ۶ بر یک می‌شد. امتیازی که حسن یزدانی صددرصد مجری فن بود را برعکس کردند. تیلور دوخم را گرفت، اما فن را یزدانی را اجرا کرد. امتیاز را اول درست داده بودند، اما متاسفانه باید بگویم نفوذ آمریکایی‌ها روی داوری زیاد است. برای این داوری متاسفم.

صحبت‌های درستکار باعث شد که برخی کاربران از این گله کنند که چرا برخی تا این اندازه با شکست بیگانه‌اند. چنان‌که یک کاربر نوشت: «اگر شکست را خیلی شیک می‌پذیرفتین، الان تو همه عرصه‌ها جلوتر بودیم.»

عباس جدیدی، پیشکسوت کشتی نیز با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما نمی‌توانیم مردم را گمراه کنیم. هیچ خطای داوری در مسابقه فینال حسن یزدانی رخ نداد. حریف آمریکایی مجری فن بود و امتیاز برای او بود.»

جنجال داور زن بی حجاب که دست حسن یزدانی را گرفت

پس از مسابقه شب گذشته حسن یزدانی با کشتی‌گیر اهل استرالیا، تصویری از پایان مسابقه وایرال شده که صداوسیما آن را سانسور کرد؛ دست یزدانی در دست داور زن کشتی.

برخی کاربران اعتقاد دارند با توجه الزامات مذهبی، یزدانی نباید تن به دست دادن با داور مسابقه می‌داد. برخی بر این باورند که این کار یک عرف بین‌المللی‌ است و برخی هم اصلا کل این ماجرا رها کرده‌اند و نسبت به سانسور این اتفاق توسط صداوسیما معترض شده‌اند.

محمد، کاربری که گویا به این کشتی‌گیر علاقه دارد، در توییتر خود نوشت: «خب مجبوره دست بده. الان چه کار کنیم؟ وزیر رو برکنار کنیم ؟یا حسن یزدانی رو پلمپ کنیم؟ ولمون کنید بابا!»

مهدیه اعتراض داشت: «اگه ورزشکار خانم بود حاشیه زیاد ایجاد میشد، گویا فقط خانما نمی تونن اسلام رو نادیده بگیرن. برای آقایون اشکالی نداره خیلی مسائل.»

کاربر «بی‌صدا» توجیه کرده بود: «آنطور که من خوندم دست دادن با زن نامحرم خارجی که هیچ آشنایی با اسلام نداره و دست دادنشون یه نوع فرهنگ عادیه نه به قصد لذت و فلان و دست ندادن یا مانع شدن یه نوع بی حرمتی باشه، مانعی نداره.»

در این میان، عبدالرضا داوری یادداشتی نوشت که قابل توجه بود: «هفتادسال قبل، مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، مصافحه با زنان نامسلمان را مجاز می‌دانست. و شرط آن را ممانعت از تحقیر زن نامسلمان، به شرط عدم ریبه، اعلام کردند. 

همین فتوا را مرحوم آیت الله منتظری هم در اواخر عمر صادر نمودند، ضمن آنکه براساس روایت نزدیکان مرحوم امام موسی صدر، ایشان هم در لبنان از مصافحه با زنان مسیحی اجتناب نمی‌کرد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو