12 وسیله‌ای که برای آشپزی در کمپینگ به آن نیاز دارید

12 وسیله‌ای که برای آشپزی در کمپینگ به آن نیاز دارید


منبع: ساعد نیوز

2

1402/8/28

09:45


برای داشتن یک سفر خوب و راحت، نیاز به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی دارید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی برای سفرهایی از نوع کمپینگ، آماده‌سازی لوازم مورد نیاز برای آشپزی است. ما در این مطلب، چک لیست تجهیزات آشپزی کمپینگ را برای شما فراهم کرده‌ایم تا بتوانید با خیال راحت به سفر خود بروید و از آن لذت ببرید.

خرید لوازم مورد نیاز برای آشپزی در طبیعت کی از جذاب‌ترین کارها برای آمادگی کمپینگ است. فرقی نمی‌کند به سمت کوه‌ها رهسپار باشید یا سفری به یک دشت سبز داشته باشید، آشپزی در دل طبیعت بخش مهمی از هر سفری در فضای باز است و به‌طور غیر منطقی‌ای اغلب نادیده گرفته می‌شود. در چنین شرایطی با نادیده گرفتن این بخش مهم در کمپینگ، احتمالاً مجبور خواهید شد وقت خود را با خوردن غذاهای کنسرو شده یا نشستن در انتظار برای ترد شدن سیب‌زمینی سپری کنید. به همین دلیل هم در این راهنمای دقیق، هر آنچه برای آشپزی کمپینگ نیاز است را بررسی می‌کنیم و به شما کمک خواهیم کرد که این بار از تجربه‌ی کمپ در طبیعت نهایت لذت را ببرید.

گاز سفری


همراه داشتن گاز سفری برای گرم کردن غذا یا جوشاندن آب در کمپ به کار می‌آید. رایج‌ترین انواع گازهای سفری، گازهای یک نفره و دو نفره هستند. این گازها قابل حمل، جمع و جور و سبک هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را در فضای کم جا بدهید.برخی از گازهای سفری دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از گازهای سنتی متمایز می‌کند، مانند قابلیت استفاده در هر شرایط آب و هوایی و دمایی، سبک بودن، نگهداری و حمل آسان، و عدم نیاز به برق و یا سوخت فسیلی.

گاز

سوخت


گازهای سفری به سوخت نیاز دارند. با توجه به نوع گاز سفری خود، برای روشن کردن آن به سوخت زیادی نیاز پیدا خواهید کرد. برای روشن کردن گاز سفری معمولا از الکل، بوتان، بنزین، نفت سفید و پروپان استفاده می‌شود. هرچند امن‌ترین و تمیزترین روش روشن کردن گاز سفری، استفاده از بوتان یا پروپان است. این دو نوع سوخت در قوطی‌هایی با فشار نگه‌داری می‌شوند و به راحتی قابل حمل و بسته بندی هستند. اگر به فروشگاه‌های لوازم سفر و کمپینگ مراجعه کنید انواع و اقسام کپسول‌های گاز سفری را پیدا می‌کنید که معمولا قیمت‌شان مناسب است.

سوخت

ظروف آشپزی


ظروف کمپینگ جزو وسایلی به حساب می آیند که تا حد امکان سبک و کم حجم هستند، در این ظروف از قاشق، چنگال و ماهیتابه برای درست کردن غذا گرفته تا قابلمه و درب آنها وجود دارد که شما می توانید از این ظرف ها برای طبیعت گردی نیز استفاده کنید. برای آشپزی در طبیعت معمولا از ظروف چدنی که دوام، انعطاف‌ پذیری، قابلیت نگه‌داری و پخش بالای گرما را دارند، استفاده می‌شود. یک قابلمه ی یا یک گاز هلندی برای آشپزی در کمپ خیلی به کارتان می‌آیند، زیرا می‌توانید با استفاده از آن‌ها گوشت، سوپ گرم و... بپزید. همچنین می‌توانید به جای چدن از قابلمه‌ی استیل استفاده کنید.

ظروف

تعدادی فندک مخصوص کمپ


سعی کنید چند فندک مخصوص کمپ را همراه خود ببرید، چون اغلب یکی از فندک‌ها گم می‌شود، پس بهتر است یک یا دو فندک اضافی برای آشپزی در طبیعت با خود داشته باشید. مراقب باشید که این فندک‌ها را دور از دسترس کودکان نگه دارید. صدها نوع فندک مخصوص کمپ در بازار وجود دارد که ضد باد و آب هستند. این فندک‌ها جایگزین خوبی برای کبریت‌هایی هستند که در هوای بادی و بارانی روشن نمی‌شوند.

کمپینگ

ظرف آب قابل جمع شدن


برای آشپزی در طبیعت و مثلا پختن، برنج، ماکارونی یا سیب زمینی، باید مقداری آب بجوشانید. با داشتن یک ظرف آب قابل جمع شدن، می‌توانید از منابع آبی که در محل کمپ شما وجود دارند، آب تهیه کنید. سپس می‌توانید با استفاده از آن عصرانه‌ی خود را آماده کنید. با هزینه‌ای به نسبت مناسب می‌توانید گالن‌های جمع‌شو یا آکاردئونی بخرید که چند لیتر گنجایش دارند. البته هرچقدر جنس این گالن‌ها یا ظرف‌ها بهتر باشد و از برند معروف‌تری باشند، قیمت‌شان هم بیشتر است.

آب

وسایل آشپزی


بهتر است یک جعبه مخصوص وسایل آشپزی داشته باشید. در زیر تعدادی از ضروری‌ترین وسایل آشپزی در طبیعت را معرفی کردیم:
• کفگیر قاشقی
• ملاقه
• کفگیر
• رنده‌ی مخصوص پنیر
• دربازکن بطری
• صافی
• قیچی
• در بازکن کنسرو
توصیه می‌کنیم دو چاقوی تیز که غلاف محافظ دارند با خودتان داشته باشید و همچنین اگر امکانش را داشتید، یک تخته‌ی برش هم با خودتان ببرید تا برای بریدن و خرد کردن سبزیجات و گوشت به زحمت نیفتید.

آشپزی

ظروف غذاخوری قابل استفاده‌ی مجدد


به جای استفاده از بشقاب‌های کاغذی، فنجان و ظروف پلاستیکی، یا همراه بردن ظروف آشپزخانه، بهتر است از ظرف‌های چندبار مصرف استفاده کنید و به کمپین «هیچ اثری باقی نگذارید» بپیوندید. علاوه بر این، در دراز مدت، استفاده از این نوع ظرف‌های غذاخوری باعث می‌شوند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

بشقاب

یخچال سفری


یخچال های مسافرتی یا به اصطلاح معروف کوله باکس وسیله هایی هستند که در کمپ ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، شما دوستان عزیز می‌توانید از یخچال های سفری برای قرار دادن انواع غذاهای خراب شدنی و انواع نوشیدنی ها استفاده کنید. همچنین برای داشتن آب خنک در دل طبیعت به شدت به آنها نیاز خواهید داشت.این یخچال ها این امکان را به شما میدهد تا بتوانید از مواد غذایی خود در برابر فاسد شدن جلوگیری کنید. یک یخچال سفری یا همان کول باکس با اندازه‌ی مناسبی مانند 50 تا 70 لیتر، یکی از وسایل ضروری است که برای نگه‌داری مواد غذایی (مانند باقی مانده‌ی غذاها) و نوشیدنی‌هایی که باید در محل سرد نگه‌داری شوند، مناسب است.

یخچال

وسایل شستشو


خوردن غذای خوشمزه موقع پیک نیک یا کمپینگ خیلی لذت بخش است، اما وقتی نوبت به شستن ظرفها میرسد، دردسرها هم شروع می شود. اگر دوست دارید اوقات لذت بخشی را در کمپتان بگذرانید، بهتر است از تلنبار شدن ظرفهای کثیف جلوگیری کنید. نبود سینک یا آب جاری بیرون از خانه کار رو کمی سخت می کند، اما روش هایی وجود داره که شما بتوانید بدون نیاز به آب زیاد یا حتی مواد شوینده هم ظروف خودتان رو تمیز کنید.

برای تمیز نگه داشتن وسایل آشپزی برای استفاده از آن‌ها زمان آشپزی در جنگل، باید یک ظرف برای شستشو، مایع ظرفشویی، اسفنج و پارچه‌ای برای خشک کردن ظرف‌ها همراه خود ببرید. اما اگر به این ها دسترسی نداشتید می توانید این راهکارها را امتحان کنید. مثلا اضافه کردن روغن زیتون به غذایی که قراره درست کنید، باعث می شود موقع شستشو خیلی راحت تر تمیز و چربی ها ازش جدا بشود یا اگر در کمپتان آتش دارید، بهترین گزینه برای تمیز کردن ظرفها ترکیب خاکستر و آب است، فقط حواستان باشد که این خاکستر باید فقط از چوب و گیاهان درست شده باشد.

ظرف

دستگیره و دستکش


چیزی که بسیاری از افراد در چک لیست تجهیزات کمپینگ به آن توجه نمی‌کنند، ابزار مناسب برای بلندکردن قابلمه یا تابه است. مخصوصاً وقتی روی آتش پخت‌وپز می‌کنید، نه‌تنها دسته خود ظرف بسیار داغ می‌شود، بلکه حتی به دلیل شعله‌های آتش قادر نخواهید بود تا به آن نزدیک شوید.

بنابراین دستگیره پارچه‌ای برای بلندکردن یا به‌عنوان زیرقابلمه‌ای و یک دسته فلزی بلند برای برداشتن قابلمه از میان شعله، چیزی است که نباید فراموش کنید. در غیر این صورت باید بین سوختن دست‌های خود یا سوختن غذای خود انتخاب کنید. زمانی که می‌خواهید قابلمه یا ماهیتابه‌‎ی داغ را جابجا کنید، با استفاده از دستکش پارچه ای، دیگر دست‌هایتان آسیب نمی‌بینند. دستگیره را هم می‌توانید روی میز کمپ و زیر ظرف‌های داغ بگذارید. همیشه ایمنی نسبت به مسائل دیگر اولویت دارد.

دستگیره

کتری مخصوص کمپ


زمانی که در جایی مانند جنگل کمپ می‌زنید، برای تهیه‌ی بعضی چیزها، نیاز به آب جوش پیدا خواهید کرد. فرقی ندارد آب جوش را برای چای دم کردن، شست و شو و یا درست کردن نودل کاسه‌ای نیاز داشته باشید، یک کتری استیل و ضد زنگ می‌تواند در تمام این موارد به شما کمک کند.

کتری

کیسه زباله


مهمترین قسمت کمپینگ این است که مطمئن شوید زباله­ ای در طبیعت رها نمی­کنید. حیوانات بومی بسیار زیادی در طبیعت وجود دارند که در محوطه کمپ­ ها زندگی می­کنند. بنابراین برای حفظ حیات حیوانات و محیط زیست، تا آنجا که ممکن است زباله­ ها را همراه خود ببرید و مطمئن شوید که محل کمپ و طبیعت تمیز شده است. همچنین می‌توانید پسماند غذاها و یا وسایل دیگری که قابل استفاده نیستند را در کیسه زباله بگذارید و فضا را تمیز نگه دارید.

زباله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو