بک پکینگ؛ آشنایی با سبک جدیدی از سفر

بک پکینگ؛ آشنایی با سبک جدیدی از سفر


منبع: ساعد نیوز

3

1402/8/30

00:21


آیا تا به‌ حال اصطلاح بک‌پکینگ به گوش‌تان رسیده است؟ سفری که در حال حاضر معادل‌هایی نظیر «سفر چمدانی» و یا «کوله‌پشتی گردی» برای آن در نظر گرفته‌اند و سفرهایی است که با یک کوله‌پشتی شروع و خاتمه می‌یابد. برای اینکه با این فعالیت بیشتر آشنا شوید توصیه می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

سفر بک پکری یکی از مدل‌های گردشگری و سفر است که هر روزه به تعداد مخاطبین آن نیز بیش از پیش افزوده می‌شود. این مدل از سفر، قواعدی کلی دارد که طبق آن‌ها شرایط مختلف سفر معنا پیدا می‌کنند و قوانینشان مشخص و تعیین می‌شوند.

سفر بک پکری در لغت به سفر کوله گردی نیز معنا می‌شود، اما این معنا تمامی جهات و مضامین آن را دربرنمی‌گیرد و اهداف بسیار بیشتری برای این نوع از گردشگری وجود دارد. در این مطلب به این می‌پردازیم که یک بک پکر چه ویژگی‌هایی دارد و به طور کلی کوله گردی چیست و اگر کسی بخواهد کوله گرد شود، به چه لوازمی نیاز دارد و باید چه مواردی را در نظر بگیرد؛ پس با ما همراه باشید.

بک پکری چیست و چه اهدافی دارد؟


کوله گرد به معنای واقعی کلمه، فردی ماجراجو است و اهداف مختلفی را در یک سفر دنبال می‌کند. حال این ماجراجویی هم خود می‌تواند در اشکال مختلف باشد، مثل نحوه پیدا کردن مسیر، جستجو برای یک اقامتگاه یا سکونت در جایی مناسب، کاوش در فرهنگ مردمان بومی هر منطقه و...

کسی که قصد کوله گردی دارد، تمام وسایل مورد نیاز سفر خود را درون یک کوله جای داده و سپس به دل جاده می‌زند و سفرش را شروع می‌کند. معمولا طول زمان سفر یک بک پکر کوتاه نیست و برای مدت قابل توجهی ادامه دارد. یکی از اهدافی که افراد در این نوع سفر دنبال می‌کنند، این است که سعی می‌کنند خیلی اقتصادی عمل کرده و خرج اضافی نکنند.از بهترین عادت‌هایی که بین بسیاری از کوله گردها وجود دارد، کسب تجربه زندگی با افراد بومی هر مقصد است. هر چقدر که این مدت زمان کم باشد مهم نیست، آن تعاملی که بین گردشگر و افراد بومی به وجود می‌آید، اهمیت بالایی دارد و سبب تبادل و جابه‌جایی اطلاعات و تجربه‌های جالبی بین آن‌ها می‌شود و گردشگر می‌تواند به نحو احسن با فرهنگ مردم مقصدی که به آن‌جا رفته آشنا شود.

امکان چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی و بومی هر منطقه، هم کلام شدن با افراد آن‌جا و مواردی از این دست، شانسی است که برای یک بک پکر نسبت به یک گردشگر عادی، بیشتر وجود دارد. چرا که کوله گرد به واسطه مسیرها و سکونت‌گاه‌هایی که بر می‌گزیند، با تعداد بیشتری از مناطق و بومیان سر و کار خواهد داشت. نکته قابل توجه دیگری که اینگونه افراد در نظر دارند و یکی از اصول بک پکری به حساب می‌آید، این است که حتما محیط زیست و حفظ آن را در اولویت روند سفر خود قرار می‌دهند.

کوله

ویژگی‌های بک‌پکرها


بک‌پکرها، گروهی از مسافران هستند که ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود را دارند و برای تجربه‌ی سفرهای محلی و فرهنگی به دنبال ماجراجویی هستند. این افراد تمرکز خود را بر تجربه شخصی و مستقل قرار می‌دهند و به دنبال ماجراجویی‌های جدید و خارج از روزمرگی هستند. ویژگی‌های مهم این گروه مسافران به شرح زیر است:

ماجراجو


بک‌پکرها به دنبال کشف جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی در نواحی مختلف هستند. آن‌ها تمایل دارند تا در محیط‌های خارج از مسیرهای رسمی و با دسترسی آسان اقامت کنند.

کوله گرد

دارای بودجه محدود


بک‌پکرها معمولاً با بودجه کمتری نسبت به گروه‌های دیگر سفر می‌کنند. آن‌ها به امکانات اقامتی ارزان‌قیمت و رستوران‌های محلی روی می‌آورند و تهیه غذا توسط خودشان را ترجیح می‌دهند.

کوله گرد

بار کم


بک‌پکرها تلاش می‌کنند تا بار و وسایل حمل‌ونقل کمتری نسبت به گروه‌های دیگر استفاده کنند. آن‌ها معمولاً از کوله‌پشتی‌های کوچک و سبک به عنوان وسیله حمل بار خود استفاده می‌کنند و به کمترین حجم بار نیاز دارند.

کوله پشتی

اجتماعی و خونگرم


بک‌پکرها دارای روحیه دوستانه‌اند و در سفر با دیگر مسافران ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها به دنبال برقراری روابط جدید و دوستانه هستند و با سایر مسافران نیز در ارتباط هستند.

کوله گرد

انعطاف‌پذیر


بک‌پکرها با توجه به بودجه محدود و بار کم، انعطاف بالایی در مقابل تغییرات برنامه سفر دارند. آن‌ها عادت دارند تا برنامه سفر خود را در آخرین لحظه تغییر دهند و به دنبال تجربه‌های لحظه‌ای و خلاقانه هستند.

کوله گرد

لوازم سفر بک پکری


یکی از مهم ترین مسائل مطرح شده در سفرهای کوله گردی، وسایل مورد نیاز در این سفر و جمع آوری کوله پشتی است. چرا که افراد کوله گرد مجبور هستند به میزانی وسیله جمع کنند که کوله پشتیشان به آنها اجازه می دهد. بنابراین باید تمام لوازم ضروری سفر را در همین فضای کم جای دهند. قطعا برای شما هم جالب است که بدانید که یک کوله گرد در سفر خود به چه وسایل و تجهیزاتی احتیاج دارد. در ابتدا مهم ترین چیز انتخاب کوله پشتی است. چرا که شما باید کوله پشتی مناسبی داشته باشید تا بتوانید به راحتی سفر کنید. کوله های سبک، مقاوم، استاندارد، راحت و متناسب با آناتومی بدن شما با جیب های فرعی زیادی برای سفر بسیار مناسب هستند.

حال باید بدانید که برای سفر به این سبک چه نوع وسایلی لازم می شود. یکی از اصلی ترین و مهم ترین وسایلی که یک کوله گرد باید به همراه داشته باشد، وسایل درمانی می باشد. چرا که این سبک از سفر، چالش های زیادی به همراه دارد و شما باید خود را برای تمامی چالش های پیش رو آماده کنید. بنابراین تجهیزات پزشکی و کمک های اولیه یکی از ملزومات این سفر می باشد. لباس هایی که در این سفر برای فرد کوله گرد مناسب است، لباس هایی است که علاوه بر اینکه باید سبک باشند، مقاومت زیادی نیز داشته باشند. آنتی باکتریال باشند و منافذ مخصوصی برای عبور هوا داشته باشند.

از دیگر وسایل مهم در سفر، کفش مناسب می باشد. به همین خاطر بهتر است کفش بک پکینگ را برای سفر انتخاب کنید. کفشی که بتواند خطر پیچ خوردگی پا را کاهش دهد، از نفوذ آب جلوگیری نماید و مناسب شرایط آب و هوایی مختلف باشد. از آنجایی که برخی از کوله گردان در بعضی از مقاصد کمپ می زنند، یکی از لوازم مورد نیاز آنها چادر مسافرتی و کیسه خواب و تجهیزات کمپینگ می باشد. در واقع وسایل مورد نیاز هر فرد با توجه به اولویت نیازهای او و مقصد انتخابی اش متغیر است. در نتیجه فرد کوله گرد باید تنها وسایل ضروری را با خود به همراه ببرد. لوازم ضروری وسایلی هستند که بدون آنها سفر کردن غیرممکن می گردد.

وسایل

نکاتی که یک بک پکر باید بداند


شخصی که سفر «بک پکری» می کند، همیشه باید یک راهنما همراه خود داشته باشد، خواه این راهنما یک فرد و همسفر باشد، خواه یک نقشه یا کتاب راهنما؛ در بسیاری از مواقع ممکن است برای پیدا کردن راه، شناخت برخی گیاهان و گونه های جانوری نیاز به یک راهنمایی باشد، در این صورت است که وجود و حضور یک فرد مطلع، یک کتاب یا یک نقشه کاملا حس می شود.

در هنگام سفر نیز سلامت جسم و حفظ انرژی اهمیت بسیاری دارد، به همین منظور بهتر است پس از هر مسافت بلند و طولانی مدتی که طی کردید، کمی استراحت کنید و حتی پاهای خود را هم از کفش بیرون آورید تا کمی هوا بخورند. شما باید کالری مورد نیاز بدن خود را تامین کرده تا انرژی مورد نیاز شما امکان ادامه دادن سفر را برایتان ایجاد کند.

بهتر است میزان کالری غذایی که می خورید بین 680 تا 1200 باشد. به همین منظور همراه داشتن و مصرف تخم مرغ، آبمیوه، کنسرو، چای، نسکافه و مواردی از این قبیل به شما کمک خوبی خواهد کرد. داشتن وعده های غذایی مناسب، به قدری اهمیت دارد که بهتر است همراه خود یک اجاق مسافرتی نیز داشته باشید تا امکان پخت و پز برای شما وجود داشته باشد. فراموش نکنید، یکی از مواردی که بک پکرها به خوبی آن را در نظر دارند، فراهم آوردن سفری اقتصادی است که پیش تر به آن اشاره داشتیم. اگر به غذا پختن در طبیعت علاقمند هستید مطلب غذاهای مناسب طبخ در جنگل را هم بخوانید.

کوله

مشکلات بک پکرها


بک پکرها خیلی وقت ها در جاده مریض شده و با مشکلات بهداشتی مواجه می شوند. وقتی مریض است باید با لوازم و داروهایی که در کوله خودش دارد به مداوای خودش بپردازد تا بتواند در اولین اقامتگاه به پزشک مراجعه کند. چون در مواقع اضطراری از مراقبت‌های پزشکی دور هستند. همچنین چون طبیعت غیرقابل پیش‌بینی است، از بارش سیل آسا غیر منتظره تا تغییرات دما در دره‌ها یا ارتفاعات بالا در انتظار بک پکرها است.

بعضی مواقع بسیاری از حیوانات انسان را به عنوان منبع غذا می بینند یا می توانند جذب بوی غذاهای لذیذی شوند که کوله گردها در حال خوردن آن هستند.بک ‌پکرها باید مهارت های مورد نیاز برای زنده ماندن در کوه و بیابان و جنگل را کسب کنند.یا ممکن است یک شب بی خوابی روی زمین سرد را تحمل کند.

کوله گرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو