بررسی زامیاد کارون و ویژگی های فنی و کیفی این خودرو

بررسی زامیاد کارون و ویژگی های فنی و کیفی این خودرو


منبع: آرگا

2

1402/10/4

15:06


پیکاپ زامیاد کارون در حقیقت نسخه دو کابین پادرا پلاس می باشد که از سوی زامیاد عرضه می شد. در این مطلب به بررسی زامیاد کارون می پردازیم که در پاییز سال ۱۴۰۰ به تولید رسید.

در واقع پیکاپ زامیاد کارون همان پادراپلاس دو کابین یا فودی F16 می باشد که روی شاسی نیسان وانت قرار گرفته است. همچنین سیستم تعلیق و محورها بر اساس این بدنه و شاسی مجددا هماهنگ شده اند. در ادامه به بررسی زامیاد کارون خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی زامیاد کارون

در حقیقت زامیاد کارون نسخه دو کابین پادرا پلاس می باشد که توسط برند زامیاد ارائه می شد. قبل از بررسی کارون با توجه به این که با اسم جدیدی روبرو هستیم انتظار می رفت که این خودرو از لحاظ فنی با پادرا پلاس تفاوت هایی داشته باشد ولی این محصول با تغییرات کمی در سبد خودروهای جدید سایپا قرار می گیرد.

البته در نمایشگاه شیراز علاوه بر نسخه پایه از نسخه آفرودی کارون نیز رونمایی شد. خودروسازی زامیاد که زیرمجموعه سایپا است پیشینه ای طولانی در تولید وانت و پیکاپ دارد و مهمترین محصول آن نیسان جونیور بوده و خودرو اخیر این برند پادرا پلاس می باشد. و اکنون زامیاد کارون دو کابینه را روی خط تولید دارد که از ترکیب پیشرانه نیسان آبی و بدنه پادرا پلاس تشکیل شده است.

زامیاد کارون

قابل ذکر است در اواسط سال ۹۵ شمسی، زامیاد فروش پیکاپ جدیدی به اسم پادرا را شروع کرد. این خودرو در واقع همان نیسان آبی قدیمی بود که اتاق جلویی پیکاپ چینی فودی لایون برای آن در نظر گرفته شده بود. پادرا در بازار خودرو موفقیت زیادی کسب نکرد از این رو در سال ۹۷ زامیاد وانت جدید پادرا پلاس را معرفی کرد.

این وانت نیز مانند قبل در بخش جلویی اتاق یکی از محصولات فودی و روی شاسی و قوای محرکه قدیمی نیسان آبی تعبیه شده ولی این بار وانت جدید فودی F16  مورد تمرکز زامیاد بوده است. در ادامه راه جدیدترین محصول این شرکت یعنی کارون خلق شد که از دو کابین بهره می برد.

به این ترتیب پیکاپ کارون در واقع همان پادرا پلاس دو کابین یا فودی F16 می باشد. به طوری که بدنه کارون همان بدنه F16 بوده که روی شاسی نیسان وانت قرار گرفته و سیستم تعلیق و محورها با توجه به این بدنه و شاسی مجددا هماهنگ شده اند. از این رو در ظاهر تغییر قابل توجهی نسبت به پادرا پلاس را شاهد نیستیم.

طراحی ظاهری

همانطور که در ابتدای بررسی اشاره شد زامیاد کارون در واقع همان پادرا پلاس دو کابین است. به این ترتیب در نمای جلو تغییر خاصی نیست به قبل پیدا نکرده ولی تغییرات جزئی در بخش عقب خودرو ایجاد شده است. گارد بخش بار جدید، چراغ های عقب نوین، سپر بازبینی شده، اتاق بار جدید و رکاب از تغییراتی است که در کارون نسبت به نسخه قبل مشاهده می شود.

ضمنا در نسخه آفرودی سپرهای فلزی، رکاب مشکی رنگ محفظه بار، باربند فلزی و … استفاده شده و طراحی این نسخه به نحوی است که تصور می شود با پیکاپ تقریبا آفرودری روبرو هستیم. ولی مشخصات فنی ضعیف و تک دیفرانسیل بودن خودرو عملا آن را برای مسیرهای آفرود نامناسب می سازد.

به طور کلی بررسی ها نشان می دهد زامیاد کارون در بخش جلو از طراحی کاملا مشابهی با پادرا پلاس بهره می برد. اما در پادرا پلاس که اتاق بار نیسان آبی و چراغ های عقب قدیمی به کار رفته بود اکنون در کارون به جای بخش جلویی کل اتاق فودی F16 به اتاق نیسان الحاق یافته یعنی در بخش عقب خودرو علاوه بر درب های اضافه شاهد اتاق بار، چراغ ها و سپر جدید می باشیم. پله رکاب ها و گارد اتاق بار نیز از ویژگی های جدید بیرونی کارون نسبت به نسل قبل است.

در نمای جانبی تفاوتی بین محصولات جدید زامیاد مشاهده نمی شود، به جز اینکه یک کابین به بدنه خودرو اضافه شده و با این کار فضای بار هم کوچک تر شده است. بیشترین تفاوت کارون با پادرا پلاس به نمای عقب باز می گردد که شامل تغییراتی در چراغ ها، فضای بار و سپر است.

چراغ ها در ارتفاع بالاتر و هم سطح فضای بار تعبیه شده و طراحی سپر بازنگری شده و به جای تک مه شکن قبلی دو مه شکن در دو سمت آن نصب شده است.

طراحی داخلی

بررسی ها نشان می دهد طراحی داخلی زامیاد کارون همانند نمای بیرونی تغییر خاصی پیدا نکرده است. همچنان کیلومتر شمار آنالوگ، سیستم سرگرمی با نمایشگر کوچک، غربیلک های گرد سیستم تهویه، دریچه های تهویه مطبوع گرد در دو سمت داشبورد و مستطیلی وسط داشبورد را شاهد هستیم.

نباید انتظار داشت که برای تولید داشبورد مواد باکیفیت استفاده شده باشد. همانطور که پیشتر ذکر شد این خودرو دو کابین بوده و ردیف جلویی فضای کافی برای راننده و شاگرد را به همراه دارد اما صندلی های ردیف عقب حتی برای یک فرد بالغ با جثه جمع و جور هم مناسب نیست.

فضای بار نیز به علت اضافه شدن یک ردیف صندلی کاهش یافته و ظرفیت حمل بار حالا نصف پادرا پلاس است. البته باید گفت کابین کارون با ویژگی هایی مانند دریچه تهویه عمودی در میانه و تریم نقره ای رنگ خیلی مدرن تر از نیسان آبی است ولی کیفیت آن کم بوده و از پلاستیک خشک و بی کیفیت ساخته شده است.

فضای پای صندلی های عقب برای پیکاپی با این اندازه تقریبا مناسب به نظر رسیده ولی نباید انتظار صندلی های بسیار راحت و باکیفیت را داشت.

مشخصات فنی

یکی از انتقادات در مورد خودروسازان داخلی عدم تولید موتورهای جدید است. این موضوع در سایپا نیز مشاهده می شود به طوری که پیشرانه یکسان در تیبا، ساینا، شاهین، آریا و کوییک به کار رفته است. استفاده از پیشرانه قدیمی در محصولات زامیاد نیز دیده می شود به طوری که پیکاپ جدید کارون نیز از همان موتور پادراپلاس بهره می برد.

بررسی ها نشان داد زامیاد کارون از پیشرانه ۲.۴ لیتری با قدرت ۹۴ اسب بخار بهره و حداکثر گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر می برد و نیروی تولیدی توسط گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ های عقب انتقال می یابد. همانطور که اشاره شد زامیاد کارون روی پلتفرم قدیمی فودی چین تولید شده که قبلا در پادرا پلاس به کار گرفته شده بود. از این رو مشخصات فنی یکسانی با سایر وانت زامیاد دارد.

باک خودرو ظرفیت ۵۵ لیتر داشته و با توجه به مصرف ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر این پیکاپ به نظر کافی نیست. در ضمن به گفته زامیاد این پیشرانه قدیمی اکنون با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ مطابقت داشته ولی مصرف سوخت آن به علت وزن بیشتر نسبت به پادرا پلاس حدود یک لیتر افزایش یافته است.

اگر چه فودی F16 در نسخه دو دیفرانسیل نیز ارائه می شود ولی از آن جا که کارون از شاسی و قوای محرکه قدیمی نیسان آبی بهره می گیرد، نیروی موتور آن مانند قبل توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی صرفا به چرخ های عقب هدایت می یابد. قابل ذکر است وزن خالص کارون حدود ۱۸۰ کیلوگرم نسبت به پادرا پلاس افزایش پیدا کرده و به ۱۸۹۰ کیلوگرم رسیده و از طرفی ظرفیت بار اعلام شده  این خودرو با ۷۷۰ کیلوگرم کاهش حدود ۱۳۲۰ است.

امکانات و تجهیزات

به طور کلی امکانات و تجهیزات این خودرو شبیه پادرا پلاس است. از جمله:

  • فرمان هیدرولیک
  •  سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی
  • مه شکن‌های جلو و عقب
  • ریموت کنترل
  • تنظیم برقی آینه های جانبی
  • صندلی راننده با تنظیم ۴ جهت
  • سیستم صوتی با بلوتوث و USB
  • پنجره های برقی هر چهار درب و…

شایان ذکر است تولید آزمایشی زامیاد کارون از پاییز سال ۱۴۰۰ شروع شده و تاکنون نمونه های بسیاری از آن راهی جاده های کشور شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو