بررسی ماشین تیگارد X35 و خصوصیات فنی این خودرو

بررسی ماشین تیگارد X35 و خصوصیات فنی این خودرو


منبع: آرگا

3

1402/10/7

15:10


ماشین تیگارد  X35 کراس اور خوش قیافه و ناشناخته شرکت بایک در بازار ایران می باشد. در این مطلب به بررسی ماشین تیگارد  X35 پرداخته تا به ارزش خرید این خودرو پی برده و این که چه شرایطی نسبت به رقبا دارد.

تیگارد  X35 یک کراس اوور دیفرانسیل جلو خوش قیافه می باشد که اولین نماینده برند تیگارد بوده و با آپشن های کافی و مشخصات قابل قبول در صورت قیمت گذاری مناسب می تواند به رقیب شایسته ای در این سگمنت تبدیل شود. در ادامه به بررسی ماشین تیگارد  X35 خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی ماشین تیگارد  X35

همکاری شرکت بایک چین با دیارخودرو منجر به تاسیس شرکتی به اسم سانیار موتور پارسیان شد و بعدا قرار شد محصولات این شراکت تحت برند تیگارد به بازار کشور ما ارائه شود. نخستین نماینده برند تیگارد در ایران ماشین X35 می باشد که کراس اوور دیفرانسیل جلو خوش قیافه ای است.

این خودرو با ابعادی شبیه جک اس ۳، دارای آپشن های کافی و مشخصات فنی قابل قبول می باشد که در صورت قیمت گذاری مناسب می تواند به رقیبی شایسته برای خودروهای این سگمنت باشد. البته ناشناخته بودن این برند و کمبود مراکز خدماتی شاید کار تیگارد را در بازار دشوار نماید و مشتریان به سمت رقبای مشهورتر سوق یابند.

به این ترتیب ماشین تیگارد  X35 کراس اوور ناشناخته بایک در بازار ایران می باشد که شایسته توجهات بیشتر می باشد. در ادامه به بررسی ماشین تیگارد  X35  می پردازیم تا به ارزش خرید این خودرو پی ببرید.

ماشین تیگارد  X35

شایان ذکر است بایک X35 در ایران با اسم و نشان تیگارد  X35 ارائه می شود. خودروسازی بیجینگ با نام اختصاری بایک (BAIC) که جزو ۲۰ شرکت نخست تولید کننده خودرو در چین به شمار می رود با سرمایه گذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد و برندهای فوتون و BAW زیر مجموعه آن به حساب می آیند.

در حالی که عظیم ترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین نیز متعلق به بایک است. همانطور که پیشتر اشاره شد شرکت سانیار موتور پارسیان با همکاری شریک چینی اش، شرکت مدیریت زنجیره تامین گانسو ژونگلانگ، کمپانی تیگارد موتور را تاسیس نمود و اولین محصول این شرکت تیگارد X35 را به بازار روانه کرد.

همچنین قرار بر این است که بایک X55 هم به عنوان محصول بعدی این شرکت به بازار ایران وارد شود. دیارخودرو در سال‌های قبل، با واردات بایک X25 و سابرینا و تعداد معدودی سنوا، این برند را در ایران معرفی کرد و حالا با محصولات جدید آن ها می خواهد از این سابقه بهره بگیرد.

بیجینگ X3 که در نسل نخست با نام سنوا X35 از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به تولید رسید، در آوریل سال ۲۰۱۹ با نسل دوم و طراحی به مراتب بهتر و جذاب تر در نمایشگاه شانگهای تحت رونمایی قرار گرفت. این خودرو در حقیقت فیس لیفت نسل اول بوده و البته در قوای محرکه هم با ارتقا اساسی روبرو شده است. تیگارد X35 در بازارهای صادراتی با اسم بایک X35 یا بیجینگ X3 به فروش می رسد.

به این ترتیب تیگارد X35 در واقع نسل دوم بایک X35 بوده که در بازارهای جهانی با اسامی دیگری مانند بیجینگ X3 و بایک X3 هم  شناخته می‌شود. این کراس اوور کامپکت مثل اکثر رقبای هموطن خود از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس CVT برخوردار است و نیروی حاصله را تنها به چرخ های جلو هدایت می کند.

از جمله نقاط قوت این ماشین می توان به طراحی شکیل، برخی آپشن های جانبی جذاب مانند سقف پانوراما و ترمز پارک الکترونیکی، کیفیت ساخت قابل قبول ، ۵ ستاره ایمنی موسسه سی انکپ و قدرت موتور کافی اشاره داشت. البته گیربکس اقتصادی ضریب پیوسته (CVT) کمی از لذت رانندگی با این محصول را کاهش می دهد ولی با نگاهی به رقبا متوجه می شویم که اوضاع چندان هم بد نیست زیرا X35 با این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخاری می تواند به راحتی از پس رقبایی مانند جک S3 (با قدرت ۱۰۷ اسب بخار ) و یا ام وی ام X22 پرو (با  قدرت۱۰۲ اسب بخار ) برآید.

البته باید اشاره کرد خودرویی مانند هایما S5 قوی تر از نماینده تیگارد می باشد. در این میان نبایستی از حساسیت موتورهای توربو نسبت به کیفت سوخت داخل و شرایط نگهداری غافل شد. در حقیقت در این رده رقبایی مانند ام وی ام X33 S وجود دارند که به دلیل استفاده از ساختار اتمسفریک در پیشرانه، دردسرهای کمتری برای مالک ایجاد می کنند.

در ضمن بررسی ها نشان می دهد مشکلات دیگری هم بر سر راه ماشین تیگارد  X35 وجود دارد از جمله اینکه تیگارد یک برند تازه وارد بوده و بالطبع برای جا افتادن در بازار به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. در واقع خریداران محصولات این خودروساز ممکن است در زمینه خدمات پس از فروش (به ویژه در شهرستان‌) و بازار دست دوم با چالش های مختلفی نسبت به رقبای شناخته شده تر مواجه شوند.

طراحی بیرونی

در مورد طراحی بیرونی ماشین تیگارد  X35 با توجه به بررسی ها می توان گفت اسپرت، جمع و جور، ساده و به دور از اغراق می باشد. ضریب مقاومت در مقابل باد ۰.۳۷ سبب می شود تا مصرف سوخت کاهش یافته و صدای باد کمتری نیز شنیده شود. اگرچه هنگام باز بودن سقف سانروف، صدای باد زیاد خواهد بود.

در نمای جلو شاهد جلو پنجره ای بزرگی هستیم که بیشتر سپر را احاطه کرده و یک نوار تقریبا پهن طراح فلزی سرتاسر آن کشیده شده است. در حقیقت جلوپنجره دو بخشی بوده و بخش کوچکتر آن در بالا با نشان تیگارد همراه شده است. در دو سمت سپر جلو شاهد حضور دی لایت های ال شکل هستیم.

چراغ های جلو هم نوک تیز و باریک بوده و با نمای ساده درب کاپوت و نشان تیگارد هماهنگی کاملی دارند. نمای کلی روبرو خودرو طوری طراحی شده که بیش از حد باریک یا کشیده به نظر نمی رسد و تناسب خوبی ایجاد شده است.

در بررسی نمای جانبی ماشین تیگارد  X35 شاهد طراحی ساده تری هستیم و از خطوط برجسته به ویژه در خط شانه خبری نیست. فقط یک خط روی گلگیر عقب مشاهده می شود که شباهت بسیاری به سانگ یانگ تیوولی دارد. ستون سی به رنگ مشکی است از این رو سقف فرمی شناور پیدا کرده است.

اگرچه نمای جانبی با خطوط بیشتر و عمق بهتر هیجان انگیزتر می شد ولی باید دانست که طراحی کلی این خودرو مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده و تغییرات اساسی در آن هزینه بر بوده از این رو نمای جانبی پویایی کمتری دارد. چرخ های ۱۷ اینچی آلیاژی با پره های دوبل سبب می شوند نقص نمای کناری کمتر به چشم آید.

در نمای عقب خودرو چراغ های برجسته و سه بعدی روی گلگیرها امتداد یافته و شامل مکعب های ال ای دی جذابی هستند. این چراغ ها توسط نوار پهن مشکی رنگ و برق به یکدیگر متصل شده اند. در بخش بالای درب عقب، یک اسپویلر کوچک به کار رفته و فرم درب عقب و سپر هم ساده و هماهنگ با دیگر اجزا طراحی شده است.

در مجموع تناسب در طراحی این خودرو سبب شده تا نه خیلی کوچک به نظر برسد و نه خیلی بزرگ. همچنین نه خیلی ساختار شکن و نه از مدافتاده باشد. به طور کلی طراحی ماشین تیگارد  X35 امروزی و قابل قبول بوده و کمتر سبب خستگی چشم می شود. از این رو می تواند شبیه طراحی های ساده ولی دقیق خودروهای اروپایی، ماندگار بوده و دیرتر دمده شود.

به عبارتی تیگارد X35 طراحی مناسب و عامه پسندی داشته و در بیشتر زوایا جذاب به نظر می رسد. منظور از عامه پسند این است که در ظاهر این ماشین هم از المان های مدرن بهره برده و هم سنتی تا مشتریان با سلایق متفاوت را راضی نماید. به طور مثال چراغ های جلو به سبک خودروهای امروزی باریک بوده و ترکیب آنها با جلو پنجره بزرگ خودرو، مدگرایی X35 را نشانگر هستند.

اما با کمی دقت متوجه می شوید که چراغ های اصلی هنوز در جای همیشگی قرار دارند و برخلاف بیشتر کراس اوورهای امروزی به داخل سپر منتقل نشده اند. یعنی بایک در اوج مدگرایی، نگاهی هم به سنت داشته است. حتی در بخش عقب به جای استفاده از چراغ های پیوسته که ترند روز می باشد، از یک نوار کرومی رنگ استفاده تا چهره ماشین از حالت تکراری که برای رقبا ایجاد شده در امان بماند.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی ماشین تیگارد  X35 قابل ذکر است که با فضایی نسبتا اسپرت و جوان پسند روبرو هستیم که در آن المان های فانتزی زیادی به کار رفته است. به عبارتی با ورود به کابین خودرو داشبورد مدرن و زیبایی را شاهد هستیم و فرمان دی شکل و نمایشگر عریض مرکزی به سبک خودروهای آلمانی از بین داشبورد بیرون زده است.

خطوط کلی طراحی نیز با دقت و خلاقیت رسم شده و انحراف کنسول  میانی به طرف چپ، جایگاه راننده را به خوبی از دیگر سرنشینان جدا نموده است. پنل های سیستم تهویه و مولتی مدیا نیز شکل و شمایل خاصی دارند و کار با آن ها لذت بخش می باشد.

کیفیت مواد استفاده شده در کابین نیز مناسب به نظر می رسد و نسبت به رقبای این بخش از بازار راضی کننده است. اگرچه در مورد دوام این قطعات قطعا نمی توان قضاوت دقیقی داشت. در این میان وجود آپشن هایی مانند سقف پانوراما و طرح جالب روکش چرم و پارچه صندلی ها سبب جذابیت کابین شده اند.

متریال داخلی با رنگ های مشکی و نقره ای و مشکی پیانویی، به خوبی در کنار هم قرار گرفته و کنترل های سیستم صوتی و کروز روی فرمان حضور دارند. فرمان روکش چرمی داشته ولی فاقد فوم نرم در زیر بوده که خیلی خشک به نظر می رسد. چندین کلید روی فرمان نیز فاقد عملکرد تعریف شده می باشند که به آپشن های حذف شده مربوط هستند.

البته فرمان خوش دست و زیبا دیده می شود. نشان تیگارد روی فرمان نیز در نسخه های تحویلی به مشتریان با نشان شرکت جانشین شده اند. تنها ایراد طراحی نشانگرهای پشت آمپر می باشد که به خودروهای یک نسل قبل شبیه بوده و با دیگر ادوات مدرن کابین هماهنگ نیستند.

قابل ذکر است بخش عمده ای از داشبورد را پنل طرح فلزی مات تشکیل می دهد که سبب زیبایی بیشتر این بخش شده است. تریم های نقره ای رنگ براق فلزی نیز بر جذابیت این سبک افزوده اند. دریچه های تهویه به صورت افقی کار شده و دو دریچه جانبی، برجسته تر می باشند.

پشت آمپر آنالوگ است ولی دارای نورپردازی و خوانایی خوبی است. نمایشگر ۸ اینچی دیجیتال ایستاده مرکز کلاستر نیز اطلاعات مهم را نشان می دهد. کار با ادوات و کلیدها آسان است. محل تعبیه استارت دکمه ای دقیقا در محل سوییچ متداول خودروهای قدیمی می باشد.

طراحی کنسول مرکزی، به کار بردن تریم فلزی که در تمام نقاط کابین به خوبی قرار دارند سبب شده یکنواختی و تیرگی از بین برود. طراحی خاص کنسول میانی و انحنای آن در بخش اتصال به داشبورد سبب می شود زانوی افراد قد بلند همیشه به این بخش که جنس خشک و سختی با زوایای تیز دارد برخورد داشته باشد که آزاردهنده می باشد.

در مورد فضاسازی با توجه به فاصله محوری ۲۵۷۰ میلی متر شرایط مناسب به نظر می رسد. البته باید خاطرنشان کرد که ماشین تیگارد  X35 یک کراس اوور کامپکت بوده و نمی توان انتظاری در سطح خودروهای سایز بزرگ از آن داشت. ولی به نسبت ابعاد و اندازه ها نسبتا جادار و راحت می باشد. محفظه صندوق عقب خودرو تنها کمی از هاچ بک بزرگتر بوده اما در صورت تا شدن صندلی های پشتی ظرفیت حمل بار خودرو افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

به طور کلی ارگونومی و دسترسی به ادوات قابل قبول ارزیابی می شود و طراحی رودری ها نیز با ظرافت انجام شده که نمره قبولی می گیرد. در این رده و با توجه به رقبای هم قیمت بررسی ها نشان می دهد نمای داخلی ماشین تیگارد  X35 می تواند برگ برنده آن باشد.

مشخصات فنی

ماشین تیگارد X35  از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر تزریق سوخت چند نقطه‌ با لایسنس میتسوبیشی که در بیشتر خودروهای چینی‌ بازار ایران نیز دیده می شود، بهره می گیرد. این پیشرانه قدرتی معادل ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را تولید می کند.

این نیروی تولید شده توسط گیربکس CVT متعلق به پانچ بلژیک به محور و چرخ های جلو هدایت می شود. قابل ذکر است این جعبه دنده تقریبا بر روی تمام خودروهای CVT بازار ایران حتی کوییک اتوماتیک مشاهده می شود. در ضمن ترمزها در قسمت جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در قسمت عقب دیسکی معمولی می باشند که عملکرد کوبنده و عالی دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو