خواص گندم سیاه و ارزش غذایی آن

خواص گندم سیاه و ارزش غذایی آن


منبع: آرگا

235

1398/6/16

11:44


خواص گندم سیاه برای سلامت بدن بسیار زیاد می باشد که به عنوان یکی از انواع دانه های خوراکی محسوب می شود که به نام شبه غلات معروف است.

گندم سیاه هیچ ارتباطی با گندم ندارد و فاقد گلوتن است، در واقع این گندم به گروهی از خوراکی ها تعلق دارد و دارای فواید بی شماری برای سلامت بدن است، در ادامه این بخش از مطلب شما عزیزان را با خواص گندم سیاه آشنا خواهیم کرد.

خواص گندم سیاه و فواید آن

آشنایی با خواص گندم سیاه

گندم سیاه سرشار از فیبر، پروتئین و انرژی می باشد به همین دلیل از فواید زیادی برخوردار است که در ادامه با خواص آن آشنا می شوید:

کاهش چین و چروک

گندم سیاه به دلیل داشتن مقدار فراوان آنتی اکسیدان و فلاونوئید ها به از بین بردن چین و چروک و جوان سازی پوست کمک می کنند.

فواید گندم سیاه

درمان آفتاب سوختگی

گندم سیاه که به دلیل داشتن مقدار فراوان روتن از پوست در مقابل اشعه های مضر خوشید محافظت می کند و در نتیجه به کاهش آفتاب سوختگی کمک می کند.

درخشان کننده پوست

گندم سیاه به دلیل منیزیم سبب بهبود گردش خون در صورت می شود در نتیجه پوست صورت را شفاف و درخشان می کند.

تقویت و رشد مو

از جمله خواص گندم سیاه تقویت و رشد بهتر موها است که به دلیل داشتن مقدار زیاد ویتامین ها و مواد معدنی سبب تقویت مو و رشد آن می شود.

خاصیت بسیار زیاد گندم سیاه

درمان دیابت

تحقیقات نشان داده است که اگر افراد مبتلا به دیابت نوع دو استفاده از گندم سیاه را به مدت دو ماه به رژیم غذایی خود اضافه کنند باعث می شود مقاوت به انسولین در آن بهبود یابد.

خواص شگفت انگیز گندم سیاه

کاهش وزن

گندم سیاه برای افرادی که از رژیم لاغری استفاده می کنند به دلیل اینکه کالری پایینی دارد گزینه بسیار مناسبی است همچنین به دلیل داشتن فیبر از پرخوری جلوگیری می کند در نتیجه به کاهش اشتها و کاهش وزن کمک می کند.

کاهش چربی خون

گندم سیاه که به دلیل داشتن مقدار فراوان فیبر به پایین آوردن چربی خون کمک می کند در نتیجه سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

آشنایی با خواص گندم سیاه

کاهش فشار خون

گندم سیاه دارای روتن می باشد که به بهبود گردش خون کمک می کند در نتیجه سبب پایین آوردن فشار خون می شود.

فایده های گندم سیاه برای سلامت بدن

درمان سرطان

از جمله فواید و خواص گندم سیاه کمک به درمان سرطان می باشد. گندم سیاه به دلیل اینکه دارای مقدار فراوان فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان می باشد به پیشگیری و درمان انواع سرطان به خصوص سرطان سینه کمک می کند.

بهبود قلب

گندم سیاه دارای خواص ضد التهابی می باشد که به کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند همچنین مقدار فراوان فیبر و روتن در گندم سیاه به تقویت قلب کمک می کند.

آشنایی با فواید گندم سیاه

درمان یبوست

از دیگر خواص گندم سیاه این است که به دلیل داشتن مقدار فراوان فیبر سبب افزایش حرکات روده می شود و در نتیجه به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.

تقویت استخوان ها

گندم سیاه دارای منگنز و منیزیم است که سبب تقویت استخوان ها می شود و از مبتلا شدن به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

فواید گندم سیاه

تقویت سیستم ایمنی بدن

گندم سیاه به دلیل اینکه دارای مقدارفراوان مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان می باشد سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از مبتلا شدن به سرما خوردگی و آنفولانزا جلوگیری می کند.

سلامت دستگاه گوارش

مقدار فراوان فیبر در گندم سبب بهبود هضم غذا می شود در نتیجه به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و همچنین خطر مبتلا شدن به عفونت معده را کاهش می دهد.

درمان افسردگی و اضطراب

گندم سیاه به دلیل داشتن ویتامین های B، منگنز، فسفر و روی سبب بهبود گردش خون می شوند در نتیجه به درمان افسردگی و اضطراب کمک می کنند.

زنان باردار

گندم سیاه به دلیل داشتن فولات سبب جلوگیری از نقایص لوله عصبی در دوران بارداری می شود همچنین دارای مقدار فراوان مواد معدنی و ویتامین ها می باشد که سبب بهبود رشد جنین می شوند و به دلیل اینکه دارای مقدار فراوان فیبر می باشد در دوران بارداری به کاهش نفخ، درمان یبوست و بهبود هضم غذا کمک می کند و پروتئین و کربوهیدرات های موجود در گندم سیاه سبب افزایش انرژی روزانه می شود و باعث درمان خستگی و بی حالی دوران بارداری می شود.

کودکان

 از جمله خواص گندم سیاه این است که به دلیل داشتن مقدار فراوان منیزیم و ویتامین E سبب کاهش خطر مبتلا شدن نوزادان و کودکان به آسم می شود همچنین مقدار فراوان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن به رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.

خواص گندم سیاه برای سلامت بدن

سلیاک

گندم سیاه به دلیل اینکه فاقد گلوتن می باشد به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک و همچنین افرادی که به گلوتن حساسیت دارند محسوب می شود.

 درمان کم خونی

گندم سیاه به دلیل داشتن مقدار فراوان آهن به درمان کم خونی و کاهش علائم آن از جمله سردرد، خستگی کمک می کند.

فواید گندم سیاه

عوارض گندم سیاه

گندم سیاه در برخی افراد ممکن است سبب ایجاد حساسیت شود اما اگر در حد متوسط استفاده شود عوارض خاصی را در پی ندارد، اگر در مصرف آن زیاده روی شود ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود، افرادی که به لاتکس و برنج حساسیت دارند احتمال دارد که به گندم سیاه نیز حساسیت نشان دهند، بنابراین قبل از اضافه کردن گندم سیاه به غذای کودکانتان حتما با پزشک مشورت نمایید.

نحوه استفاده از گندم سیاه

گندم سیاه را می توانید به صورت دانه های کامل در انواع غذا ها مانند خوراک سبزیجات، سالاد و سوپ استفاده نمایید، همچنین از آرد آن نیز در تهیه انواع کیک، کلوچه و نان استفاده می شود البته جوانه گندم سیاه نیز در تهیه سالاد و سوپ کاربرد دارد.

ارزش غذایی گندم سیاه

یک پیمانه از گندم سیاه دارای مواد مغذی زیر می باشد :

  •  پروتئین : ۵/۶۸ گرم
  •  چربی :۱/۰۴
  • کربوهیدرات : ۳۳/۵ گرم
  • فیبر : ۴/۵ گرم
  • پتاسیم : ۱۴۸ میلی‌گرم
  • فسفر : ۱۱۸ میلی گرم
  • منیزیم: ۸۶ میلی گرم
  • کلسیم: ۱۲ میلی گرم
  • آهن: ۱/۳۴ میلی گرم

فایده های گندم سیاه برای سلامتی

ویتامین های موجود در گندم :

  • تیامین
  • نیاسین
  • ویتامین K
  • ویتامین B6
  • ریبوفلاوین
  • فولات
  • ویتامین K

در این بخش از مطلب سعی داشتیم شما عزیزان را با خواص گندم سیاه آشنا کنیم امیدواریم به خوبی با فواید شگفت انگیز آن آشنا شده باشید اگر تمایل دارید در زمینه خواص مواد غذایی اطلاعات مفیدی کسب نمایید می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو