پارک ساعی تهران

پارک ساعی تهران


منبع: تاپ تراول

181

1398/7/5

13:58


خرید بلیط هواپیما

پارک ساعی تهران

در این مقاله از معرفی مکان های تفریحی تهران یکی از جاذبه های بسیار زیبای این شهر یعنی پارک ساعی را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از بوستان های بسیار زیبا، دیدنی تهران است. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

مالزی 728.90 - پارک ساعی تهران


  تبلیغات   

                        | بلیط هواپیما در طاهاگشت |


بوستان ساعی یا پارک ساعی یکی از بوستان های عمومی در شهر تهران می باشد که با مساحتی در حدود ۱۲ هکتار در خیابان ولیعصر و در منطقه ۶ شهرداری تهران واقع شده است. محل این پارک در سال ۱۳۲۴ به وسیله یمهندس کریم ساعی درخت کاری شد و در اختیار وزارت کشاورزی وقت قرار گرفت. سرانجام ایده طراحی اصلی پارک در دهه ۴۰ شکل گرفت و این پارک در سال ۱۳۴۲ با طراحی حسین محجوبی ساخته شد. تکمیل مراحل طراحی و ساخت پارک بین سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ ادامه یافت.

728 90 - پارک ساعی تهران

 

پارک ساعی زاییده ی تفکرات و ایده ی شخصی به نام کریم ساعی است. این شخص در سال ۱۲۸۹ در شهر مشهد به دنیا آمد و در تهران به تحصیلات خود ادامه داد. او مدرک مهندسی خود را در سال ۱۳۱۰ از دانشکده فلاحت دانشگاه تهران گرفت و فارغ التحصیل شد. کریم ساعی پس از مدتی به خارج از کشور رفت تا تحصیلات خود را در خارج از کشور ادامه بدهد، او به انستیتو اگرونومیک فرانسه رفت و از آن جا با نمره های بسیار بالا و ممتاز فارغ التحصیل شد. کریم ساعی به اندازه ای در تحصیلات و کار خود در آن جا موفق بود که مجله ی علمی فرانسه او را یکی از شاخص ترین چهره های علم جنگل در آن سال ها معرفی کرد. آقای ساعی در سال ۱۳۱۶ فوق لیسانس خود را در رشته ی آمار جنگل از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا گرفت و پس از آن به ایران برگشت.

در سال ۱۳۱۷ نهادی به منام مدیریت جنگل ها شکل گرفت که آقای ساعی ریاست آن نهاد را به عهده گرفت. در آن دوران این نهاد بسار کوچک بود اما پس از تلاش های شبانه روزی آقای ساعی و کارهایی که در این زمینه انجام داد، این نهاد رفته رفته بزرگ و بزرگ تر شد تا این که به اداره ی جنگل بانی و اداره ی کل جنگل ها ارتقا پیدا کرد. رفته رفته در این نهاد قوانینی برای جنگل تعیین و بعد هم تصویب شد. در سال ۱۳۲۱ رشته ی جنگل بنیانگذاری شد و مهندس ساعی هم به عنوان مدرس در داشگاه تهران مشغول به کار شد. بعدها هم رشته ی جنگلداری به مرور بیشتر توسعه پیدا کرد و در بین مردم جا افتاده تر شد.

پارک ساعی تهران

پارک ساعی تهران

آقای ساعی در سال ۱۳۲۱ نشریه ای به نام شمه ای درباره جنگل های ایران منتشر کرد و چند سال بعد هم کتابی منتشر کرد که در آن اطلاعات دقیق و علمی ای از جنگل شناسی بود. جدای از انتشار کتاب، آگاه کردن مردم و علاقه مندان در زمینه ی جنگلداری و درختان، بنیان گذاشتن رشته ی جنگل، چاپ چندین نشریه و تدریس در دانشگاه، ساعی سفرهای علمی زیادی را به نقطه های گوناگون ایران انجام داد تا بتواند اطلاعات بیشتری به دست بیاورد و در اختیار مردم بگذارد.

یکی دیگر از کارهای با ارزشی که آقای ساعی انجام داد سر و سامان دادن اداره جنگل بانی ایران بود. او قوانین و مقرراتی در مورد جنگلداری وضع و تصویب کرد که بر طبق آن دیگر کسی نمی توانست دخل و تصرفی در جنگل ها داشته باشد و جگل ها هم از خطر دست درازی در امان خواهد ماندند. ایشان را پدر جنگل بانی ایران می دانند چرا که با این همه خدماتی که در حق منابع طبیعی کشور کرد، کلاس های تخصصی ای را هم دایر کرد تا افراد در آن به طور تخصصی جنگل داری را یاد بگیرند.

تاریخ تاسیس پارک ساعی به سال ۱۳۲۹ بر می گردد زمانی که ساعی این پارک بزرگ را با تفکر ریه های تنفسی شهر بنا کرد، پارکی با درختان سر به فلک کشیده با گونه های گوناگونی از سرو، کاج، چنار و … امروزه هم در صورتی که به این پارک بروید می توانید تندیسی از ایشان را که روی نیمکت نشسته ببینید، ظاهرا که آن جا نشسته تا کسی آسیبی به این درختان نزد…

پارک ساعی تهران

پارک ساعی تهران

کمی بیشتر از پارک ساعی بدانید

پارک ساعی در اصل پارکی جنگلی در خیابان ولیعصر تهران است که در منطقه ی ۶ قرار دارد. این پارک ۱۲ هکتار وسعت دارد و به شیوه ی باغ های ژاپنی ساخته شده و در آن می توان مجسمه هایی از حیوانات گوناگون را دید که سعی شده تا با بیشترین جزییات ممکن و کاملا طبیعی جلوه داده شوند. البته تمام حیوانات این پارک مصنوعی نیستند چرا که در قسمت دیگر آن حیوانات واقعی نگهداری می شوند. انواع پرنده ها و حیواناتی مثل همستر، خرگوش، طوطی، غاز، اردک و مرغابی وحشی، لاک پشت و … از این حیوانات هستند. اضافه بر این، انواع گونه های درختی و گیاهی مانند درخت های سرو و کاج، درخت چنار، سرو نقره یا  سرو شیرازی، سرو تبری، درخت افرا، درخت گردو و درخت سیب و…

این پارک یکی از پارک های قدیمی تهران است که امروز به یکی از جاذبه های گردشگری تهران تبدیل گردیده است و حالا جایی توریستی نه فقط برای وقت گذرانی ساکنان تهران بلکه برای گردشگران داخلی و خارجی گردیده است. در سال های گذشته هم المان های جدیدتری به این پارک اضافه شده که به جذب بیشتر گردشگران کمک زیادی می کند. یکی از بهترین طبیعت گردی های تهران را می توانید در پارک ساعی داشته باشید.


  تبلیغات   

                        | لمینت دندان |   کامپوزیت دندان | ایمپلنت دندان | ارتودنسی |


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو