بررسی خودرو زانتیا و معرفی مزایا و معایب خرید زانتیا کارکرده

بررسی خودرو زانتیا و معرفی مزایا و معایب خرید زانتیا کارکرده


منبع: آرگا

83

1398/9/30

18:22


با بررسی خودرو زانتیا سیتروئن به این نتیجه خواهید رسید که این خودرو در این زمان ارزش خرید را ندارد. زیرا این خودرو با مشکلات متعددی رو به رو است که یکی از آن ها ایمنی ضعیف این خودرو است. در این بخش با ما با بررسی این خودروی فرانسوی نسل قدیم با ما همراه باشید.

خودرو سیتروئن زانتیا به دلیل جذابیت ظاهری در کنار توانایی‌های فنی بالا توانست به یکی از موفق‌ترین خودروهای تولید داخل تبدیل شود و با وجود قیمت نسبتا بالا، ۹ سال متوالی بر روی خط تولید باشد. طراحی این خودرو به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد اما با این وجود، همچنان در مقایسه با بسیاری از خودروهای تولید داخل، برتری دارد. ما در این مطلب به بررسی خودرو زانتیا و معرفی مزایا و معایب خرید آن می پردازیم.

بررسی خودرو زانتیا و معرفی آن

بررسی خودرو زانتیا به ما نشان می دهد که خودرو زانتیا یک سدان خانوادگی است که نخستین بار در سال ۱۹۹۳ توسط شرکت سیتروئن معرفی و عرضه شد. تولید این خودرو، تا سال ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد. سیتروئن زانتیا به دلیل طراحی جذاب و توانایی‌های فنی بالایی که داشت توانست به سرعت به یکی از خودروهای محبوب بازار اروپا تبدیل شود به طوری که در طول سال‌های تولید، سیتروئن موفق به فروش ۱.۲ میلیون واحد از آن شد. تولید سیروئن زانتیا در ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۹ ادامه یافت. زانتیا توانست در بازار ایران، به یک خودرو محبوب تبدیل شود که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، موتور قدرتمندی بود که در شتاب و سرعت، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

بررسی خودرو زانتیا سیتروئن

زانتیا چند ویژگی منحصربه‌فرد داشت که از جمله آنها می‌توان به توانایی حرکت بر روی سه چرخ و نیز قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد. سیتروئن زانتیا در بازارهای جهانی با چند موتور مختلف قابل خریداری بود اما نسخه‌های در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از موتور ۱.۸ لیتری و ۲.۰ لیتری بهره می‌بردند. زانتیا در مدل ۱.۸ لیتری قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و در مدل ۲.۰ لیتری، قدرتی معادل ۱۳۵ اسب بخار تولید می‌کند که مدل ۲.۰ لیتری به دلیل توانایی بالا و شتاب گیری عالی، گزینه محبوب‌تر و ایده‌آل‌تری به شمار می‌رفت.

بررسی نمای بیرونی خودرو زانتیا

خودرو زانتیا دارای استیل و تناسب بدنه ای خوبی است. در این خودرو کلا زیبایی را در قالبی ساده خواهید دید که مینیمالیستی بودن طراحی این خودرو را نشان می دهد. در نمای جلویی این خودرو یعنی زانتیا سیتروئن جزئیات زیادی دیده نمی شود. تنها چیزی که در بررسی نمای جلویی خودرو زانتیا به آن برخورد می کمیم چراغ های کشیده شده است که در بین این چراغ ها شیار هایی برای ورودی هوا برای خنک کردن موتور وجود دارد. همچنین خط های برآمده ای که در کاپوت وجود دارد، نمای جلویی این خودرو را تا حدی از بی جزئیات بودن نجات داده است.

بررسی نمای ظاهری خودروی زانتیا

در نمای جانبی نیز از طراحی بسیار ساده ای استفاده شده است و فقط از یک محافظ در که از جلوی خودرو تا آخر بخش جانبی این خودرو کشیده شده است. در نمای پشتی خودرو زانتیا نیز از طراحی ساده ای استفاده شده است. در این بخش نیز چراغ ها به صورت کشیده ولی بزرگتر از چراغ های جلو طراحی شده است. در کل این خودرو با سادگی که دارد از ظاهر جذابی بر خوردار است.

بررسی نمای داخلی خودرو زانتیا سیتروئن

زانتیا از همان ابتدا از یک طراحی داخلی ساده و بدون هیجان برخوردار بود. موضوعی که پس از ورود خودروهایی نظیر مزدا ۳ و مگان به چالشی برای کارخانه تولید کننده تبدیل شد. فضای داخلی سیتروئن زانتیا برای نشستن ۴ نفر کاملا مناسب است. صندلی های جلوی این خودرو نیز با قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر از راحتی مناسبی برخوردار هستند. راننده این خودرو از دید جلو بسیاری خوبی برخوردارست اما یکی دیگر از نقاط ضعف زانتیا دید کم و وجود نقطه کور در قسمت عقب آن است.

نمای داخلی زانتیا

مشخصات فنی خودرو زانتیا

در بررسی خودزو زانتیا از لحاظ فنی، این خودرو از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه بهره می برد که توانایی تولید ۱۱۲ تا ۱۳۵ اسب بخار را در ۵۵۰۰ دور در دقیقه دارد. البته این اعداد متغیری که داده شد مربوط به نوع موتور است. همچنین حداکثر گشتاوری که موتور به خودرو می دهد ۱۶۰ نیوتون بر متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه است. جعبع دنده ای که در این خودرو استفاده می شود از نوع ۵ سرعته دستس است. همچنین سرعت صفر تا صد این خودرو با نوع موتور های گفته شده ۱۰ ثانیه است و حداکثر سرعنی که این خودرو می تواند به ان برسد ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

بررسی خودرو زانتیا از لحاظ ایمنی

خودرو زانتیا در تست ایمنی که توسط موسسه EuroNCAP انجام شد تنها توانست ۱ ستاره ایمنی را از این موسسه دریافت کند. از مهمترین مشکلات ایمنی که در بررسی خودرو زانتیا به آن برخورد خواهید کرد بدنه بسیار ضعیف آن است ک هبا وجود دو کیسه هوای ایمنی در این خودرو بازهم آسیب جدی به سرنشینان وارد خواهد شد.

ایمنی خودرو زانتیا

معایب زانتیا

معایبی که در بررسی خودرو زانتیا سیتروئن به آن برخوردیم، این موارد هستند.

مشکل در سیستم تعلیق و کمک ها

مشکل اصلی و مهم این خودرو سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن است. این سیستم که با گوی کار کرده و قابلیت حرکت خودرو با سه چرخ را نیز فراهم می کند، بسیار حساس و شکننده است. این گوی که با گاز نیتروژن و روغن هیدرولیک کار می کند وظیفه سنگین و مهمی در خودرو دارد و مراقبت فراوانی نیز می خواهد، بنابراین اگر این خودرو را خریدی باید این گوی را همیشه چک کنید و یا هرچند وقت به تعمییرکار مراجعه کنید.

نقطه کور خودرو

با بررسی طراحی خودرو زانتیا سیتروئن، میدان دید راننده بخصوص در عقب بسیار پایین است. علاوه بر این موضوع، با توجه به فایبر گلاس بودن صندوق عقب امکان به وجود آمدن صدمه جدی به خودرو بسیار بالا است.

بدنه ضعیف خودرو

مشکل بعدی این خودرو، بدنه فوق العاده ضعیف آن است. زانتیا علاوه بر زیبایی و جادار بودنش، بسیار ضعیف بوده و و در تصادفات نیز بسیار ضعیف عمل خواهد کرد. از دیگر معایب موجود در این خودرو می توان به استهلاک زیاد و هزینه های زیاد برای نگهداری این خودرو همچنین ایمنی خیلی پایین و طراحی قدیمی و همچنین مصرف بالای سوخت آن اشاره کرد. مصرف ترکیبی این خودرو حدود ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو