چگونه با پیری زودرس پوست مقابله کنیم؟

چگونه با پیری زودرس پوست مقابله کنیم؟


منبع: زیبامون

218

1398/10/9

20:07


با زیبامون همراه باشید تا در این مقاله روش هایی که میتونید با استفاده ازشون از پیری زودرس پوستتون جلوگیری کنید رو با هم بررسی کنیم.

چگونه با پیری زودرس پوست مقابله کنیم؟

چگونه با پیری زودرس پوست مقابله کنیم؟

در دهه های اخیر میزان درخواست مردم برای محصولات که از پیر شدن پوست جلوگیری میکنند هر روزه بیشتر و بیشتر میشود و تبدیل به یکی از دغدغه های تولید کنندگان محصولات زیبایی شده است. در این مقاله  در سایت زیبامون میخواهیم این اتفاق و راه های مقابله با ان را بررسی کنیم.
با وجود اینکه پیر شدن و بالا رفتن سن یک امر کاملا طبیعی است ، مدتی میشود که این اتفاق از یک واقعیت طبیعی تبدیل به یک نگرانی بزرگ برای اکثریت خانوم ها شده است. اکثر خانوم ها با دیدن کمترین نشانه های بالا رفتن سن در خودشان از لحاظ روحی به هم میریزند و دچار افسردگی میشوند. هر چه که سنتان بالاتر میرود حتما متوجه میشوید که چطور پوست شما از طراوتش را از دست میدهد و نسبت به قبل ضعیف تر و اسیب پذیرتر میشود.

با گذر زمان همه ما روی صورتمان دچار خط و خطوطی میشویم که نشان از بالا رفتن سنمان را دارد و این مسئله ای است که برای همه پیش می اید و کاملا طبیعی است. ژن های ما این مسئله را کنترل میکنند و بالا رفتن سن پدیده ای است که تا به حال هیچ چیز برای مقابله با ان کشف نشده است. اما کاری که از دست ما برمی اید این است که سرعت عمل این پروسه را با روش های خاصی کم کنیم. و این جمله این سوال مهم رو مطرح میکند. "علت اینکه امروزه مردم انقدر سریع پیر شده و نشانه های پیری در انها ظاهر میشود چیست و چگونه میتوان از این امر جلوگیری کرد؟" در ادامه شما را با پدیده پیری زودرس اشناتر میکنیم.

 

نشانه های پیری زودرس

پیری زودرس

ممکن است شما فقط در اواخر دهه بیست زندگیتان باشید که یک روز بیدار شوید و ببینید پوست صورتتان مثل قبل درخشش ندارد و دارید قدم به دوره ای میگذارید که تصور نمیکردید به این زودی سراغتان بیاید. دلایل این مسئله میتواند به شدت پراکنده و متنوع باشد. شاید فقط در مصرف الکل زیاده روی میکنید. شاید زندگی و شغل پر استرسی دارید و شاید فقط ژن های شما دارند اشتباه میکنند. خیلی از افراد در سنی که اصلا طبیعی نیست شروع به دیدن موهای سفید بین موهایشان میکنند و تمام این نشانه ها مشخص میکند که دوره پیری زودرس در نسل جدید فرا رسیده است.

برخلاف باور عامیانه پیری زودرس فقط شامل تغییرات رنگ موها و یا ظاهر شدن چین و چروک در صورت نمیشود. ریزش موی شدید و کم شدن حجم موها، گود افتادگی زیر چشم ها و حتی تغییر در میزان رشد ناخون ها نیز میتواند از نشانه های پیری زودرس در شما باشد.
خاکستری و سفید شدن موها در اثر کمبود تولید ملانین در بدن بعد از یک سن خاص رخ میدهد. موهای فردی که دچار پیری شده کم کیفیت و بی حالت میشوند و معمولا به خاطر کمبود پروتئین نیز کم پشت میشوند. با بالا رفتن سن تولید کراتین و پروتئین در بدن پایین می اید و این مسئله باعث میشود موها نازک تر و ضعیف تر شوند و اسانتر نیز بشکنند. در نتیجه در حین بالا رفتن سن نیاز است که میزان دریافت پروتئین بدن را بالا ببرید.

وقتی حرف از ناخن ها هم میشود بالا رفتن سن باعث میشود رشد انها، میزان کلفتی انها و رنگ و حالتشان نیز تاثیر بگیرد. با بالا رفتن سن ناخون ها سستر میشوند، اسانتر میشکنند و کندتر رشد میکنند. تغییر رنگ ناخن ها همچنین میتواند نشانه این باشد که وضعیت سلامتی خوبی ندارید.

فاکتورهایی که باعث میشود سریعتر پوستتان پیر شود.

موها، پوست، ناخن ها و بدن شما اینه ای برای این هستند که بدانید داخل بدنتان چه خبر است و بدن شما با محیط اطرافتان به راحتی تاثیر میگیرد. از تغییرات اب و هوایی محیطی که در ان زندگی میکنید تا محصولاتی که میخورید و استفاده میکنید و رژیم های غذایی و ورزشی ای که دنبال میکنید ، همه و همه میتوانند روی روند پیری تاثیر بگذارند. مخلوطی از تغییرات محیطی و طبیعت و لایف استایل مخصوص شما از جمله فاکتورهایی هستند که روی حسی که دارید و تغییراتی که بدن شما خواهد داشت تاثیر میگذارند. در ادامه از اصلی ترین این فاکتورها را برای شما لیست میکنیم.

پیری زودرس

تاثیر نور خورشید بر پیری زودرس پوست

هیچ چیزی مثل نور خورشید پوست را پیر نمیکند.کافی است فقط پانزده دقیقه بدون پوست محافظت شده زیر نور و تابش خورشید قرار بگیرید تا به چشم ببینید که درخشش پوستتان چگونه محو میشود. وقتی یک تایم کوتاه زیر نور افتاب میتواند این بلا را سر پوست شما بیاورد تصور کنید یک عمر زیر نور افتاب بودن با ان چه میکند. جدای عوض شدن رنگ پوست، نور افتاب میتواند باعث چین و چروک و نقاط سیاه روی پوستتان و همچنین سفید شدن موها بشود. متخصصان پوست روی این مسئله که همیشه و همه وقت قبل از خروج از خانه از ضد افتاب کمک بگیرید تاکید ویژه ای دارند. حتی وقتی هوا ابری هست هم ضد افتاب را فراموش نکنید.

پیری زودرس

الودگی و پیری زودرس پوست

یک تغییر اساسی در الاینده های هوا میتواند یک اثر به شدت جدی روی سلامت و وضعیت پوست شما بگذارد. اکثر ماها در شهرهای شلوغ و پر جمعیتی که بیش از حد الوده هستند زندگی میکنیم. الاینده های موجود در هوا میتوانند کاری با پوست شما بکنند که دیگر قدرت ترمیم خودش را نداشته باشد. این مشکلات باعث میشود پوست ما اسیب پذیر و حساس شود و در نتیجه خط و خطوط و چین و چروک های نشانه پیری نیز سریعتر بر روی ان ظاهر شود و هرچه سنتان بالاتر برود نیز این روند قرار است سرعت بگیرد.
اگر در شهرهای الوده زندگی میکنید وقت ان شده که محصولات زیبایی و مراقبت از پوست خود را اپگرید کرده و با وژن هایی که قابلیت مقابله با الودگی را نیز دارا هستند جاگزین کنید. از محصولاتی استفاده کنید که مثل یک سپر دفاعی برای پوست شما در برابر الودگی عمل میکنند و همچنین مواد غذایی ای که به بازسازی سلول های پوستی کمک میکنند را نیز در رژیم غذایی خود جا بدهید.

عادت های غذایی بد و پیری زودرس

جمله "شما ان چیزی هستید که میخورید!" شوخی نیست و باید ان را جدی بگیرید. انتخاب های غذایی ناسالم و یا رژیم های غذایی سخت میتوانند باعث شوند روند پیری در بدن شما سرعت بگیرد. بدن شما و البته پوست شما برای سالم ماندن و درخشیدن نیاز به مواد خاصی دارد. کافی است پوستتان را از این مواد محروم کنید تا تاثیرات تلخی که روی ان گذاشته میشود را خیلی سریع مشاهده کنید. میوه ها نقش کلیدی و مهمی در سلامت پوست دارند، زیرا که میوه ها بیشتر از همه مواد غذایی انتی اوکسیدان و ویتامین دارند. استفاده کافی و به موقع از میوه های فصلی میتواند به شما پوست سالم و درخشانی را هدیه کند و روند پیری را نیز عقب بیاندازد.

پیری زودرس

مصرف دخانیات و پیری زودرس پوست

سیگار کشیدن بیشتر از ان چیزی که توقعش را دارید میتواند روی پوست شما تاثیر بگذارد. خیلی ها این مسئله رو نمیدونن اما سیگار کشیدن روی ظاهرشون هم به شدت تاثیر میذاره. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات سرعت رسیدن اکسیژن به پوست رو با بستن رگ های خونی و پایین اوردن سرعت گردش جریان خون، به شدت کم میکنه و در نتیجه پوست شما خشک و اسیب دیده میشه و پیری زود رس نیز همراهش میاد.

پیری زودرس پوست

استرس و پیری زودرس پوست

زندگی در یک دنیای مدرن و پر از استرس واقعا سخته. استرس طولانی مدت یک بخشی از کروموزوم های ما به اسم تلومیرز رو تحت تاثیر قرار میده و هرچی سنمون بالا تر میره این بخش کوچیکتر هم میشه و اگه استراحت کافی نداشته باشیم این مسئله باعث میشه که سرعت بالا رفتن سنمون هم زیادتر بشه و زودتر علائم پیری رو مشاهده کنیم. یک سبک زندگی پر سرعت که توش شغل و دل مشغولی ها از استرس و لذت بردن از زندگی مهمتر هستند باعث میشه بدنتون سریعتر خسته و فرسوده بشه. استرس به علاوه کمبود خواب مناسب دستور عمل بی نقصی برای پیری زودرس رو برامون میسازن. کافی نخوابیدن قابلیت پوست برای بازسازی خودش رو هم تحت تاثیر قرار میده.

نخوردن اب به حد کافی و پیری زودرس

شرایط جوی سخت، شرایط بدنی سخت و تلاش فیزیکی زیاد و همچنین الودگی و گرد و غبار همه با هم باعث میشن که بدن سریعتر اب از دست بده. هرچی سنتون بالاتر میره برای پوست و موهاتون ذخیره کردن و جذب اب سخت تر هم میشه. و کمبود اب بدن مساویه با ظاهر شدن علائم پیری در پوست. جدا از خوردن اب زیاد همیشه پوستتون رو باید مرطوب نگه دارید.

مصرف الکل و پیری زودرس

مصرف الکل سطح انتی اوکسیدان های بدن شما رو به شدت پایین میاره و باعث میشه از رادیکال های ازاد و سموم سریعتر ضربه بخورید. همچنین الکل باعث التهاب و کم ابی بدن میشه. چین و چروک های واضح روی پوست و پف کردن زیر چشم ها همه در اثر مصرف الکل خودشون رو نشون میدن.

ورزش نکردن به حد کافی و پیری زودرس


ورزش درخشندگی ای بهتون میده که هیچ چیز دیگه ای قادر به تولیدش نیست. روزانه ورزش کردن سرعت گردش جریان خون رو بالا میبره و باعث میشه مواد مغذی سریعتر در بدنتون پخش بشن و به پوست و موهاتون برسن. اما زندگی مدرن امروزی مانع خیلی ها برای ورزش میشه و در طولانی مدت باعث میشه فرد علائم پیری زودرس رو چه در پوستش و چه در سایر اعضای بدنش مشاهده کنه.

پیری زودرس پوست

چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

برای مقابله با پیری زودرس شما باید با برنامه و منطق جلو بروید و با دقت و صبوری برنامه ها و رژیم هایی که برای بدنتان سودمند است را دنبال کنید. اکثر این رژیم ها اثرات خود را تا سالها نشان نمیدهند. روش هایی که برای مقابله با پیری زودرس انتخاب میکنید باید مثل مسواک کردن دندان هایتان یک امر روزانه و همیشگی باشد. این موارد را باید از انتهای دوره نوجوانی و از ابتدای دهه بیست زندگی استارت بزنید اما اگر دیر تر متوجه شده اید هم نگران نباشید و همین حالا شروع کنید.

سالم تر غذا بخورید. عادت های بد غذایی را کنار بگذارید. ورزش بیشتر بکنید و استراحت کافی داشته باشید. زندگی خود را در محور کار و استرس اسیر نکنید و سعی کنید تایمی از روز را به خود و علاقه مندی هایتان اختصاص دهید. پیر شدن بدن و پوست یک روند در حال انجام است و به یکباره شروع و تمام نمیشود در نتیجه شما میتوانید سرعت ان را کم کنید. پس نگران نباشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو