خوردن سس مایونز در دوران بارداری چه مزایا و چه مضراتی دارد؟

خوردن سس مایونز در دوران بارداری چه مزایا و چه مضراتی دارد؟


منبع: آرگا

178

1399/2/17

13:42


در این مقاله شما را با فواید و مضرات سس مایونز در بارداری آشنا می کنیم. در واقع این سس هم می تواند مضر باشد و هم می تواند مفید باشد و ویتامین های لازم را برای بدن فراهم کند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

یکی از نگرانی مادر های باردار تغذیه آن ها می باشد. به این صورت که برخی ها اطلاعی ندارند که کدام ماده برای جنین مفید و کدام ماده برای جنین مضر می باشد. در این مقاله یکی از موارد بررسی می کنیم و خواهیم دید که آیا برای جنین ضرری دارد یا خیر.

فواید سس مایونز برای زنان باردار

سس مایونز در بارداری

سوال بسیاری از افراد این است که آیا خانم های باردار می توانند سس مایونز مصرف کنند؟ در واقع پاسخ به این سوال می تواند بستگی به موادی داشته باشد که درون آن به کار رفته است. اگر تخم مرغ به کار رفته در آن پاستوریزه شده باشد نمی تواند خطری را برای جنین بوجود بیاورد. مایونز از روغن، سرکه، آبلیمو و تخم مرغ تهیه شده است و لسیتین و پروتئین درون تخم مرغ می تواند نقش امولوسیون کننده داشته باشد و در واقع ممکن است نقش نگهدارنده هم داشته باشد و بتواند خواص مایونز را نیز حفظ کند. اگر تخم مرغ به کار رفته در مایونز خام باشد می تواند بیماری سالمونیا را بوجود بیاورد. این بیماری موجب سردرد، حالت تهوع شدید و اسهال می شود. کم آبی بدن هم از عوارض این بیماری است و مادر می تواند این بیماری را به جنین منتقل کند. باید بدانید که این بیماری می تواند عوارض بسیار بدی بر روی جنین و رشد او داشته باشد.

انواع مایونز

مایونز انواع مختلفی دارد و می توانید بر اساس نوع تخم مرغ و میزان چربی موجود در آن ها از این سس ها استفاده کنید. در ادامه برای شما نوع مایونز ها را معرفی می کنیم.

  1. مایونز با چربی کامل دارای ۶۵ تا ۷۵ درصد چربی
  2. مایونز کم چرب بین ۳ تا ۳۰ درصد چربی دارد و دارای نشاسته ذرت است.
  3. مایونز فاقد تخم مرغ که هیچ تخم مرغی در آن وجود ندارد

انواع مایونز در ایران

ارزش غذایی مایونز

اگر در زندگی خود از مایونز استفاده می کنید واجب است بدانید که ارزش غذایی این ماده چقدر است و چه فواید و مضراتی می تواند برای جنین داشته باشد. در ادامه این ارزش ها را برای شما شرح می دهیم.

  • مایونز دارای کالری بسیار زیادی می باشد. در واقع هر ۱۰۰ گرم مایونز حدودا ۷۰۰ کیلو کالری دارد.
  • مایونز دارای چربی بسیار زیادی می باشد و حدودا هر قاشق غذاخوری ۵ الی ۶ گرم کلسترول دارد.
  • در هر قاشق از این سس ۱۲۵ میلی گرم سدیم دارد و میزان مصرف سدیم شما در روز باید ۲۳۰۰ میلی گرم باشد.
  • مایونز دارای پروتئین و ویتامین های A, D, E, K, B6 و B12 می باشد.

فواید مایونز در بارداری

در ادامه فواید سس مایونز در بارداری را برای شما بازگو می کنیم و شما می توانید بر اساس این فواید تصمیم بگیرد که آیا این سس را مصرف کنید یا در دوران بارداری از استفاده کردن این سس بپرهیزید.

ویتامن E

سس مایونز در بارداری اهمیت بسیاری دارد. این سس یکی از منابع غنی ویتامین E می باشد و یک قاشق غذا خوری مایونز حدودا ۱.۷۷ میلی گرم ویتامین E است. این ویتامین برای پوست و مو بسیار اهمیت دارد و می تواند خطر سقط جنین را کاهش می دهد. این ویتامین می تواند قند خون را ثابت نگه می دارد.

ویتامین K

سس مایونز سرشار از ویتامین K است و باید بدانید که یک قاشق غذا خوری مایونز ۲۴ میکرو گرم ویتامین K دارد. این ویتامین برای سلامت نوزاد اهمیت بسیار زیادی دارد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند و در نهایت به شما در امر زایمان کمک می کند.

ویتامین A و B

این سس غنی از ویتامین های A و B می باشد. این ویژگی به علت وجود تخم مرغ می باشد و می تواند نیاز روزانه شما را برطرف کند.

مضرات مایونز در بارداری

سس مایونز علاوه بر ویتامین ها و موادی معدنی که دارد در صورت مصرف زیاد عوارضی دارد که آن ها را مطرح می کنیم.

سس مایونز در بارداری

کالری زیاد

خانم های باردار نیاز به میزان مشخصی کالری دارند و این سس می تواند کالری بیش از حدی به بدن آن ها برساند و باعث اضافه وزن شوند. در نظر داشته باشید که کالری مورد نیاز بدن در آقایان و خانم ها متفاوت می باشد.

سدیم زیاد

مایونز نمک بسیار زیادی دارد و می تواند سدیم خون را افزایش داده و مشکلات بسیاری را بوجود بیاورد. از این مشکلات می توان به فشار خون بالا اشاره کرد که می تواند برای مادر و جنین مضر باشد. در واقع این سس می تواند حدودا ۵۰ تا ۶۰ درصد میزان مصرف روزانه سدیم شما را تامین کند.

قند

دیابت در بارداری یکی از شایع ترین دیابت ها می باشد که بیش تر زنان را درگیر می کند و می تواند برای مادر و جنین خطر ناک باشد. اما باید بدانید که بیش تر دیابت های دوران بارداری پس از زایمان خود به خود از بین می روند ولی برخی از آن ها باقی می مانند و می توانند برای خانم ها مضر باشد به طور کلی باید مراقبت های لازم در دوران بارداری و پس از آن را بانوان انجام بدهند.

چربی زیاد

مایونز چربی بسیار زیادی دارد و می تواند سیستم ایمنی بدن جنین را به خطر بیندازد. مشاهدات نشان می دهند افرادی که مادر آن ها در بارداری از چربی بسیاری استفاده کرده است احتمال چاقی را در زندگی آینده آن ها افزایش می دهد.

چربی سس مایونز بسیار مضر است

مواد نگهدارنده

مایونز هایی که در شرکت ها تهیه می شود دارای نگه دارنده می باشد تا از فاسد شدن آن ها جلوگیری کنند. این مواد ممکن است برای جنین مناسب نباشد و سلامت او را تحت تاثیر قرار دهد و در رشد وی تاثیرات منفی داشته باشد که می تواند در آینده برای کودک مشکلات بسیاری را بوجود بیاورد.

نکات مهم در انتخاب سس‌

در نظ داشته باشید که برای خرید سس مایونز باید به یک سری از نکات توجه کنید این نکات شامل:

  • باید به مشخصات روی آن توجه کنید و باید بدانید که کدام شرکت آن را تولید کرده است و مطمئن شوید که تولید کننده معتبری می باشد و استاندارد های لازمه را  رعایت می کند.
  • حتما باید از تولید کننده ای استفاده کنید که از تخم مرغ های پاستوریزه استفاده می کند.
  • بهتر است از مایونز های خانگی و نا معتبر استفاده نکنید زیرا از تخم مرغ های پاستوریزه نشده استفاده می کنند.
  • برای مصرف مایونز در رستوران بهتر است از برند تولید کننده آن اطمینان حاصل کنید. و یا می توانید اصلا از سس مایونز های غیر بسته بندی استفاده نکنید.

جایگزین کردن مایونز

اگر نمی خواهید از مایونز ها استفاده کنید و نگران بیماری سالمونیا هستید می توانید از سس های جایگزین استفاده کنید. این سس ها شامل :

  1. مایونز بدون تخم مرغ
  2. مایونز کم چری با برند های معتبر
  3. ماست
  4. سس خردل
  5. خامه کم چرب
  6. کره بادام زمینی

نکته :در نظر داشته باشید که مایونز صنعتی اگر از برندی معتبر خریداری شود و مطمئن باشید که از تخم مرغ پاستوریزه استفاده می کند و باکتری ندارد کاملا امن می باشد و می توانید آن را به راحتی استفاده کنید و از بیماری ها و عوارض بعدی آن آسوده خاطر باشید و از سس مایونز در بارداری به راحتی استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب سس مایونز

سخن آخر

در نظر داشته باشید که شما به عنوان مادر در برابر جنین خود مسئول هستید و باید از او محافظت کنید. در واقع بهتر است اطلاعات بیش تری درباره تغذیه مادر در دوران بارداری بدانید. بهتر است برای این کار سایر مقالات آرگا را در رابطه با تغذیه دوران بارداری، تغذیه در ماه اول بارداری، تغذیه ماه دوم بارداری، تغذیه ماه سوم بارداری و… را مطالعه کنید و اطلاعات خود را بالا ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو