درمان گوش درد با سیر

منبع: اوما

216

1399/2/23

18:37


درمان گوش درد با سیر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از حمام کردن و یا زمان هایی که دچار سرماخوردگی می شوید یکی یا هرو گوش شما درد بگیرد و یا بر اثر عفونت خود گوش، دچار گوش درد های ناراحت کننده ای شده باشید که شما را کلافه کرده باشد. در قدیم بیشتر ازطب سنتی و داروهای گیاهی برای درمان این بیماری ها استفاده می شده است. یکی از موارد کاربردی که برای گوش درد خیلی مفید است و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد، سیر می باشد. 

در این مقاله می خواهیم درباره انواع عفونت گوش، مزایا و معایب روغن سیر در درمان گوش برایتان توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید تا در صورت نیاز به استفاده از این داروی سنتی به درستی از ان استفاده کرده و دچار عوارض ان نشوید.

انواع عفونت گوش

اوتیت مدیا

اوتیت مدیا یک عفونت گوش میانی است. در این نوع عفونت، یک سری از باکتری ها یا ویروس ها باعث التهاب در پشت پرده گوش می شوند. این نوع عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است و معمولا عفونت گوش میانی بدون داروهای شیمیایی و با مراقبت های خانگی و رعایت بهداشت گوش بهبود می یابد. اما در صورتی که عفونت همراه با تب باشد، فرد مبتلا باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

اوتیت خارجی

Otitis externa یک عفونت گوش خارجی است که بر باز شدن گوش بیرونی و کانال گوش تأثیر می گذارد. مبتلا شدن به گوش شناگر رایج ترین نوع این عفونت است که بیشتر به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت، مانند گذراندن زمان زیادی برای شنا بدون وسیله محافظت کننده از گوش و یا وارد شدن آب به داخل گوش در حمام ایجاد می شود. آبی که در مجرای گوش باقی مانده است رشد باکتری ها را تشویق کرده و به عفونت تبدیل می شود. بنابراین توصیه می شود بعد از شنا یا حمام گوشتان را حدود 5 دقیقه با گرمای ملایم سشوار کاملا خشک کنید تا دچار عفونت نشوید.

آیا سیر فواید اثبات شده علمی دارد؟

با اینکه شواهد علمی کافی برای استفاده از سیر در درمان گوش درد وجود ندارد، اما تجربه نشان داده است که به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد قارچی که دارد برای درمان این درد مفید است. در کنار این ویژگی های عالی سیر دارای خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده درد نیز هست و اگر همراه با غذا مصرف شود سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عفونت های احتمالی و ضعیف داخل بدن را درمان می کند. برای رفع گوش درد و التهابات ناشی از آن از سیر به صورت موضعی در دهانه گوش استفاده می شود. 

طبق گزارش یک منبع معتبر استفاده از قطره های دارویی حاوی سیر برای گوش درد به اندازه قطره های شیمیایی بدون نسخه (OTC) کار ساز بوده اند. در مطالعه دیگری که 171 کودک مبتلا به گوش درد مورد آزمایش قرار گرفتند نشان داده شد که استفاده از قطره های حاوی سیر از قطره های بی حس کننده درد قوی تر و موثر تر هستند.

روش های استفاده از سیر برای درمان گوش درد

به طور کلی  خوردن سیر می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. همچنین در مبارزه یا جلوگیری از عفونت ها تاثیرگذار است. سیر به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات گوش از جمله گوش درد معمولی به دلیل فرو رفتن آب، عفونت گوش و وزوز گوش استفاده می شود. در زیر چند روش استفاده از سیر در خانه را به شما همراهان عزیز اوما آموزش خواهیم داد:

استفاده از روغن سیر

شما می توانید قطره های گوش حاوی روغن سیر که بصورت تجاری تهیه شده اند را از داروخانه های طب سنتی و یا فروشگاه های مواد غذایی معتبر تهیه کنید. همچنین می توانید به آسانی آن را خودتان در منزل تهیه کنید. منتها به این نکته توجه داشته باشید که اگر در خانه آن را تهیه کردید نباید زیاد در یخچال نگه دارید زیرا به دلیل نداشتن مواد نگه دارنده زود خراب می شود. پس بهتر است هر موقع که به آن نیاز دارید به اندازه همان وعده یا نهایتا دو سه بار مصرف درست کنید.

قبل از شروع کار نیز ظرفی را که می خواهید در آن روغن سیر را بریزید حتما باید استریل کنید تا آلودگی های آن ناخواسته وارد روغن سیر و گوش نشود. استفاده از ظرف درب دار شیشه ای بهترین گزینه برای نگه داری روغن سیر است. برای استریل کردن آن هم قبل از اینکه روغن سیر را داخلش بریزید باید شیشه و درب آن را بصورت باز شده حدود 10 دقیقه در آب جوش بجوشانید.

مواد مورد نیاز برای تهیه روغن سیر:

  • 1 بوته سیر 
  • 2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک ماهی تابه کوچک
  • لیسک ( بطری کوچک شیشه ای با درب ساده یا  درب قطره چکانی (موجود در مغازه های ظروف بسته بندی) )
  • یک تکه پنبه
  • یک صافی

طرز تهیه روغن سیر برای گوش درد:

- ابتدا سیرها را جدا کرده و پوست بگیرید.

- سیر را به طور کامل خرد یا له کرده تا بافت آن به خوبی از هم باز شود. ( رنده کردن سیر با سوراخ های ریز رنده نتیجه بهتری می دهد.)

- سیر و روغن زیتون را در یک ماهی تابه کوچک که هنوز کاملا گرم نشده است، اضافه کنید.

- حرارت باید بسیار پایین شود و می خواهیم روغن و سیرمان فقط گرم شوند و نباید کاملا داغ شوند طوری که دست را بسوزانند. اگر روغن شروع به حباب زدن کند به معنی حرارت بالای آن است که نتیجه کار را خراب می کند. 

- روغن زیتون و سیر را کاملا با لیسک به دور ماهی تابه بچرخانید تا معطر شود و کاملا بوی سیر مشخص باشد.

- ماهیتابه را از روی حرارت برداشته و بگذارید مخلوط خنک شود.

- روغن سیر را داخل ظرف دیگری از صافی رد کنید تا تکه های درشت سیر جدا شود.

- سپس روغن آماده شده را داخل ظرف شیشه ای استریل بریزید و در یخچال نگه داری کنید.

 

درمان گوش درد با سیر

نحوه استفاده از قطره گوش روغن سیر:

روش اول:

برای استفاده از قطره ساخته شده یا قطره های تجاری اماده فرد مبتلا به گوش درد ابتدا باید روی یک بالش دراز بکشد. این بالش نباید خیلی بلند باشد تا قطره به درستی داخل گوش ریخته شود و برنگردد. 

  • هر بار که می خواهید از روغن آماده شده یا روغن های آماده خریداری شده استفاده کنید باید کمی آن را گرم کنید. 
  • سپس 2 الی 3 قطره روغن سیر گرم را درون گوش بریزید. 
  • در پایان یک تکه پنبه تمیز بهداشتی را روی دهانه گوش قرار دهید تا از خارج شدن روغن سیر جلوگیری کند.
  •  فرد باید پس از ریختن قطره 10 الی 15 دقیقه در همان حالت بماند تا قطره کاملا در گوش فرو رود و اثر بگذارد.

روش دوم:

روش اول استفاده از قطره سیر روشی بهتر و موثرتر است اما به جای این روش می توانید تنها چند قطره روغن گرم شده را روی یک توپ پنبه ای استریل ریخته و برای 10 الی 15 دقیقه داخل گوش قرار دهید تا روغن آن آرام آرام جذب کانال گوشتان شود و درد را کاهش دهد. روغن باقیمانده را نیز دوباره باید در یخچال در ظرف شیشه ای نگه داری کنید تا در صورت لزوم باز هم بتوانید از آن استفاده کنید.

یک نکته درباره نحوه ذخیره روغن سیر

انجمن بین المللی حمایت از مواد غذایی (IAFP) و سازمان غذا و داروی جهانی (FDA) هر دو به شدت توصیه می کنند روغن سیر ساخته شده توسط خود فرد را نباید بیشتر از 3 روز در یخچال یا فریزر نگه داری کرد و مازاد آن را باید دور بریزید و دوباره تهیه کنید.

روش سوم: 

در روش سوم می توانید بدون آن که به خودتان زحمت درست کردن روغن سیر را بدهید یکی از گل های بوته سیر را پوست کنده، شسته و خشک کنید. سر سفت آن را با چاقو بزنید. سپس آن را داخل گاز استریل یا یک پارچه کاملا تمیز قرار دهیدو بصورت کامل برای تقریبا 20 دقیقه در داخل لاله گوشتان قرار دهید. در طول زمانی که سیر داخل گوشتان است بهتر است یک حوله تمیز را گرم کرده و روی گوش قرار دهید تا سریع تر گوشتان خوب شود.

البته این روش برای کودکان توصیه نمی شود و تنها بزرگسالان می توانند از آن استفاده کنند. این روش برای از بین بردن وزوز گوش بسیار کارآمد است. اگر درد گوش شما بدتر شد ، استفاده از سیر را متوقف کنید و برای درمان گوش دردتان به پزشک مراجعه کنید.

مضرات استفاده از روغن سیر

استفاده از روغن سیر برای درمان گوش درد علاوه بر مزایایی که دارد می تواند یک سری خطرات و عوارض جانبی نیز داشته باشد. از جمله این خطرات عبارتند از:

- خطر تحریک پوست یا سوختگی بعد از قرار دادن سیر یا محصولات حاوی سیر بر روی پوست داخل گوش. بهتر است قبل از استفاده از آن بر روی گوش فرد بیمار ابتدا مقدار کمی از روغن را روی قسمت کوچکی از پوست دست مثلا در قسمت بازوی داخلی او امتحان کنید. اگر فرد دچار حساسیت و سوزش نشد بعد داخل گوش بریزید. 

- اگر شما یا شخصی که از این دارو استفاده می کند در حین مصرف دارو دچار احساس سوزن سوزن شدن ، سوزش یا ناراحتی شد و یا قرمزی در گوشی که در آن روغن ریخته اید مشاهده کردید ، بلافاصله منطقه را کاملاً با آب و صابون بشویید و خشک کنید و دیگر از روغن سیر استفاده نکنید.

- در صورت داشتن تجربه پارگی پرده گوش نباید از این روغن برای درمان استفاده کنید. در این صورت برای درمان گوش درد تنها راه چاره مراجعه به پزشک است.

- ممکن است باکتری هایی مانند Clostridium botulinum تحت شرایط خاصی در روغن سیر رشد کنند. در نتیجه می توانند برای گوش خطرناک باشند. C. botulinum می تواند سم بوتولینوم را در مواد غذایی ایجاد کرده و افراد مصرف کننده را مسموم کند که در صورت زیاد بودن کشنده است. 

سایر روش های درمان درد گوش

همان طور که حتما شما هم می دانید، سیر تنها گزینه شما برای درمان عفونت گوش نیست. عفونت گوش میانی اغلب بدون دارو از بین می رود و با استفاده از تسکین دهنده های درد بدون نسخه (OTC) علائم خیلی سریع پس از مصرف مسکن برطرف می شود. استفاده از کمپرس گرم و سرد نیز در کنار سایر داروهای خانگی گوش درد ، می تواند درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سخن آخر:

اگر شما یا فرزندتان مبتلا به گوش درد شدید و پس از امتحان داروهای بدون نسخه و یا داروهای خانگی همچنان گوش دردتان ادامه داشت و یا با درد شدید و تب همراه بود باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. با اینکه شواهد علمی خاصی برای اثرات درمانی سیر و روغن آن وجود ندارد اما یک داروی بسیار مفید در طب سنتی محسوب می شود. 

 Adrienne Santos-Longhurst. What Can Garlic in My Ear Do? on June 1, 2018

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو