برای اعتراض به جرایم رانندگی این راهنما را بخوانید

برای اعتراض به جرایم رانندگی این راهنما را بخوانید


منبع: آرگا

121

1399/3/2

02:42


امروزه که بسیاری از جرایم تخلفات توسط دوربین ها  ثبت و ضبط می شود، گاهی دچار مشکل نیز می شود. در این بخش از مجله آرگا به روش های  اعتراض به جرایم رانندگی پرداخته ایم.

برای اعتراض به جرایم رانندگی این راهنما را بخوانید

طبق گزارش هایی که از حوادث نیروی انتظامی به دست ما رسید است، بیشتر رانندگان بعد از دریافت پرینت جریمه های خود نسبت به آن اعتراض و مشکل دارند. همچنین در مواردی نیز اعلام می‌کنند که در زمانی که این تخلفات توسط دوربین ضبط شده است، هیچ گاه در آن مکان حضوری نداشته اند.

با ما در ادامه این مطلب همراه شوید تا چند روش موثر برای افرادی که به پرینت های تخلف خود اعتراض دارند، بیان کنیم. اعتراض به جرایم رانندگی با چند روش امکان پذیر است که در صورت مقبول بودن، به آن رسیدگی می شود.

اعتراض به جرایم رانندگی

اعتراض به جرایم رانندگی

این دسته از رانندگانی که نسبت به پرینت های تخلف خود اعتراض و می خواهند با روش های بیان اعتراض به جرایم رانندگی خود آشنا شوند، می توانند از اقداماتی که در ادامه بین می شود، کمک بگیرند.

  • در اولین گام قابل به ذکر است که رانندگان باید میزان تخلف رانندگی خود را از دو روش حضوری و یا غیر حضوری استعلام بگیرند، و به صورت دقیق از میزان تخلفات خود اطلاع پیدا کنند.
  • در روش حضوری استعلام تخلف راننده، باید فرد با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ با ارائه کارت شناسایی وسیله نقلیه خود جهت دریافت صورت وضعیت جرایم رانندگی خود اقدام کند.
  • در روش غیر حضوری نیز فرد راننده می تواند با ارسال کد Vin  از طریق ارسال پیامک به شماره ۱۱۰ ۱۲۰ ۲۰۲۰ و یا با افزودن ستاره به انتهای آن شناسه قبض و نسبت به پرداخت تخلفات رانندگی خود اقدام کند.
  • همچنین رانندگان می‌توانند با ارسال پیامک با فرمت ستاره ۸ یعنی رقم کنار بارکد مندرج در پشت کارت وسیله نقلیه خود به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و یا با شماره گیری تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ از میزان تخلفات وسیله نقلیه خود اطلاع پیدا کنند.
  • در این مورد قابل ذکر است که کد vin شماره ۱۷ رقمی است که بر روی کارت خودرو به صورت عمودی و بر روی سند مالکیت خودرو به صورت افقی مندرج شده است.

روش های اعتراض به جرایم رانندگی

آشنایی با قوانین راهنمایی رانندگی

هنگامی که مبلغ جریمه خودرویی به یک میلیون تومان برسد، پلیس راهنمایی رانندگی وظیفه دارد که مالک خودرو را با خبر کند تا ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغیه جریمه به پرداخت و بیان اعتراض به شکایات طبق ماده ۵ این قانون اقدام کند.  همچنین قابل ذکر است که اگر اعتراض وارد و درست بود باید راهنمای رانندگی اقدام به رفع آن کند. زمان ذکر شده برای ثبت اعتراض نیز یک هفته می باشد.

در روش حضوری هنگامی که فرد به برگه جریمه خود اعتراض داشته باشد، باید با ذکر دلیل به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خود را مطرح کن. همچنین با مراجعه به دفاتر پلیس به +۱۰نیز می تواند اقدام به رفع مشکل کند.

رانندگان در زمان مراجعه باید به همراه خود اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو، فرم درخواست کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن و کارت شناسایی راننده متخلف را با خود همراه داشته باشند. اگر برای فردی دیگر اقدام به این عمل کرده باشند، باید مدارک شناسایی فرد موردنظر را به همراه داشته باشند.

  • نحوه پاسخ گویی

در این زمان برای بیان اعتراض به جرایم رانندگی فرد مورد نظر می بایست، باید ماموران انتظامی درخواست او را از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال کنند و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت به این موضوع رسیدگی و سپس پاسخ می‌دهند.

در این هنگام اگر فرد متقاضی قانع شد و نسبت به پرداخت جریمه اقدام کرد که حرفی به میان نمی ماند، اما در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند.  در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی را در این باره صادر می‌کند، و حکم صادر شده در این مرحله قطعی بوده و دیگر هیچ اعتراض وارد نمی باشد. در صورتی که اعتراض به فرد قبول شده باشد باید بعد از گرفتن صورت وضعیت  تخلفات رانندگی با استفاده و کمک گرفتن شناسه قبض و شناسه پرداخت مندرج شده بر روی قبض به درگاه الکترونیکی بانک ملی ایران نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

اعتراض به جرایم رانندگی چگونه امکان پذیر است؟

روش اعتراض

در ادامه این مطلب شیوه اعتراض به جرایم رانندگی با تخلف بالای ۱ میلیون پرداخت شده است. هنگامی که میزان تخلفات رانندگی بالای یک میلیون تومان باشد، رانندگان با مراجعه به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی اعتراض خود را بیان می‌کنند. سازمان ثبت شده برای اعتراض رانندگان در زمان مراجعه باید اصل کارت شناسایی و سند مالکیت خودرو و کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه را با خود همراه داشته باشد. در ادامه این داد با پر کردن فرم مورد نظر می تواند به بیان اعتراض شکایت خود بپردازد.

روش استعلام وضعیت نمره منفی های گواهینامه

برای استعلام و با خبر شدن از نمره منفی گواهینامه رانندگی، افراد می توانند با ارسال شماره گواهینامه از طریق پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ اقدام کنند‌.

  • نحوه رسیدگی به اعتراض نمره های منفی تخلف رانندگی

هنگامی که رانندگان با دارا بودن میزان نمره منفی گواهینامه خود اعتراض داشته باشند، می توانند با به همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی، تکمیل فرم درخواست قولنامه، وکالتنامه قانونی که بیانگر فروش وسیله نقلیه باشد و یا هرگونه سند و مدرکی که برای استفاده در این واحدهای اجرایی در سراسر کشور است، مراجعه کنند.

کارشناس واحد اجرائیات برای منطبق کردن مدارک فرد معترض نسبت به رسیدگی اعتراض و شکایت می‌کند و سپس بعد از زمان مذکور نتیجه را به رانندگان اعلام می کند.

  • آشنایی با عملکرد قانون برای پرداخت جریمه و چگونگی شیوه اعتراض

افرادی که مرتکب جرم شده اند ملزوم به پرداخت جریمه هستند، اما گاهی اوقات این افراد به جریمه خود نیز اعتراض دارند. اما طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی این چنین بیان می‌کند، که متخلف وظیفه دارد ظرف مدت شصت روز و تاریخ مندرج شده در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ شده در قبض به پرداخت جریمه ای که برای او در نظر گرفته شده است، اقدام کند.

همچنین در این رابطه اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف ۲۴ ساعت آینده بعد از وصول اعتراض بررسی‌های لازم را انجام داده و در صورت غیر موجه دانستن اعتراض به مراتب به معترضان را ابلاغ کند. در صورتی که اصرار های معترض زیاد باشد اداره باید موضوع را برای رسیدگی به واحد بررسی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می کند.

همچنین واحد ذکر شده که متشکل از یک قاضی با ابلاغ رئیس قوه قضائیه و کارشناس راهنمایی رانندگی با معرفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مربوط است، با ریاست آن واحد قضایی را به عهده خواهد داشت که بعد از گرفتن نظر مشورتی از دیگر اعضا به صدور رای می‌پردازد. قابل ذکر است که رای این صادره قطعی و غیر قابل تغییر می باشد.

زمانی که فرد متخلف در مهلت قانونی ذکر شده اعتراض خود را تسلیم نکند، یا ظرف ۲۰ روز بعد از ابلاغ رای واحد جریمه را پرداخت نکند، موظف است که جریمه را به صورت دو برابر مبلغ درج شده در قبض جریمه پرداخت کند.

اعتراض به جرایم رانندگی چگونه است؟

مجازات قانونی برای مامورین متخلف

طبق تبصره ماده ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:در صورتی که ثابت شود که ماموران و داوطلبان ذکر شده در ماده ۲ حسب مورد به ناحق قبض جریمه صادر کرده باشند و یا با علم و اطلاع گزارش خلاف واقع در مورد امور مربوط به این قانون داشته باشند، ضمن جبران خسارت وارده به مجازات در گزارش خلاف واقع محکوم خواهند شد.

طبق برخی از گزارشات یکی از مشکلات اصلی در سال‌های اخیر رانندگان مربوط به برخی جرایم می باشد، که از خود صاحب خودرو از آن هیچ آگاهی ندارد و فقط از طریق پیامک به او ابلاغ داده می شود. به همین جهت به دنبال روش های موثر برای بیان اعتراض به جرایم رانندگی خود هستند. همچنین می توانید برای آشنایی با جریمه دو برگی و میزان جریمه طرح ترافیک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو