بررسی خودرو سابرینا یک محصول چینی با طراحی کپی برداری شده!

بررسی خودرو سابرینا یک محصول چینی با طراحی کپی برداری شده!


منبع: آرگا

64

1399/7/2

15:04


در این مطلب به بررسی خودرو سابرینا می پردازیم. چنانچه اقبال بیشتری با دیارخودرو همراه می شد سابرینا طرفداران زیادی در ایران پیدا می کرد. سابرینا خودروی کامپکت شهری است که طراحی مشابه با کراس اوورهای کوچک دارد. این خودرو محصول سال ۲۰۱۲ شرکت بایک چین است که در سال ۲۰۱۴ دیارخودرو آن را به بازار ایران وارد کرد. 

بررسی خودرو سابرینا یک محصول چینی با طراحی کپی برداری شده!

خودرو سابرینا محصول شرکت بایک چین می باشد. این خودرو کامپکت، مشابه با کراس اوورهای کوچک طراحی شده و در سال ۲۰۱۴ توسط دیارخودرو به بازار کشور وارد شد. سابرینا در ابتدای حضورش با استقبال خوبی روبرو شد ولی به خاطر عملکرد نامناسب شرکت واردکننده نتوانست فروش خوبی را تجربه کند.

آشنایی و بررسی خودرو سابرینا

چنانچه اقبال بیشتری با دیارخودرو همراه می شد، سابرینا طرفداران زیادی در ایران پیدا می کرد. سابرینا یک خودرو کامپکت شهری است که طراحی مشابه با کراس اوورهای کوچک دارد. این خودرو  که محصول شرکت بایک(BAIC) چین است از سال ۲۰۱۲ با نام E150 به فروش می رسد و ساختار آن به نوعی الهام گرفته از مرسدس بنز کلاس B می باشد. قابل ذکر است سابرینا با نام اصلی  BIAC A113 از مطرح ترین محصولات این کمپانی بوده  و در سال ۲۰۱۴ سری E بایک به عنوان رتبه اول بنابر بررسی های ISO در رده کامپکت معرفی گردید. خودرو اقتصادی سابرینا توسط دیارخودرو در سال ۲۰۱۴ در دو نسخه هاچ بک و صندوقدار به بازار کشور ارائه شد.

کمپانی بایک یک شرکت خودروسازی معتبر در چین به شمار می رود که محصولاتش علاوه بر تجربه فروش خوب از کیفیت مناسبی هم بهره می برند. در سال ۲۰۱۴ این شرکت به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ چین برگزیده شد و در حال حاضر محصولات بنز و هیوندای روی خط تولید این کمپانی به تولید می رسند. کمپانی بایک قصد دارد با سرمایه گذاری در بازار کشورهای درحال توسعه به ویژه خاورمیانه فروش بالای محصولاتش را تضمین نماید. ضمنا این خودروساز در زمینه تولید خودروهای تجاری نیز فعالیت داشته و از این نظر مجموعه کاملی را در اختیار دارد.

سابرینا در تایم کوتاه حضورش در بازار به دلیل بهره مندی از آپشن های متعدد و کیفیت مناسب با استقبال مشتریان ایرانی روبرو شد اما به خاطر عملکرد نامناسب و استراتژی نادرست دیارخودرو متاسفانه نتوانست فروش خوبی را تجربه کند و پس از چندی دیارخودرو امتیاز فروش و خدمات پس از فروش بایک را به شرکت نیروخودرو آسیا واگذار نمود. در حال حاضر سابرینا در مدلهای صفر و دست دوم فروخته می شود.ناگفته نماند سابرینا ابتدا به صورت وارداتی ارائه می شد و پس از مدتی دیارخودرو تصمیم به مونتاژ این خودرو گرفت اما دیارخودرو در عرضه و ارائه خدمات پس از فروش سابرینا به خوبی عمل نکرد و خودروها را با تاخیر زیادی تحویل می داد. با این مقدمه قصد داریم در ادامه به بررسی کاملتر خودرو سابرینا این کامپکت کوچک شهری با مصرف سوخت اقتصادی بپردازیم.

طراحی ظاهر

بررسی نمای ظاهری خودرو سابرینا، کپی برداری محسوس از بنز کلاس B مدل ۲۰۰۶ را نشان می دهد. حتی در بعضی سایت های چینی تصویر این خودرو را با لوگوی بنز خواهید دید.

در بررسی نمای روبرو خودرو سابرینا شاهد جلوپنجره ای ذوزنقه ای شکل کوچکی با نوارهای کرومی براق هستیم که نشان بایک در مرکز آن قرار دارد. چراغ های اصلی با گرافیک زیبایی که دارند نوک تیز و برجسته هستند. در بخش پایین نیز سپر با ورودیهای هوای مشکی و چراغ های مه شکن که زوایایی شبیه به چرغ های اصلی دارند مشاهده می شوند. حط صاف به کار رفته در مرکز کاپوت به همراه دو ردیف فرورفتگی اریب در نزدیکی چراغ ها موجب حجم دهی این قسمت شده اند.

در بررسی نمای کناری خودرو سابرینا می توان گفت خط ممتدی که از چراغ عقب آغاز شده و تا نزدیکی گلگیر امتداد یافته، همراه با برجستگی بالای گلگیر از سادگی این نما کاسته اند. در نمای عقب هم چراغ های دوتکه ای مشاهده می شود که بخشی از آن روی درب صندوق عقب و بخشی روی بدنه جای دارد. در این نما چراغ ترمز در بالای شیشه تعبیه شده است. از دیگر اجزای این قسمت می توان به چراغ های مه شکن خطی، تورفتگی درب صندوق عقب و آنتن اشاره نمود.

فضای داخلی

در بررسی ها مشخص شد کابین خودرو سابرینا طراحی ساده و قابل قبولی دارد. در کنسول مرکزی نمایشگر ۶.۵ اینچی جای دارد که قابلیت پخش سی دی و یو اس بی را دارد. در زیر این قسمت نیز تنظیمات تهویه مطبوع جای گرفته است.ضمنا دکمه های کنترلی زیادی به همراه سیستم ضبط صوت نیز در کنسول مرکزی حضور دارند. دو تریم کرمی و مشکی موجب دلنشین شدن کابین شده اند.

ضمنا متریال استفاده شده در داشبورد از پلاستیک خشک هستند و در قسمتهایی از کنسول مرکزی و دستگیره ها از فلز براق استفاده شده که جلوه خوبی را ایجاد کرده اند . صندلی ها تقریبا سفت می باشند تا حس اسپرتی را به سرنشینان منتقل کنند. در ضمن فضای صندلی های جلو برای پا و زانوها مناسب است اما در ردیف دوم فضای کمتری برای سرنشینان عقب وجود دارد که به دلیل ماهیت هاچ بک سابرینا نمی توان به این مورد انتقاد داشت.

پیشرانه

بررسی ها نشان می دهد بایک خودرو سابرینا را به پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی چهار سیلندر طراحی میتسوبیشی مجهز کرده است. این موتور قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار تولید کرده و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۱۴۳ نیوتن متر  در ۴۳۰۰ دور در دقیقه می باشد. از این نظر سابرینا خودروی ضعیفی نبوده چرا که پیشرانه آن لقب پرقدرت ترین موتور ۱۵۰۰ سی سی کشور را به یدک می کشد. به ویژه با توجه به وزن ۱۰۹۰ کیلوگرمی که دارد به خودرویی سبک با شتابگیری مناسب تبدیل شده است. ناگفته نماند وظیفه انتقال نیروی تولیدی این پیشرانه به چرخ های جلو را گیربکسی ۴ سرعته اتومات طراحی آیسین ژاپن بر عهده دارد که با موتور هماهنگی خوبی دارد. ضمنا این جعبه دنده از حالتهای اسپرت و SNOW نیز بهره می برد.

در بررسی ها مشخص شد جعبه دنده سابرینا شبیه به آنچه که در خودروهایی مثل هیوندای I20 یا تویوتا یاریس نسخه سال ۲۰۰۹ وجود دارد در حالت دستی دو گزینه ۲ و L را در اختیار راننده می گذارد. حداکثر سرعتی ثبت شده برای سابرینا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن در هر صدکیلومتر ۶.۵ لیتر گزارش شده است. نکته قابل انتقاد درباره پیشرانه این خودرو هزینه های زیاد قطعات آن می باشد که دلیل آن می تواند ضعف شرکت دیارخودرو در تولید قطعات باشد. خودرو سابرینا از استاندارد آلایندگ یورو ۵ برخوردار است.

در پایان این بخش باید گفت در طراحی شاسی سابرینا از پلتفرم های ساخت اسمارت استفاده شده و سیستم تعلیق آن در جلو مک فرسون با میله ضد غلتش بوده و در عقب از نوع میله پیچشی H می باشد. ضمنا بهره گیری از رینگهای ۱۴ اینچی هرچند تاحدودی زیبایی ظاهری خودرو را کمتر کرده است ولی سبب سواری نرم سابرینا شده است. این خودور در دست اندازهای شهری سیستم تعلیق نرم و قابل قبولی دارد ولی در قسمت عقب ضربات زیادتر احساس می گردد

امکانات و تجهیزات ایمنی

از جمله امکانات و تجهیزات به کار رفته در خودرو سابرینا می توان مواردی مانند کنسول مرکزی همراه با تکیه گاه آرنج، محفظه سرد کن درون داشبورد، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سانروف فعال و مجهز به سیستم ایمنی، روشن و خاموش شدن چراغ های جلو با توجه به نور محیط، بالابر برقی شیشه های عقب و جلو، سیستم تهویه مطبوع اتومات دوگانه، آیینه های جانبی با تنظیم برقی، سیستم کنترل کیفیت هوا و فیلتر هوا درون اتاق، فرمان سه شاخه، ریموت کنترل، قفل مرکزی، سیستم گرم کننده داخلی در زمستان و سقف باز و …. را نام برد.

از لحاظ تجهیزات ایمنی بررسی ها نشان می دهد بر روی کاغذ این خودرو از سامانه های ABS,EBD- BOS همراه با دو کیسه هوا بهره می برد. سیستم ترمز در جلو سابرینا از نوع دیسکی و عقب از نوع کاسه ای است که از این نظر سابرینا را نسبت به رقبا در رده پایین قرار می دهد چراکه حتی ۲۰۶ تیپ ۵ هم هر چهار چرخش مجهز به ترمزهای دیسکی هستند.

جمع بندی

سابرینا یکی از مطرح ترین محصولات شرکت بایک می باشد که طراحی ظاهر نسبتا خوبی داشته و فضای داخلی جاداری هم دارد. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد خودرو سابرینا نسبتا با کیفیت است و ارزش قیمتی آن نسبی می باشد. فروش این خودرو محدود بوده چرا که بازار فروش و خدمات پس از فروش ضعیفی دارد. از نکات مثبت سابرینا می توان به امکانات مناسب ، پیشرانه ساخت میتسوبیشی، مصرف سوخت اقتصادی اشاره کرد و طراحی غیرحرفه ای و الهام گرفته شده از بنز، کمیاب بودن قطعات یدکی و  بازار دست دوم ضعیف را می توان از نکات منفی این خودرو دانست.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو