آب زرشک بخورید تا این فایده ها را از دست ندهید!

آب زرشک بخورید تا این فایده ها را از دست ندهید!


منبع: آرگا

159

1399/9/24

11:12


آب زرشک یکی از محبوبترین نوشیدنی های طبیعی و خوشمزه است. این نوشیدنی در همه فصول وجود دارد ولی در تابستان مصرف آن بیشتر بوده و توصیه می شود. در این مقاله به خواص آب زرشک در درمان بعضی بیماری های می پردازیم.

زرشکی که جهت آبگیری استفاده می شود متفاوت از انواع دیگر است. این زرشک رنگ تیره تری دارد به طوری که به زرشک سیاه معروف است, این زرشک بزرگتر بوده و به دو صورت تازه و خشک هم یافت می شود. نوع خشک آن بیشتر در عطاری ها موجود است. خواص زرشک دارای فواید فراوانی است و آب زرشک هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه چندین نمونه از خواص آب زرشک را بررسی می کنیم، بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پیان مطلب همراه ما باشید.

آب زرشک

بررسی خواص آب زرشک

آب زرشک از خواص شگفت انگیزی برخوردار است و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند در ادامه برخی از فواید آب زرشک را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آب زرشک یکی از سالم ترین نوشیدنی هایی است که می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و آن را در برابر حمله میکروبها و ویروسها در امان نگاه دارد. آب زرشک برای گردش خون نیز مفید است, به تنظیم فشار و قند خون کمک کرده و به عنوان یک تصفیه کننده قوی به شمار می رود. همچنین قادر است عطش را رفع کرده و در فصل تابستان که تعریق زیاد است نوشیدنی مناسب به شمار می رود.

این نوشیدنی سرشار از ویتامین B و ویتامین c است که در پیشگیری و درمان سرما خوردگی بسیار کاربرد دارد. کسانی که به نوشیدنی های ترش مزه علاقه ندارند می توانند آب زرشک را همراه عسل میل کنند تا از فواید آن بی نصیب نمانند.

مضرات آب زرشک

پایین آوردن قند خون

 از دیگر فواید بی نظیر آب زرشک پایین آوردن قند خون است از این رو، نوشیدن آب زرشک باعث کاهش قند خون شده و به کارکرد بهتر انسولین کمک می کند.

کاهش وزن

همچنین به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود آب زرشک را در وعده های روزانه جای دهند. این نوشیدنی به چربی سوزی بدن کمک کرده و در نتیجه به مرور زمان باعث کاهش وزن اضافی بدن می شود.

درمان جوش و آکنه

فواید آب زرشک برای شادابی و جوان سازی پوست مفید است. همچنین برای درمان آکنه های پوستی آب زرشک توصیه می شود.

درمان سنگ کلیه

همچنین فواید دارویی آب زرشک قادر است سنگ صفرا و سنگ کلیه را درمان کرده و باعث تقویت کارکرد این اندام ها می شود.

خواص آب زرشک

تقویت کننده دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص آب زرشک تقویت کننده دستگاه گوارش است. این نوشیدنی برای درمان یبوست بسیار توصیه شده است. همچنین برای درمان مسمومیت های غذایی که با اسهال همراه است و دردهای شکمی استفاده می شود. نوشیدن آب زرشک برای افرادی که به بواسیر خونی مبتلا هستند بسیار توصیه می شود.

درمان عفونت با آب زرشک

فواید آب زرشک طبیعی برای عفونتهایی مانند عفونت دستگاه گوارش, عفونت مجاری ادراری و عفونت دستگاه تنفسی بسیار مفید است. از جمله افرادی که سوزش ادرار دارند با نوشیدن آب زرشک می توانند آن را درمان کنند. عفونتهای روده ای و ریه نیز با فواید دارویی آب زرشک به راحتی قابل درمان است.

فواید آب زرشک

پاکسازی کبد

آب زرشک به عنوان پاک کنندگی قوی خصوصا برای اندام هایی مانند کبد و کلیه به شمار می رود, نوشیدن روزانه آب زرشک می تواند اختلالات کار کبد و کلیه ها را درمان کرده و باعث تقویت آنها شود.

درمان درد پایین کمر یا سیاتیک

کمر درد بنا به دلایل مختلفی در افراد بروز می کند که می توانید به منظور درمان آن از آب زرشک استفاده کنید زیرا، ترکیبات موجود در آن در کاهش درد پایین کمر یا سیاتیک بسیار مفید و موثر است.

فواید باورنکردنی آب زرشک

درخشان کننده پوست

به منظور داشتنی پوستی صاف و شفاف می توانید از زرشک کمک بگیرید بنابراین، یک قاشق غذا خوری سر پر زرشک را به یک فنجان آب بیفزایید و اجازه دهید به مدت هشت تا نه ساعت بماند تا کاملا خیس شوند سپس داخل همان فنجان آب زرشک ها را با کمک پشت قاشق له نمایید و از صافی رد کنید سپس محلول حاصل را بنوشید و زرشک ها را نیز بر روی پوست تان بمالید و بعد از اینکه آب آن ها جذب پوست تان شد  پوست تات را با آب ولرم بشویید، جهت رسیدن به بهترین نتیجه یک روز در میان از این روش به مدت ۱ تا ۲ ماه استفاده کنید.

درمان کم خونی

امروزه بسیاری از افراد از کم خونی رنج می برند که می توانید به منظور رفع این مشکل از زرشک استفاده کنید زیرا، دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است و سبب افزایش جذب آهن و بهبود جریان خون می شود و در نتیجه کمک زیادی به رفع کم خونی خواهد کرد.

فواید شگفت انگیز آب زرشک

نحوه تهیه چای زرشک

در روش تهیه آب زرشک ابتدا زرشک ها را به خوبی شسته و تمیز نمایید سپس کمی آب جوش روی زرشک ها ریخته و اجازه دهید دم بکشد و در پایان به آن کمی عسل بیفزایید و بنوشید، نوشیدن این چای فواید شگفت انگیزی دارد که عبارتند از:

  • پاکسازی و سم زدایی بدن
  • پیشگیری از ایجاد سنگ صفرا
  • درمان حالت تهوع، استفراغ، سنگ کلیه و سوءهاضمه

مضرات آب زرشک

اما آب زرشک در کنار مزایایی که دارد, ممکن است در بعضی موارد و یا نوشیدن آن در بعضی افراد مشکلاتی ایجاد کند. از جمله این موارد این است که :

۱. زیاده روی در نوشیدن آب زرشک باعث بروز نفخ مخصوصا در افرادی که مستعد آن هستند, می شود.

۲. نوشیدن آب زرشک به زنان باردار توصیه نمی شود زیرا سبب تحریک رحم شده و ممکن است خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد.

۳. نوشیدن آب زرشک برای افرادی که سرفه می کنند مضر است. این افراد بهتر است که آب زرشک را با عسل میل کنند.

خواص آب زرشک

به طور کلی هر نوشیدنی یا ماده خوراکی که به صورت غیر معمول مصرف شود ممکن است آسیبهایی را به بدن بزند. مصرف زیاد آب زرشک ممکن است باعث بروز سرگیجه, خون دماغ و بعضی ناراحتی های گوارشی شود. به همین دلیل نوشیدن آن در تمام وعده های روزانه توصیه نمی شود. اگر در هفته چند بار آب زرشک نوشیده شود, اثر فواید گفته شده را بر روی بدن می گذارد.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص آب میوه ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو