رژیم غذایی بیماران کرونایی و غذاهای مفید و مضر در این دوران

رژیم غذایی بیماران کرونایی و غذاهای مفید و مضر در این دوران


منبع: آرگا

55

1399/10/3

20:01


توجه داشته باشید که رژیم غذایی بیماران کرونایی می تواند تاثیر زیادی در روند بهبود یا تشدید بیماری آن ها داشته باشد که به همین خاطر توصیه می شود با مطالعه این مقاله با مواد مغذی و لازم برای بدن افراد مبتلا به کرونا و همچنین اهمیت رژیم غذایی در این دوران به خوبی آشنا شوید.

به طور کلی تقویت سیستم ایمنی بدن اغلب به کمک تغذیه مغفول شده و اگرچه بسیاری از افراد رژیم غذایی ویژه را از یاد برده اند و همین موضوع می تواند اوضاع بیماران کرونایی را تشدید نماید. در واقع سیستم ایمنی بدن بایستی به گونه تقویت شود که اگر فرد در معرض ویروس کرونا قرار گرفته به شکل خفیفی این بیماری را بگیرد زیرا برخی از بیماران مبتلا به این ویروس بوده اند که با رژیم درمانی کاملا بهبود یافته اند.

آشنایی با رژیم غذایی بیماران کرونایی

همانطور که می دانید کرونا واژه ای است که این روز ها زیاد از گوشه و کنار شنیده می شود و احتمالا از ترس حتی جرات بیرون رفتن از خانه را هم ندارید. این بیماری همه گیر که اغلب به صورت تصاعدی افراد را مبتلا می کند و حتی برخی از آن ها را به کام مرگ می کشاند برخلاف ظاهر ترسناکی که دارد درصد مرگ و میر در بیماران مبتلا به کرونا بسیار پایین و چیزی در حدود دو درصد است اما اینکه چرا این ویروس تبدیل به یک کابوس شده میزان بالای شیوع آن است. توجه داشته باشید که کرونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس ها می باشد که از سرماخوردگی تا بیماری های شدیدتری مانند سارس و مرس که نوعی آنفولانزا شناخته می شوند را شامل می شود. این ویروس ها برای اولین مرتبه در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و به صراحت می توان گفت که در میان پستانداران و پرندگان وجود دارند. آخرین نوع این ویروس که همان ویروس در حال انتشار امروزی است برای اولین بار سر و کله اش در ووهان چین پیدا شد و مقایسه ای ویروس با ویروس های دیگر نشان داد که منبع اصلی این بیماری به احتمال زیاد از خفاش است. به طور کلی اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا گردد، می تواند با توصیه های تغذیه ای صحیح روند بهبودش را سریع تر طی کند زیرا تحقیقات نشان داده در بیماری هایی مشابه کرونا زمانی که افراد در دوران نقاهت به سر می برند و حتی پس از اینکه درمان می شوند، تا یکسال ضعف سیستم تنفسی و سیستم ایمنی بدن دارند و تا حدود شش ماه دچار نواقص کبدی هستند .و حتی تا سه ماه ممکن است ناراحتی های روحی  روانی داشته باشند، که به همین خاطر هر فردی که به این ویروس مبتلا می شود بایستی تا شش الی یکسال زیر نظر متخصص تغذیه قرار بگیرد تا با رژیم غذایی مناسب عوارض این بیماری را کمتر نماید.

خصوصیات رژیم غذایی بیماران کرونایی

از دیدگاه بسیاری از کارشناسان ارشد فیزیولوژی سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح خود به مواد مغذی نیاز دارد و این کاملا ثابت شده است که وضعیت تغذیه ای با ایمنی مقاومت افراد رابطه مستقیمی دارد. در واقع کمبود های مایکرونوترینت یا همان مواد مغذی کوچک باعث اختلال سیستم ایمنی بدن می شود زیرا دارای مقدار زیادی پروتئین و چربی و همچنین کربوهیدرات ها است که خوشبختانه می توان به دریافت مواد مغذی لازم این کمبود ها را در بدن برطرف نمود.

مواد مغذی لازم برای افراد مبتلا به کرونا

 رژیم غذایی ایده آل برای افراد مبتلا به کرونا:

جالب است بدانید که رابطه مستقیمی میان نوع تغذیه و سیستم ایمنی بدن وجود دارد. در واقع سیستم ایمنی مجموعه ای از سلول ها و اجزایی است که باعث حفاظت بدن در برابر بیماری ها شده و در صورت بروز بیماری باعث بهبودی و سلامتی خواهد شد. توجه داشته باشید وظیفه اصلی سیستم ایمنی بدن تخریب نمودن باکتری ها، ویروس ها و انگل ها می باشد و نقش دیگر آن از بین بردن سلول های آسیب دیده و یا غیر نرمال است و به همین خاطر تغذیه سالم می تواند مقاومت بدن را تا حد زیادی افزایش دهد و از بدن در مقابل بیماری ها به خوبی محافظت کند. ویتامین D به صورت طبیعی در نور خورشید وجود دارد که به طور رایگان می توان آن را دریافت نمود و همچنین عقیده بر این است که ویتامین C نیز باعث افزایش تولید گلبول های سفید خون که کلید مبارزه با عفونت در بدن است می شوند و شما می توانید ویتامین C لازم بدن خود را در مواد غذایی که در ادامه بیان کرده ایم بیابید:

  • گریپ فروت پرتقال نارنگی
  • لیمو ترش و لیمو شیرین
  • فلفل دلمه ای
  • انواع کلم ها
  • آویشن
  • کیوی
  • آناناس

غذاهای مفید برای افراد کرونایی

همچنین نکته مهم دیگر این است که در مصرف کربوهیدرات نیز بایستی اصل تعادل را رعایت نمایید زیرا که دریافت کم و یا زیاد کربوهیدرات هر دو باعث اختلال در فعالیت سیستم ایمنی بدن می شوند. منابع غذایی امگا۳ مانند روغن، سویا، ماهی و روغن کانولا نیز باعث افزایش سطح ایمنی بدن خواهند شد و خاصیت ضدالتهابی دارند. از آنجایی که ویتامین های A، B، D، C و E در فعالیت و تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش دارند و به همین خاطر مصرف منابع غذایی آن ها و یا مکمل این ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بایستی مصرف گردد. توجه داشته باشید که ممکن است با تشخیص متخصص تغذیه مکمل های گروبیوتیک در افرادی که مبتلا به کرونا می شوند تجویز شود. معمولا منابع غذایی پروبیوتیک ها که شامل لبنیات، تره فرنگی، موز و جو می باشند وقتی که فرد با عوامل الهابی مواجه می شود چون پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند می توانند در روند بهبود بیماران کرونایی مفید عمل کنند و به همین خاطر اغلب از سوی پزشک تغذیه تجویز می شود.

غذاهای منع شده برای افراد کرونایی

افراد مبتلا به کرونا از مصرف چه مواد غذایی بایستی پرهیز کنند؟

توصیه می شود که در رژیم غذایی بیماران کرونایی غذاهای سنگین مانند کالباس و آش های سنگین که هضم آن دشوار است پرهیز شود. همچنین مصرف غذاهای پرچرب یا سرخ کرده مانند سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا و انواع کوکوها، انواع فست فود ها و غذاهای آماده فرآوری شده، مصرف نمک، انواع سس های تند، غذاهای کنسروی، مواد غذایی خیلی شیرین، نوشابه های گازدار، شکر، مربا، قند و همچنین آبمیوه های صنعتی بایستی برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس محدود شود و مصرف موارد بیان شده به هیچ وجه توصیه نمی شود. توجه داشته باشید که استفاده از ترشی ها و سرکه نیز موجب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن خواهد شد که به همین خاطر بایستی به صفر برسد و مصرف آن برای بیماران کرونایی کاملا ممنوع خواهد بود. همچنین لازم است تداوم محدودیت ها و رژیم غذایی ویژه برای افرادی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون بالا دارند رعایت گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو